Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 16:02

Leuk dat jullie even ķomen kijken!


Afbeelding

Dit is Lots of Magic (Toto jr x Sandreo) aka Speklap. Op de foto nog 4 en iel, maar inmiddels al lekker uitgezwaard. Lots is een 5 jarige kleuter, welke echt even de tijd nodig heeft gehad om alles wat bij een grootpaardenleven hoort te verwerken. Er zit geen greintje kwaad in, maar afentoe begrijpt hij het even niet meer, raakt hij in de war, en krijgt hij kortsluiting.

Vorig jaar heb ik hem al eens een weekendje meegenomen naar concour. Helaas had het die dag hard geregend. Ergens kreeg hij kortsluiting, en dan krijg je dit soort dingen;


In slomo ook zeker even de moeite van het bekijken waard;


Conclusie, we houden hem nog even thuis.

Thuis er even lekker mee aan de slag gegaan, regelmatig wat weekjes vrij. En toen bijna heel de zomer vrij, want Lots heeft een onmogelijke rug en zijn nieuwe zadel liet lang op zich wachten. Maar hij vermaakte zich wel, lekker buiten spelen en opgroeien.

In september was daar dan eindelijk zijn nieuwe zadel, en eigenlijk pakte hij het zo fijn op dat we hem gelijk maar ingeschreven hebben. 3x een rondje B, om even te kijken hoe het gaat en ervaring op te doen. Dit heeft hij helemaal niet slecht gedaan, met uit 6 proeven als laagste score 191 en 206.5 als hoogste. Ook heeft hij 6x een oranje lintje mee mogen nemen.

Gister was de 3e keer, deze staat op film. Tijdens het losrijden was hij nogal... fris en ging hij even een paar keer goed af. Dit zie je vooral in de eerste proef goed terug, hij heeft door zijn hele lijf spanning en kan dit niet goed kwijt. Bij de galop komt dit nog even heel klein tot uiting, maar hij slaat zichzelf er karig doorheen. Tussen de 2 proeven heb ik hem niet meer mee terug genomen naar de inrijdbaan, maar mocht hij even rusten in het halletje, en koffieleuten met de grooms. Hierna was hij weer stoer en met meer zelfvertrouwen ging hij de 2e proef in.

Hij blijft nu lekker even een paar weken thuis om verder te ontwikkelen, en dan start ik hem L1 of L2, ik denk dat de L2 hem makkelijker ligt, maar daar gaan we nog even naar kijken. Geen haast.

En dan nu de filmpjes van Spekkie;


Laatst bijgewerkt door Utixo op 08-11-21 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:06

Kanonnen! Dat je er uiteindelijk nog opzat kun je een wondertje noemen! En dan nog heel droog afgroeten :')

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 16:10

Dat was ook meer geluk dan wijsheid, volgens mij raakte ik ergens met mijn been de grond, waardoor ik me weer kon afzetten.

Altijd netjes afgroeten!

Mocht toen gelukkig van de jury wel nog even de proef HC uitrijden, "want die jonge dingen moeten het toch leren". Was wel heel fijn.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:23

Oef, die loopt af en toe wel even vast in zn koppie. Doe je voorzichtig met hem en jezelf? ;) De eerste proef wil ie ook bijna niet lopen, gelukkig de 2e proef wel wat meer. Hij pakt ook snel tactfouten op als ie zo gespannen wordt. Soms vraag ik me wel eens af of je dit soort paarden blij maakt met concours, als hij zoveel spanning opbouwt. Maar de tijd zal het leren lijkt me :)

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 18:51

Gelukkig voor hem rij ik ook graag veel buiten met mijn paarden ;). Helaas bouwt hij daarbij nog veel meer spanning op en is hier niets ontspannends aan, hij vind dit doodeng. We zijn nu zover dat we met anderen erbij een klein staprondje kunnen maken.
Met dressuur kan hij zichzelf uiteindelijk uitblazen, je ziet al goed het verschil tussen de eerste en tweede proef, dan is hij er weer, komt het knabbeltje en gaan de oren hangen.

Hij is gewoon nog jong en heel het leven is stressvol voor hem, maar hij wordt stukje bij beetje stoerder.

Ik doe zeker rustig aan, maar een beetje ervaring opdoen is niets mis mee in mijn ogen. Als ik hem gelijk M start zonder dat hij, zonder druk, wat wedstrijdjes heeft gelopen is de schrok veel groter voor hem. Hij wordt 3x in de week gereden, soms 4 als we naar buiten gaan, en verder speelt hij alleen maar met zijn vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:53

Utixo schreef:
Dat was ook meer geluk dan wijsheid, volgens mij raakte ik ergens met mijn been de grond, waardoor ik me weer kon afzetten.

Altijd netjes afgroeten!

Mocht toen gelukkig van de jury wel nog even de proef HC uitrijden, "want die jonge dingen moeten het toch leren". Was wel heel fijn.

Dat is fijn inderdaad, ook om het voor hem weer even 'normaal' af te sluiten. Het ziet er inderdaad eng uit, zeg!

Leuk paard met zijn lange stelten! Mooi om te lezen/zien hoe je hem de tijd wilt geven en hoe je hem in je proef beloont nadat de galop wel weer goed gaat. Ik ben geen kenner en lees Earth iets zeggen over tactfouten, maar ik zie eigenlijk geen enkel stukje zuivere stap. Zijn dat tactfouten/spanning of heeft hij pijn? Hoe dan ook, met wat kilometers in de benen komen jullie er wel! *\o/*

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 18:59

Dat zijn echt de tactfouten door de spanning, je ziet het in de eerste proef in de galop ook duidelijk, vlak voor de volte op rechts.

Hij stapt daar niet door zijn lijf, houd de boel vast, en dan wil hij eigenijk het liefst alles in mijn handen gooien, zoeken naar steun. Het "op eigen benen lopen" is hier net even teveel voor hem. Als je kijkt loopt hij over de benen wel goed.

Met daarbij een kleine kanttekening dat het ook wel een beetje een Bob Marley is, hij stapt ook aan een lang touwtje alsof hij high is. Aan de ene kant is het een stresskikker, een binnenvetter, maar als de ontspanning er eenmaal is, dan is hij ook volledig ontspannen.

En natuurlijk bedankt voor de leuke reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:15

Bob Marley :D Ja, ongelijke witte voetjes en 'zoeken naar kreupelheid' werken ook vertekenend natuurlijk. Mooi hoe hij steun bij je zoekt!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 14:42

Die 3 witte voeten triggeren mijn OCD nog iedere dag :D .

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Lots of Magic (v Toto jr), van kleuterklas naar basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:06

Hij lijkt inderdaad wat op de rem te lopen tijdens de eerste proef.
Ga er maar aan staan! Vind het altijd knap om te zien hoe ruiters hier mee
om gaan, en dan vooral voor jou, hoe jij hier diervriendelijk mee omgaat.

Mooi om te zien :) Het lijkt een heel fijn dier die gewoon nog wat tijd nodig heeft.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 20:19

Dank je wel <3. Toevallig was dat ook het bijschrift van de jury, "zeer vriendelijk gereden en keurig voorgesteld", zoiets. Dat soort kleine opmerkingen kunnen echt mijn dag maken. Ik heb geleerd mijn geduld te bewaren en dat boos worden niet helpt, maar ik ben ook maar een mens die soms eens een slechtere dag heeft met minder geduld. Als er dan dit soort dingen eigenlijk onopgemerkt rustig opgelost worden, is het een bevestiging dat mijn geduld de overhand heeft.

En hij krijgt alle tijd die hij nodig heeft. Ik ben een groot voorstander van rustig aan doen en zorgen voor plezier voor het paard.