Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:09

Wat een fijn paard! Persoonlijk vond ik hem beter aan het werk in je vorig topic, waar hij nog iets minder nageeflijk was, dit vind ik dan veel teveel doorslaan naar het andere uiterste.

Respect voor de weg die je aflegt wel! Niet opgeven !

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:22

Heel mooi paard!! Maar ik ben het met een paar voorgangers eens dat het zadel je niet past. Je zit op de lepel en in stoelzit. Daardoor belast jij je paard extra op de rug. En met wat meer kilo's on board moet je dat denk ik juist niet willen. Natuurlijk ligt het onderwerp van gewicht altijd gevoelig, maar je moet wel eerlijk blijven naar je paard toe denk ik dan. Ik zou zijn rug goed in de gaten houden en zeker elke 6 maanden even een fysio of osteopaat laten kijken.

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:23

Ik heb pas net een account, maar lees al wel langer mee. Volgens mij zit je je paard echt niet in de weg, en oefenen jullie lekker samen voort. We weten allemaal wel waar je naar op zoek bent, maar je paard lijkt dat nog niet helemaal te vatten ;) Maar dat gaat heus wel komen!

Anoniem

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:55

Niets zo moeilijk als een oprollend heet paard ;)

Probeer hem niet alleen aan je hand maar ook aan je been te krijgen zou mijn advies zijn, mijn schimmel is exact zo en ook nog wegrennerig voor been.
Voor mij heeft het dus wel heel veel geholpen om ipv nageeflijkheid (aanleuning), eerst op tempo te gaan zitten en net onder haar tempo te gaan rijden. Daar had ze de rust en ruimte om (met mijn teugels wat korter) mijn hand op te gaan zoeken.

Daarbij inderdaad meegeven tot een bepaalde hoogte (dus veertjes in je schouders en ellebogen) maar niet met je hele lijf :D

Moeilijk moeilijk moeilijk!

Lekker verder oefenen!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:19

Cinnepin schreef:
Het spijt me, maar ik vind je te zwaar. Het zadel is ook te klein voor je, je zit op de lepel.


Eens.
Probeer het niet negatief op te pakken, maar denk er op zn minst overna. Het zit toch veel fijner als je zadel geschikt is voor jou en je paard.

Muronia

Berichten: 19547
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 08:30

Robijntjah daar zijn we inderdaad mee bezig, iets onder tempo rijden. Ik ben ook niet bezig met nagefelijkheid, maar nodig hem uit om meer ruimte te nemen en aanleuning te vertrouwen, niet terug te werken.

Osteopaat is 4 weken geleden geweest en komt over 4 weken nog eens voor een herhaling.

Edit: hebben jullie een idee over naar welk merk /type zadel ik zou kunnen kijken welke niet zo klein valt maar wel goed zitcomfort heeft? Ik ben ziek en kan in veel zadels helemaal niet zitten (te breed, te hard) en naast mn maat 44 (die er door mn ziekte niet af te trainen valt, was het maar waar) zit ik ook met een beenlengte maat 36. Ik heb al zoveel geprobeerd maar er is eigenlijk niks dat voor het plaatje mooi is voor mij. Ik zit heel fijn op hulsebos, met verlengd zweetblad en halve wrong, die heb ik ook op mijn andere paarden maar past hem niet en voor het plaatje lijk ik daarin ook op de lepel te zitten. Ik heb daarin de moed al op gegeven hoor, er ligt hier zelfs een 19 inch county competitor, geen hele diepe zit en toch lijkt het precies hetzelfde als een kleiner zadel als ik erin zit. Het zadel wat nu op Flo ligt is een 18 inch euroriding diamant, die heb ik eerder op mijn grote vos gehad en daarop leek ik er veel beter in te passen. Verschilt ook echt per paard, blijkt wel. Ik denk dat het de combinatie van alles is waardoor ik hier altijd commentaar krijg. Lange benen, geen smal model (wat sowieso al frustrerend voor me is omdat ik dat eerder wel altijd was) en ziekte waardoor ik e-norm stijf ben en mijn lijf aan alle kanten moet compenseren om überhaubt nog te kunnen doen waar ik voor leef (mn paarden en de dressuursport).

Ik word er soms ook een beetje moe van dat ik me altijd maar lijk te moeten verantwoorden over alles op bokt. Ik ben geen jong grietje meer, ik heb geen ambities meer richting topsport, ik ben donders blij met wat ik ondanks alles nog kan en natuurlijk wil ik graag verbeteren, maar ik zet mn plaatjes bij rij-itp omdat ik het gewoon leuk vind om soms eens te laten zien. Wat voor een ander vanzelfsprekend is, kan voor iemand die ziek is wel een heel ander verhaal zijn. Toch zou ik het zot vinden als ik dat bij ieder topic dat ik open neer moet zetten, ik open geen topics om zielig gevonden te willen worden. Je kunt toch allemaal wel een beetje blij voor elkaar zijn op rij-itp?

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:11

Ik vind het er wel mooi uitzien! en herken dat hete wel, rijtechnisch best lastig om goed op te lossen, maar volgens mij weet je heel ged waar je mee bezig bent. ik stuur je even een pb over een zadel :P

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:24

Ah je probeerde er dus wel wat aan te doen, dat vind ik heel goed. Helaas ben ik ook chronisch ziek en veel stijf, in dat geval weet ik wat je door maakt.
Maar toch, ookal kan je niets aan je gewicht doen, wat heel rot is, kan je paard dat ook niet. Te zwaar is te zwaar, wat de rede ook is. Het is niet eerlijk tegen over je paard vind ik. En omdat het zadel jou niet past geeft dit nog meer last.

Grondwerken is ook heel leuk

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:35

Ik vind het moeilijk om je een zadeladvies te geven. Is er geen professional bij je in de buurt die dat kan?
Zelf heb ik een Bates zadel met cair system, dat zijn lucht gevulde kussens die de druk beter verdelen. Maar geen idee of dat ook helpt als je te ver achterop je zadel zit. Ik zat ook nog te denken aan boomloos, maar heb daar eigenlijk te weinig verstand van. Heb ook wel gehoord dat boomloos de druk juist minder goed verdeeld.

Heb toch nog even op Google gezocht en dit gevonden:

https://www.horses.nl/algemeen/zadel-voor-zware-mensen/

https://www.equixantosbarefoot.nl/a-294 ... escription

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:17

Muronia schreef:
Robijntjah daar zijn we inderdaad mee bezig, iets onder tempo rijden. Ik ben ook niet bezig met nagefelijkheid, maar nodig hem uit om meer ruimte te nemen en aanleuning te vertrouwen, niet terug te werken.

Osteopaat is 4 weken geleden geweest en komt over 4 weken nog eens voor een herhaling.

Edit: hebben jullie een idee over naar welk merk /type zadel ik zou kunnen kijken welke niet zo klein valt maar wel goed zitcomfort heeft? Ik ben ziek en kan in veel zadels helemaal niet zitten (te breed, te hard) en naast mn maat 44 (die er door mn ziekte niet af te trainen valt, was het maar waar) zit ik ook met een beenlengte maat 36. Ik heb al zoveel geprobeerd maar er is eigenlijk niks dat voor het plaatje mooi is voor mij. Ik zit heel fijn op hulsebos, met verlengd zweetblad en halve wrong, die heb ik ook op mijn andere paarden maar past hem niet en voor het plaatje lijk ik daarin ook op de lepel te zitten. Ik heb daarin de moed al op gegeven hoor, er ligt hier zelfs een 19 inch county competitor, geen hele diepe zit en toch lijkt het precies hetzelfde als een kleiner zadel als ik erin zit. Het zadel wat nu op Flo ligt is een 18 inch euroriding diamant, die heb ik eerder op mijn grote vos gehad en daarop leek ik er veel beter in te passen. Verschilt ook echt per paard, blijkt wel. Ik denk dat het de combinatie van alles is waardoor ik hier altijd commentaar krijg. Lange benen, geen smal model (wat sowieso al frustrerend voor me is omdat ik dat eerder wel altijd was) en ziekte waardoor ik e-norm stijf ben en mijn lijf aan alle kanten moet compenseren om überhaubt nog te kunnen doen waar ik voor leef (mn paarden en de dressuursport).

Ik word er soms ook een beetje moe van dat ik me altijd maar lijk te moeten verantwoorden over alles op bokt. Ik ben geen jong grietje meer, ik heb geen ambities meer richting topsport, ik ben donders blij met wat ik ondanks alles nog kan en natuurlijk wil ik graag verbeteren, maar ik zet mn plaatjes bij rij-itp omdat ik het gewoon leuk vind om soms eens te laten zien. Wat voor een ander vanzelfsprekend is, kan voor iemand die ziek is wel een heel ander verhaal zijn. Toch zou ik het zot vinden als ik dat bij ieder topic dat ik open neer moet zetten, ik open geen topics om zielig gevonden te willen worden. Je kunt toch allemaal wel een beetje blij voor elkaar zijn op rij-itp?


Wellicht even over een andere kant bekeken, maar heb je al eens zadels met vlakkere zit geprobeerd? Deze geven sowieso meer bilruimte tegenover draagoppervlakte. Qua lange benen kan ik helaas aansluiten, maar een verplaatsbare klitteband wrong of op maat gemaakt zadel biedt mij meestal uitkomst. Dit zadel in combinatie met je huidige houding/zit (mede veroorzaakt door dit zadel) en je postuur maakt het waarschijnlijk voor je paard erg moeilijk om goed te lopen en in evenwicht te zijn, je hand op te zoeken en hetzelfde tempo aan te houden. Ik vind het een prachtig paard om te zien, maar niet erg prettig om naar te kijken als combi op deze foto's (daarin ga ik wel mee met Cinepin :o ook al brengt die het wat hard). Wellicht dat een ander zadel en houding een heel ander beeld zal geven.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:51

Mijn tip: ik zou hem minder aan de voorkant proberen te 'sturen' een meer van achter gaan vragen. Liever dat hij met zijn hoofd omhoog loopt met een geactiveerd achterbeen. Als je hem van achter naar voren rijdt, en zijn achterbeen dus activeert, loopt hij vanzelf naar je hand toe zonder te hoeven duiken. Dan hoef jij ook niet naar voren te hangen om hem op te vangen. Dan heb je 'echte' aanleuning.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:08

Was je een vent geweest, had niemand gemekkert....
Fijn door-oefenen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:27

senna21 schreef:
Was je een vent geweest, had niemand gemekkert....
Fijn door-oefenen.


Jawel hoor, Vent, Vrouw, Aardappels, maakt niet uit. Paard heeft maar 1 rug ;)

michaz81
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:35

Ik bemoei me normaal eigenlijk niet echt met dit doort dingen maar ik denk dat dit eigenlijk een nutteloze discussie is. Of ze daadwerkelijk niet goed in t zadel zit cq past en/ of te zwaar is, is helemaal niet te beoordelen vanaf een foto. Voor t oog kan t zadel klein lijken of de ruiter zwaar, maar uiteindelijk jjs dat allee live te beoordelen. Heeft t paard last van zn rug? Is ie pijnlijk na t rijden?? Verkrampt ie, heeft ie singeldwang?

En daarbij heb ik ooit geleerd dat de-op t oog- perfect zittende ruiter( met perfect figuur) tegen elke beweging in kan zitten en dus veel schadelijker voor tpaardelijf is, dan die te zware ruiter die wel met gevoel rijdt maar er voor t oog opzit als een zak aardappelen

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Florentino, mijn hunk op 4 benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 22:41

Ik vind het er opzich niet verkeerd uit zien, zeker niet als ik kijk naar je vroegere topics. Ik denk ook als je je teugels 10 cm korter pakt en je handen wat meer naar voren plaatst en wat meegeeft naar voren dat je echt al een veel beter beeld krijgt. Het lijkt nu erg alsof je je schouders wat naar achter vastzet en je armen strak staan tegen je lichaam en je daardoor je handen wat vastzet. Daarom zou ik ze liever wat meegevend zien, dan plaats je ze meteen meer naar voren. Dan vanuit achter naar je hand toerijden en denk dat dat al een heel ander beeld krijgt :j

Over het zadel kan ik je geen advies geven. Succes met alles!