5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:13

Ik rij voor iemand een jong paard. Nou ja, hij wordt in juni al 5. Maar omdat hij een enorm groot paard is en tot iets over de 3 jaar hengst geweest is besloten hem lekker uit te laten groeien. Nog steeds heb ik het gevoel dat hij groeit. Verder is het ook nog een puppy, in de omgang een klier en heeft de bijnaam Houdini omdat hij echt overal uit kan ontsnappen. :D
Deze puppy mag rustig aan sterker worden. Je kunt nu toch niet op wedstrijd. Een B proef begint in de buurt te komen, maar de linkergalop is nog moeilijk, en ook de middendraf. Alles op z'n tijd zeggen we maar. Ik rij hem of met een Stubben Parzival of met dit zadel. Dat wisselen we gewoon af. Op dit moment werken we alleen aan de basis en of hij ook richting horsemanship of trail of gewoon Engels afgericht gaat worden weet ik niet. Hij gaat in ieder geval ook leren springen op termijn onder de man. Vrijspringen doet hij echt enorm goed (1 keer gedaan). Tot vorige week was hij zoekende naar de hand, ik rij hem met weinig aanleuning zodat hij zelf moet gaan vinden wat een fijne houding is. Op de hand rijden kan altijd en dat is niet de bedoeling. Gisteren zocht hij ineens mijn hand op en dat resulteerde in een paar hele fijne stukjes.

Ik ben dus zelf 1.82m. Hij is zeker wel 1.70. Ik moet hem eens meten eigenlijk. Zonder krukje opstappen is best lastig bij deze, dus in principe heb ik altijd een krukje er bij. Deze foto is even genomen om te laten zien dat zelfs ik amper nog over hem heen kan kijken. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even mijn merrie, die wordt in de Engelse sport bitloos gereden:
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:57

Wat een leuke pony! Tof dat je hem zelf opleid!

Wel zou ik adviseren om hem niet te vaak te rijden maar wat meer spier op te bouwen aan de hand. Hij oogt ondanks zijn 5 jaar behoorlijk puppy maar dat komt vooral omdat hij nog zo onbespierd is.

Verder lijkt je zadel behoorlijk lang? Heb weinig verstand van westernzadels maar dat viel me op. Succes met hem!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 14:44

Amado7 schreef:
Wat een leuke pony! Tof dat je hem zelf opleid!

Wel zou ik adviseren om hem niet te vaak te rijden maar wat meer spier op te bouwen aan de hand. Hij oogt ondanks zijn 5 jaar behoorlijk puppy maar dat komt vooral omdat hij nog zo onbespierd is.

Verder lijkt je zadel behoorlijk lang? Heb weinig verstand van westernzadels maar dat viel me op. Succes met hem!

Nou, ik rij er 1 keer per week 20 minuutjes op. Soms een 2e keer. Dus hij wordt helemaal niet vaak gereden. Dat is ook met opzet hoor, want hij mag gewoon uitgroeien.

En het mag wel een puppy pony lijken, maar deze meneer is zeker 1.70 :D

En ja, westernzadels zijn vaak wat langer, maar de skirts dragen niet, alleen de boom draagt, en het stuk achter de seat zeg maar is gewoon leer. Een westernzadel kan ook te lang zijn, maar de zadels zijn altijd langer dan een Engels zadel. Ze hebben ook gewoon een hele andere bouw. Dit zadel is 68 cm lang, het zadel van mijn merrie 65 cm. Tot zeg maar een 70cm is bij westernzadels dus heel normaal. Als de skirts het verkeerde model hebben kunnen ze natuurlijk nog steeds een probleem veroorzaken bij het paard. Westernzadels zijn lastiger te passen dan een Engels zadel. Ik ben er mee gaan rijden omdat ik mijn merrie wat meer western wil trainen. En tja, toen kwam dit zadel langs en bleek op de ruin te passen. Dan hoef ik niet steeds op een springzadel te rijden. Dressuren gaat prima met een westernzadel, maar springen niet, dan zit de knop in de weg. :+ Als ik een hoed op zet en een western hoofdstel omdoe ben ik niet meteen een westernruiter hoor, haha.
En ik kan je vertellen dat je met een knop aan het zadel nog steeds prima er af gebokt kan worden. :+

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:08

Wat leuk dat hij het zo oppamt.
Wel nog echt een slungel, hij oogt nog niet heel krachtig om een ruiter goed te kunnen dragen.
Ben benieuwd hoe hij uitgroeit want het wordt wel een aardig kasteel al

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:18

Leuke foto's.
Verstand van de ligging van je zadel heb ik niet, wat me wel opvalt is dat ik je daar netter in vind zitten dan bij foto's in het verleden op een engels zadel.

En 5 zou je hem inderdaad niet geven, het is dat je de foto erbij hebt staan dat je amper over hem heen kunt kijken, anders zou je zijn stokmaat niet raden.
Fijn dat jullie hem de tijd geven :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:27

Wat een frotje is t nog zeg. Wat is zn afstamming? Hij heeft idd echt pony looks.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:59

Wat een ontspannen foto's, leuk om te zien!
Herinner me nog andete foto's waar fikse discussie om was. Echt tof om dit dan tegen te komen.

En wat een leuk dier zeg! Een lange slungel idd. Maar door goede training komt het vanzelf goed!

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:23

Leuk ding, idd nog erg puppy en slungelig. Ben benieuwd hoe hij er in zomervacht en met een pak spierer erbij uit ziet. Niet te herkennen denk ik :D

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 16:23

Iris82 schreef:
Wat een frotje is t nog zeg. Wat is zn afstamming? Hij heeft idd echt pony looks.

Die weet ik niet uit mijn hoofd. Ik weet alleen dat hij springgefokt is en dat met vrijspringen ook erg goed lijkt te kunnen.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:49

Wat een lief koppie heeft hij. Hij kijkt echt super geconcentreerd. :)
Leuke foto's!

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:43

Oh die is nog wel heel erg puppie voor zijn 5. Puur op looks zou je ook zo geloven dat ie 2 is. Ik zou deze inderdaad heel erg voorzichtig opbouwen want hij zakt ook erg ver door in de koten in draf. Hij is gewoon echt nog slungelig en niet sterk in zijn lijf.

Mag ik vragen waarom je hem op een western zadel rijdt, terwijl je verder gewoon Engels lijkt te rijden op dit western zadel gezien de aanleuning en het lichtrijden?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:05

oji schreef:
Oh die is nog wel heel erg puppie voor zijn 5. Puur op looks zou je ook zo geloven dat ie 2 is. Ik zou deze inderdaad heel erg voorzichtig opbouwen want hij zakt ook erg ver door in de koten in draf. Hij is gewoon echt nog slungelig en niet sterk in zijn lijf.

Mag ik vragen waarom je hem op een western zadel rijdt, terwijl je verder gewoon Engels lijkt te rijden op dit western zadel gezien de aanleuning en het lichtrijden?

Ja hoor, ik ben sinds kort begonnen met western met mijn merrie voor er bij. Of het een volledige overstap wordt weet ik niet, ik denk het niet, want springen vind ik ook erg leuk, hoewel ik het niet meer heel hoog doe. Dus ik heb nu af en toe les met mijn merrie voor western, af en toe dressuur.
Toen ik een westernzadel zocht voor mijn merrie kon ik 2 op proef krijgen, maar 1 lag niet goed op mijn paard. Echter wel op deze ruin. En zelf zit ik netter en meer in een dressuurhouding op het westernzadel dan op het springzadel wat ik ook voor deze ruin heb. Ik wissel het rijden in de zadels ook af, maar heb zelf een voorkeur voor het westernzadel, ook al rij ik er nog niets westerns aan bij hem.
Ik heb met hem al 2 keer dressuurles gehad, 20 minuutjes (dan huur ik voor een uur een instructeur en iemand anders rijdt de overige 40 minuten met mijn paard). En nu zit ik te denken aan een zelfde constructie met western, gewoon om eens te kijken wat daar voor tips weg komen. In de basis is alles toch gelijk.
En ik heb een westerninstructeur die absoluut niet van het reinen is. Dus er wordt vooral gericht op de basis en horsemanship. Horsemanship is een soort dressuur, het wordt scherper gereden dan in het Engelse rijden, en ook in de laagste klasse dien je al achterwaarts te kunnen. De afstanden in een pattern zijn echt korter. Soms moet je 7m de draf iets verruimen bijvoorbeeld, dus een heel kort stukje. Zulke dingen doe ik dus absoluut nog niet met deze ruin. Gewoon grote voltes, A-C in draf, en van hand veranderen, halthouden.

Dus ja, ik rij dressuurmatig op een westernzadel. En dat zit erg fijn. :D

En verder, ja, het is een puppy. Heeft lange kroonbeenderen, maar wat ook nog vertekent is dat ik zijn sokken niet geknipt heb. Maar het klopt, het is een paard wat nog zeer beperkt belastbaar is. Sommige paarden stap ik rustig als ze 3 zijn op, deze is met opzet dus niet gedaan. Eind vorig jaar zijn we er mee begonnen. Ik kan sommige paarden binnen een maand B klaar hebben, dat is bij deze ook absoluut nog niet aan de orde.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:24

Wat een mooie! Die herken je straks niet meer terug denk ik, na de zomer maanden

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:22

Paard oogt heel erg ontspannen en relaxt...Mooi om te zien! Dat scheelt al veel compensatie in een lichaam. Maar ik zou naast die ene keer per week lekker veel werk aan de hand met hem doen. Minder belastend en het heeft echt een meerwaarde voor het lichaam en daardoor met het rijden.

Botervlootje

Berichten: 211
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:34

Ziet er lekker ontspannen uit. +:)+

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:28

Het rijden ziet er fijn uit. Lekker ontspannen.
Ik schrik wel van hoe hij eruit ziet. Als je had gezegd dat hij 2,5 is, had ik het ook geloofd. Is hij recentelijk helemaal nagekeken en gecontroleerd door een dierenarts?

Anoniem

Re: 5 jarige kort onder het zadel en sprongetje met mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:19

Wat een leuke slungel inderdaad! Mij viel ook gelijk op hoe diep hij doorveert. Goed dat je zo voorzichtig met hem doet! Leuke merrie ook!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 10:06

DiantaM schreef:
Het rijden ziet er fijn uit. Lekker ontspannen.
Ik schrik wel van hoe hij eruit ziet. Als je had gezegd dat hij 2,5 is, had ik het ook geloofd. Is hij recentelijk helemaal nagekeken en gecontroleerd door een dierenarts?

Yep. Het is gewoon net als wat mijn merrie was een laatbloeier. Hij groeit nog steeds in hoogte en als je de 'touwmethode' toepast komen er nog een paar cm bij, maar is de meeste groei er nu uit.

Mijn merrie ging van 1.55 binnen 6 maanden naar 1.68 (en werd 1.72m), dus dan zie je dat in slungeligheid. Dit paard heeft ook zo'n spurt gehad, maar dat is al wel weer eventjes geleden, maar nu gaat hij echt al wat de breedte in. Hij glimt netjes, is vrolijk, heeft energie voor 10 (met soms dus een nadeel voor mij), heeft een harem van 2 vriendinnen, komt dus niets te kort.
Staat in een buitenstal zonder deken (heeft nu tijdens die week strenge vorst voor het eerst een deken op gehad en die had hij binnen 4 dagen geheel aan flarden gescheurd -:(- ) Dus heeft een enorm dikke vacht. Die begint er nu uit te gaan.

Het grote verschil met mijn merrie is dat hij heel langgelijnd is in alle, dus lange rug, lange kroonbeenderen, lange hals, en mijn merrie is in alles beknopt en meer een vierkantsmodel. Een vierkantsmodel is in mijn ogen wel een sterker paard.

Hij staat nu sinds deze foto's gemaakt zijn al weer stil, dus er wordt echt nog heel weinig mee gedaan. Haast hebben we niet. De linkergalop is echt nog lastig voor hem. Daarnaast moet hij ook nog dingen als trailerladen gaan leren, dat is ook nog nooit gedaan. Er zit echt nog wel werk aan. Hij heeft verder ook een heel klein hartje, want de eerste poging tot een klein rondje buiten het erf is geeindigd in naast het huis maar er af, want hij bouwde zo veel spanning op dat dat niet goed zou aflopen anders. In de bak vond hij een verplaatste hindernis ook eng. Dus nu heeft ie pech, er staan geregeld hele parcoursen in de bak en daar moet ie maar omheen. :Y) Het kijken naar hindernissen neemt gelukkig wel af.

Maar het weekend na de vorst ben ik ondanks longeren voor het rijden in een vrolijke bui van hem er wel afgebokt en een dag later kon ik van zijn kant geen concentratie vinden om er veilig op te stappen. Dat ging een paar dagen later gelukkig wel. Zo groen is hij dus nog.

Een ander klein puntje is dat hij op mij gefocussed is. Dat klinkt leuk. En is het ook. Als ik naast hem loop, dan kan ik hem puur op lichaamstaal achterwaarts krijgen of opzij. Maar het probleem is dus dat als ik er op zit en hij vindt iets eng dat hij niet op iemand er naast reageert, maar gewoon bang wordt. Ik moet er dan af en dan is het weer goed. Dat was dus ook het probleem van het rondje buiten het erf, aan de hand heb ik het gelopen zonder enige problemen. Er heeft nu sinds het inrijden 1 keer een ander op gereden, en dat moet eigenlijk vaker vanaf nu, want hij is gewoon te eenkennig en vertrouwt te veel alleen op mij. Natuurlijk is het leuk, maar het is bij hem te. Mijn bijrijder mag van de eigenaar er ook op, maar er moet eerst vertrouwen groeien. Dat gaat wel komen hoor. Bijrijder is nu begonnen met borstelen en wat grondwerken om zo ook vertrouwen van zijn kant te krijgen.