Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PRE Modesta weer een stapje verder

 

Na mijn vorige topic ([RIJ-ITP] PRE Modesta na jaren desensibiliseren aan het werk) hebben we hard doorgewerkt. Ik ben ook met Modesta toch maar weer gaan lessen (bij Leandra Theunissen) en we zijn allerlei fases doorgegaan _O-

Waar Modesta been en teugelcontact nog heel spannend vond een half jaar geleden, vind ze het nu vooral irritant worden :') Ze schakelt dan ook heel snel in tempo, houding, gevoeligheid, alles eigenlijk.
Dat geeft een hoop spektakel en heeeeeeel veel pony om te rijden maar ze gaat ook stukken heeeeeel fijn lopen.
Het lijntje is heel dun, ik moet echt werkelijk waar alles goed doen om haar aan het lopen te krijgen en te houden dus heel leerzaam maar ook echt heel vermoeiend. Ik rijd haar buiten de les om dan ook niet langer dan een half uurtje want daarna ben ik gewoon kapot.

De foto's zijn gemaakt door Daniƫlle Meyboom (amable), waarvoor dank :D

1.
[ img ]
Galop is onze makkelijkste gang, Mo heeft een achterhand waar je u tegen zegt en ademt het beste en laat het makkelijkste los in deze gang.

2.
[ img ]

3.
[ img ]

4.
[ img ]

5.
[ img ]

6.
[ img ]

7.
[ img ]

8.
[ img ]

9.
[ img ]

10.
[ img ]


11.
[ img ]
Boze pony :+

12.
[ img ]


13.
[ img ]
Nog bozere pony _O-

14.
[ img ]

15.
[ img ]
Dit is waar ik heen wil, nog wat te diep maar ze neemt in ieder geval mijn hand aan en deels mee naar voren (zonder dat ik alles weg geef). Dit stuk hopen we mooi uit te gaan bouwen in de toekomst.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:19 



 
Profiel   

Wow wat zitten er mooie stukken tussen zeg! En lekker, dat boze haha! Herkenbaar ook :')

Jullie bak ligt echt zo mooi <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:14 



 
Profiel   

Het is wel een merrie :D

Die laatste 2 foto's zijn fijn. Het ziet er licht en los uit, maar wel met verbinding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:51 



 
Profiel   

Ik vind de laatste twee foto's ook het fijnste om te zien, lichte verbinding en actieve achterhand. :j
Op de andere foto's lijk je vooral bezig met de voorkant. Zeker in stap is te zien dat haar achterhand niet actief genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:06 



 

Thanks! Zoals je ziet, captain, hangen regelmatig mijn teugels door. Ik ben juist bezig met het reageren op mijn been en dan niet door te gaan rennen maar door te gaan buigen. Ook het contact aannemen op het bit is dus, zoals in de op aangegeven, een aandachts punt, dus ja, daar ben ik ook mee bezig want alles weer weggooien is niet de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:13 



 
Profiel   

Wat gaan jullie goed samen! Wat een kracht heeft ze in zich. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:14 



 
Profiel   

Als ik je handen en je zit met het vorige topic vergelijk zie ik een wereld van verschil.
Je zit op je kont en niet op je buik en je handen blijven nu niet achter de bewegingen maar gaan mee.
Fijnafstemming komt wel.
Spanjaarden zijn erg sensibel en merries zijn het ook nog een keer het kwadraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:38 



 
Profiel   

Heel stilletjes kom je de afgelopen jaren voorbij en ik weet even niet wat ik zie! Wat een vooruitgang! Je zit er ontzettend mooi op, je handen zien er fijn uit en Modesta gebruikt haar lijf ook meer en meer.

Ga zo door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:02 



 
Profiel   

Ok ik ga even wat uitgebreider commentaar geven. Het is wel geen HAW maar toch.

Ik vind je enorm vooruitgegaan, dat ten eerste, je zit is beter, je handhouding beter, en je over all core stability lijkt een heel stuk verbeterd.

Dan: ik vind de foto's waarin ze zo opgericht loopt eigenlijk niet heel prettig. Ik weet dat veel mensen dit niet met mij eens zijn, maar de oren als hoogste punt is leuk als het paard dat ook kan bijbenen aan de achterkant. Modesta is daar imo nog niet aan toe, waardoor je dus last krijgt van een stuk impulsverlies, takt verlies, en je je aanleuning (zoals op foto 8) kwijt bent.

Wat er op foto 8 gebeurt is dat je aan het terugwerken bent om weer contact te krijgen omdat je paard daar achter de teugel komt. Tip: hand naar voren en iets opzij, been bijgeven, zodat ze naar voren toe weer naar je hand komt, dan hoef je niet terug te werken, en blijf je je impuls en voorwaartse drang waarborgen.

Ik persoonlijk heb niet zoveel problemen met de foto's waar ze wat dieper komt. Je hebt daar wel een fijn contact, te zien aan de hele halsspier die is aangespannen, over de hele lengte van de hals. Ik zie daar ook een paard met voldoende impuls, voorwaarts, blij, een ontspannen ruiter die fijn kan zitten. En ik zie dat graag! En als je dat nu alleen nog lukt in die lage lijn, is dat helemaal ok. Ze wordt vanzelf sterker en gaat zich dan meer oprichten, en dan heb je die fijne verbinding ook als ze meer bovenin loopt. Nu zie je dat daar alleen het bovenste deel van de halsspier aangespannen is, maar in schoft en rug eigenlijk geen verandering.

Vat dit niet negatief op hoor, zo is het absoluut niet bedoeld, ik zie hier echt hele fijne plaatjes bij :D ga vooral zo door, dit is echt een hele leuke combinatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:16 



 
Profiel   

Je zou bijna denken dat het een andere pony is dan jaren geleden zeg! :D Ze ziet er echt veel beter uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 17:19 



 

Dat is ook precies de bedoeling avalanche, dat ze mijn hand gaat opzoeken. Dat is alleen een iets langer en lastiger proces dan 'doorgaans' :+

Idem met mijn been :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 06:47 



 
Profiel   

Daar ben je goed mee bezig hoor :j heb je wat aan de tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:58 



 
Profiel   

Wat fijn dat er vooruitgang in zit!

Maar een deel van de moeilijkheid zou ook best van je zadel kunnen komen. Deze ligt namelijk te ver naar voren. (Op foto 5 lijkt het bijna erop dat als Mo haar hoofd naar beneden had gedaan, het zadel zo naar beneden geschoven was zeg maar :p)
De boom moet in zijn geheel achter het schouderblad liggen, hij ligt er nu bovenop.
Alleen is haar rug zo te zien ook erg kort, dus misschien komt het zadel over de 18e rib wanneer hij ver genoeg naar achteren ligt. Dat is lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:32 



 

Nee hoor, het zadel past precies. Extreem kort is ze idd, zo kort dat ik idd me wel eens vergis met waar het zadel hoort te liggen. Dit maakt overigens geen verschil in hoe heet ze wordt :+

Ik heb het meeste aan de tips tijdens mijn lessen maar die komen hier inderdaad mooi terug ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:35 



 
Profiel   

Ik herinner me jullie als combinatie ook nog wel van een aantal jaren geleden. Jullie zijn flink vooruit gegaan! Complimenten. Ik sluit me verder aan bij Avalance en haar tips. Fijn beeld op de laatste foto's.
Ik vind het overigens wel goed dat je wat meer verbinding vraagt ook al is ze er nog niet helemaal aan toe. Ze moet daar tenslotte ook sterker in worden en gaan overnemen op de achterhand. Dus beginnen met kleine stukjes wat meer verbinding vragen is prima, waarbij je er inderdaad op moet letten dat je je teugels op maat houd en je hand naar voren (maar wel plaatst). Logisch dat ze daar dan nog wat bozig van wordt want dat is natuurlijk voor haar nog moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:53 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik vind het overigens wel goed dat je wat meer verbinding vraagt ook al is ze er nog niet helemaal aan toe. Ze moet daar tenslotte ook sterker in worden en gaan overnemen op de achterhand. Dus beginnen met kleine stukjes wat meer verbinding vragen is prima, waarbij je er inderdaad op moet letten dat je je teugels op maat houd en je hand naar voren (maar wel plaatst). Logisch dat ze daar dan nog wat bozig van wordt want dat is natuurlijk voor haar nog moeilijk.

Mee eens.

Ik zie tegenwoordig heel veel ruiters het paard over tempo rijden in de hoop dat ze dan ooit nageeflijk worden. Ik persoonlijk denk dat je daar een paard ook stuk mee rijdt en imo is nageeflijkheid belangrijk om verder te komen en je paard losser, rechter en sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 14:11 



 
Profiel   

Klopt (we zijn het lekker eens :D).
En dan zie je bij die hele hete paarden (wij hebben er zelf ook zo eentje en dan toevallig ook een merrie) dat mensen er snel (afblijven) omdat zo'n paard je door die heetheid een beetje buitenspel zet.
De kunst is dan om zo'n paard juist te leren die hulpen (m.n. been) te accepteren en op jouw hulpen te wachten. Dat stukje africhting en gehoorzaamheid is best heel lastig. Ik zie aan de foto's dat Robijntjah dat in ieder geval al doet en dan zit je alvast op de goede weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 14:37 



 

Dat is heel lastig maar het grote verschil is dat ze nu niet meer bang is, wel diep beledigd. Hier waren we 5 jaar geleden ook gewoon (beiden) nog niet klaar voor. Dus leuk om te merken dat dat nu anders is, al vind ik die boosheid soms ook wel een lastig stuk. Maar goed, met mijn fijne instructie komen we vast door die fase heen en probeer ik des te harder te ontspannen op mijn jonge paard die een stuk ongecompliceerder is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 15:04 



 
Profiel   

Fijn dat je er nog eentje hebt, die wat minder gecompliceerd is. in principe werkt het natuurlijk allemaal wel hetzelfde alleen heb je verschillende oplossingen om er te komen bij verschillende paarden. Van meer paarden rijden word je zelf ook beter en handiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 15:18 



 

Jazeker, dat merk ik heel sterk. Mijn andere (ook een pre) kan ook heet zijn maar dat merk ik bijna niet eens omdat Mo zo extreem is en veel ongenuanceerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 15:33 



 
Profiel   

Is die andere ook een merrie?
Wat dat is ook wel een beetje merrie eigen, die zijn wat sneller beledigd vaak :j

Wat je kan doen is belonen voor wat goed is. En aan de andere kant is het wel zo dat je hiervan ook echt leert rijden. Een paard wat bij elke fout het gewoon blijft doen leer je niets van. Maar juist ook een heet, sensibel paard moet leren dat dat been daar gewoon ligt, dat er niets mis is met contact, en dat ze daar niet achter mag duiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 15:46 



 

Dat is ook een merrie maar een stuk vergevingsgezinder en vooral een grote grappenmaker :+

Vandaag is Mo ook behandeld door Leandra dus ben benieuwd wat dat gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 19:40 



 
Profiel   

Ga zo door :D ziet er echt al netjes uit hoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 21:52 



 

Thanks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 10:24 



 
Profiel   

Wauw wat zijn jullie vooruit gegaan! Ziet er goed uit!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen