Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:27

Jammer dat mensen elkaar niets meer gunnen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:36

@ninx:
Nah sorry, hier wat gaan roeptoeteren met een halve bron... zo werkt het niet. En zeker niet op die toon. Als wetenschapper kan ik hier eigelijk erg boos om worden.

Je hebt een referentie of je hebt ze niet. Maar ga niet zitten zwaaien met secties en wetenschappelijk bewijs en dan zeggen dat je maar zelf moet zoeken naar iets wat bij jou bewijsvoering past.

Ik heb interesse om te lezen en sta open om mijn mening bij te stellen op basis van degelijk onderzoek. Maar zo verdoe je mijn tijd.

Edit: @Danique_G: idd. Dat denk ik er dus ook over.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:53

Echt schandalig dit en iedereen blijft maar goedpraten. Dat heeft niks met 'gunnen' of 'beste stuurlui staan aan wal' te maken. Dit is pure achterlijkheid.

Ik mag hopen dat de paardensport zo snel mogelijk verboden wordt door dit soort rotte appels, die er blijkbaar helaas in overvloed zijn.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:58

En de volgende :')

Kijk... ik doe totaal niet aan handel en ben ook geen wedstrijdruiter. Maar als ik een paard opleid, zal die net zoals het paard van de TS rond 3 j rustig kennis gaan maken met lichte belasting, dan pauze en dan verder opleren. Dat lijkt me juist veel logischer en gezonder dan tot 5 laten staan.
En wie hier zit te toeteren over dierenmishandeling mag wel eerst eens met een beetje studie of bewijs komen. Zielig zo.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:01

BaileyMix schreef:
Echt schandalig dit en iedereen blijft maar goedpraten. Dat heeft niks met 'gunnen' of 'beste stuurlui staan aan wal' te maken. Dit is pure achterlijkheid.

Ik mag hopen dat de paardensport zo snel mogelijk verboden wordt door dit soort rotte appels, die er blijkbaar helaas in overvloed zijn.

Het word juist extreem gestimuleerd om 2.5 jarigen te rijden door 3 jarige competities en talentenjachten te organiseren. Vanuit meerdere stamboeken!

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:03

Poekkie schreef:
En de volgende :')

Kijk... ik doe totaal niet aan handel en ben ook geen wedstrijdruiter. Maar als ik een paard opleid, zal die net zoals het paard van de TS rond 3 j rustig kennis gaan maken met lichte belasting, dan pauze en dan verder opleren. Dat lijkt me juist veel logischer en gezonder dan tot 5 laten staan.
En wie hier zit te toeteren over dierenmishandeling mag wel eerst eens met een beetje studie of bewijs komen. Zielig zo.


Idd, idem hier.

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:10

Prachtig paard heb je! Daar gaat iemand veel plezier mee beleven straks.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:27

Paard wordt super netjes en simpel voorgesteld. Loopt uit zichzelf naar de hand toe, mooi in balans op eigen benen. Amazone zit stil, hindert het paard totaal niet in beweging. Hier lijdt dat dier niks onder als dit enkele malen per week 20 min is. Dit kan je beter hebben dan met 5 zadelmak maken en een dame met overgewicht laten butsen op de rug met de kop omhoog. Er wordt vaak over dierwelzijn behoorlijk vreemd gedacht, teveel in het eigen straatje in ieder geval.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:47

Voor degenen die nog altijd denken dat et beter is om later te beginnen: Hier wordt eenvoudig en voor iedereen begrijpelijk uitgelegd, waarom het beter is om een jong paard te gaan belasten en hoe je dit het beste kunt doen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Het belasten van weefsel op jonge leeftijd
Hier komt de wetenschap weer om de hoek kijken. Uit diverse studies blijkt dat weefsel dat in de jonge jaren (zelfs al veulen al) met enige regelmaat gedoseerd (daar hebben we hem) belast wordt uiteindelijk sterker en belastbaarder is dan weefsel waarbij dat niet is gebeurd.
Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!

Tijdig beginnen
Voor onze sportpaarden blijkt het juist goed om ze al op jonge leeftijd gedoseerd te gaan trainen. Grondwerk kan een start zijn, maar ook bijvoorbeeld longewerk. Daarover zijn de meesten het meestal nog wel eens. Maar, en nu komt het, zelfs het onder het zadel trainen van een jong paard kan op lange termijn juist gunstig uitpakken. Het weefsel wordt geprikkeld en kan zich gaan aanpassen aan de geboden belasting, wat het paard belastbaarder maakt. Hoewel longe- en grondwerk veel kan betekenen kan het de specifieke prikkel van een ruiter op de rug niet vervangen. Daarom zijn mensen die een 2,5 jarige of driejarige zadelmak maken niet per se slecht bezig. Sterker nog, het blijkt, mits goed uitgevoerd, zelfs goed te zijn. Maar, en dit is een hele grote MAAR: het dient gedoseerd te gebeuren. Dus: met een handige, lichte ruiter, liefst niet langer dan 15 minuten per keer (inclusief longeren vooraf), 2-3x per week.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:27

Het klinkt mij altijd in de oren alsof je kinderen/jong volwassenen onder de 23 niet moeten laten denken want hun hersenen zijn niet volgroeid. :+ Zeg dit overigens nooit waar kinderen bij zijn, dat gaat je raken haha.

Zelfde voor sport..alles wat je jong leert gaat beter. En buiten dat KO slaan bij kinderen met (kick)boksen niet gewaardeerd wordt mogen kinderen verder ook alle belastende sporten doen.Niets mis mee..mits goed gedoseerd..dat je kinderen van 10 niet als stratenmaker gebruikt betekent niet dat ze niet mogen sporten of bewegen.

En zo is het ook bij paarden.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:30

Interessant topic!
Hoewel ik ook langer had gewacht (maar goed, ik heb ook niet het gewicht van een 'mug') met inrijden, vind ik het artikel dat hierboven gedeeld wordt wel interessant. Heb zelf een 1,5 jarige die deze zomer 2 wordt.
Ik pak hem af en toe mee aan het halster in de bak en laat hem kennismaken met van alles. Balkjes, zeilen, paraplus, vlaggen, peesbeschermers, longeersingeltje, etc.
Hij is echt nog volle bak in de groei en ik haal het nog echt niet in mijn hoofd om erop te kruipen. Maar dit is wel zo'n dier dat zelf heel gedreven is. Heel graag zijn best doet en enthousiast bij het lint staat te trappelen en zich afvraagt wat we vandaag voor leuks gaan doen (tenminste dat denk ik dat, zo graag wil hij met me mee).
Mijn 7 jarige daarentegen sjokt naar de andere kant van de track als ik met halsters aankom. :').

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:58

Babootje schreef:
Voor degenen die nog altijd denken dat et beter is om later te beginnen: Hier wordt eenvoudig en voor iedereen begrijpelijk uitgelegd, waarom het beter is om een jong paard te gaan belasten en hoe je dit het beste kunt doen.
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Het belasten van weefsel op jonge leeftijd
Hier komt de wetenschap weer om de hoek kijken. Uit diverse studies blijkt dat weefsel dat in de jonge jaren (zelfs al veulen al) met enige regelmaat gedoseerd (daar hebben we hem) belast wordt uiteindelijk sterker en belastbaarder is dan weefsel waarbij dat niet is gebeurd.
Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!

Tijdig beginnen
Voor onze sportpaarden blijkt het juist goed om ze al op jonge leeftijd gedoseerd te gaan trainen. Grondwerk kan een start zijn, maar ook bijvoorbeeld longewerk. Daarover zijn de meesten het meestal nog wel eens. Maar, en nu komt het, zelfs het onder het zadel trainen van een jong paard kan op lange termijn juist gunstig uitpakken. Het weefsel wordt geprikkeld en kan zich gaan aanpassen aan de geboden belasting, wat het paard belastbaarder maakt. Hoewel longe- en grondwerk veel kan betekenen kan het de specifieke prikkel van een ruiter op de rug niet vervangen. Daarom zijn mensen die een 2,5 jarige of driejarige zadelmak maken niet per se slecht bezig. Sterker nog, het blijkt, mits goed uitgevoerd, zelfs goed te zijn. Maar, en dit is een hele grote MAAR: het dient gedoseerd te gebeuren. Dus: met een handige, lichte ruiter, liefst niet langer dan 15 minuten per keer (inclusief longeren vooraf), 2-3x per week.


Dank voor het delen. Ik vraag me wel af: waar komt die magische grens van 3 jaar vandaan? Is er een dermate verschil in ontwikkeling tussen een paard van 2,5 en een van 3?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:29

Hutcherson schreef:
Interessant topic!
Hoewel ik ook langer had gewacht (maar goed, ik heb ook niet het gewicht van een 'mug') met inrijden, vind ik het artikel dat hierboven gedeeld wordt wel interessant. Heb zelf een 1,5 jarige die deze zomer 2 wordt.
Ik pak hem af en toe mee aan het halster in de bak en laat hem kennismaken met van alles. Balkjes, zeilen, paraplus, vlaggen, peesbeschermers, longeersingeltje, etc.
Hij is echt nog volle bak in de groei en ik haal het nog echt niet in mijn hoofd om erop te kruipen. Maar dit is wel zo'n dier dat zelf heel gedreven is. Heel graag zijn best doet en enthousiast bij het lint staat te trappelen en zich afvraagt wat we vandaag voor leuks gaan doen (tenminste dat denk ik dat, zo graag wil hij met me mee).
Mijn 7 jarige daarentegen sjokt naar de andere kant van de track als ik met halsters aankom. :').

Dat is een enorme fout die veel mensen maken. Een (bijna) twee jarige is gewoon een puber die gek is op nieuwe dingen.
Toen ik 16 was wist ook alles, beter dan welke volwassenen dan ook. Die waren duf en saai en bijna dood :+
Ik snapte toen niet waarom iemand mij uberhaupt durfde te vertellen dat sommige dingen beter waren om niet te doen. Want ik wist alles en de rest was dom.

Je kunt ze best wat mentale uitdaging bieden, maar verder moeten ze als het goed is zo staan dat ze hun enthousiasme kwijt kunnen bij leeftijdsgenoten om lekker mee te klieren. In het wild zoeken paarden eten en drinken en de jonkies stoeien..ze zijn niet op zoek naar mensen omdat ze zo graag willen werken. :D

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:09

Sunnda: Ik denk dat hutcherson meer bedoelt dat die jonge dieren het leuk vinden om mentaal uitgedaagd te worden en ‘werk’ niet als straf ervaren. Eerder een beetje zoals kinderen een hobby zouden willen, ook al is die fysiek belastend.

dat jonkies zo veel mogelijk zouden moeten kunnen spelen ben ik volledig eens :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:41

Persoonlijk zie ik liever met 2,5 - 3 jaar inrijden, licht aan het werk met een kundige ruiter en dan vakantie dan met 5 inrijden en direct vol aan de bak 'omdat het nu wel mag'.

Een plaatje wat imo goed in dit topic en eigenlijk op bokt in het algemeen past:

Afbeelding


Verder kan iedereen zeggen wat ze willen het is gewoon een gaaf paard en ik snap dat de TS daar trots op is!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nero de Ferrero - van veulen tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:42

Ik lees hier veel over of jong inrijden en dan rustig aan doen of ouder inrijden en dan volle bak. Er is ook nog een middenweg, rustig inrijden op een wat oudere leeftijd..

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:19

Amber_anne schreef:
Ik lees hier veel over of jong inrijden en dan rustig aan doen of ouder inrijden en dan volle bak. Er is ook nog een middenweg, rustig inrijden op een wat oudere leeftijd..


Ja precies, het is niet het een of ander er is ook nog een tussenweg.

Zelf ben ik wel van mening dat je er niet op moet zitten met 2,5 jaar oud. Maar dat betekend niet dat je er niks mee kan doen.
Echter schrik ik wel van dit topic en de reacties. Als de tendens 2.5 wordt dan gaan we over 10 jaar 1,5 jarige belasten?? en eerlijk,ik ken 2 veulens die nu beleerd worden, meid rijd Z en moeders geeft les dus ze weten het wel naar eigen zeggen. Worden gelongeerd compleet met dekje, longeersingel peesjes en hoofdstel. die gast er met 2-2,5 jaar ook op zitten om in te rijden. Met 3 jaar gaan ze op wedstrijd..echte liefde..

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:24

Amber_anne schreef:
Ik lees hier veel over of jong inrijden en dan rustig aan doen of ouder inrijden en dan volle bak. Er is ook nog een middenweg, rustig inrijden op een wat oudere leeftijd..


Hangt ervan af wat ‘ouder’ is. Als dit 5 jaar ofzo is dan is dat geen middenweg, want dan hebben de spieren/pezen/gewrichten juist lichte belasting gemist tijdens de belangrijkste fase van hun ontwikkeling.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:34

Ik vind 2,5 jaar absoluut te jong. Maar als dit paard een heel hoogbenig, slungelig, ongespierd paard was dan vind ik het toch nog anders dan bij dit type paard. Natuurlijk moet je het met beleid doen en niet te vaak en te lang erop gaan zitten, maar neem aan dat TS dit ook weet.

Zelf heb ik grondwerk en werk aan de hand ontdekt omdat mijn nieuw gekochte groene paard lichamelijk en geestelijk niet lekker in haar vel zat. Omdat ik toch bezig wilde ben ik mij gaan verdiepen in allerlei andere methodes om een paard te trainen. En wat gaat er dan een wereld voor je open! Als ik ooit weer een groen paard koop dan ga ik daar sowieso eerst mee bezig om een paard recht gerichter, sterker/gespierder te maken en in meer horizontaal evenwicht te krijgen. Wat een enorme winst heb je (en je paard) dan voordat je erop stapt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:39

Poekkie schreef:
Hangt ervan af wat ‘ouder’ is. Als dit 5 jaar ofzo is dan is dat geen middenweg, want dan hebben de spieren/pezen/gewrichten juist lichte belasting gemist tijdens de belangrijkste fase van hun ontwikkeling.


Rijden is toch geen 'lichte belasting' bij een veulen? Weer heel zwart-wit, alsof later beginnen met rijden betekent dat je er vijf jaar lang niks mee doet en dan in één keer de marathon gaat rijden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:47

BaileyMix schreef:
Poekkie schreef:
Hangt ervan af wat ‘ouder’ is. Als dit 5 jaar ofzo is dan is dat geen middenweg, want dan hebben de spieren/pezen/gewrichten juist lichte belasting gemist tijdens de belangrijkste fase van hun ontwikkeling.


Rijden is toch geen 'lichte belasting' bij een veulen? Weer heel zwart-wit, alsof later beginnen met rijden betekent dat je er vijf jaar lang niks mee doet en dan in één keer de marathon gaat rijden.


Er is een verschil tussen een veulen en een 2,5 jarige.
Een paard dat pas op 5 jaar is ingereden zou ik op basis van mijn ervaringen sowieso laten staan ivm risico op blessures. Maar jij doet ermee wat je wil :)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:49

Ik heb paarden op 2.5 jarige leeftijd ingereden tot 10 jarige leeftijd. Gek genoeg is er niet 1 van die vroegtijdig afgehaakt is.
Het maakt dus ook wat uit hoe je er mee omgaat. En een dosis gelukt. Bij 1 hengst zaten we er op in stap, en toen kreeg hij op de paddock een ongeluk wat hij niet overleefd heeft. Dat heeft niets met rijden te maken.
Ik ben nu met een 5 jarige bezig, vorig jaar als 4 jarige voor het eerst er op gezeten, dat is een echte laatbloeier, dat is ook de reden waarom er niet eerder mee begonnen is. Dit paard wordt 1-2 keer per week kort gereden en nog totaal niet in de hals rond gevraagd, alleen voorwaarts. Dus iets van aan de teugel zie je nog niet. Maar dat komt wel.
Mijn eigen merrie was ook 2.5, en wordt nu 18.
Het liefst pak ik ze ook pas op in het najaar waarin ze 3 geworden zijn, maar ik snap je keuze en als ik een paard zocht, dan zou dat vroege inrijden me niet tegenstaan. Het is daarna aan mij hoe ik er mee verder ga immers.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:39

Amber_anne schreef:
Ik lees hier veel over of jong inrijden en dan rustig aan doen of ouder inrijden en dan volle bak. Er is ook nog een middenweg, rustig inrijden op een wat oudere leeftijd..


Dat lees je helemaal niet; dat interpreteer je zo.

Er wordt hier gezegd (op basis van onderzoek) dat het jong licht en gedoseerd belasten van een paard beter is dan op oudere leeftijd beginnen. Voor de weefsels (spieren en banden) die geprikkeld en versterkt worden, omdat het weefsel blijkbaar een "geheugen" voor belasting ontwikkelt.
Paarden die later belast worden zijn blijkbaar gevoeliger voor weefselschade (zoals bv pees- en rugblessures).

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:40

BaileyMix schreef:
Rijden is toch geen 'lichte belasting' bij een veulen? Weer heel zwart-wit, alsof later beginnen met rijden betekent dat je er vijf jaar lang niks mee doet en dan in één keer de marathon gaat rijden.


Er staat nergens dat je op een veulen moet gaan rijden...

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:43

Wat amber_anne volgens mij bedoelt is dat er wordt gesuggereerd dat er de keuze is tussen jong rustig aan beginnen en anders als 5-jarige en dan meteen vol erin, en dat daar nog veel tussenin zit. Zelfde idee als dat er een heel gebied zit tussen 23 uur op stal en 24/7 in de bagger . Het zijn allemaal uitersten, die allemaal niet in het belang zijn ven het paard.