Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) mijn trots!

 
Profiel   

Vandaag bedacht ik mij dat ik Hussy nog helemaal niet heb laten zien op bokt! Tijd om dat te veranderen :D
Hussy is mijn 9 jarige Elite merrie waar ik onwijs trots op ben.

Iets meer dan een half jaar geleden kwam ze bij mij in training. Ze had al ruim 2 jaar stil gestaan omdat ze lastig was met rijden.
Ik ben niet perse een held maar ik vond het een leuk paard dus durfde de uitdaging wel aan.
En dat heb ik geweten ook :o :j
Ze heeft mij echt op alle mogelijke manieren uitgedaagd. Tot zo ver dat ik met het opzadelen dacht 'pff nu moet ik er dadelijk weer op' en dat ik tegen ons pap zei 'als er nu nog 1 vrachtwagen voorbij komt zet ik een bord aan de straat dat ze het komende uur een verbod hebben om hier te rijden' :') waarop ons pap heel droog antwoorde 'je doet maar keind, de wereld gaat vast rekening houden met jou' :')
Nou dankzij Hussy ben ik er dus wel achter gekomen hoe veel verkeer er hier voorbij komt aangezien ze op iedere vrachtwagen, motor, fietser of wandelaar reageerde :') Ze was een beetje wereldvreemd leek het wel haha. We gingen dus ook vaker vliegend door de baan dan met 4 benen aan de grond.

Maar! Zoals ik vaak zeg, opgeven is geen optie! En dat was het bij haar zeker niet! Ik moest en zou dit kunnen managen want Hussy is werkelijk een fantastisch paard die de ruiter zo een waanzinnig gevoel kan geven. Dus we hebben door gezet en uiteindelijk heb ik haar vertrouwen gewonnen en zij de mijne en ondanks dat het nooit een ongecompliceerd paard zal worden heb ik dat geaccepteerd en kunnen we sinds 2 maanden echt wel zeggen dat de angst weg is en plaats heeft gemaakt voor vertrouwen in elkaar en dus ook betere training.
Toen ik een maand geleden de kans kreeg om haar te kopen heb ik het dus ook gedaan. Ik had nooit verwacht dat ik ooit zo een paard zou bezitten want ik ben meestal van de ongecompliceerde karakters, ik wil alles met mijn paarden kunnen doen en nergens over na hoeven te denken en bij Hussy moet ik over alles na denken. Maar ik ben zo bijzonder gelukkig met haar <3
Ze heeft nogal last van haar hormonen vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om haar dit jaar te laten dekken door mijn favoriete hengst For Ferrero. Ze is drachtig! *\o/*

Ik heb Hussy eigenlijk gekocht als paard om van te leren. Ik heb mijn wedstrijd paarden verkocht omdat ik op dit moment een hele andere weg aan het inslaan ben met de paarden en ik mezelf even geen druk op wil leggen. Hussy past daar heel goed in op dit moment omdat ik haar echt heb aangeschaft als paard voor altijd omdat ze nog zo veel te leren heeft en ik nog zo veel van haar kan leren. We doen dus alles op ons gemak en trainen wekelijks bij mijn instructrice waardoor ik zo veel van haar leer en plezier met haar heb. Uiteindelijk zou het super leuk zijn als we samen ook op wedstrijd kunnen maar voorlopig zit dat nog niet in de planning.

Nou genoeg gepraat, hierbij wat foto's van mijn princes.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Voor wie het leuk vindt om video materiaal te zien, bij deze:

Zo zijn we begonnen:


En toen hebben we een keer een online proefje ingestuurd.
Ik vond dat wel leuk dus wilde nog een keer maar toen deed ze de hele proef dit en daarna ging er nog veel meer mis waardoor we maar gestopt zijn :')



En deze video is van ongeveer 1,5 maand geleden. Ondanks dat ik haar al ruim een half jaar in training heb is het verschil niet zo groot met hoe we begonnen maar we hebben die tijd vooral nodig gehad om vertrouwen op te bouwen en we hebben alleen maar basis werk gedaan (doen we nog steeds) om haar soepel te maken in het lijf. Toen ze net kwam was ze al zo lang niet meer gereden dat er weinig soepels aan was (op haar natuurlijke aanleg na dan).



Hopelijk vonden jullie het leuk om onze weg te zien :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 16:59 



 
Profiel   

Wat een leuk paard en wat leuk om jullie weg te zien hier naar toe. Mooi dier, hoor. Apart zo’n donkere vos.
Wat fijn dat het vertrouwen wederzijds al zoveel beter is. Je rijdt erg fijn, je hebt veel gevoel in je rijden.
Kijk of je haar net wat beter door rechts kan krijgen, daar blijft ze af en toe net iets teveel er tegenaan lopen. En ik snap dat je eerst de ontspanning wilde en het opzoeken van de hand maar let wel op dat nageeflijkheid niet verward wordt met het zakken in de hals. Eigenlijk moet ze voor het mooie niet meer zakken in de hals maar er net een tikkie meer doorheen in de iets opwaartse halshouding. Maar dat is een proces en ik zie dat je wel weet waar je mee bezig bent. Succes en veel plezier met je mooie merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 19:54 



 
Profiel   

Ik kijk even met jullie mee om de goede maar ook de verbeterpunten te zien. Fijne combinatie en heel fijn en opbouwend uitgelegd. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 20:56 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! :D
Suzanne F, je hebt helemaal gelijk! De laatste 2/3 weken ben ik ook meer bezig om de ontspanning ook te behouden in een wat opwaartser/korter frame. Ze drukte eerder haar rug weg zodra ik haar gewicht van de schouders wilde halen (ze duwde enorm in de schouders) en zodra ze die spanning kreeg kwam ze weer omhoog. Daarom even gekozen voor de middenweg, wat meer horizontaal/wellicht wat te laag maar wel ontspanning in de bovenlijn en vanuit die positie gewerkt aan soepelheid en meer gedragenheid en ik merk nu dat ik haar steeds meer naar rijtechnisch evenwicht kan rijden/meer gewicht op kan laten nemen door de achterhand zonder dat ze spanning krijgt in de bovenlijn en de verbinding dus weer verbreekt.

Maar er is zeker nog voldoende ruimte voor verbetering wat betreft de punten die jij aangeeft! :j Dat vind ik ook het mooie van paardrijden, het is echt een proces waarbij je opzoek moet gaan naar de juiste puzzelstukjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 21:34 



 
Profiel   

Wat een ontzettend gaaf paard. Ik snap wel waarom je met haar de uitdaging bent aan gegaan.

Dat afzetten van de weg herken ik helemaal :j Ik heb ook zo'n project geval staan.

Lekker zo verder gaan. Uiteindelijk vertellen ze je wel wanneer ze er aan toe zijn om een stapje verder te gaan. Geduld is alles maar als je der straks eenmaal voor elkaar heb dan vlieg je je klassen door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 22:00 



 
Profiel   

Wat een aansprekende merrie. Knap hoe je haar begeleidt bij haar 'fratsen'. (rustig, duidelijk en gefocust) Dat komt helemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 22:09 



 
Profiel   

Fijn topic weer van jou marliez.
Heel mooie merrie heb je daar en wat herken ik veel van de mijne.

Heel herkenbaar qua spanning en aanleuning en het dunne lijntje om vertrouwen te geven maar ook duidelijk te begeleiden.
Ik gok zomaar dat ze jou ook het gevoel geeft dat de puzzel heel hard zal gaan zodra de rand in elkaar zit :)
Ik blijf jullie volgen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 09:11 



 
Profiel   

Ik vind het een heel fijn en talentvol paard om te zien qua lopen, maar snap wel dat je er je handen vol aan hebt. Ben benieuwd naar jullie verdere ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 10:17 



 
Profiel   

Wauw wat zijn jullie een leuk stel, en wat hou ik van je visie op dit paard. En wat zit je netjes op je paard. Ziet er heel vriendelijk uit. <3
Zo mooi om te lezen hoe je haar de tijd geeft om vertrouwen te krijgen en verder niets te verwachten. Dat is waar paardrijden voor mij om draait en dan kan je zien dat je nog ver komt met dressuur.
Ook ik heb en merrie die nog maar net Z start op dr 15e, maar ook zij had heel veel tijd nodig en heeft deze gekregen en zo zie je maar dat je toch nog wat kunt met ze, als ze maar de tijd krijgen en in ze blijft geloven. Soms 5 stappen vooruit en dan weer 10 terug.
Veel succes, jullie zijn goed bezig. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 10:25 



 
Profiel   

Ik vind het een heel aansprekend paard die heel mooi in balans loopt, op eigen benen, met een goede takt en schwung. Wat al eerder is gezegd moet ze niet meer gaan duiken, maar los dat aub op door de motor achter wat meer aan te zetten en niet met de hand. Succes, dat gaat vast goedkomen met jullie!! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 10:37 



 
Profiel   

Je weet ze wel uit te zoeken hoor! Knap paard weer :D en fijn lopen, komt vast wel goed en anders heb je straks een mooie opvolger staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:05 



 
Profiel   

De klasse spat er wel vanaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:18 



 
Profiel   

Wat een leuke reacties weer! Bedankt daarvoor :D
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die het soms even lastig vindt om zo een karakter te managen :') maar inderdaad wat jullie zeggen, tijd doet veel bij dit soort paarden! Daar worden ze alleen maar leuker van <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 17:25 



 
Profiel   

Wat een leuk dier! Ik dacht nadat ik je zin boven het proefje las dat ze echt door de bak heen zou stieren maar ik vond het echt reuze meevallen, omdat jij zo beheerst blijft. En dat is een compliment.
Nog heel veel succes met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 17:37 



 
Profiel   

Wat een kwaliteit heeft dat paard zeg! Veel succes samen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:07 



 
Profiel   

Wat een lekker dier! Die is het zeker waard wat geduld te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:55 



 
Profiel   

Gaaf paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 20:48 



 
Profiel   

Bedankt allemaal! Super leuk om te lezen dat jullie haar ook zo leuk vinden! <3
@Karijn, ja deze ‘uitbarsting’ was niet heel heftig gelukkig maar in de proef niet echt wenselijk :') . Maar ik heb ondertussen inderdaad geleerd, zitten blijven - wachten - en weer doorrrrr _/-\o_ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:06 



 
Profiel   

Wat een ontzettend fijn bewegend paard zeg <3
Hopelijk heb je nog heel lang plezier met haar.
En wat je al doet, inderdaad gewoon rustig uit zitten en weer verder rijden zonder er verder aandacht aan te besteden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen