Ranger aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 20:38

Vandaag mijn pony Ranger nog eens bitloos gereden.
Ik rij bitloos maar ter afwisseling soms ook met bit zodat hij dat ook kent.
Sinds januari hebben we ook een splinternieuw zadel. Een wintec vzh 16,5 inch Hart systeem.
Gepast door zadelmaker en ook eerst een week op proef gekregen wat ik erg fijn vond. Ranger loopt veel fijner met dit zadel, zadel ligt ook stabiel en ik heb ook veel meer balans erin.

Ranger is 5,5 jaar. Vorig jaar voornamelijk buitenritten gemaakt (vele uren en km'ers versleten) en wat gehobbeld in de wei. Dit jaar wil ik het serieuzere werk erbij nemen en dan voornamelijk op dressuurmatig gebied. (schouderbinnen, wijken voor been, achterwaarts stappen neem ik allemaal al mee).
1x om de 2 weken heb ik les.
Een dressuurwonder of springwonder zal hij nooit worden. Maar voor mij staat plezier hebben op nr 1

Vandaag heb ik het serieuze werk wat opzij gelegd en wat voor het plezier gereden. Ik merk dat Ranger wel nood heeft aan die afwisseling. Door het slechte weer kan ik nog niet buiten wandelen. En die van het groen hebben helaas de doorgangen in het natuurgebied ook afgesloten zodat ruiters en mountainbikers niet meer door kunnen :(

Nota: ik weet dat ik in stoelzit zit en mezelf hierdoor naar achter duw in het zadel. Morgen ga ik de stijgbeugels een gaatje langer doen, het viel me ook pas op na bekijken van het filmpje.

Screenshots uit het filmpje
Stap
Afbeelding
Draf
Afbeelding
Galop
Afbeelding

Springen, hier kom ik te ver uit het zadel.
Afbeelding
Afbeelding

Als afsluiter een mooie jambette
Afbeelding

Tips mogen gegeven worden.
Ik heb sowieso les elke 2 weken.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:43

Leuk dat je begonnen bent aan het serieuzere werk ! :) Ziet er ontspannen uit. Ik ben benieuwd naar het filmpje, en ook zeker naar hoe jullie gaan ontwikkelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:00

Zal morgen het serieuzere werk filmen en dat posten. Daar kunnen dan betere tips op gegeven worden.
Vandaag was het vooral wat rondjes draven, 1 kort stukje galop en verder niets gevraagd van oefeningen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 18:28

Sebiet naar de wei en ranger rijden. Vandaag het serieuzere werk

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 21:42

Stijgbeugels 1 gaatje langer. Ik kan nog niet goed mijn benen langer maken omdat ik altijd stoelzit heb gezeten. Maar ben al blij dat ik mijn stijgbeugels niet verloren ben in draf of galop.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 22:46

Ik ga ook afspraak met een osteopaat laten maken... Hij draagt de staart altijd van zich af en soms ook schuin.

Deze zijn van vorige week ergens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:54

Gezien je om tips vroeg: je bovenlichaam ziet er gespannen uit. Probeer je schouders naar achteren en laag te dragen, op een zo’n ontspannen mogelijke manier. Dat zorgt er ook voor dat je makkelijker kan meebewegen met de bewegingen van je paard. Verder vind ik de stoelzit echt wel reuze meevallen, vooral op de laatste foto’s. Echter heeft de lengte van je beugels niet mega veel invloed op je beenhouding. Het is dus belangrijker dat je je been leert verder naar achter te leggen. Het helpt hierbij als je ook je been wat meer naar binnen roteert als je op het zadel gaat zitten. Verder ziet het er gewoon fijn uit, en denk ik dat jullie er met les wel gaan komen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 22:59

Maldita schreef:
Gezien je om tips vroeg: je bovenlichaam ziet er gespannen uit. Probeer je schouders naar achteren en laag te dragen, op een zo’n ontspannen mogelijke manier. Dat zorgt er ook voor dat je makkelijker kan meebewegen met de bewegingen van je paard. Verder vind ik de stoelzit echt wel reuze meevallen, vooral op de laatste foto’s. Echter heeft de lengte van je beugels niet mega veel invloed op je beenhouding. Het is dus belangrijker dat je je been leert verder naar achter te leggen. Het helpt hierbij als je ook je been wat meer naar binnen roteert als je op het zadel gaat zitten. Verder ziet het er gewoon fijn uit, en denk ik dat jullie er met les wel gaan komen!

Klopt ik heb veel spanning in mijn schouders. Zelfs thuis of op het werk. Ik voel er echter nooit pijn van en het valt me dus ook nooit op waardoor ik me er niet bewust van ben.

Het naar achter en binnen roteren van het been, kan dit de ontspannen ligging niet beïnvloeden als je er echt op moet letten dat die houding juist is?
Ik weet van mezelf als ik ergens op moet letten (zoals oa op m'n kont zitten en niet op m'n doos) dat ik dit niet kan bereiken zonder spanning in mijn lichaam (dus op m'n kont zitten ga ik teveel klemmen met mijn bovenbenen en billen bijeen knijpen) doorzitten is net daarom dan ook een stuk lastiger.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:03

Art_Ificious schreef:
Maldita schreef:
Gezien je om tips vroeg: je bovenlichaam ziet er gespannen uit. Probeer je schouders naar achteren en laag te dragen, op een zo’n ontspannen mogelijke manier. Dat zorgt er ook voor dat je makkelijker kan meebewegen met de bewegingen van je paard. Verder vind ik de stoelzit echt wel reuze meevallen, vooral op de laatste foto’s. Echter heeft de lengte van je beugels niet mega veel invloed op je beenhouding. Het is dus belangrijker dat je je been leert verder naar achter te leggen. Het helpt hierbij als je ook je been wat meer naar binnen roteert als je op het zadel gaat zitten. Verder ziet het er gewoon fijn uit, en denk ik dat jullie er met les wel gaan komen!

Klopt ik heb veel spanning in mijn schouders. Zelfs thuis of op het werk. Ik voel er echter nooit pijn van en het valt me dus ook nooit op waardoor ik me er niet bewust van ben.

Het naar achter en binnen roteren van het been, kan dit de ontspannen ligging niet beïnvloeden als je er echt op moet letten dat die houding juist is?
Ik weet van mezelf als ik ergens op moet letten (zoals oa op m'n kont zitten en niet op m'n doos) dat ik dit niet kan bereiken zonder spanning in mijn lichaam (dus op m'n kont zitten ga ik teveel klemmen met mijn bovenbenen en billen bijeen knijpen) doorzitten is net daarom dan ook een stuk lastiger.


Watbetreft je schouders: wellicht is het ook een verkeerde stapeling van onder uit. Het is makkelijker om je schouders goed te dragen als je bekken wat meer naar voren kantelen. Verder gewoon vaak je schouders roteren en losmaken en gedurende de dag vaak checken hoe je erbij loopt. Het wordt snel soepeler en automatisme!

Met je been is het natuurlijk de bedoeling dat het ontspannen is en dat je er dus weinig spierspanning voor nodig hebt je been daar te houden. Daarom is het belangrijk om zodra je in het zadel gaat zitten je been goed te leggen, en dan zou het weinig moeite moeten kosten om het zo te houden. Gelukkig gaat deze houding juist klemmen tegen na mijn ervaring! Vooral omdat je heupen dan meer ‘open’ zijn en je beter de beweging van je paard kan volgen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:38

Ik ben niet super onder de indruk. Het ziet er heel onstabiel uit, je hebt een stoelzit, paard drukt de rug weg en is tegen de hand, en de momenten dat hij naar beneden komt is het meer alsof hij inknikt en van je hand weg wil.
Er is geen stelling, geen buiging, geen balans, en I'm sorry maar het is niet echt heel veel beter dan een manegeruiter.
Ook met lichtrijden kom je veel te ver uit het zadel. Sorry, ik vind het niets.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:56

Fijn dat je lekker kan rijden met hem :) heerlijk zo op de wei!

Kan het kloppen dat je hem met je zit en alles probeert voorwaartser te krijgen? Als dat zo is, denk ik dat daar veel van de storing vandaan komt

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:09

Avalanche81 schreef:
Ik ben niet super onder de indruk. Het ziet er heel onstabiel uit, je hebt een stoelzit, paard drukt de rug weg en is tegen de hand, en de momenten dat hij naar beneden komt is het meer alsof hij inknikt en van je hand weg wil.
Er is geen stelling, geen buiging, geen balans, en I'm sorry maar het is niet echt heel veel beter dan een manegeruiter.
Ook met lichtrijden kom je veel te ver uit het zadel. Sorry, ik vind het niets.

Ze begint net pas met het serieuzere werk. Is begonnen met les. Aangepast zadel. De rest komt vanzelf wel. Ik zie liever iemand die zo begint dan iemand die zn pony kort van voren heeft en nog geen benul heeft waar hij mee bezig is.
Iedereen is ergens begonnen toch?

TS, lekker zo doorgaan hoor. Komt vanzelf als je nu gaat lessen! Ik zou het schouderbinnenwaarts en wijken nog even laten voor wat het is. Zolang je pony niet over zijn rug loopt heeft dat weinig zin.

Daarom ben ik benieuwd naar je komende topics, als je aan de slag gaat! :D

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:50

Ze rijdt echt al meer dan 10 jaar, Amado. Ze begint niet net.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:58

Is dat azijnzeiken nou weer meteen nodig?
Wees gewoon blij voor Art, dat ze na al het gedoe met Limo nu gewoon een pony heeft waar ze fijn mee kan rijden en lekker haar ding mee kan doen. Tuurlijk is het niet perfect, maar al doende leert men. De een doet er misschien 2 jaar over en de ander 30.

Marijke, ik ben ontzettend benieuwd naar hoe jullie gaan groeien. En ik volg jouw avonturen met Ranger graag :D

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:59

Ik sluit me aan bij avalanche. Bovendien kan ik geen goed beeld krijgen van het filmpje aangezien het van een verre afstand is opgenomen

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:01

Pepperrr schreef:
Is dat azijnzeiken nou weer meteen nodig?
Wees gewoon blij voor Art, dat ze na al het gedoe met Limo nu gewoon een pony heeft waar ze fijn mee kan rijden en lekker haar ding mee kan doen. Tuurlijk is het niet perfect, maar al doende leert men. De een doet er misschien 2 jaar over en de ander 30.

Marijke, ik ben ontzettend benieuwd naar hoe jullie gaan groeien. En ik volg jouw avonturen met Ranger graag :D


Hier ga ik in mee, ik ben ook heel benieuwd naar de avonturen met Ranger en hoop voor Art dat ze nu eindelijk zorgeloos met een paard aan de slag kan.

Daarnaast, lekker door blijven oefenen. Balans komt vanzelf wel, ik zie in ieder geval dat je enorm je best doet voor Ranger en met les (wat je hebt, super goed!) zal het vanzelf beter gaan :)

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:02

Avalanche81 schreef:
Ze rijdt echt al meer dan 10 jaar, Amado. Ze begint niet net.

Maar misschien nooit les gehad. En daar is ze nu mee begonnen. :) Hoe reed jij toen je geen begeleiding had?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:42

Wat een lief en braaf beestje! Past een stuk beter bij je dan je vorige dieren. Heel fijn voor je!

Ik denk dat je er het meest aan hebt om eerst met zitlessen aan de slag te gaan. Je gaat totaal niet mee in de beweging en tot jij onafhankelijker gaat zitten, zal de pony ook niet meer gaan ontspannen dan dit.

Hoe lang rijd je al bij deze lesgever? Als dat al lang is, wellicht iemand anders eens proberen.

Ik ben benieuwd naar verdere updates!

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:29

Wat een fijne pony heb je!
Lekker blijven lessen en oefenen, dan komt het vanzelf wel.
En vooral blijven genieten .

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 01:21

Avalanche81 schreef:
Ik ben niet super onder de indruk. Het ziet er heel onstabiel uit, je hebt een stoelzit, paard drukt de rug weg en is tegen de hand, en de momenten dat hij naar beneden komt is het meer alsof hij inknikt en van je hand weg wil.
Er is geen stelling, geen buiging, geen balans, en I'm sorry maar het is niet echt heel veel beter dan een manegeruiter.
Ook met lichtrijden kom je veel te ver uit het zadel. Sorry, ik vind het niets.

Onstabiel kan want kan maar net goed aan mijn stijgbeugels op het filmpje. Heb dat ook duidelijk vermeld.
Ben ook nog niet echt bezig met stelling en buiging. Hij moet in eerste instantie in alle gangen eerst vlot aan mijn been reageren. :)
Hij is ook nog scheef en zelf ook groen dus ja het kan dat het niet altijd even goed in balans is.
Tevens kan ik hem wel rond sturen in draf met mijn beide handen los.

Kan je me uitleg geven hoe je kan zien of die de rug weg drukt ? Ik vind het al lastig zien bij een normaal gebouwd paard dus bij een overbouwd als ranger is het nog lastiger om dat zelf te zien.

Ik heb sinds najaar ook een ervaren dressuurpaard erbij. Op hem kan ik dus mezelf ook wat bijschaven.
Ook op hem kan iket beide handen los ronddraven.

Daarnaast kan je wel goed afbreken maar opbouwende tips geven is blijkbaar niet mogelijk.




Voor de rest.
Thnx voor de reacties. Ranger is een droompony. Zo mak en op wandeling ook erg fijn. Dan is hij wel voorwaartser. In de "piste" moet ik veel moeite doen hem voorwaarts te houden.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:56

Geryon schreef:
Wat een lief en braaf beestje! Past een stuk beter bij je dan je vorige dieren. Heel fijn voor je!

Ik denk dat je er het meest aan hebt om eerst met zitlessen aan de slag te gaan. Je gaat totaal niet mee in de beweging en tot jij onafhankelijker gaat zitten, zal de pony ook niet meer gaan ontspannen dan dit.

Hoe lang rijd je al bij deze lesgever? Als dat al lang is, wellicht iemand anders eens proberen.

Ik ben benieuwd naar verdere updates!


Hier ga ik in mee.

Ranger is duidelijk een heel brave pony. Zo kan je zelf ook zelfzekerder worden en de ruimte nemen om te werken aan je eigen houding en rijden.

Persoonlijk zou ik wat vaker les nemen in het begin, toch wel wekelijks. Een probleem sluipt er snel in wanneer ruiter en paard toch nog veel te leren hebben en als je dan kort op de bal speelt met les zorg je dat een fout niet ingebakken geraakt. Twee weken vind ik persoonlijk erg lang. En alles begint bij een goede zit.

Nog een tip voor het springen: help hem en leg een balk op de grond aan de hindernis. Geef na naar voren, hou je ellebogen bij je lichaam en let op je voeten. Dat je wat overdrijft in de verlichte zit is imo nu minder belangrijk.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:28

Ik zou je beugels niet zo lang doen dat je er nog maar net bij kunt. Dan gaat dat weer extra onbewuste spanning opleveren in je lichaam, omdat je meer moeite moet doen om je voeten in de beugels te houden. Dat kan nooit je bedoeling zijn toch? Gewoon weer een gaaitje korter doen dus adviseer ik, dat rijd vast een stuk fijner.

Leg de focus vooral op je bovenlichaam / schouders ontspannen voor je zelf, je armen netjes ontspannen naast je lichaam en het aan je been maken van je pony. Daarna komt de rest pas.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:24

Als je de basis nog niet helemaal onder controle hebt zou ik het springen voorlopig achterwege laten. Eerst beginnen met zit les nemen om je balans op te bouwen.
En waarom kan je niet goed met beide handen los rijden?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:34

Ineke2 schreef:
Ik zou je beugels niet zo lang doen dat je er nog maar net bij kunt. Dan gaat dat weer extra onbewuste spanning opleveren in je lichaam, omdat je meer moeite moet doen om je voeten in de beugels te houden. Dat kan nooit je bedoeling zijn toch? Gewoon weer een gaaitje korter doen dus adviseer ik, dat rijd vast een stuk fijner.

Een stoelzit ga je ook niet oplossen door je beugels een gat langer te doen als de beugelophanging te ver naar voren zit.
Als je uit de stoelzit wil, zal een dressuurzadel daarbij helpen.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:45

Hilary schreef:
Ineke2 schreef:
Ik zou je beugels niet zo lang doen dat je er nog maar net bij kunt. Dan gaat dat weer extra onbewuste spanning opleveren in je lichaam, omdat je meer moeite moet doen om je voeten in de beugels te houden. Dat kan nooit je bedoeling zijn toch? Gewoon weer een gaaitje korter doen dus adviseer ik, dat rijd vast een stuk fijner.

Een stoelzit ga je ook niet oplossen door je beugels een gat langer te doen als de beugelophanging te ver naar voren zit.
Als je uit de stoelzit wil, zal een dressuurzadel daarbij helpen.


Eens! Je stoelzit is meer afhankelijk van de beugelophanging en hoe ver je je benen naar achteren legt. Als je dat laatste niet verder kan doen zonder spanning te voelen dan zal een dressuurzadel aanschaffen de volgende stap zijn.