Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 21:04

Nino is een 3,5 jarige pup die ik kocht als pony zijnde..maar uiteindelijk was het bij bezichtiging een paard. :D

Ik ben vorig jaar terug beginnen rijden na 5 jaar niet meer gereden te hebben omwille het risico wanneer ik zou vallen. Ik heb namelijk 8 wervels die vastgezet zijn en in beide benen krachtverlies, in mijn linkerbeen ook gevoel, waardoor die vaak niet meewerkt en maar zit te bengelen.

In september zijn we begonnen met het beleren, wat allemaal volgens het boekje gaat.


Ik weet dat mijn houding helemaal op niets trekt, helaas heb ik al een hele poos zenuwpijnaanvallen. Mijn zadel had ik vorig jaar aangekocht voor mijn vorige pony, waar die zowel voor haar als mij paste. Helaas past hij niet meer voor mij, waardoor we binnenkort een nieuw zadel zullen laten aanmeten. Mijn huidige stijgbeugels zijn niet meer geschikt voor mij, ik ben momenteel zoekende naar stijgbeugels die stabiel, breed, grip, niet flexibel zijn. Ik ga binnenkort Winderen en Ophena beugels testen. Ik heb in combinatie van huidig zadel en stijgbeugels absoluut geen stabiliteit, waar hij dan weer op reageert.

Ik weet ook dat ik hem iets te kort heb, dit omdat hij heel fris stond en momenteel in zijn pubelfase zit. In combinatie met mijn aanvallen die ik momenteel heb neem ik liever geen risico, zeker omdat ik vorige week maandag 3x vliegles heb gehad van hem omdat hij reageerde op m'n bewegende linkerbeen.

29 september, 3e keer onder zadel.
Afbeelding

5 oktober, 4 keer ohz
Afbeelding

24 oktober, 6x onder zadel.
Afbeelding

En dan vandaag, ongeveer 30 keer onder zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Opbouwende tips zijn welkom, maar hou het netjes aub.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:09

Wat ben je dapper een groen paard als je wervels vast gezet zijn.Kwam dat door een val?Mooi paard hoor !!!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 21:12

Aangeboren scoliose, in de toekomst zal er nog een 2e operatie komen waarbij er nog 4 wervels vastgezet zouden worden..
waarbij de huidige staven/schroeven vervangen zouden worden door een langer stuk. Wat de toekomst zal brengen ivm rijden weet ik (nog) niet, dat weet ik pas na de operatie.

Gelukkig is hij heel leergierig. Wel wat rillig en heet onder zadel, je aandacht moet je dus steeds bij hem houden.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 14-01-21 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:13

Fijn dat je toch lekker kan rijden

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:58

Wauw, respect dat je gewoon weer rijdt!
Ik heb zelf 'slechts' 2 wervels vastgezet maar haal erg veel steun uit mijn BR Aerotech beugels. Breed, niet flexibel en 90° gedraaid, ik heb hierdoor minder last van mijn rug met rijden.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:19

Ik vind dat je goed bezig bent. Misschien kun je nog voor een zadel kijken waar je nog meer steun in hebt? Bijvoorbeeld een Spaans/Portugees zadel?

Anoniem

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:51

Zo, wat veel wervels vast! Ik vind het ook stoer dat je op zo'n jong paard klimt, ook na vlieglessen!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 22:59

Dankjewel! Ik had eerlijk gezegd negatieve reacties verwacht :o

De bedoeling is dat ik inderdaad naar een zadel moet kijken met diepe zit en veel wrong,
wel een rechte blok ivm mijn beperkingen. Ik twijfel alleen nog vooral Ikonic of sella

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:03

Ja ik zou nog meer denken aan zoiets:
Afbeelding

Ik vind dit soort zadels echt een hemel om mee te rijden. Geeft heel veel stabiliteit en rust in je zit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:05

Jolynne schreef:
Dankjewel! Ik had eerlijk gezegd negatieve reacties verwacht :o

Ik vind het juist fijn om te zien dat je je paard de ruimte geeft aan de voorzijde (enige puntje wat ik heb is dat je je handen soms wat streng zet en richting piano maar verder vind ik het een fijn beeld).

Leuk paard en volgens mij zijn jullie een leuke combinatie qua samenwerking!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 23:12

Oh nee in zo'n zadel zit ik absoluut niet goed, moet echt dressuur zijn.
Heb zelf al meerdere boomloze, portugese, spaanse zadels geprobeerd maar
bij geen enkele zat ik goed en/of ging het niet met mijn beperkingen.


GDG: Ben inderdaad zo en dan streng met m'n handen, helaas moet ik dat momenteel (nog beleerproces) doen omdat ik anders een vliegles krijgt omdat hij dan zou reageren op m'n linkerbeen. En dat wil ik niet meer meemaken. Want na iedere val dat ik doe moet ik gelijk naar het ziekenhuis voor foto's te laten maken ivm de staven en schroeven in mijn rug.

Dankjewel! Het is een kleine draak, maar langzaamaan beginnen we een combinatie te vormen.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:23

Wat al een verschil tussen de eerste en laatste foto's! Knap en stoer van je.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:25

Leuk dat je al verschil zit tussen de eerste en laatste foto’s!
Super knap dat je dit doet en wat een leuk dier :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:45

Wat een leuke ietwat groot uitgevallen pony ! :D

Jullie zijn gewoon heel goed bezig als ik die foto's zo zie.

Een County Competitor heeft ook een diepe zit, dikke wrongen en zit gewoon heel zacht.
Misschien is dit ook een optie om naar te kijken.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:47

Ziet er netjes uit, leuk paard!

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:51

Earth schreef:
Ja ik zou nog meer denken aan zoiets:
[ Afbeelding ]

Ik vind dit soort zadels echt een hemel om mee te rijden. Geeft heel veel stabiliteit en rust in je zit.


Wat is dit voor zadel? Ziet er heerlijk uit!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:52

Leuke "pony" :+
Vind hem niet te kort gehouden, neusje kan er toch nog uit en loopt niet achter de loodlijn. Prima toch?

Vind dat je ondanks de "beperkingen" leuk rijdt.

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:55

Paard loop heel fijn. Prettige foto’s om naar te kijken!
En je houdt hem zeker niet te kort!
Knap hoor.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 15:33

Dankjewel allemaal, ik had zo'n fijne reacties niet verwacht!

Als we voor een nieuw zadel zouden gaan zou het terug een dressuur worden, diepe ziet, veel wrong in de zin van 'rechte blok'. Dit omdat mijn linkerbeen de kracht begint te missen om stabiel op z'n plek te blijven zitten en dan is enkel wrong niet meer voldoende. Ook ruim aanpasbaar..maar dat is pas voor over enkele maanden of volgend jaar, wanneer hij minder pup oogt. Gelukkig is het een braaf, meewerkend en denkend paard. Wel niet een allemans paard omdat hij zelf vind dat hij een bepaalde gebruiksaanwijzing mag hanteren, maar wel door iedere kundige en ervaren ruiter te rijden. :)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:16

Mijn Compliment?

Je rijstijl ziet er vriendelijk uit qua beeld.

En betreft je beperking, qua rijden wordt je heel creatief om je balans te vinden. Zelf zit mijn rug ook kompleet vast met pennen, qua recht richten wordt je wel handig om je doel te bereiken.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Kleine grote pup die nog niet zo lang onder zadel is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:13

Ik vind het wel een fijn beeld hoor. Ik vraag me af of je, ipv een nieuw zadel, niet meer winst kan halen uit enkele centered riding lessen. Ik zie dat je je hakken optrekt, als je hier wat aan kan werken, zal je vermoedelijk al wat dieper en stabieler zitten. Misschien zijn je stijgbeugels iets te lang waardoor je moet reiken ernaar, waardoor je "op de toppen van je tenen" rijdt?

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:18

Afbeelding
Dit zijn fijne, veilige beugels. Doordat het oog haaks op de beugel staat geeft het minder impact op je knie en heupen. Fijne brede beugel en niet zo idioot duur. Ze zijn er ook zonder korf.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:47

Wat enorm stoer en dapper. Ondanks je ''beperkingen'', toch op een jong en groen paard (durven) stappen met alle bijkomende risico's. Petje af.

Vind hem fijn en ontspannen lopen, niks geforceerd, neusje mag er nog wel iets uit, maar kom op zeg, nog zo kort onder het zadel, dat komt allemaal wel. Paard heeft genoeg ruimte aan de voorkant om het neusje eruit te duwen. Zodra de balans er wat meer is, komt dat vanzelf wel.

Ga zo door, vind je een fijne ruiter van wat ik zo vanaf de foto's kan zien. :-)

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:01


vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:12

De BR Lavarone kan ik ook aanbevelen!