Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Risky een internationale ster

 
Profiel   

“If your dreams do not scare you, they are not big enough.”
― Ellen Johnson Sirleaf

En als er iets van toepassing is op dit avontuur, dan is het deze zin wel.
Vorige maand opende ik natuurlijk het topic met het verslag van zijn laatste twee Novice kwalificaties.

[RIJ-ITP] Risky Dream gaat maar door

Natuurlijk hebben we als grap wel eens gesproken over de mogelijkheid om Risky internationaal te starten. Dit als een soort ultiem bijna onhaalbare droom.
Echter in de loop van de trainingen en wedstrijden kwam dat gekke ultieme doel steeds dichterbij. Puck heeft samen met de bondscoach de kalender eens bekeken, organisaties gebeld, onderzoek gedaan, you name it. Immers internationaal starten is 1 ding, maar om dat te doen met een C pony die ook niet de meest ideale afstamming voor endurance heeft :+ .

Beide kwamen met een voorstel waar zelfs ik van schrok..... en geloof mij veel internationale endurance ruiters vonden het wel een heel utopisch idee. Ze hadden namelijk bedacht om te starten tijdens de Alheimmer Challenge in het Duitse Rothenburg. Nu is dat gebied al zeer uitdagend, maar ook de organisatie staat er om bekend een uitdagende route uit te stippelen.

Als voorbereiding op de wedstrijd is Puck nog een week naar de Ardennen geweest om te trainen onder begeleiding van de bondscoach. Als training hebben ze oa. galoptraining gedaan op de zware route in Mont-le-Soie om te kijken of hij er echt klaar voor was.
[ img ]

[ img ]

De donderdag er na thuis nog een 30km galoptraining waar Risky liet merken totaal niet onder de indruk te zijn van het feit dat hij net een week heuvel training in de Ardennen gehad had :+ Als je namelijk terug naar huis galoppeerd kan dat ook in ponyren stand hoor :Y) :P

Daarna begon al het papierwerk. Opnieuw schetsen, naar Ermelo voor het FEI paspoort, huisje regelen, inschrijven, corona testen, tja wat een organisatie komt er allemaal wel niet bij een wedstrijd kijken.

Vrijdag stond de reis naar Rothenburg gepland. Ca. 400km en dus een hele rit. Gelukkig is Risky het reizen vanaf jonge leeftijd al gewend en zolang hij eten heeft vind hij het prima.

[ img ]

De dag voor de wedstrijd was ook gelijk de voorkeuring waar Risky met vlag en wimpel met allemaal A'tjes en 1'tjes voor slaagde. Lekker uitrusten in zijn stal dus en op naar de volgende dag. Op stal stond hij overigens naast een hengst en moest meneer toch wel even tonen dat hij zelf ook een hele heer is :)) .

Op zaterdag de dag van de wedstrijd.. ik zelf was niet aanwezig ivm de corona regels. Nou ik kan jullie vertellen dat ik de hele dag aan mijn telefoon gekluisterd was! Volgens mij heb ik zo vaak de live uitslag pagina gerefresht en mijn app gecheckt dat zelfs mijn mobiel er gek van werd :P

Om 7.15u was de start en op de planning stonden 107km met heel wat hoogtemeters.
De eerste ronde van 33km ging als een trein en hebben ze fijn samen kunnen rijden. Een gemiddelde van bijna 15km/h en vlot aan kunnen bieden in de vetgate.

[ img ]

[ img ]



[ img ]

Was het de afgelopen tijd eerder fris weer met veel regen, was het tijdens de wedstrijd warm!
De tweede lus was een loodzware ronde van 33km met slechts 1 groompunt.
Om het nog moeilijker te maken steeg de temperatuur ook naar bijna 30graden.
Toch nog een gemiddelde van 14 km/h, maar bij binnenkomst in de vetgate merk je dan wel dat Risky toch echt geen arabier is. 1 groompunt bij warm weer en op zo'n zware route is voor hem eigenlijk echt te weinig. Daar kwam nog bij dat er in de koelstraat en bij de veterinaire controle ook geen schaduw was. De hartslag kwam redelijk snel naar beneden maar schommelde nogal. Bij de dierenarts schoot de hartslag dan ook weer wat omhoog dus te hoog en dus opnieuw de koelstraat in. Het zekere voor het onzekere genomen en extra lang gekoeld. Bij de tweede keer aanbieden gelukkig alles weer tip top in orde en dus een welverdiende pauze.

[ img ]


[ img ]

Op dat moment van de wedstrijd zag ik online de ene na de andere combinatie uitvallen door allerlei uiteenlopende "problemen". Puck en haar ouders hebben continu super contact met mij gehouden en zo kon ik toch alles nog heel goed volgen. Het late aanbieden in de 2e vetgate had wel tot gevolg dat Puck en Risky nu alleen kwamen te rijden. 66km voldaan en nog 41km op de planning. Het is bijna niet voor te stellen wat dat ook mentaal doet. Gelukkig waren de laatste 2 lussen korter en met veel meer groompunten want het kwik was ondertussen ook naar boven de 30 graden gestegen.

De 3e lus was een rondje van 20km die wel aardig wat hoogtemeters bevatte. Om Risky te ontlasten heeft Puck dan ook hele stukken er naast gewandeld en gerend. Inmiddels kwamen de liters water en ijs ook van pas om Risky zo goed mogelijk te koelen. Uiteindelijk bijna 13km/h gemiddeld en in de vetgate weer een uitmuntende vetkaart *\o/* . Ondertussen hadden Risky en Puck zowel het respect als de harten van de veterinairen en veel mederuiters gestolen.

[ img ]

[ img ]

Aan het einde van de derde vetgate is er altijd een verplichte re-inspection. Dit om te kijken of het paard echt nog fit genoeg is om deze laatste ronde in te gaan. Soms komen bepaalde pijntjes of problemen namelijk pas naar boven nadat de adrenaline gezakt is en ze even rust hebben gehad.
Op de re-inspection echter weer een uitmuntende vetkaart dus ze mochten de laatste ronde van 21km in. Pffff wat kan 21km dan in een keer lang duren zeg als je op het verlossende telefoontje wacht!

[ img ]

[ img ]
Met iets minder dan 12 km/h gemiddeld werd ook de laatste ronde getackeld en kwamen ze zo met de oortjes er op en een brede glimlach van Puck over de finish :)F

Maar ja het is Fit to Continue dus de wedstrijd was nog niet afgelopen. Hij moest natuurlijk ook nog door de eindkeuring komen! 5 dierenartsen die samen zeer uitgebreid de pony bekijken en bepalen of hij nog goed is. Allemaal uitzonderlijk moeten ze op een briefje schrijven of je het gehaald hebt of niet. Nou als je dacht dat die laatste 20km als een eeuwigheid aan konden voelen, de tijd tussen de finish en het verlossende antwoord van de dierenartsen is nog veel erger :knuffel:

Uiteindelijk kwam dan het verlossende antwoord en met een uitmuntende vetkaart en veel lof van de dierenartsen werden ze goedgekeurd. **\O/** *\%/* **\O/**

Die kleine gekke clown nu een echte ster achter zijn naam :):)

[ img ]



Nu heeft hij uiteraard even pauze en gaan we eens bedenken waar het volgende avontuur heen gaat.
En Risky die vond het geloof ik geweldig en moest de dag er na met veel bombarie zijn weidegenoten vertellen wat hij allemaal gedaan had. 8)7


Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 19-08-21 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 15:48 



 
Profiel   

Wat een avontuur , maar dat hebben ze goed gedaan. Moet ontzettend gaaf zijn geweest voor alle betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 15:55 



 
Profiel   

Heel tof, gefeliciteerd voor iedereen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 16:00 



 
Profiel   

Wauw, wat een prestatie! Risky is echt zo'n leuk dier <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 16:05 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik volg Risky al een tijdje in stilte en ik vind het zo'n leuke pony. Wat gaaf dat jullie dit gegund is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 16:34 



 
Profiel   

Wauw! Daar mag je terecht trots op zijn! *\o/* <3 wat een TOPteam!

Ik ben ook een stille meevolger in jullie topics haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 16:36 



 
Profiel   

Super, wat een prestatie, leuk die twee zo bezig te zien! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 16:48 



 
Profiel   

Toppers!

Wat een heerlijk leesbaar verslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:18 



 
Profiel   

Zo hé, wat een prestatie! Gefeliciteerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:20 



 
Profiel   

Kyrkelover ik zag voor het eerst pas dit op het Bokt nieuws. Ik ben heel benieuwd naar hoe het zit.
Volgens mij ben jij de eigenares van Risky, en heeft een meisje 13 jaar met hulp van haar ouders als groom deze enorme afstand met Risky gereden.
Klopt dat of zit het anders.

Hoe dan ook, ik ben zwaar onder de indruk want vind het echt heel erg ver. Zoooo knap!!! Heel proficiat voor Risky, zijn bereidster en iedereen die betrokken is bij deze prestatie.
Hopelijk heeft het mêske geen "houten beurse" bibs eraan over gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:22 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik volg zowel jou als Puck( via haar moeder) al een tijd op FB en volgens mij is dit echt een topcombi, beiden een goede sportomgeving met veel kennis. Dat moet nog meer successen gaan opleveren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:26 



 
Profiel   

@Pien ik heb Risky inderdaad gefokt en ben nog steeds zijn eigenaresse. Risky heeft eerst altijd hier bij mij allerlei successen behaald met verschillende ruiters in andere disciplines. Een 2 tal jaar geleden had ik geen ruitertje voor Risky en kwam ik per toeval Puck en haar moeder tegen. Puck was toen van haar pony afgegroeid en had geen passende opvolger. Vandaar dat Risky toen naar Puck is gegaan zodat zij veel met hem kon doen en van hem kon leren. Na een tijdje is hij echter de endurance in gegaan omdat haar toenmalige arabier dit niet aan bleek te kunnen. Nouja en zo is alles gaan lopen. Puck is inderdaad samen met haar ouders in Rothenburg geweest. Eigenlijk zou ik mee gaan, maar ivm steeds veranderende regels in Duitsland net voor de wedstrijd ben ik niet mee gegaan.

En het valt mee met de houten bips. Puck is haar andere arabieren alweer aan het trainen voor het volgende avontuur. En Risky... die staat alweer boos bij het draad te wachten want hij vind zijn verplichte vakantie maar niks :+


Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 19-08-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:27 



 
Profiel   

Wat stoer dat ze het gewoon even gedaan hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:28 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk! Hij heeft op elke foto zijn oortjes er mooi op staan :D Gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:29 



 
Profiel   

Wat gaaf zeg. Wat een afstand!
Knap gedaan van zowel ruiter als paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:30 



 

Wat stoer! Echt een geweldige combinatie. Knap gereden van Puck! Kan me voorstellen dat het zenuwslopend was om dit op afstand te moeten volgen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:31 



 
Profiel   

Wauw Puck en Risky!!!! Wat een top team!!! <3 super gaaf! Hoe oud is Puck? Of lees ik daar overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:44 



 
Profiel   

Puck is 13 dus mag sinds dit jaar internationaal rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:47 



 
Profiel   

Super knap! En wat heerlijk om de samenwerking en het plezier eraf te zien stralen.

Stiekem vind ik dit een stuk leuker dan de OS prestaties :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:51 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
@Pien ik heb Risky inderdaad gefokt en ben nog steeds zijn eigenaresse. Risky heeft eerst altijd hier bij mij allerlei successen behaald met verschillende ruiters in andere disciplines. Een 2 tal jaar geleden had ik geen ruitertje voor Risky en kwam ik per toeval Puck en haar moeder tegen. Puck was toen van haar pony afgegroeid en had geen passende opvolger. Vandaar dat Risky toen naar Puck is gegaan zodat zij veel met hem kon doen en van hem kon leren. Na een tijdje is hij echter de endurance in gegaan omdat haar toenmalige arabier dit niet aan bleek te kunnen. Nouja en zo is alles gaan lopen. Puck is inderdaad samen met haar ouders in Rothenburg geweest. Eigenlijk zou ik mee gaan, maar ivm steeds veranderende regels in Duitsland net voor de wedstrijd ben ik niet mee gegaan.

En het valt mee met de houten bips. Puck is haar andere arabieren alweer aan het trainen voor het volgende avontuur. En Risky... die staat alweer boos bij het draad te wachten want hij vind zijn verplichte vakantie maar niks :+


Gaaf je antwoord. Daar ben ik heel blij mee!! Ik ben totaal geen partij maar ben echte sportliefhebber dus geniet van deze prestatie en dit topic. Heb ooit 1x gegroomd bij een endurance. Weet dat dit echt ver is en niet zo simpel voor 2x zo'n kleintje met 2x veel moed en groot hart.

Dus ik vind dit zooooo ontzettend knap.

Proficiat nogmaals Kyrkelover met deze top pony en goede keus van amazone, want je ziet hoe hij geniet en met de oortjes erop dit goed aan kan. Ook diepe buiging nogmaals voor 13 jarige Puck. Heel heel knap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:54 



 
Profiel   

Wauw, respect om daar op je 13e maar te doen. Onwijs gave ervaring.
En idd zenuwslopend vanaf zijn afstand lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:55 



 
Profiel   

Wat een prestatie weer! En wat moet het leuk zijn voor jou om te zien dat Risky en Puck het in deze discipline samen zo fantastisch doen. Je ziet dat ze er beide veel plezier in hebben. Hoe lang doen ze nu over een rit als deze? Kan mij daar geen beeld bij vormen? Hoe lang zijn pauzes bijvoorbeeld? Kan je daar iets meer over vertellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 17:55 



 
Profiel   

Emj_23 schreef
Wat een prestatie weer! En wat moet het leuk zijn voor jou om te zien dat Risky en Puck het in deze discipline samen zo fantastisch doen. Je ziet dat ze er beide veel plezier in hebben. Hoe lang doen ze nu over een rit als deze? Kan mij daar geen beeld bij vormen? Hoe lang zijn pauzes bijvoorbeeld? Kan je daar iets meer over vertellen?


Ze zijn om 7.15 gestart en om 17.48 waren ze goed bij de eindkeuring.
De totale rijtijd was 8 uur en 23 min. De eerste 2 vetgates hadden een pauze van 40min en de laatste was 50min. De laatste is altijd wat langer ivm verplichte re-inspection voor je de laatste ronde in mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 18:03 



 
Profiel   

Jeetje wat een lange dag! Nu vind ik het al helemaal knap. Daar moeten ze allebei toch een partijtje gedreven voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 18:05 



 
Profiel   

Emj_23 schreef
Jeetje wat een lange dag! Nu vind ik het al helemaal knap. Daar moeten ze allebei toch een partijtje gedreven voor zijn.


Nu rijd ik zelf ook endurance en ik kan je vertellen dat er van alles door je heen gaat tijdens zo'n rit.
Van jeetje waar ben ik aan begonnen tot wat een heerlijke rit en prachtige omgeving.
Het is ook totaal niet te vergelijken vind ik met andere disciplines.
Na een x- aantal kilometers is het soms mentaal nog wel zwaarder dan lichamelijk.
Het is echt jij en je paard. Heel moeilijk om uit te leggen ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 97 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen