Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:49

Je hele verhaal klopt wel en is een hele logische gedachte, maar is gewoon een jaar te vroeg. Had je dat met 3,5 gedaan was het al een heel ander verhaal.

Maar het is je eigen paard, jou keuze. Maar je moet dan niet rekenen dat iedereen erom juicht. En zeker het verhaal dat echte paardenmensen het begrijpen. Die jij bedoeld denken ook gewoon aan hoe jonger hoe beter hoe meer geld. Je bent nu gewoon in december al begonnen. Hier hebben ook gewoon echte paardenmensen gereageerd dat dit anno 2021 niet meer kan. Ik ben geen natural bomenknuffelaar maar ik vind dit ook gewoon te vroeg en bovendien super onnodig. Je leert ze op deze leeftijd alleen maar slechte dingen aan omdat ze het lichamelijk nog niet aankunnen.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:53

Recht proberen te banketstaaf wat krom is

Je rijdt op een twee jarig paard. Kan je wel 100 redenen geven maar het enige voor wie je dit doet is jezelf

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:57

Ik ga mee in je gedachtengang en vind het een prachtig paard :) Wat een uitstraling!
Jong (kort) opleiden en een lange break dan wordt in de westernsport vrij veel gedaan dacht ik. Je bent licht en rijdt maar heel kort op een paard dat al duidelijk is uitgezwaard en geen enkel protest aangeeft, waarom zou die dat niet kunnen?

Die norm van pas opleiden na 5/6 jaar heb ik nooit begrepen, dacht zelfs dat dit voor blessures ook helemaal niet goed is. Beter om de benen en rug te laten wennen aan lichte belasting voordat alles dichtgegroeid is. Volgens mij ook de reden waarom zowat alle topsporters al van kinds af aan in de sport zaten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:23

xmarliez schreef:
-knip-

Ik kan je uitleg heel goed volgen, ik snap nu ook beter dat je er wel voor gekozen hebt nu al te beginnen en ik geloof ook dat je het beste voor hebt met je paarden, hij ziet er supergoed uit en het rijden oogt vriendelijk en je mag met recht trots zijn op zo'n knapperd.

Zelf zou ik hebben gewacht tot hij toch nog wat ouder is, dus echt bij ruim 3 jaar, voor ik erop zou stappen. Nu alvast rustig beginnen met wat wandelen, grondwerk e.d. zou ik helemaal volgen, rijden vind ik te vroeg. Hij is echt nog heel erg jong...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:27

BaileyMix schreef:
Ehm... pardon? Wordt dit tegenwoordig ook al weggewuifd op Bokt, een 2-jarige inrijden?

De 2,5 jarige hengsten lopen rond deze datum al in de verrichting. Ik vind het niet zo spannend. En daarbij wat moet hij hier laten zien? Zijn gewoon de 3 basisgangen en een amazone die keurig rijdt.

Daarbij, uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat paarden die laat ingereden worden een veel slechtere spieropbouw hebben dan paarden die jong ingereden worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:30

Jester_ schreef:
Je hele verhaal klopt wel en is een hele logische gedachte, maar is gewoon een jaar te vroeg. Had je dat met 3,5 gedaan was het al een heel ander verhaal.

Maar het is je eigen paard, jou keuze. Maar je moet dan niet rekenen dat iedereen erom juicht. En zeker het verhaal dat echte paardenmensen het begrijpen. Die jij bedoeld denken ook gewoon aan hoe jonger hoe beter hoe meer geld. Je bent nu gewoon in december al begonnen. Hier hebben ook gewoon echte paardenmensen gereageerd dat dit anno 2021 niet meer kan. Ik ben geen natural bomenknuffelaar maar ik vind dit ook gewoon te vroeg en bovendien super onnodig. Je leert ze op deze leeftijd alleen maar slechte dingen aan omdat ze het lichamelijk nog niet aankunnen.

Ik ben een echt paardenmens en dit kan prima. Doe het zelf ook zo.
Hoe langer je wacht hoe meer balans en kracht ze hebben met het risico dat zadeldak maken veel negatiever wordt ervaren door het paard.

Daarbij, zie mijn antwoord over wetenschappelijk onderzoek.

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:21

1 ding is zeker, hij is héél erg mooi!! <3

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:52

Heel mooi paard! Ik zou hem niet verkopen hoor haha, lekker bijhouden de komende tijd en kijken waar het jullie brengt. Hij is erg knap en jullie zijn een leuke combi! Goed dat je hem straks weer wegzet, hij heeft erg veel body voor zijn leeftijd maar zal een rustperiode wel kunnen gebruiken eens hij die groeispurt krijgt. Succes ermee!!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:02

Iriscope schreef:
Buiten dat hij echt te jong is om beleerd te worden, snap ik ook niet goed waarom dit paard al gelijk zo kort in de hals gereden wordt. Een jong paard heeft zijn hals nodig voor balans, en dit ontneem je hem door hem zo kort te rijden. Geef hem de ruimte om op eigen benen te leren lopen, want op het moment vindt hij die "balans" enkel in je handen en leer je hem het verkeerde aan. Als hij wiebelig aan voelt als je hem die ruimte geeft, dan is dat juist goed, dan kan hij zn eigen benen vinden i.p.v. dat jij het voor hem gaat "oplossen".

Hoop dat je er wat mee doet en niet bokt wegwuift als de kwade hier, misschien kun je je wat inlezen en nadenken over waarom er zoveel mensen met de neus de andere kant op staan dan jij. Dat hoeft niet altijd wat te betekenen natuurlijk, maar geeft allicht stof tot denken.

Succes!

Niet ieder paard vindt het meeste comfort in een lage en uitgestrekte houding. Ieder paard heeft een eigen voorkeur, over het algemeen is die voorkeur om lekker lang en laag te lopen ja. Maar zeker niet altijd. Mijn eigen paard bijvoorbeeld (ook zelf ingereden zoals TS) voelde zich bij het inrijden erg goed voorwaarts neerwaarts. Het zou kunnen dat het paard van TS zich het meest comfortabel voelt in een hoger frame. Een van de paarden die ik op dit moment opnieuw aan het ‘inrijden’ ben na een lange periode niet onder het zadel te zijn heeft dit ook.

Bij mijn eigen paard start ik voorwaarts neerwaarts en neem ik pas na een volledige opwarming korte stukken oprichting mee om weer te eindigen in voorwaarts neerwaarts. Het oprichten is dan uit de comfortzone van mijn paard. Bij het andere paard wat ik rijd laat ik het frame gewoon zoals het is: hoog en vrij kort in de hals. Dit is waar het paard op dit moment zelf het initiatief naar neemt. Is dit correct? Nee, en al zeker niet ideaal voor een warmingup. Maar is het dan echt zo belangrijk om dat paard kost wat kost toch helemaal af te rijden tot ze voorwaarts neerwaarts loopt? Ik vind van niet. Ik laat dat paard rustig bovenin lopen bij de warmingup, vraag dan een paar korte stukken voorwaarts neerwaarts om dan te eindigen met de training. Als TS zelf de voorkeur geeft aan een hoger frame bij dit paard, zal ze daar vast haar redenen voor hebben.

Ieder paard heeft een eigen comfortzone en als ruiter moet je daar op kunnen inspelen en je flexibelkunnen opstellen. Wat betreft de mentaliteit van TS, ik zag in haar profiel dat ze (net als ik overigens) erg geïnspireerd wordt door de Klimke’s. Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat ze de neus in de verkeerde richting heeft. Het gaat daarom hier niet zozeer over de rijderij denk ik, maar voornamelijk over de leeftijd van het paard. En daar zijn de meningen nu eenmaal over verdeeld.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:36

Even ter aanvulling, ik heb het niet over lang en laag of AB methode want daar ben ik zelf ook niet van,
gewoon simpel het paard iets meer ruimte in de hals geven zodat hij zijn lijf beter kan gebruiken.

Als je het dan toch over Klimke hebt, zo wordt het gemiddelde jonge paard door Ingrid op lengte gereden en zo zou ik deze ook liever zien;
Edit; krijg hem niet op het gewenste stukje, in stap loopt ie nog lang en laag, maar ik doel op de halshouding zoals wanneer ze op 40 sec aandraaft.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 25-02-21 16:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:38

Tja, alles met mate met jonge paarden - ik zie het probleem ook niet zo.
Wij doen het op dezelfde manier, maar meestal een jaar later.
En ben het met TS eens dat doseren vaak het probleem is.

Bovendien hebben veel mensen boter op hun hoofd. Jong aanrijden is uit den boze, maar als ik een 6 jarige probeer te verkopen die in alle rust met 4,5 is aangereden en nu z'n eerste winstpuntjes bij elkaar sprokkelt, krijg ik ook niet de kopers die ik eigenlijk zoek. Want met zo'n paard zal wel iets aan de hand zijn.

Trouwens, hij is een beetje klein (ik hoop voor je dat ie nog wat doorgroeit) maar verder is het echt een beauty. En supernetjes gereden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:49

Ik vind het echt heel jammer dat sommige mensen dit goed proberen te praten. Het maakt niet uit hoe het dier er aan de buitenkant uitziet. Dat zegt helemaal niks over de binnenkant.

Goed en rustig inrijden kan over een half jaar ook en als je vriendin van de zomer niet beschikbaar is dan doe je dat later, niet eerder. -O-

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:52

Oh wat heerlijk dat het expertenteam van Bokt er ook bij is. Wat zouden we zonder ze moeten?

Wat ik zie:

- een ruiter die netjes in balans zit
- een ruiter die niks vraagt wat het paard niet snapt of lichamelijk niet aan kan
- een paard dat qua bouw en grootte vroeg rijp is
- een paard dat netjes op gewicht is
- een paard dat het “werk” met plezier lijkt te doen

Een heel prima basis om mee aan de slag te gaan. Zeker als het paard na het beleren nog even wordt weggezet.

Een paard later beleren is niet per definitie beter of een garantie dat het paard langer heel blijft. Een paard gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan de (lichte) ruiter is prima.

Daarbij: het paard is in het bezit van de TS. Zij voelt zich er goed bij het op deze manier te doen, kan netjes onderbouwen waarom en laat een beeld zien waarbij je uit mag gaan van een bepaalde kennis en kunde.

Een ieder die het anders wil doen of had gedaan, is daar helemaal vrij in. Dit is het paard van de TS, waar ze mee om mag gaan op de manier die zij goed acht, net als iedere andere paardenbezitter dat mag. Laten we mensen alsjeblieft een beetje in hun waarde laten. Ook als ze andere denkwijzen hebben als jij.

@ts: heel fijn paard! Ik snap dat je er gek mee bent

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:56

Prachtig paard! Maar als koper zou ik juist enorm afknappen dat dit paard met 2 jaar al is ingereden. En mocht dit niet bij de dan verkoopadvertentie staan komt dit topic wel makkelijk boven water via google.

Het is logisch dat je zegt "mijn paard, mijn keuze" maar op het moment dat je dit actief deelt naar de buitenwereld zoals een topic op bokt dan is er ook nog zoiets als imago van de paardensport en het goede voorbeeld geven richting jongeren (welke er in grote getale ook op bokt zitten) welke nu wellicht op slechte ideeën komen. Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar belasting van een jong paardenlichaam om beter te weten en ook aan kritiek op paardenwelzijn geen gebrek.

Succes verder met het opleiden en de verkoop. Ik hoop dat dit paard ook echt die rustperiode krijgt om uit te groeien.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:57

Jongens, het paard is voor de verkoop. En een zadelmak paard verkoopt altijd wat makkelijker dan een niet zadelmakke. Dit paard krijgt nog lekker een zomertje op de wei en dan gaat ie de verkoop in. En dan is het aan de nieuwe eigenaar of het paard nog langer rust krijgt of niet. Dat ze hem niet nu al verkoopt vind ik best een pre. Dat zou ze namelijk ook gewoon kunnen doen.
TS, leuk paard; netjes zadelmak gemaakt zo te zien. Daar gaat straks iemand heel blij mee worden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:02

996981 schreef:
Een paard later beleren is niet per definitie beter of een garantie dat het paard langer heel blijft. Een paard gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan de (lichte) ruiter is prima.


Je kan een paard ook gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan een lichte ruiter als het drie is. De groeischijven in de benen zijn niet volledig gesloten en toch wordt het dier belast in een rijbak.

Ik heb genoeg stukke Quarters gezien die er met twee jaar 'zo volwassen' uitzagen. Doe het gewoon niet, voordat de overheid zulke dingen ook echt gaat verbieden omdat we het als paardenmensen (of mensen met paarden) onderling nieteens eens kunnen worden.

Ik snap echt niet dat mensen niet inzien dat het niet uit te leggen is dat je op de rug van een onvolgroeid dier gaat zitten om rondjes te rijden.

Daarnaast is er na verkoop helemaal geen garantie dat het dier 'lekker weggezet' wordt in de wei.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:02

XladyX schreef:
Prachtig paard! Maar als koper zou ik juist enorm afknappen dat dit paard met 2 jaar al is ingereden. En mocht dit niet bij de dan verkoopadvertentie staan komt dit topic wel makkelijk boven water via google.

Het is logisch dat je zegt "mijn paard, mijn keuze" maar op het moment dat je dit actief deelt naar de buitenwereld zoals een topic op bokt dan is er ook nog zoiets als imago van de paardensport en het goede voorbeeld geven richting jongeren (welke er in grote getale ook op bokt zitten) welke nu wellicht op slechte ideeën komen. Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar belasting van een jong paardenlichaam om beter te weten en ook aan kritiek op paardenwelzijn geen gebrek.

Succes verder met het opleiden en de verkoop. Ik hoop dat dit paard ook echt die rustperiode krijgt om uit te groeien.

Zou je dat wetenschappelijke onderzoek hier eens willen delen?

Er zijn namelijk ook onderzoeksresultaten die uitwijzen dat het goed is een jong paard licht te laten wennen aan het arbeid dat ze later gaan doen.

Wie heeft er dan gelijk?

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:04

Shae schreef:
996981 schreef:
Een paard later beleren is niet per definitie beter of een garantie dat het paard langer heel blijft. Een paard gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan de (lichte) ruiter is prima.


Je kan een paard ook gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan een lichte ruiter als het drie is. De groeischijven in de benen zijn niet volledig gesloten en toch wordt het dier belast in een rijbak.

Ik heb genoeg stukke Quarters gezien die er met twee jaar 'zo volwassen' uitzagen. Doe het gewoon niet, voordat de overheid zulke dingen ook echt gaat verbieden omdat we het als paardenmensen (of mensen met paarden) onderling nieteens eens kunnen worden.

Ik snap echt niet dat mensen niet inzien dat het niet uit te leggen is dat je op de rug van een onvolgroeid dier gaat zitten om rondjes te rijden.

Daarnaast is er na verkoop helemaal geen garantie dat het dier 'lekker weggezet' wordt in de wei.

Er zijn er ook genoeg die met 5 ingereden worden en met 7 stuk zijn.

Of een paard heel blijft is van héél veel factoren afhankelijk. Onder andere de kunde van degene die er mee rijdt.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:09

Shae schreef:
996981 schreef:
Een paard later beleren is niet per definitie beter of een garantie dat het paard langer heel blijft. Een paard gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan de (lichte) ruiter is prima.


Je kan een paard ook gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan een lichte ruiter als het drie is. De groeischijven in de benen zijn niet volledig gesloten en toch wordt het dier belast in een rijbak.

Ik heb genoeg stukke Quarters gezien die er met twee jaar 'zo volwassen' uitzagen. Doe het gewoon niet, voordat de overheid zulke dingen ook echt gaat verbieden omdat we het als paardenmensen (of mensen met paarden) onderling nieteens eens kunnen worden.

Ik snap echt niet dat mensen niet inzien dat het niet uit te leggen is dat je op de rug van een onvolgroeid dier gaat zitten om rondjes te rijden.

Daarnaast is er na verkoop helemaal geen garantie dat het dier 'lekker weggezet' wordt in de wei.


En die 2-4 maand maken zo veel uit dan?
Ik ken twee paarden waarmee ze tot 5 en 6 jaar hebben gewacht met rijden. Ze zijn nu 6 en 9 en de laatste is al 2 jaar stuk, de eerste staat nu een maand op boxrust met een peesblessure. Succesverhalen met later dan 3-4 inrijden kan ik niet geven, ook al stelt de halve natural horsemanship wereld dat voor als de heilige graal.

Dat wetenschappelijke onderzoek zou ik graag wel eens zien.
Als mensen moedigen we kinderen juist aan om al vroeg te beginnen met (gematigd) te sporten en sturen we ze vanaf 3 jaar met boekentassen naar school. lijkt me maar gek dat alle spieren/pezen/gewrichten bij paarden opeens andersom zouden werken.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:13

Dat hele groeischijvenverhaal is overigens al een paar jaar achterhaald. Een paard bestaat niet alleen uit botten namelijk. Het sterk maken van de spieren en pezen is net zo belangrijk, zo niet belangrijker om een paard heel te houden. En dat op tijd beginnen met lichte arbeid juist goed is. .
Het is per paard gewoon ook zo verschillend. Onze ruin zijn we met 3 jaar zadelmak gaan maken. Onze merrie was al zadelmak toen we haar kochten maar was nog erg jeugdig en lomp. Die hebben we dus nog even weg gezet. Het is aan de eigenaar om daar goede keuzes in te maken.
Zo te zien heeft het paard van TS geen enkele moeite met balans zo onder het zadel.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:26

Was het niet zo dat arbeid op jonge leeftijd iets gunstiger is voor de pezen en de spieren, maar nadelig voor de onvolgroeide gewrichten/wervels? Daar zijn richtlijnen voor, maar dit kan alsnog sterk verschillen tussen paarden, dus de richtlijn is nooit meer dan een gemiddelde. Iets wat in je nadeel of voordeel kan uitpakken. In principe zou je met de juiste huisvesting en eventuele lichte training vanaf de grond kunnen voorzien in het versterken van pezen en spieren zonder ze te belasten met ruitergewicht (al kun je de TS nauwelijks belasting noemen ;) ).

Paard loopt echt meer dan keurig. Heel netjes gereden en voorgesteld. :j Je kunt hem gerust nu wegzetten. Ik zou niet weten wat je verder nog moet willen vragen van zo'n jong dier en ik geloof ook niet dat ze het 'vergeten' als het zadelmak maken netjes is gedaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:23

996981 schreef:
Oh wat heerlijk dat het expertenteam van Bokt er ook bij is. Wat zouden we zonder ze moeten?

Wat ik zie:

- een ruiter die netjes in balans zit
- een ruiter die niks vraagt wat het paard niet snapt of lichamelijk niet aan kan
- een paard dat qua bouw en grootte vroeg rijp is
- een paard dat netjes op gewicht is
- een paard dat het “werk” met plezier lijkt te doen

Een heel prima basis om mee aan de slag te gaan. Zeker als het paard na het beleren nog even wordt weggezet.

Een paard later beleren is niet per definitie beter of een garantie dat het paard langer heel blijft. Een paard gematigd laten bewegen, zijn lichaam leren kennen en wennen aan de (lichte) ruiter is prima.

Daarbij: het paard is in het bezit van de TS. Zij voelt zich er goed bij het op deze manier te doen, kan netjes onderbouwen waarom en laat een beeld zien waarbij je uit mag gaan van een bepaalde kennis en kunde.

Een ieder die het anders wil doen of had gedaan, is daar helemaal vrij in. Dit is het paard van de TS, waar ze mee om mag gaan op de manier die zij goed acht, net als iedere andere paardenbezitter dat mag. Laten we mensen alsjeblieft een beetje in hun waarde laten. Ook als ze andere denkwijzen hebben als jij.

@ts: heel fijn paard! Ik snap dat je er gek mee bent

Hier ben ik het volledig mee eens!

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:31

Ts is is qua gewicht net een mugje :) en weet dat ze super vriendelijk rijd. Paard lijkt af en als ie hierna lekker vakantie krijgt zal ie er niet veel van lijden. Denk dat het mentaal juist een voordeel is om het zo te doen, kunnen ze het even verwerken ipv beleren en door.

Daarnaast.. Ik zou hem nog een jaar hebben laten staan voor m’n eigen gemoedsrust maar goed dat ben ik :)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:35

Prachtig paard, inrijden is jouw keuze. Maar ik heb eerder het gevoel dat dit een verkapt verkooptopic is, Je werd verliefd, vind hem geweldig, hij is prachtig, zwart en vier witte voetjes, zo'n lief paard heb je nog nooit gehad.
Je hebt hem dus gekocht voor de verkoop, dan snap ik het beleren nu ook, nog een winter op stal kost geld. Dus puur zakelijke beslissing, al ging hij bij mij niet zo snel de deur uit. Succes met de verkoop, zou hem nu op sporthorses zetten, langer doorrijden heeft weinig nut gezien zijn karakter.

Je rijd vriendelijk trouwens en ik vermoed dat je er hooguit drie keer in de week twintig minuten op zit.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:44

xmarliez schreef:
@_San87_, bedankt voor de vraag. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik het eerst weg wilde brengen in (ik had daar alles al voor geregeld). Maar aangezien ze al vanaf veulen af aan bij mij staan vond ik het ergens ook wel lastig om ze op deze leeftijd naar een nieuwe omgeving te brengen met ‘vreemde mensen’. We hebben dus besloten om te kijken hoe zijn karakter is door eerst maar eens te gaan hangen en als daar veel weerstand op zou komen dan zouden we het lekker laten voor wat het is. Maar dat pakte hij eigenlijk bijzonder goed op. Toen toch maar een 2e keer geprobeerd en ook dat liep super en dan is eigenlijk de eerste stap gemaakt.

En dan kun je de keuze maken nu stoppen en later oppakken (in mijn geval dus wegbrengen) of nu doorpakken en hem dan later rust geven. Wij hebben bewust voor het laatste gekozen omdat wij denken dat hij nu in alle rust dit proces heeft doorlopen. En dat is iets wat ik wel heel belangrijk vind.
Hij doet het nu super goed en dan is het ook voor nu voldoende. Het is bevestigd en dat is het enige wat ik wilde. Ik wilde hem eigenlijk heel maart nog rijden maar omdat het nu zo fijn gaat is die noodzaak er totaal niet dus we bouwen het nu rustig af en dan verwacht ik dat ik hem over 2 weken voor een bepaalde tijd op de wei zet. Tot dat ik denk dat hij weer klaar is om het werk op te pakken.

Uiteraard had ik zeker een jaar kunnen wachten maar voor nu voelde dit goed en ik ben nog steeds van mening dat hij er niet onder lijdt. Ik respecteer de mening van andere die dat wel denken en daarom is het zo fijn als je paarden in eigen bezit hebt. Dat je keuzes kunt maken waar je zelf achter staat.
Ik ben met jonge paarden gewoon van mening dat je met meerdere tussenpozen dingen kunt aanleren zodat de druk er niet in een keer op komt te staan. Mensen die een paard voor zichzelf kopen hebben dat zelf in de hand maar ik straks niet meer als hij verkocht is. En uiteraard vertel ik de eventuele kopers dat hij jong zadelmak gemaakt is en daarna een tijd de wei op is geweest, toen weer even opgepakt en dat hij deze winter dus echt een break nodig heeft.
Echte paarden mensen begrijpen dat en zullen dat ook doen en ik verkoop mijn paarden niet aan prutsers.
Als je een paard op 3,5 jarige leeftijd koopt zie je toch vaak dat ze het paard kopen en ook geen rust meer geven in de zin van training want ‘dan is hij tenslotte al bijna 4’.
Ik heb geen invloed op wat er straks met hem gaat gebeuren maar wel wat er nu gebeurd en nu leer ik hem alles in alle rust en in zijn vertrouwde omgeving zodat als hij straks weg gaat, de kans krijgt om nog lekker te groeien en in zijn 4e levensjaar gewoon normaal getraind zal kunnen worden zonder stres omdat hij nog van alles zou moeten leren.

En hier zullen een hoop mensen weer op gaan reageren ‘onzin en je denkt alleen aan jezelf en bla bla bla chocolade vla’. Mensen dat is echt helemaal prima, ik maak mij liever druk om mijn paarden dan om wat andere mensen van mij vinden.

In de paardenwereld hebben mensen snel een oordeel en zijn er maar weinig mensen die vragen stellen of het gesprek aan willen gaan. Uiteindelijk willen wij allemaal het beste voor onze dieren en juist door het gesprek aan te gaan kun je elkaar beïnvloeden en van elkaar leren.
Door met zn alle in een vertrouwde omgeving te zitten waarin iedereen hetzelfde denkt zul je jezelf ook nooit kunnen ontwikkelen is mijn idee. En ontwikkelen lukt niet alleen door met het vingertje te wijzen of altijd maar ergens wat van te vinden of een hele goede ‘internet ruiter’ te zijn.
Maar ook dat is een keuze die iedereen zelf maakt.

Ik ga mij zelf hier verder niet verdedigen. Ik wilde gewoon foto’s laten zien van mijn heerlijke paard, that’s it :D


Vind het goed van je dat je toch (zo uitgebreid) reageert.

Wel even terug komend op het stukje " Als je een paard op 3,5 jarige leeftijd koopt zie je toch vaak dat ze het paard kopen en ook geen rust meer geven in de zin van training want ‘dan is hij tenslotte al bijna 4’".

Dit is per persoon toch wel verschillend. Ik heb zelf ook een 3 a 3.5 jarige gekocht, daar ben ik heel veel mee gaan wandelen en grondwerken en uiteindelijk pas rond 4.5 a 5 jaar pas echt erop gegaan. En zo ken ik er wel meer.

Ps. Hele leuke naam heeft hij.