Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:39

Bokt is weer aan hoor. :D

Persoonlijk had ik ‘m nog een halfjaar laten staan, zadelmak gemaakt en daarna pas weer rond deze tijd volgend jaar opgepakt. Maar hé, er leiden meerdere wegen naar Rome.

Ik ben van mening dat het niet verkeerd is om er nu al wat licht werk mee te doen om hem sterker te maken en daarna vakantie te geven. Dat is ook beter dan met 4 of 5 of 6 africhten en dan direct volop gaan rijden ‘want ze zijn oud genoeg’ (wat ik veel zie gebeuren). Alles draait om een goed management. +:)+

Ik ben ervan overtuigd dat TS zuinig is op ‘m en ik vind dat je heel vriendelijk traint. Leuk dier is het! :D

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:52

Ik vind het een beetje flauw om te beweren dat bokkers allemaal zo fout zijn, of penny's, of dat de beste stuurlui aan wal staan. Er zitten namelijk ook echt heel kundige mensen op Bokt. En er valt nu eigenlijk ook alleen iets aan te merken op de leeftijd van het paard, omdat de rest keurig in orde is. Dat kan je als een compliment zien.
Omdat het opmerkingen zijn die puur en alleen gemaakt worden uit bezorgdheid over het welzijn van het paard, wellicht nog meer in het algemeen dan in dit specifieke geval, zie ik dat helemaal niet als een negatief punt.

Als je een topic ziet waarin je je zorgen maakt over de welzijn van het paard, bijvoorbeeld door een veel te zware ruiter, dan lijkt het me juist goed om daar wat van te zeggen. Dat kan netjes, al zal het voor de ruiter nooit leuk zijn om te horen. Dat de ene 'misstand' of 'fout', hoe je het maar wil noemen, de andere niet is qua reacties en commentaar betekent niet dat iedereen daarom zijn of haar mond moet houden.

Ik vind het paard keurig ingereden en het filmpje is plezierig om naar te kijken. Ook ik had liever gezien dat het paard pas was beleerd nadat hij goed en wel 3 jaar was. Lig ik hier wakker van? Nee, zeker niet. Toch is het jammer dat je met de genoemde argumenten alles kunt oprekken aan grenzen.

In de ideale wereld had ik graag een harde ondergrens gezien voor het zadelmak maken, omdat die grens anders blijft verschuiven en het nog steeds gebeurt dat nog geen 2-jarige paarden in training zijn. Ik kan niet geloven dat die paarden dat écht nodig hebben om zich verantwoord te ontwikkelen. Dat het anders echt niet goed was gekomen met de pezen en de spieren. Zelfs mijn atactische paard, dat alleen met training te redden viel, heeft het met werk vanaf de grond volgehouden tot hij een paar weken goed en wel 3 jaar was, voordat ik ermee ging rijden. Nu is de TS een fijne amazone, zit keurig en weegt niks. Allemaal pluspunten. Maar betekent dit dat elke lichte, fijn rijdende amazone een redelijk 'af' ogend paard dus < 3 jaar onder het zadel kan hebben? Wat is dan licht? Wat is fijn rijden? En wat is 'redelijk af'?

Ook het wegzetten van een paard. Dat een nieuwe eigenaar het paard met 4 jaar mogelijk niet wegzet, vind ik geen argument om hem eerder dan 3 te beleren, zodat hij vervolgens wel even rust kan krijgen. In het andere geval was hij überhaupt niet belast geweest en voor hetzelfde geld geeft een nieuwe eigenaar het paard alsnog regelmatig vakantie. Die logica snap ik niet helemaal. Ik hoor dan eigenlijk nog liever: ik wil dit paard verkopen en daarvoor is het gunstig dat hij zadelmak is, daarom hebben wij hem vroeg, maar zo verantwoord als kon beleerd. Daarin had een ander misschien een andere keuze gemaakt, maar het klinkt voor mij prettiger dan mensen onkundig noemen of andere misstanden benoemen die mogelijk schadelijker zijn.

De grens heb ik voor mijzelf gezet op de dag dat ze 3 worden vanaf geboortedatum gerekend. Juist omdat ik paarden zadelmak maakte voor anderen en ik ze soms als net 2-jarige al op stal kreeg. Mijn grens voor gewicht staat op 15% van het gewicht van paard/pony. Zo kon ik met een gewicht van 57 kg destijds nog wel een D-pony zadelmak maken. Te groot was ik zeker, mooi was het niet, maar in cijfers bekeken nog wel verantwoord. Ik kan hier dan wel de kneus zijn, een watje, nog geen deuk in een pakje boter rijden en totaal geen verstand van zaken hebben... Maar mijn reactie is nooit bedoeld om iemand af te branden of om selectief kritisch te zijn, alleen om het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van paarden in de gaten te houden. En zo zullen hier meer bokkers reageren.

Anyway, zo is het dus wel een discussietopic geworden over de leeftijd. Niet per se jammer, want het blijft iets om in de gaten te houden en zoals ik al zei: verder valt er niks op aan te merken. :P Iemand gaat heel blij worden van dit paard en de TS zou ik willen zeggen: dat zadelmak maken van de paarden hoef jij in elk geval nooit uit te besteden! Lekker zelf doen. Scheelt een heleboel geld en ik vraag me af of iemand anders beter werk had kunnen afleveren.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 20:33

Bedankt voor alle reacties iedereen :)

Storm schreef:
Ik vraag me altijd af waarom sommige mensen hun paard zo graag willen 'laten zien' terwijl je weet dat je een bak met opmerkingen over je heen gestort krijgt.

Ik bedoel, plaats dan niets als je niks met de reacties doet en alleen wil horen dat je een mooi paard hebt. Stuur dan een foto naar je oma of tante die niks van paarden weet ofzo, dan had je gekregen wat je wel wilde horen.

Ik heb een aantal berichten geleden al verteld wat de reden is van dit topic. Ik heb het altijd heel leuk gevonden om foto topics te bekijken maar de laatste tijd is het allemaal een beetje hetzelfde juist door de kritiek die er ontstaat. Ik vind dat jammer en ondanks dat is wist dat ik kritiek zou gaan krijgen hoopte ik ook dat mensen het wel leuk zouden vinden deze foto’s te zien. En gelukkig is dat zo!
We kunnen ons wel allemaal verschuilen omdat we bang zijn voor de mening van een ander maar het is toch juist leuk en leerzaam om dingen met elkaar te delen en daar feedback op te krijgen of dit nou positief of negatief is.

Juist doordat iedereen zo snel kritiek heeft wordt de paardensport steeds meer een gesloten sport.
Mensen durven niks meer te laten zien en alleen het perfecte plaatje wordt geshowd. Als mensen open staan voor discussie/in gesprek gaan met elkaar kunnen we wellicht nog wat van elkaar leren. Door alleen met een vinger te wijzen wordt niemand beter en krijg je alleen maar angst. Angst om afgezeken te worden.
Gelukkig bezit ik die angst niet vandaar dat ik dit topic heb geopend. Nogmaals ik ben blij met mijn paard en wilde dit alleen delen :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:55

Maar waarom lieg je dan over hoe lang je hem al in je bezit hebt, meerdere malen?

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 20:59

Joh moet ik me echt gaan uitdrukken in maanden/dagen/uren? Ik ga daar echt geen energie in steken. 2018 is 3 jaar geleden dus dan benoem ik dat. Dat mensen daar over vallen is meer het probleem van die mensen dan van mijzelf eerlijk gezegd.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:25

September 2018 is geen 3 jaar terug, niets eens bijna. En met een veulen van een maand of 4 is dat ongeveer toen je hem leerde kennen met de foto's, zal dat ongeveer rond die tijd zijn geweest. 2.5 jaar of zelfs 2 jaar terug is dan veel logischer. Het naar ruim naar boven afronden waarmee je suggereert dat hij een jaar ouder is, door te zeggen dat je verliefd op zijn koppie werd in een tijdperk dat hij nog niet eens geboren was, is kinderachtig gedrag.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:29

+:)+ :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:31

Mizora schreef:
September 2018 is geen 3 jaar terug, niets eens bijna. En met een veulen van een maand of 4 is dat ongeveer toen je hem leerde kennen met de foto's, zal dat ongeveer rond die tijd zijn geweest. 2.5 jaar of zelfs 2 jaar terug is dan veel logischer. Het naar ruim naar boven afronden waarmee je suggereert dat hij een jaar ouder is, door te zeggen dat je verliefd op zijn koppie werd in een tijdperk dat hij nog niet eens geboren was, is kinderachtig gedrag.


Zo hé, doe eens even rustig. 2018 rond ik ook af naar 3 jaar geleden en zo doen veel andere mensen dat ook. Lekker belangrijk.

“... is kinderachtig gedrag.” Even in de spiegel kijken. +:)+

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:40

Met die insteek zal het paard dan waarschijnlijk ergens tussen de 15 en 25 minuten gereden worden, wat dat wordt dan ook gunstig afgerond naar een kwartier, het is immers nog geen half uur.

Een half jaar is 20% van dit paard zijn leven wat even aan de kant geschoven wordt, maar goed, die haast zie je ook met inrijden terug.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:44

Zit niet zo te zaniken!! In de normale paarden wereld denken we in jaren en is het 3 jaar geleden dat de 3jr als veulentjes zijn gekocht. Misschien heeft ze hem wel ongezien gekocht of als veulen van een dag oud.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:45

Ik heb dit topic toch niet geopend om jou te overtuigen of heb ik het verkeerd?
Nogmaals, het is mijn paard, mijn keuze. Ik vraag jou niet om mij op mijn woord te vertrouwen ik heb die bevestiging van jou namelijk niet nodig. Je mag er echt van alles van vinden net zoals ik dat ook mag.
Je hoeft je mening alleen niet op te dringen aan een ander, doe ik tenslotte ook niet.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:49

Het gaat om het feit dat je het paard doelbewust een jaar ouder hebt gemaakt in de op, waarbij enkel degene die precies weten aan welk jaar welke letter bij de kwpn hangt, dit weet. En dat in combinatie met het bijzonder vroeg inrijden.

Het is geen auto, en zelfs daar wordt op die leeftijd over het algemeen nog aangegeven hoe oud hij werkelijk is op die leeftijd in plaats van het jaartal als het door een eigenaar is die trots is op zijn voertuig

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:55

Pff Mizora, weet je wat kinderachtig gedrag is?
Doordrammen en door blijven gaan om je zin door te drijven.
In jouw geval je "gelijk" willen krijgen.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:56

Suzanne F. schreef:
Wat een leuk paard! Prachtig dier. Heb je hem gekocht met oog op verkoop of verkoop je hem omdat hij wat klein is? Ik vind hem erg leuk en het lijkt een fijn braaf dier. Daar gaat de nieuwe eigenaar vast veel plezier aan krijgen. Wat een fijne balans heeft hij al van zichzelf. Het is geen bijzondere beweger maar lijkt me echt een leuk fijn dier om mee te werken.
Ik heb ooit een zelfgefokte geboren in juni op deze leeftijd zadelmak gemaakt. Soms is het een verstandige keuze, soms niet. Dat ligt heel erg aan het paard. En je moet weten waar je mee bezig bent. 3 x in de week 20 minuten is inderdaad genoeg en dan lekker vanaf mei t/m Augustus de wei op. Daarna weer rustig oppakken.
En het is gewoon niet echt een bokt proof topic, ook al is hij hartstikke cool. Je rijdt hem heel vriendelijk dus ik zou zeggen, ga zo door en dan lekker de wei op. Misschien groeit hij dan ook nog wel wat.

Sorry ik zie dat ik nog niet gereageerd heb! Ik heb hem niet gekocht met het oog op verkoop maar met het oog op de sport. Vorige jaar heb ik de keuze gemaakt om de sport tijdelijk even opzij te zetten en mijzelf te gaan focussen op de (kleinschalige) hengsten opfok die ik aan het opzetten ben.
Hierdoor ben ik nu een soort van genoodzaakt alle paarden die ik bezit te verkopen, mijn sportpaarden en ook mijn jonge paarden. Dit zodat we mijn hobby accommodatie kunnen gaan ombouwen tot professionele opfok locatie. De plannen zijn dus in 3 jaar ( _O- ) tijd behoorlijk veranderd.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:03

JeanneV schreef:
Zit niet zo te zaniken!! In de normale paarden wereld denken we in jaren en is het 3 jaar geleden dat de 3jr als veulentjes zijn gekocht. Misschien heeft ze hem wel ongezien gekocht of als veulen van een dag oud.


Jij viert jouw verjaardag zeker ook altijd op 1 januari

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:41

Mizora schreef:
Het gaat om het feit dat je het paard doelbewust een jaar ouder hebt gemaakt in de op, waarbij enkel degene die precies weten aan welk jaar welke letter bij de kwpn hangt, dit weet. En dat in combinatie met het bijzonder vroeg inrijden.

Het is geen auto, en zelfs daar wordt op die leeftijd over het algemeen nog aangegeven hoe oud hij werkelijk is op die leeftijd in plaats van het jaartal als het door een eigenaar is die trots is op zijn voertuig


Even ademhalen. Je bent onnodig aan het drammen nu en dat is jammer aangezien ik je voordien vaak tegenkwam als een bokker met echt wel fijne en leerzame posts.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:44

Nog maar 5 weken onder het zadel en dan al zo lopen? Wat knap! Je hebt duidelijk de kennis en de kunde om een paard netjes op te leiden, TS. Ik heb genoten van de foto's en het filmpje. De toekomstige eigenaar gaat veel plezier hebben van hem!

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 01:42

Prachtig paard, loopt al zeer goed in balans. Ik begrijp jou keuze. Mag je trots op zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 02:37

Dat er nog niemand begonnen is over je sporen. :Y)

Ik vind hem heel gaaf en heel vriendelijk voorgesteld. Iemand gaat hier heel gelukkig mee worden!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 09:49

Ik vind het zo bijzonder om TS zo aan te vallen terwijl in paardensportland het gros van de dieren gewoon in januari worden geleerd, of ze nou een veulen zijn van februari of van juni. Mijn ervaring is dat er daarna pas wordt gekeken welke nog even terug moeten op het land om verder uit te groeien. Dus we kunnen wel allemaal over ts heen vallen maar dit is echt eerder regel dan uitzondering. Leven en laten leven tenzij je echt een dier ergens aan onderdoor ziet gaan maar dat is hier duidelijk niet aan de hand.

Wat een fijne balans heeft hij al TS, en het ziet er fijn en eerlijk uit hoe je hem opleidt. Ik heb for ferrero best veel gezien als 4 jarige, die liep compleet op de kop en ver achter de loodlijn, fijn dat jij hier totaal geen last van lijkt te hebben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:41

Verdiep je eens in de schade die uit sectie blijkt door rijden, en tel daar dit onvolgroeide skelet bij op.
Het is een mooi paard en je rijd netjes... maar je gebruikt je verstand echt niet.

Anyway, ik moet weer weg... druk, druk, druk... ga zo even 2 uurtjes het bos in op mijn 9 maanden oude veulen.... hij ziet er sterk uit, verveelt zich en mijn vriend heeft het druk komende zomer... dus ja, het moest wel.
Doeiii!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:41

Dee_Es schreef:
Leven en laten leven tenzij je echt een dier ergens aan onderdoor ziet gaan maar dat is hier duidelijk niet aan de hand.
.


Dat is fijn.... en geruststellend. Hoe ben jij aan röntgen-ogen gekomen?

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:43

Ninx schreef:
Verdiep je eens in de schade die uit sectie blijkt door rijden, en tel daar dit onvolgroeide skelet bij op.
Het is een mooi paard en je rijd netjes... maar je gebruikt je verstand echt niet.

Anyway, ik moet weer weg... druk, druk, druk... ga zo even 2 uurtjes het bos in op mijn 9 maanden oude veulen.... hij ziet er sterk uit, verveelt zich en mijn vriend heeft het druk komende zomer... dus ja, het moest wel.
Doeiii!


Heb jij een bron waarbij ze dit vergelijken per leeftijd? Die zou ik graag lezen :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:47

Poekkie schreef:
Ninx schreef:
Verdiep je eens in de schade die uit sectie blijkt door rijden, en tel daar dit onvolgroeide skelet bij op.
Het is een mooi paard en je rijd netjes... maar je gebruikt je verstand echt niet.

Anyway, ik moet weer weg... druk, druk, druk... ga zo even 2 uurtjes het bos in op mijn 9 maanden oude veulen.... hij ziet er sterk uit, verveelt zich en mijn vriend heeft het druk komende zomer... dus ja, het moest wel.
Doeiii!


Heb jij een bron waarbij ze dit vergelijken per leeftijd? Die zou ik graag lezen :)


Alhoewel je het op basis van je eigen noodzakelijke kennis al zou moeten weten geef ik je toch een aanwijzing: google maar wat op het werk van Sharon May Davis....

Overigens is ook bewezen dat jonge dieren juist maximaal moeten bewegen op verschillende ondergronden, dat het skelet 'harder' wordt hierdoor.
Maar dat is dan wel zonder ruiter, vrije beweging dus.

In Nederland hebben veel jonge dieren te weinig vrije beweging, een verslechterde ontwikkeling en proprioceptie, en we gaan er ook nog eens op zitten terwijl ze niet volgroeid zijn.
Als het je broodwinning is dan begrijp ik dat mensen soms over lijken gaan (nou ja, begrijpen niet... maar het is nu eenmaal zo), maar een particuliere bezitter kan toch gewoon zijn verstand gebruiken?

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:19

Ninx schreef:
Heb jij een bron waarbij ze dit vergelijken per leeftijd? Die zou ik graag lezen :)


Alhoewel je het op basis van je eigen noodzakelijke kennis al zou moeten weten geef ik je toch een aanwijzing: google maar wat op het werk van Sharon May Davis....

Overigens is ook bewezen dat jonge dieren juist maximaal moeten bewegen op verschillende ondergronden, dat het skelet 'harder' wordt hierdoor.
Maar dat is dan wel zonder ruiter, vrije beweging dus.

In Nederland hebben veel jonge dieren te weinig vrije beweging, een verslechterde ontwikkeling en proprioceptie, en we gaan er ook nog eens op zitten terwijl ze niet volgroeid zijn.
Als het je broodwinning is dan begrijp ik dat mensen soms over lijken gaan (nou ja, begrijpen niet... maar het is nu eenmaal zo), maar een particuliere bezitter kan toch gewoon zijn verstand gebruiken?[/quote]

Ik verpest even de quote maar denk dat het nog te begrijpen valt.

Gevaarlijke conclusie die je aan het werk van die mevrouw hangt. Je wilt het ook niet echt onderbouwen, je stuurt enkel ons het wilde internet op. Neem dan in ieder geval de moeite de juiste link erbij te zetten.