Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:23

Wat me los van het enorm jong inrijden misschien nog wel het meeste stoort is dat je dus glashard aan het liegen bent in de OP. Je werd niet 3 jaar terug verliefd op dit koppie, dat werd je 2 jaar terug en die fout staat er niet voor niets, dat is duidelijk.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:26

Leuk damespaardje, niet als aanval bedoeld, maar waarom is hij nog hengst? Is het voor de verkoop niet handiger om te ruinen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:33

Buiten dat hij echt te jong is om beleerd te worden, snap ik ook niet goed waarom dit paard al gelijk zo kort in de hals gereden wordt. Een jong paard heeft zijn hals nodig voor balans, en dit ontneem je hem door hem zo kort te rijden. Geef hem de ruimte om op eigen benen te leren lopen, want op het moment vindt hij die "balans" enkel in je handen en leer je hem het verkeerde aan. Als hij wiebelig aan voelt als je hem die ruimte geeft, dan is dat juist goed, dan kan hij zn eigen benen vinden i.p.v. dat jij het voor hem gaat "oplossen".

Hoop dat je er wat mee doet en niet bokt wegwuift als de kwade hier, misschien kun je je wat inlezen en nadenken over waarom er zoveel mensen met de neus de andere kant op staan dan jij. Dat hoeft niet altijd wat te betekenen natuurlijk, maar geeft allicht stof tot denken.

Succes!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:44

Mizora schreef:
Wat me los van het enorm jong inrijden misschien nog wel het meeste stoort is dat je dus glashard aan het liegen bent in de OP. Je werd niet 3 jaar terug verliefd op dit koppie, dat werd je 2 jaar terug en die fout staat er niet voor niets, dat is duidelijk.



Helemaal mee eens met bovenstaande post.

Ik vind het echt heel bijzonder dat je zo'n jong paard nu al onder het zadel hebt. Geduld is een schone zaak ;)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:26

Wauw wat een gaaf beestje! En wat is ie braaf!

Even op al die andere reacties jeetje... dit beestje is net opgeleid gaat straks waarschijnlijk gewoon het land op en daarna word ie weer door gepakt... wat denken jullie van al die handelstallen die per 1januari meteen zijn begonnen met er op te zitten voor de verkoop met al die 3 jarige. Zij wilt hem ook verkopen dan is het makkelijker als ie al zadelmak is en dat hij dan ook nog hengst is denk ik.

Ik heb zelf ook een 3 jarige word volgende maand officieel 3 maar dat ik al begon met longeren en begin wel pas in april met zadelmak maken maar toch jeetje wat een commentaar alleen aan een halstertje en een longeerlijn... wat ts al zegt het is haar paard dus zij bepaald hoe zij haar paard opvoed om zo te zeggen...

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:47

xmarliez schreef:
Ondanks dat ik er niet op in wilde gaan voel ik toch de noodzaak dit wel te doen.

Het is mijn paard, mijn keuze, mijn redenen etc. Ik ben geen prutser en ik weet hoe ik dit paard een goede basis opleiding kan geven zonder hem te overbelasten. Ik respecteer ieders mening en aanpak maar zodra je afwijkt van de bokt standaarden dan is het hek van de dan.
Ik post dit topic niet omdat ik advies wil ik post dit topic omdat ik blij ben met mijn paard en iedereen mag er van alles onder schrijven wat ik in de OP ook al schreef maar ik vind het jammer als dit weer het zoveelste rel topic wordt. Naar mijn idee verdient dit leuke paard dat niet.

Je mag mij altijd pb-en als je die behoefte hebt.
Maar zoveel mensen zoveel wensen als iedereen het nou op zijn eigen manier doet en een ander in zijn waarde laat zou de wereld en Bokt er toch wel mooi uit zien, nietwaar? :)

Nou ik zou zeggen op naar de 10 pagina’s met ‘je bent een dierenmishandelaar en je helpt je paard naar de mallemoeren’. Ik ben er klaar voor :D


Uhm, nou nee. Heeft niks met bokt standaarden te maken maar met paardenwelzijn.

Super gaaf en mooi dier en hij loopt alsof hij het al jaren doet. Buiten dat vind ik dit dier veel te jong om er al op te zitten. Hoe jong was hij wel niet toen je begon met longeren en voorbereiden om erop te gaan zitten? Ook al doe je rustig aan, ik snap je keuze niet. Maar goed, zo te lezen vind je het zelf prima en dat je goed bezig bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:50

Heet hij echt Nero de Ferrero :))?

Wat een onwijs gaaf paard, die zou ik niet zo maar weg doen :D.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:53

Ik ga mee met de 'bokt norm' om te zeggen dat dit anno 2021 echt niet meer oké is om te gaan rijden met 2,5. Als je hulp deze zomer niet kan dan doe je het toch volgende lente? Dan is die 3,5 lijkt mij een prima leeftijd. Kon je vanaf zijn 3e beginnen met longeren en basis dingen en dan pas er op. Wanneer ben je daar nu mee begonnen?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:02

Een mooi paard heb je zeker!
Maar let echt op wat je doet.
Mijn vriendin had ook zo'n mooi paard. Met 2.5 jaar keuringklaar gemaakt, ingereden daar op die stal.
Reserve kampioen geworden op de keuring.
Eigenlijk vanaf daar langzamerhand verder rustig opgepakt en verder mee gereden.
Met 10 jaar was het paard kapot en dient nu als fokmerrie zolang het nog gaat en ze op de benen kan blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:17

Ik ben ook ooit schuldig geweest aan het inrijden van een 2,5 jarige, ondertussen al meer als 25 jaar geleden. Mijn dierenarts was destijds degene die aangaf dat hij onder het zadel aan het werk kon. Zou ik dat nu nog doen? Nope, maar ik ga de TS niet met de vinger wijzen. Haar paard, haar keuze.

En hoeveel mensen die hier reageren op deze TS, reageren ook op topics waar de TS duidelijk overgewicht heeft? Ik zie er heel wat voorbij komen, waarvan ik denk arm paard, maar waar niemand de TS aanspreekt erover. Nochtans is een paard te zwaar belasten ook ongezond.

TS, je hebt een prachtig paard, koester hem en succes verder.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:28

Jeetje, al de zoveelste 2 jarige die ik voorbij zie komen die al ingereden is. Zowel op bokt als op Facebook.

Dacht dat de leeftijd juist naar 4 of 5 werd doorgeschoven om op te pakken ipv vervroegd naar 2? :')

Waarom toch zo'n haast. Zo zonde. Wat is er mis mee om hem nog een jaartje ofzo te laten staan. Als je geen geduld hebt, begin dan niet aan een veulen / jong paard.

Ookal zijn de gevolgen niet voor jezelf, gezien je hem gaat verkopen. -O-

Mooi en knap is hij zeker. Wees er zuinig op..

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:33

trysteffy schreef:
Wauw wat een gaaf beestje! En wat is ie braaf!

Even op al die andere reacties jeetje... dit beestje is net opgeleid gaat straks waarschijnlijk gewoon het land op en daarna word ie weer door gepakt... wat denken jullie van al die handelstallen die per 1januari meteen zijn begonnen met er op te zitten voor de verkoop met al die 3 jarige. Zij wilt hem ook verkopen dan is het makkelijker als ie al zadelmak is en dat hij dan ook nog hengst is denk ik.

Ik heb zelf ook een 3 jarige word volgende maand officieel 3 maar dat ik al begon met longeren en begin wel pas in april met zadelmak maken maar toch jeetje wat een commentaar alleen aan een halstertje en een longeerlijn... wat ts al zegt het is haar paard dus zij bepaald hoe zij haar paard opvoed om zo te zeggen...


Waarschijnlijk het land op.

Net zo waarschijnlijk dat mensen zo’n jong paard niet beleren en wachten zeker?

Ik hoop dat je waarschijnlijk ook waarheid wordt.

Verder leuk beestje. Leuk gereden. Niet helemaal mijn type, maar dat is meer mijn smaak.

Zou hem wel wat langer in de bovenlijn houden.

Vette spiegel trouwens!!!

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 20:08

Bedankt voor alle reacties.

Wat een drukte. Ik respecteer dat iedereen zich er zo druk over maakt. 5 jaar geleden zou ik de grootste rel schopper geweest zijn waarschijnlijk (iets met beste stuurlui staan aan wal).
Ik vind het echt prima dat jullie hier aandacht aan besteden en ik denk ook zeker niet dat dit de norm moet zijn maar het is mijn paard, mijn keuze. Ik denk dat het voor iedere eigenaar van een paard vooral belangrijk is dat het paard happy en gezond is/blijft. Dus dat is voor mij niet anders zo.
Ondanks dat iedereen het goedbedoeld is het echt niet nodig hier, in dit topic, daar een discussie over te starten want het veranderd aan deze situatie toch niks.

Daarnaast is AR/lang laag niet echt mijn ding qua rijden en ik heb daar al met een aantal mensen eerder over gediscussieerd in andere topics dus dat ga ik hier niet weer doen. Ieder zijn eigen manier van rijden, laat elkaar lekker in zn waarde.
Mensen die zeggen dat dit paard nu al met meer lengte gereden moet worden neem ik ook even niet serieus, sorry. We zitten gewoon niet op een lijn wat mij betreft geen probleem :)

Waarom hij nog hengst is? Puur om het feit dat ik hem omwille van zijn uitstraling zolang zijn gedrag dit toe laat hem mooier vind ontwikkelen als hengst. Ik denk dat ik hem na de zomer zal laten ruinen mocht hij dan nog bij mij zijn. Tot nu toe staat hij gewoon tussen de ruinen en een liever paard aan de hand en in het zadel kan ik niet wensen.

En hij heet inderdaad Nero de Ferrero, gaaf hé? :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:26

Jouw paard, jouw keuze? Zo werkt het (gelukkig) niet als het gaat om dingen als dieren- en kindermishandeling. Echt schandalig en wat een arrogantie.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:28

Tja het is nogal naïef om te denken dat je hier op bokt er geen commentaar op krijgt he ;)
Ik vind het gewoon stom, en zonde van zo'n dier. Er is genoeg wetenschap over het te vroeg inrijden van dieren, dat jij dan het afdoet met 'het is mijn paard, mijn keuze' dat is dan gewoon een beetje naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:36

xmarliez schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Wat een drukte. Ik respecteer dat iedereen zich er zo druk over maakt. 5 jaar geleden zou ik de grootste rel schopper geweest zijn waarschijnlijk (iets met beste stuurlui staan aan wal).
Ik vind het echt prima dat jullie hier aandacht aan besteden en ik denk ook zeker niet dat dit de norm moet zijn maar het is mijn paard, mijn keuze. Ik denk dat het voor iedere eigenaar van een paard vooral belangrijk is dat het paard happy en gezond is/blijft. Dus dat is voor mij niet anders zo.
Ondanks dat iedereen het goedbedoeld is het echt niet nodig hier, in dit topic, daar een discussie over te starten want het veranderd aan deze situatie toch niks.

Daarnaast is AR/lang laag niet echt mijn ding qua rijden en ik heb daar al met een aantal mensen eerder over gediscussieerd in andere topics dus dat ga ik hier niet weer doen. Ieder zijn eigen manier van rijden, laat elkaar lekker in zn waarde.
Mensen die zeggen dat dit paard nu al met meer lengte gereden moet worden neem ik ook even niet serieus, sorry. We zitten gewoon niet op een lijn wat mij betreft geen probleem :)

Waarom hij nog hengst is? Puur om het feit dat ik hem omwille van zijn uitstraling zolang zijn gedrag dit toe laat hem mooier vind ontwikkelen als hengst. Ik denk dat ik hem na de zomer zal laten ruinen mocht hij dan nog bij mij zijn. Tot nu toe staat hij gewoon tussen de ruinen en een liever paard aan de hand en in het zadel kan ik niet wensen.

En hij heet inderdaad Nero de Ferrero, gaaf hé? :D


Wat maakt dat je die keuze hebt gemaakt? Ik vind 3 jaar al aan de jonge kant, laat staan 2.5. Mentaal maar vooral fysiek. Er is geen enkele meerwaarde behalve het ongeduld van de eigenaar verhelpen. De eerste goede reden om een paard op deze leeftijd te beleren moet ik nog horen (en nee, (hengsten)keuringen vind ik ook geen goede reden). Ik neem aan dat je dus ook vrij vroeg begonnen bent met zadelmak maken, longeren etc. Bijzet eraan waarschijnlijk. Jammer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:38

xmarliez schreef:
Ondanks dat ik er niet op in wilde gaan voel ik toch de noodzaak dit wel te doen.

Het is mijn paard, mijn keuze, mijn redenen etc. Ik ben geen prutser en ik weet hoe ik dit paard een goede basis opleiding kan geven zonder hem te overbelasten. Ik respecteer ieders mening en aanpak maar zodra je afwijkt van de bokt standaarden dan is het hek van de dan.
Ik post dit topic niet omdat ik advies wil ik post dit topic omdat ik blij ben met mijn paard en iedereen mag er van alles onder schrijven wat ik in de OP ook al schreef maar ik vind het jammer als dit weer het zoveelste rel topic wordt. Naar mijn idee verdient dit leuke paard dat niet.

Je mag mij altijd pb-en als je die behoefte hebt.
Maar zoveel mensen zoveel wensen als iedereen het nou op zijn eigen manier doet en een ander in zijn waarde laat zou de wereld en Bokt er toch wel mooi uit zien, nietwaar? :)

Nou ik zou zeggen op naar de 10 pagina’s met ‘je bent een dierenmishandelaar en je helpt je paard naar de mallemoeren’. Ik ben er klaar voor :D


Misschien een tip voor jou om open te staan voor commentaar hierover. Mensen bedoelen het niet verkeerd. Je hoeft je ook niet meteen aangevallen te voelen.

Vind je laatste 2 zinnen een beetje jammer, de leeftijd ligt hier hopelijk toch wel hoger dan dat ?

Ik vind het een prachtig paard, maar ben het absoluut niet eens met de leeftijd waarop jij erop gaat zitten. Het kan er nog zo netjes en fijn uitzien. Paard is gewoon nog volop in de groei. Tegenwoordig kunnen ze niet vroeg genoeg Z lopen, liefst meteen na de geboorte volgens mij.

ingridxxx
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:23

Ziet er super mooi, ontspannen en vriendelijk uit. Snap dat je trots bent :)

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:32

Ik snap dat je trots bent, hartstikke leuk dier! Maar ik snap ook het commentaar betreffende de leeftijd, wees zuinig op je paard, dan heeft straks de nieuwe eigenaar er ook mooi lang plezier van :)

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:36

trysteffy schreef:
Wauw wat een gaaf beestje! En wat is ie braaf!

Even op al die andere reacties jeetje... dit beestje is net opgeleid gaat straks waarschijnlijk gewoon het land op en daarna word ie weer door gepakt... wat denken jullie van al die handelstallen die per 1januari meteen zijn begonnen met er op te zitten voor de verkoop met al die 3 jarige. Zij wilt hem ook verkopen dan is het makkelijker als ie al zadelmak is en dat hij dan ook nog hengst is denk ik.

Ik heb zelf ook een 3 jarige word volgende maand officieel 3 maar dat ik al begon met longeren en begin wel pas in april met zadelmak maken maar toch jeetje wat een commentaar alleen aan een halstertje en een longeerlijn... wat ts al zegt het is haar paard dus zij bepaald hoe zij haar paard opvoed om zo te zeggen...

Dat vind ik ook belachelijk. Het viel me laatst al op op o.a. Marktplaats, aangezien ik soms ook een beetje aan het rondkijken ben wat er te koop staat. Kwam er laatst een tegen uit september 2018. ''3 jarige, klaar om aan de slag te gaan''. Eh, nee. Gewoon vanaf blijven. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat groeischijven etc. nog niet gesloten zijn en dat op jonge leeftijd zoveel belasting daar ook behoorlijk negatieve effecten op heeft. Maar ik heb ook het idee dat iedereen momenteel een graantje mee wil pikken van de huidige idioot hoge marktprijzen. Maar dat al die paarden straks op 10-jarige leeftijd naar de slager kunnen hoor je niemand over := Voor mij in ieder geval reden genoeg om nooit zomaar voor zo'n dier te kiezen, maar ik snap ook dat niet iedereen de expertise heeft om zomaar een paard te beleren. Desondanks vind ik het zonde, vind de kans dat zo'n dier op jonge leeftijd al kapot gaat veel te groot.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:37

Mooi paard TS! Ben wel fan van ferrero!

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:16

Keigaaf paard TS!
het is al gezegd maar ik ben het daar volledig mee eens. Paard is veels te jong,en al 5 weken onder t zadel is geen zadelmak maken meer!
en super dat men dat ook hier durft te zeggen ipv alleen maar ohh's en ahh's

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:26

xmarliez schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Wat een drukte. Ik respecteer dat iedereen zich er zo druk over maakt. 5 jaar geleden zou ik de grootste rel schopper geweest zijn waarschijnlijk (iets met beste stuurlui staan aan wal).
Ik vind het echt prima dat jullie hier aandacht aan besteden en ik denk ook zeker niet dat dit de norm moet zijn maar het is mijn paard, mijn keuze. Ik denk dat het voor iedere eigenaar van een paard vooral belangrijk is dat het paard happy en gezond is/blijft. Dus dat is voor mij niet anders zo.
Ondanks dat iedereen het goedbedoeld is het echt niet nodig hier, in dit topic, daar een discussie over te starten want het veranderd aan deze situatie toch niks.

Daarnaast is AR/lang laag niet echt mijn ding qua rijden en ik heb daar al met een aantal mensen eerder over gediscussieerd in andere topics dus dat ga ik hier niet weer doen. Ieder zijn eigen manier van rijden, laat elkaar lekker in zn waarde.
Mensen die zeggen dat dit paard nu al met meer lengte gereden moet worden neem ik ook even niet serieus, sorry. We zitten gewoon niet op een lijn wat mij betreft geen probleem :)

Waarom hij nog hengst is? Puur om het feit dat ik hem omwille van zijn uitstraling zolang zijn gedrag dit toe laat hem mooier vind ontwikkelen als hengst. Ik denk dat ik hem na de zomer zal laten ruinen mocht hij dan nog bij mij zijn. Tot nu toe staat hij gewoon tussen de ruinen en een liever paard aan de hand en in het zadel kan ik niet wensen.

En hij heet inderdaad Nero de Ferrero, gaaf hé? :D

Ja, briljante naam :))!

Ik ben wel benieuwd waarom je besloten hebt zo enorm vroeg met hem te beginnen. Volgend jaar om deze tijd zou hij alsnog jong zijn, 3,5 jaar. Ik vind het lastig dat mensen besluiten op een 2-jarige te gaan zitten en vraag me af waarom.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 11:28

@_San87_, bedankt voor de vraag. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik het eerst weg wilde brengen in (ik had daar alles al voor geregeld). Maar aangezien ze al vanaf veulen af aan bij mij staan vond ik het ergens ook wel lastig om ze op deze leeftijd naar een nieuwe omgeving te brengen met ‘vreemde mensen’. We hebben dus besloten om te kijken hoe zijn karakter is door eerst maar eens te gaan hangen en als daar veel weerstand op zou komen dan zouden we het lekker laten voor wat het is. Maar dat pakte hij eigenlijk bijzonder goed op. Toen toch maar een 2e keer geprobeerd en ook dat liep super en dan is eigenlijk de eerste stap gemaakt.

En dan kun je de keuze maken nu stoppen en later oppakken (in mijn geval dus wegbrengen) of nu doorpakken en hem dan later rust geven. Wij hebben bewust voor het laatste gekozen omdat wij denken dat hij nu in alle rust dit proces heeft doorlopen. En dat is iets wat ik wel heel belangrijk vind.
Hij doet het nu super goed en dan is het ook voor nu voldoende. Het is bevestigd en dat is het enige wat ik wilde. Ik wilde hem eigenlijk heel maart nog rijden maar omdat het nu zo fijn gaat is die noodzaak er totaal niet dus we bouwen het nu rustig af en dan verwacht ik dat ik hem over 2 weken voor een bepaalde tijd op de wei zet. Tot dat ik denk dat hij weer klaar is om het werk op te pakken.

Uiteraard had ik zeker een jaar kunnen wachten maar voor nu voelde dit goed en ik ben nog steeds van mening dat hij er niet onder lijdt. Ik respecteer de mening van andere die dat wel denken en daarom is het zo fijn als je paarden in eigen bezit hebt. Dat je keuzes kunt maken waar je zelf achter staat.
Ik ben met jonge paarden gewoon van mening dat je met meerdere tussenpozen dingen kunt aanleren zodat de druk er niet in een keer op komt te staan. Mensen die een paard voor zichzelf kopen hebben dat zelf in de hand maar ik straks niet meer als hij verkocht is. En uiteraard vertel ik de eventuele kopers dat hij jong zadelmak gemaakt is en daarna een tijd de wei op is geweest, toen weer even opgepakt en dat hij deze winter dus echt een break nodig heeft.
Echte paarden mensen begrijpen dat en zullen dat ook doen en ik verkoop mijn paarden niet aan prutsers.
Als je een paard op 3,5 jarige leeftijd koopt zie je toch vaak dat ze het paard kopen en ook geen rust meer geven in de zin van training want ‘dan is hij tenslotte al bijna 4’.
Ik heb geen invloed op wat er straks met hem gaat gebeuren maar wel wat er nu gebeurd en nu leer ik hem alles in alle rust en in zijn vertrouwde omgeving zodat als hij straks weg gaat, de kans krijgt om nog lekker te groeien en in zijn 4e levensjaar gewoon normaal getraind zal kunnen worden zonder stres omdat hij nog van alles zou moeten leren.

En hier zullen een hoop mensen weer op gaan reageren ‘onzin en je denkt alleen aan jezelf en bla bla bla chocolade vla’. Mensen dat is echt helemaal prima, ik maak mij liever druk om mijn paarden dan om wat andere mensen van mij vinden.

In de paardenwereld hebben mensen snel een oordeel en zijn er maar weinig mensen die vragen stellen of het gesprek aan willen gaan. Uiteindelijk willen wij allemaal het beste voor onze dieren en juist door het gesprek aan te gaan kun je elkaar beïnvloeden en van elkaar leren.
Door met zn alle in een vertrouwde omgeving te zitten waarin iedereen hetzelfde denkt zul je jezelf ook nooit kunnen ontwikkelen is mijn idee. En ontwikkelen lukt niet alleen door met het vingertje te wijzen of altijd maar ergens wat van te vinden of een hele goede ‘internet ruiter’ te zijn.
Maar ook dat is een keuze die iedereen zelf maakt.

Ik ga mij zelf hier verder niet verdedigen. Ik wilde gewoon foto’s laten zien van mijn heerlijke paard, that’s it :D

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:36

Tja, wat goed voor jou voelt hoeft natuurlijk niet goed te zijn/voelen voor je paard, maar goed.