Ranger aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:58

Avalanche81 schreef:
ik heb het niet over oudere topics gehad :) en ook dat is totaal niet het onderwerp hier, net als mijn persoonlijke ontwikkeling. Maar ik ga temmen, want iemand persoonlijk aanvallen mag namelijk niet :)

Als je dit al een persoonlijke aanval vindt :')
Je mag altijd pb’en hoor lieverd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:06

Ik wil niet dat jullie Avalange gaan bekritiseren. Ik heb haar 1ste commentaar meermaals gelezen en er zit idd veel tips in. Weliswaar op strengere toon maar hey da's omdat ik ook bij haar vaak genoeg tips heb ontweken. En dat besef ik maar al te goed.
Echter nieuw jaar nieuwe voornemens en alle tips zijn dus welkom.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:25

Avalanche81 schreef:
Ook met een meter hoef je niet zo hoog uit het zadel te komen :) en dit is niet meekomen, dit is er bijna naast liggen :')
Als je je paard daar echt op wilt trainen: leg balkjes neer en laat hem met longeren eroverheen draven. Fijn voor de bovenlijn, veel lol voor je paard en beslist constructiever dan wat je nu doet.

En dan met Joker even verder gaan jezelf te trainen.

Ik vind je eerste foto heel stijfjes ogen, je zit daar alsof je een stok hebt ingeslikt. 2e foto is, hoewel je naar voren zit, wel veel fijner om naar te kijken, daar zit veel meer ontspanning in. Je mag daar nog wel veel meer mee met je hand, je hand moet altijd naar voren zijn, nu werkt hij terug, maar over all best leuk.

Foto 2 vind ikzelf ook fijner ogen.
Het naar voor zitten mocht wel van de lesgeefster op Joker. Dan maak ik mijn rug namelijk niet hol (foto 1 wel). Maar over een poosje moet ik wel terug rechter gaan zitten hoor. Alleen voorlopig mocht het dus wel heb voor de onderrug en bekken ook oefeningen naast het paard gekregen om te doen. ;)

Mkango schreef:
Alleen zit ze niet, maar staat ze. :+ Ben het met je eens dat er wel wat spanning in met name haar schouders lijkt te zitten, maar als je eerst jarenlang een beetje in elkaar gedoken hebt gereden, is het niet zo makkelijk om ontspannen rechtop te zitten. Vergeleken met de foto's in de OP is het al een hele verbetering.

Blijf gewoon lekker lessen, TS, dan komt dat allemaal vanzelf goed!

Bedankt dat je ook de verbetering ziet. Lessen ga ik sowieso blijven doen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:45

Doe je ook schouder draaien? Dus op je paard bewust je schouders optrekken en weer laten zakken en even ronddraaien van voor naar achter. Dit kun je met losstappen doen samen met bewust ademhalen. Daarmee begin je zelf heel bewust ontspannen met het rijden.
Ruiter meditatie kan je wellicht daar ook mee helpen: https://www.horsepowerlifepower.nl/dl-r ... ptBQ%3D%3D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:54

Ineke2 schreef:
Doe je ook schouder draaien? Dus op je paard bewust je schouders optrekken en weer laten zakken en even ronddraaien van voor naar achter. Dit kun je met losstappen doen samen met bewust ademhalen. Daarmee begin je zelf heel bewust ontspannen met het rijden.
Ruiter meditatie kan je wellicht daar ook mee helpen: https://www.horsepowerlifepower.nl/dl-r ... ptBQ%3D%3D

Doe ik idd ook al nadat het hier ook gezegd was.
Helpt echter maar voor heel even. Zodra ik weer ga lichtrijden span ik weer op helaas.

Kan ik die meditatie ook gewoon thuis In de kamer proberen? Heb best angst voor mediteren ivm een nare ervaring ermee vroeger toen ik probeerde te mediteren.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:02

Die meditatie kun je overal doen. Maar deze is speciaal voor in het zadel.
Het is niet zo dat je met je ogen dicht moet zitten oid. Rustig luisteren en de opdrachten die je krijgt zo goed mogelijk proberen uit te voeren en bewust zijn van je lichaam en ontspanning van je lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:26

Art_Ificious schreef:
Ineke2 schreef:
Doe je ook schouder draaien? Dus op je paard bewust je schouders optrekken en weer laten zakken en even ronddraaien van voor naar achter. Dit kun je met losstappen doen samen met bewust ademhalen. Daarmee begin je zelf heel bewust ontspannen met het rijden.
Ruiter meditatie kan je wellicht daar ook mee helpen: https://www.horsepowerlifepower.nl/dl-r ... ptBQ%3D%3D

Doe ik idd ook al nadat het hier ook gezegd was.
Helpt echter maar voor heel even. Zodra ik weer ga lichtrijden span ik weer op helaas.

Kan ik die meditatie ook gewoon thuis In de kamer proberen? Heb best angst voor mediteren ivm een nare ervaring ermee vroeger toen ik probeerde te mediteren.
Dat is heel normaal. :) In het begin zul je heel vaak je schouders op moeten trekken en weer loslaten, maar van lieverlee zal het steeds makkelijker worden. Je wilt niet weten hoeveel ik in verlichte zit heb gestaan om te leren m'n benen ontspannen af te laten hangen. _O- En zeker nu ik al een tijd niet meer gereden heb en niet voldoende kracht heb in m'n bovenbenen, moet ik die oefening ook regelmatig weer doen als ik op een gewoon rijpaard zit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 21:44

Ineke2 schreef:
Die meditatie kun je overal doen. Maar deze is speciaal voor in het zadel.
Het is niet zo dat je met je ogen dicht moet zitten oid. Rustig luisteren en de opdrachten die je krijgt zo goed mogelijk proberen uit te voeren en bewust zijn van je lichaam en ontspanning van je lichaam.

OH OK het is idd de ogen sluiten waar ik het meest mee zit.
Maar met ogen open ben ik wel weer snel afgeleid door alles in de omgeving dit kan gaan van een vogel tot een blaadje wat wegwaait... Ik heb het allemaal gezien. Vorig weekend zag ik zelfs de schaduw van een buizerd in het gras terwijl die in de lucht vloog. (zalige vogels vind ze erg inspirerend)

@Mkango
Ja dat begrijp ik
Voor mijn bene heb ik een ander trucje die ik al van enkele jaren terug ken. Af en toe de voeten uit de beugels, knieën optrekken tor bovenbeen loskomt en dan alles lekker laten hangen en na paar passen weer terug in de beugels.
Zolang ik niet ga lichtrijden blijft het vaak ook goed op z'n plaats liggen die benen. Na lichtrijden moet ik vaak het trucje weer herhalen.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:08

Ik vind echt dat je ontzettend goed aan de slag bent! Wat een verschil met je eerdere topics en paarden!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 21:42

Heb gisteren dus les gehad (Balance Coaching).

We zijn begonnen naast het paard... Alle gewrichten losmaken (pols, elleboog, schouders, enkels, knie etc.)

Op het paard zelf heeft ze ook aan mijn houding gesleuteld. En heb een oefening meegekregen om te doen.
In mail heeft ze nog een beknopte samenvatting doorgegeven van de 4 basics waaraan we gewerkt hebben:
Helaas doordat het best hard waaide heb ik het niet aangedurfd mijn gsm op de lepel van een staander te zetten. Heb dus niet kunnen filmen

De 4 basics:
Ademhaling,
zachte ogen (niet focussen op de oren van het paard),
bouwblokken (botten opstapelen zodat de spieren zo min mogelijk werk moeten doen wat weer voor extra ontspanning zorgt)
centrum (hiermee wordt het centrum van je lichaam bedoelt, begin elke beweging op het paard vanuit je centrum. Zo neem je je paard vlotjes mee. )

Ik heb voorstel gekregen om 2x per maand of 1x per maand les te nemen.
Voorlopig ga ik voor 2x per maand kiezen zodat ik echt veel kan bijleren.


Heb zelfs mijn jas uit gedaan en enkel mijn fleece est aangehouden. Was best koud maar zo kon ze wel beter mijn houding zien en daarop verdergaan. :brr:

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:58

Goed hoor, klinkt erg goed en leerzaam +:)+

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:44

Goed bezig!!! Dit zijn elementen uit centered riding. Super goed idd om te gebruiken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:48

Avalanche81 schreef:
Goed bezig!!! Dit zijn elementen uit centered riding. Super goed idd om te gebruiken.

Klopt het is een Balance coach voor de ruiter. Heb haar gevonden via een site van Centered riding.