Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gastruiter bij Monya Spijkhoven

 
Profiel   

Hi!

Een tijdje geleden kwam er een oproep voorbij op Facebook. Voor een aantal clinics op Horse Event werden deelnemers gezocht. Voor de fun klikte ik de link open, en plots stond daar een clinic tussen die voor mij en mijn bijrijdpaard Miranda op het lijf geschreven leek te zijn. Een clinic van Monya Spijkhoven van de Gelukkige Ruiter Acedemy; Rijden zonder angst, spanning en onzekerheid.

Drie dingen waar ik dagelijks mee te maken heb. Miranda is onzeker, een paard met veel spanning, hoog in haar energie, vandaag is het vogeltje in de bosjes helemaal niet eng, maar morgen, oei! Morgen eet dat vogeltje haar wellicht op. En dan komt het vluchtdier in haar naar boven, gaat af als een kanon, gooit de achterhand eronder en is vertrokken. Inmiddels trainen we haar fijn dressuurmatig en op dit moment is ze vrij stabiel, is de spanning redelijk om te buigen naar ontspanning door haar aan het werk te zetten.
Maar om even terug te komen op de clinic.. Zelf ervaar ik ook veel spanning. Wanneer Miranda zo'n bui heeft waarin alles spannend is, heb ik last van zo'n naar onderbuik gevoel, mijn ademhaling veranderd en ik krijg letterlijk en figuurlijk knikkende knietjes. Bang om controle te verliezen. Onzeker over wat ik kan. En dan kom je in zo'n cirkeltje. Miranda is gespannen, waardoor ik gespannen wordt. Ik kan pas ontspannen, als zij wat spanning loslaat. Maar Miranda kan die spanning pas loslaten wanneer ik met mijn hele lichaam aan haar laat merken dat er niks is om zo gespannen te zijn. En zo is het cirkeltje rond. :+

Dus, ik had mij opgegeven. Alles in mij zei dat ik mocht komen. Wij gingen naar Horse Event. We gingen de uitdaging aan om die angst en spanningen samen onder controle te krijgen. En toen kwam daar het bericht dat ook dit jaar Horse Event werd afgelast. En toen volgde een mailtje van Monya. Even heel kort gezegd: ze nodigde mij uit als gastruiter voor bij haar op de Acedemy.

Hier hebben we uiteraard gebruik van gemaakt, want we willen er nog steeds graag aan werken.
Dus, gister was het dan zo ver! Miranda opgeladen op de wagen en op naar de locatie.

Klik

Ze heeft het echt top gedaan! Ze laad niet altijd even makkelijk, maar zowel de heenweg als de terugweg stond ze met 2 minuten op de wagen. Ze stond eigenlijk heel relaxed, maar eenmaal aangekomen was ze erg nat van het zweet. De spanning was al hoog, dus ze mocht even bijkomen op een van de paddocks waar ze heerlijk even heeft gerold :+
Dit gaf ons de gelegenheid even een praatje te maken met Monya, en kon ze ons vertellen hoe het er ongeveer uit ging zien en wat we gingen doen.

We begonnen aan de hand in de bak. Monya geeft les aan een groep studenten die de opleiding tot instructeur volgen. Een van haar leerlingen kwam bij Monya in de bak gaan en ik werd ondergesneeuwd onder een lading vragen, zodat ze ons een beetje konden leren kennen. Miranda was erg gespannen. Er gebeurde van alles om haar heen. Thuis heb ik de TRT Methode met haar opgepakt omdat ik sterker in mijn schoenen wilde staan en weer met beide benen op de grond. Ook wanneer Miranda vergeet dat er nog iets is als eigen ruimte. Gisteren was de perfecte gelegenheid om te kijken of dat wat we tot nu toe geleerd hebben ook daadwerkelijk wat doet. Dus tijdens het beantwoorden van de vragen ben ik met Miranda aan de slag gegaan en heb haar stof gegeven tot nadenken. En na een minuut of 10 stond en liep daar een compleet ander paard. <3
[ img ]

[ img ]

Na het vragenvuur was het tijd om haar op te zadelen. In de bak was alles inmiddels goed, maar zodra we eruit liepen sloeg haar spanning weer om, werd ze drammerig, ging weer staan snurken... Dus eenmaal gezadeld konden we in de bak weer vanaf -10 beginnen om haar weer op het ontspannen level van daarvoor te krijgen. Ik heb het halstertouw erbij gepakt omdat dit makkelijker werkt in de communicatie. Ik verwacht tenslotte dat ze me 1 a 1.5 meter eigen ruimte geeft zonder te drammen, maar ik verwacht ook dat ze zelf kan nadenken over wat nu de beste manier is om met die spanning om te gaan.

Op deze foto zie je dat ze met hele andere dingen bezig is dan met mij. Ik wil dat ze de aandacht op mij focust, omdat ze weet dat ik weet dat het oke is, dat ik haar kan helpen om te ontspannen. Je ziet ook dat ze terug in mijn ruimte komt. Ik spiek over mijn schouder om in te schatten wat ze doet. Vlak hierna stop ik met lopen en komt Miranda tot de conclusie dat ze teveel in mijn ruimte staat. Ik verander mijn lichaamstaal, zet een klein stapje terug en Miranda corrigeert de afstand tussen ons, door achteruit te stappen en mij de ruimte te geven die ik graag wil hebben. Wanneer ze ontspant stappen we weer verder. Op deze manier maak ik haar duidelijk dat het beter is om de aandacht op mij te focussen in plaats van op de omgeving.
[ img ]

Deze foto is vrijwel op hetzelfde punt gemaakt, maar een paar rondjes later. Je ziet hier een paard dat zich wat durft te ontspannen en niet meer zo met de omgeving bezig is. In de tussentijd krijg ik van Monya de gelegenheid om aan de studenten te vertellen wat ik precies doe. Wat ik verwacht, wat ik hoop te bereiken en ook hoe ik mijzelf zie op dit moment. Miranda heeft een leider nodig en dan is ze mega stoer. Ik neem hier die leidende functie, door haar te leren nadenken en te leren zoeken naar de ontspanning. Ik zie mijzelf op dit moment dus als de leider, mijn paard focust nu op mij in plaats van de omgeving en ze ontspant! *\o/*
[ img ]

Nog even uitleggen over wat de TRT Methode ons geleerd heeft. Ik heb ook gebruik gemaakt van een drukpunt in haar hals, waardoor ze haar hoofd laat zakken en zoekt naar ontspanning. Dit is waarschijnlijk het moment waarop ik daarover vertel :+ Maargoed, dit laat heel mooi zien dat ze hier écht weer relaxed is. Ik sta te praten, ben niet met haar bezig, maar ze staat er rustig bij. Haar uitdrukking staat zacht (haar gezichtsuitdrukking verteld altijd zoveel over the state of mind :+), oortjes opzij, ontspanning in de hals, ik vind het een fijn beeld iig!
[ img ]

En dan... Het opstappen. Vanaf het moment dat de kruk erbij kwam, veranderde de houding van Miranda weer. Ze wist wat er ging gebeuren en dat vond ze (en ik ook) spannend. Op deze foto zie je dat ik met het drukpunt in haar hals bezig ben. Ik probeer haar te laten nadenken over de situatie en te laten ontspannen. Het ontspannen blijven staan was voor deze keer even te veel gevraagd en ging echt niet lukken, dus ik ben later maar gewoon opgestapt terwijl ze werd vastgehouden. Miranda draait weg van de kruk met opstappen IN de bak (buiten de bak is er vaak niets aan de hand). Ik wéét dat wanneer ik haar onder het zadel aan het werk kan zetten, ze vanzelf wat meer kan ontspannen. Huiswerk voor thuis is dus opstappen in de bak met meer ontspanning. :=
[ img ]

In verband met mijn eigen spanning, en die van Miranda heb ik Monya gevraagd eerst even mee te wandelen met het touwtje eraan. Het doet natuurlijk vrijwel niets, maar het geeft ons beiden wat meer zekerheid. Miranda heeft er écht wat aan wanneer er iemand naast loopt. Voor mij is het gewoon iets in mijn hoofd. Ik vind het prettig dat ik even kan settelen en kan voelen, voordat ik het zelf moet doen. :+
[ img ]

En natuurlijk het eerste rondje los. Veel spanning, we moeten beiden nog wat spanning loslaten, ik ben nog een beetje aan het zoeken naar hoe ik mijn eigen spanning los moet laten. Maar doordat Monya veel vragen stelt en verteld en uitlegt, raak je al snel wat afgeleid van je eigen spanning. Ze laat je nadenken, voelt mijn linker bil hetzelfde als mijn rechter bil? Heb ik even veel druk op mijn rechter voet als op mijn linker voet? Nu ik dit zo schrijf, bedenk ik mij, Monya deed bij mij precies hetzelfde als ik doe bij Miranda. Ik geef haar de kans om na te denken. En hierdoor vergeet je de spanning een beetje en kan je wat ontspannen.
[ img ]

Monya had pionnen neergezet. Dit helpt bij het maken van punten om je op te focussen. De pionnen verplaatste ze dan regelmatig ineens op een moment wanneer ik niet kon zien waar de pion heen ging :+ Ik rijd veel voltes met Miranda om haar lekker aan het werk te zetten. (in dit geval hadden we een deel van de bak in gebruik en waren het voornamelijk kleine voltes) Dus ik heb heel veel voltes en 8'jes gereden om haar aandacht erbij te krijgen en dus meer ontspannen te krijgen, want ze zou dan minder bezig zijn met haar omgeving. En langzaaaaaaam maar zeker ging ze ietsje meer ontspannen.
[ img ]

Hoe meer ik Miranda aan het werk kan zetten, hoe makkelijker ze durft te gaan ontspannen. Dus ondanks dat de ontspanning nog niet op en top was in stap, zijn we gaan draven. Van de draf heb ik geen foto's. Wel heb ik een stukje film van het stappen en draven. :) Let wel; Dit is voor ons de eerste keer samen écht op vreemd terrein. En dan ook nog eens zonder andere paarden erbij. De paarden van de stal waar we waren stonden lekker verderop op het land, dus ze was écht alleen. Het rijden in het filmpje is zeker niet zoals het rijden thuis, maar ik ben zo, zo, ZO ontzettend trots op ons, dat we zo hebben kunnen rijden! Ze durfde zelfs stukjes te ontspannen onder het zadel en kleine stukjes na te geven. Hoe meer we aan het draven waren, hoe meer ze de spanning los liet en beter door haar lijf ging lopen. Je ziet in het begin dat ze wat traag is, kleine stapjes, de rem zit erop. Naarmate we wat langer draven gaat ze steeds makkelijker lopen. Ze werd steeds rechter, linksom was spannender dan rechtsom. Hoewel ze linksom kijkerig bleef naar de leerlingen van Monya, liep ze er uiteindelijk wel langs, en rechtsom was het niet eens interessant meer. :+



We zijn overspoeld met complimenten. Ik heb een aantal keer mogen horen dat er aan het einde een compleet ander paard stond. Wat me bij blijft zijn de woorden van Monya toen we voordat ik erop ging nog stonden te praten in de bak. "Je houd echt van dit paard he? Dat is echt te zien!" Maar ook; "Eigenlijk weet je heel goed wat dit paard nodig heeft. Het is alleen niet altijd even makkelijk om het te doen." En daar legt ze precies de vinger op de 'zere' plek :+ Het is niet altijd even makkelijk om te doen. Maar we hebben het gister toch maar mooi gedaan.

[ img ]

Met complimenten van de leerlingen, enthousiaste reacties over Miranda, wat een ontzettend leuk paard, wat bijzonder om te zien hoe ze zo veranderd in energie.. En boven al: we mogen nog eens terug komen! Dus we gaan zeker nog eens naar Monya toe om dit door te zetten. Het is goed om vreemde locaties te bezoeken, en samen het avontuur aan te gaan. Het is nog fijner dat dit kan onder begeleiding van iemand die weet hoe je ermee om kan gaan, en je de juiste vragen kan stellen :D

Op naar nog meer goede ervaringen! Bedankt voor het lezen van deze enorme lap tekst! :j :+

[ img ]


Ik twijfelde of ik deze bij VVDD zou plaatsen of hier bij RIJ-ITP... Gekozen voor RIJ-ITP omdat het doel van deze 'training' eigenlijk is om te rijden zonder die angst, en spanning en dit hele proces van ook aan de hand werken, wel leid tot het punt waarop we er daadwerkelijk opzitten. Dus indien het verplaatst wordt snap ik dit ook haha.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:00 



 
Profiel   

Gaaf hoor! Stap voor stap zo doorgaan zo te lezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:24 



 
Profiel   

Ik werd in de oproep ook al getagd maar ik kon niet ( en achteraf werd het ook afgelast ) maar wat lijkt jouw verhaal op dat van mij. Fijn dat je nog eens terug kan komen en dat het zo leerzaam was

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:25 



 
Profiel   

Gave ervaring is dat zo te lezen geweest. Altijd mooi als iemand bevestigt te zien waar je naar toe wilt werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:33 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik werd in de oproep ook al getagd maar ik kon niet ( en achteraf werd het ook afgelast ) maar wat lijkt jouw verhaal op dat van mij. Fijn dat je nog eens terug kan komen en dat het zo leerzaam was


Ze heeft volgens mij wel vaker gastruiters nodig, dus wellicht kan je haar een berichtje sturen. Ik heb het echt als heel rustig en prettig ervaren, ondanks de spanning. Er waren zo'n 10 a 15 setjes ogen op ons gericht maar daar heb ik zelf niet zo'n probleem mee. Je moet niks, alles op jouw tempo. Al ga je er niet op, ook prima. Al moet je eerst 10 rondjes galopperen om van de spanning af te komen bij wijze van. En ze straalt oprecht iets rustigs uit :+

Maflinger_S schreef
Gave ervaring is dat zo te lezen geweest. Altijd mooi als iemand bevestigt te zien waar je naar toe wilt werken.

Ik vond het zo bijzonder om te zien en te horen dat wat we thuis oefenen, ook daadwerkelijk effect heeft in een spannende situatie, ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld, ondanks dat we de tijd namen die we nodig hadden om te kunnen ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:39 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen en wat heb je het goed aangepakt. Leuk paard! Maar die leukerd kan knap ingewikkeld zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 22:35 



 
Profiel   

Jetta schreef
Wat leuk om te lezen en wat heb je het goed aangepakt. Leuk paard! Maar die leukerd kan knap ingewikkeld zijn!

Dank je wel voor je compliment! We leren elkaar na 2 jaar nogsteeds elke dag een beetje beter kennen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:38 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk verslag, en wat zijn jullie een leuk stel!

Je problemen komen me héél bekend voor. Na mijn burn-out ben ik het vertrouwen in mezelf kwijt geraakt, en daarmee ook het vertrouwen in het kunnen handelen van de spanning en onzekerheid bij mijn merrie. Dat is verdomd lastig om weer te kunnen herstellen, maar ik werk er net als jij ook heel hard aan. Mooi om jullie voortgang gedurende de les te kunnen zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:57 



 
Profiel   

Wat een leuk topic om te lezen. Heel verhelderend! Ik vind dat jullie best wel trots mogen zijn.
Het ziet er leerzaam uit en ook fijn om te lezen wat jou gevoel en leerpunten bij de foto's zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:02 



 
Profiel   

Wat mooi dat je dit zo open deelt. Het is voor mij heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n paard waarmee ik in een cirkel terecht kan komen. Focus is alles idd en het werkt 2 kanten op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:03 



 
Profiel   

Super fijn!
Monya is echt een leuk mens.

Mijn instructrice doet haar opleiding ook bij haar. Ze zegt "zoveel andere inzichten, zo ontzettend leuk en leerzaam! Zo open naar elkaar."

Lekker zo door gaan! Echt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:11 



 
Profiel   

Jullie deden het echt super! Zo mooi om de verandering van jou én je paard te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 17:08 



 
Profiel   

Top zeg! Monya is zo goed met mens en paard. Mijn Tinkerhengst heeft 5 jaar bij haar mogen wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:03 



 
Profiel   

Gaaf hoor, wat stoer van je! En met een mooi resultaat +:)+ Leuk!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 19:01 



 
Profiel   

Wat interessant om stap voor stap te kunnen lezen wat je doet en wat de mentale staat van het paard is. Je schrijft dat je de methode van TT volgt. Ik heb dit ook geprobeerd maar ik kom er niet ver mee (ik begrijp niet genoeg van de werking). Zou je misschien ook uit kunnen leggen hoe je dat aanpakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 19:40 



 
Profiel   

Bedankt voor de leuke reacties! <3 Echt super tof om te lezen dat jullie mijn langdradige trotse verhaal ook echt interessant vinden om te lezen en de verandering te zien :j


juniper schreef
Wat interessant om stap voor stap te kunnen lezen wat je doet en wat de mentale staat van het paard is. Je schrijft dat je de methode van TT volgt. Ik heb dit ook geprobeerd maar ik kom er niet ver mee (ik begrijp niet genoeg van de werking). Zou je misschien ook uit kunnen leggen hoe je dat aanpakt?


Ik heb het voordeel dat Miranda het principe van 'eigen ruimte' al kende. Zwaaien met het touw en ze gaat achteruit. Het is alleen wel een kwestie van consequent blijven en het ook blijven doen. Ik ben hierop doorgegaan en gebruik gemaakt van het laten zoeken naar ontspanning en dan pas verder gaan. Verder heb ik bij Miranda dus het tension point gevonden. In het begin moest ik er echt wat druk opzetten en haar laten zoeken naar wat de beste oplossing was. Nu hoef ik 9/10x alleen mijn hand te plaatsen en gaat ze al opzoek naar ontspanning.

Tijdens de les bij Monya kwam het dus heel goed van pas dat we hiermee bezig zijn geweest, want ik kon er heel prettig gebruik van maken. Wat me nog trotser maakt is dat het dus ook echt daadwerkelijk effect heeft *\o/* Ik kon haar aandacht langzaam maar zeker steeds meer op mij gefocust krijgen en ze ging steeds meer ontspannen en dat was zo gaaf om mee te maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 19:54 



 
Profiel   

Wat superleuk dat jullie als gastcombinatie naar de GRA geweest zijn afgelopen weekend. Wat een mooi verslag van die lesdag. Ik doe de opleiding zelf momenteel (ben bijna klaar, whaaa) en wij zijn altijd op zoek naar nieuwe combinaties om te begeleiden op de dagen bij docenten Monya en Monique. Altijd fijn om elkaar te mogen helpen!! Veel plezier nog samen met jouw paard :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:06 



 
Profiel   

Wat een leuk verslag! Dank je wel dat je het zo uitgebreid beschreven hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:52 



 
Profiel   

LoveUggs schreef
Lynn_Nikita schreef
Ik werd in de oproep ook al getagd maar ik kon niet ( en achteraf werd het ook afgelast ) maar wat lijkt jouw verhaal op dat van mij. Fijn dat je nog eens terug kan komen en dat het zo leerzaam was


Ze heeft volgens mij wel vaker gastruiters nodig, dus wellicht kan je haar een berichtje sturen. Ik heb het echt als heel rustig en prettig ervaren, ondanks de spanning. Er waren zo'n 10 a 15 setjes ogen op ons gericht maar daar heb ik zelf niet zo'n probleem mee. Je moet niks, alles op jouw tempo. Al ga je er niet op, ook prima. Al moet je eerst 10 rondjes galopperen om van de spanning af te komen bij wijze van. En ze straalt oprecht iets rustigs uit :+

Maflinger_S schreef
Gave ervaring is dat zo te lezen geweest. Altijd mooi als iemand bevestigt te zien waar je naar toe wilt werken.

Ik vond het zo bijzonder om te zien en te horen dat wat we thuis oefenen, ook daadwerkelijk effect heeft in een spannende situatie, ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld, ondanks dat we de tijd namen die we nodig hadden om te kunnen ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:51 



 
Profiel   

Ja, ze heeft inderdaad vaker ruimte voor gastruiters. Je mag mij daar voor mailen op maaike@gelukkigeruiteracademie.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:52 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Wat superleuk dat jullie als gastcombinatie naar de GRA geweest zijn afgelopen weekend. Wat een mooi verslag van die lesdag. Ik doe de opleiding zelf momenteel (ben bijna klaar, whaaa) en wij zijn altijd op zoek naar nieuwe combinaties om te begeleiden op de dagen bij docenten Monya en Monique. Altijd fijn om elkaar te mogen helpen!! Veel plezier nog samen met jouw paard :-)


Voor ons ook echt absoluut waardevol dus we komen nog eens terug!


RSLevi schreef
Wat een leuk verslag! Dank je wel dat je het zo uitgebreid beschreven hebt!


Graag gedaan, ik was zo trots! <3 en als ik enthousiast ben kan ik lekker vertellen :+ Blij te lezen dat jullie het zo leuk vinden om te lezen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen