Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

PRE Aurelia blijft bij de les

 

15 december had ik les met Aurelia, stalgenootje Daniëlle (Amable) kwam even wat plaatjes schieten, waarvoor dank :D

Aurelia is een PRE merrie die komend jaar 6 wordt en waar ik sinds dit jaar actief mee aan het dressuren ben. We werken vooral aan tact en losgelatenheid (bij ons beide). Het is een heel werkwillig en meedenkend paard. Komend jaar gaan we ook ons debuut maken in de wedstrijd ring.

Werkpunten, mijn rechterkant van mijn lijf. Ik heb rechts mijn heup gebroken gehad en compenseer daar veel uit krachtverlies. Die mag ik meer loslaten. En voor me uit kijken blijft ook moeilijk, zit al veel verbetering in maar kan nog beter. Aurelia mag wat meer van achter naar voren naar het bit gaan reiken, ze loopt graag bovenin in haar eigen houding. Hier gebruiken we veel zijgangen voor om haar rechter en langer te krijgen door middel van het gaan gebruiken van haar rompspieren.

1.
[ img ]

2.
[ img ]
Ik vermoed dat we hier bezig waren met traver op de diagonaal, voor het eerst. Ik laat daarom ook mijn zitbeenknobbel zakken maar dat kan wat subtieler :+

3.
[ img ]

4.
[ img ]
Wijken voor het linkerbeen, moeilijk om dan ook voorwaarts te blijven denken dus daar zijn we mee bezig.

5.
[ img ]
Travers, ik mag mijn buitenarm langs mijn lijf houden.

6.
[ img ]
Hier wordt ze mooi horizontaal, hier streven we naar voor nu.

7.
[ img ]
Hier zie je goed wat ik doe met mijn rechterbeen. Dat is onder de aandacht.

8.
[ img ]

9.
[ img ]

10.
[ img ]

11.
[ img ]

12.
[ img ]

13.
[ img ]
Ze ging nogal groot galoperen dus ik kreeg wat moeite om te zitten :+

14.
[ img ]

15.
[ img ]


Ik had nooit gedacht dat ik dressuur weer leuk zou gaan vinden maar ik stap iedere keer met een grote lach van mijn paard af en heb met de dag het gevoel dat we groeien samen. Onwijs tof!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:09 



 
Profiel   

Ik zie vooral heel veel disclaimers van jou over alles wat niet goed gaat, maar volgens mij mag je trots zijn over hoe fijn je deze dame aan het lopen hebt! Naar wat ik gisteren voelde kan ik niet anders zeggen dan dat je haar onwijs goed voor elkaar hebt al, helemaal gezien haar jonge leeftijd! :D lekker doorgaan dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:21 



 
Profiel   

Prachtig setje en wat fijn dat jullie zoveel plezier hebben!

Als ik toch even een tip mag geven, je noemt contact met het bit en van achter naar voor als werkpunt. In je draf foto's zie ik vrijwel geen zweefmoment, en ook geen achterbeen dat in of over de afdruk van het voorbeen stapt. Ik denk dus dat je activiteit mist en dan komt dan natuurlijk ook terug op je aanleuning :)
Verder zal ik mijn tips voor me houden want het is natuurlijk geen HAW :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:22 



 
Profiel   

Leuk dier...!

Mijn favoriete foto's zijn drie en dertien, daar zie ik een schoftlift, ondanks de valse knik in de hals.
(Het is prima om na te denken over Das Skala der Ausbildung en nadruk te leggen op takt en losgelatenheid. Gun je dier dan een contactteugel en rijd de neus er uit.)
Die horizontaal op foto zes kan ik niet zo plaatsen. (Achterbenen niet onder jouw zwaartepunt, dus je boet in op de kwaliteit van de rug van je dier.)

Doe je dingen als Feldenkrais of dergelijke oefeningen op de grond ivm je rechterheup...?


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-12-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:28 



 

Bowo schreef
Prachtig setje en wat fijn dat jullie zoveel plezier hebben!

Als ik toch even een tip mag geven, je noemt contact met het bit en van achter naar voor als werkpunt. In je draf foto's zie ik vrijwel geen zweefmoment, en ook geen achterbeen dat in of over de afdruk van het voorbeen stapt. Ik denk dus dat je activiteit mist en dan komt dan natuurlijk ook terug op je aanleuning :)
Verder zal ik mijn tips voor me houden want het is natuurlijk geen HAW :p


Eens, Aurelia vind het lastig om aan mijn been te zijn dus gaat of er voor uit rennen of er net achter hangen. De momenten die ze er aan loopt gaat ze meer in activiteit lopen en dus naar het bit toereiken.
Vandaar ook de vele oefeningen om haar aan mijn been te maken en te houden.



Janneke: die schoftlift ben ik ook met je eens maar daarvoor heb je eerst een paard nodig wat naar het bit toereikt en dus aan je hulpen is.

Oefeningen doe ik al lang niet meer, ja krachttraining want paarden aan huis _O- en dus chronisch tijdgebrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:35 



 

Sadira schreef
Ik zie vooral heel veel disclaimers van jou over alles wat niet goed gaat, maar volgens mij mag je trots zijn over hoe fijn je deze dame aan het lopen hebt! Naar wat ik gisteren voelde kan ik niet anders zeggen dan dat je haar onwijs goed voor elkaar hebt al, helemaal gezien haar jonge leeftijd! :D lekker doorgaan dus!

:o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:36 



 
Profiel   

Citaat
Eens, Aurelia vind het lastig om aan mijn been te zijn dus gaat of er voor uit rennen of er net achter hangen. De momenten die ze er aan loopt gaat ze meer in activiteit lopen en dus naar het bit toereiken.
Vandaar ook de vele oefeningen om haar aan mijn been te maken en te houden.

Het probleem is balansverlies, de oplossing zit m dus in die richting.
Niet in extra voorwaarts (= paard op de voorhand, duwend achterbeen).
Citaat
Janneke: die schoftlift ben ik ook met je eens maar daarvoor heb je eerst een paard nodig wat naar het bit toereikt en dus aan je hulpen is.

Nee.
Citaat
Oefeningen doe ik al lang niet meer, ja krachttraining want paarden aan huis _O- en dus chronisch tijdgebrek.

Eat zonde...!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:42 



 
Profiel   

Leuke foto's. Prachtig setje.
Lekker fanatiek bezig en je werkt hard aan jezelf dus daar ga ik niets over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:43 



 

Ik heb het ook nergens over extra voorwaarts, ik heb het over aan mijn been zijn, activiteit en voorwaarts denken. Niet in snelheid, wel in reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:46 



 
Profiel   

Mbt schoftlift:
Een paard moet idd leren durven lang te worden in de hals, zo je wil reiken naar het bit, zonder op zijn neus te vallen. Afbuigen is nergens voor nodig. Valse knik is contra productief.

Hoofd en hals wegen 'nog al wat', er moet dus 'tegenwicht' worden geboden, letterlijk.
Hiephoi: dat zijn dus de 'buik'spieren, de bekkenkanteling ('Hankenbiegung') de korte onderlijn, het 'zitten'.

Uiteraard 'moet je dier jouw hulpen niet negeren', maar PRE's zijn doorgaans hartstikke braaf en echt pleasers.

Wat ik uit eigen ervaring kan vertellen
(in de Spaanse dressuur is deze kennis al eeuwen aanwezig)
in halt en stap is dat tegenwicht van de 'buik'spieren zo zwaar nog niet, "maar in draf kun je opnieuw beginnen". Het is veel zwaarder...
(Het taboe woord snelheid : draf is al gauw dubbel zo snel als stap, dus het tegenwicht moet ook dubbel zijn. Spieren kweken dus: schoftlift schoftlift schoftlift!)
... en vandaar dat de galop door de Spanjaarden wordt uitgesteld tot het dier met een correcte schouderbinnenwaarts in draf 'bewezen' heeft sterke 'buik'spieren te hebben, want ook in galop kun je weer een soort van 'van voor af aan beginnen'.

Excuses voor mijn strengheid, ik heb te veel PRE's van 9 gezien met KS en andere ellende, terwijl ze met wat mazzel makkelijk met 25 nog volop in het werk staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:51 



 
Profiel   

Leuk topic! Je bent wel streng voor jezelf ;) niet dat daar iets mis mee is natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:38 



 
Profiel   

Ik vind 13 ook de meest prettige foto om naar te kijken wbt het over de rug lopen en de hals laten vallen, van mij zou het meer naar dat beeld mogen maar ik weet natuurlijk niet of je zo ook losrijdt en/of zo tussendoor rijdt.

Qua houding zou ik zeggen, ga voor je kijken, kijk waar je naar toe rijdt, probeer je benen niet te ver naar achteren te leggen om hulpen te geven en ik denk dat dat een wereld van verschil maakt in het algemene beeld.

Ik vind het een knap paard en jullie zijn een leuke combinatie, bij de travers zou je wat meer lengtebuiging mogen hebben om jouw binnenbeen. Ik denk als ze wat meer zakt aan de voorkant en op lengte komt dat dit makkelijker voor haar zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:48 



 
Profiel   

Wat een su-per-gave galop!!!

Heel netjes gereden ook. En overdreven laten vallen van die heup :') komt later ook wel weer goed hoor :)

Ik ben het ook niet helemaal met Janneke eens hier, wel vaak, maar nu vind ik een paard dat naar voren wil reiken naar het bit toe ook belangrijker. Opkroppen kunnen deze paarden prima, en netjes in de houding lopen ook, maar lang durven worden aan beide kanten is een andere issue. En tegelijk, getuige je galopfoto, zie ik een ruiter die daar heerlijk mee bezig is, en een paard dat dan ook echt naar voren durft.

Super fijn ook dat je haar niet op de rem zet. Ik zie wat werkpunten, maar...... ik zie ook een ruiter die haar best goed om haar paard echt te laten lopen, die echt echt goed aan het rijden is. Wat betreft het naar voren reiken naar het bit zou je ook nog kunnen spelen met dit: probeer met je zitbeenknobbels de rug te volgen, en ga dan die beweging groter maken. Daarbij hou je je verbinding zacht en elastisch. Dus gewoon een stukje lange zijde pakken, daar proberen van een arbeidsstap een middenstap te maken, en van een arbeidsdraf een middendraf :D Ze gaat dat denk ik wel moeilijk vinden, het helpt om kleine stukjes te doen. Liever veel goede korte stukjes, dan 1 lang slecht stuk :D

Heel gaaf, ik word blij van je foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:50 



 
Profiel   

tips genoeg, ik doe even een basisbasis opmerking.....je kijkt op geen enkele foto naar voren. Please....niet zo naar die hals loeren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:54 



 
Profiel   

Leuke foto’s en gaaf setje! Ga zo door :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 19:52 



 
Profiel   

Ik vind het heerlijk om te zien dat je geniet van het rijden. Je stapt met een glimlach eraf.en dat betekend ook veel.

Wees niet te streng voor jezelf.
Aurelia is jong, en jullie zijn al zo hard gegroeid samen. Toppers ,kijk uit naar de eerste officiële wedstrijd .foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 10:42 



 

THanks voor de tips en de complimenten, we puzzelen lekker verder samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 09:47 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar mogen ervaren hoe Aurelia loopt, en als ik dan nu naar deze foto's kijk word ik er heel blij van! :)
Ze lijkt al wel meer in balans te zijn op sommige momenten, en je rijdt haar op een fijne en eerlijke manier. Het is een gevoelig paard dus het zal zeker niet vanzelf komen.

Lekker doorgaan zo, en zoals anderen ook al zeggen; wees niet te streng voor jezelf!
Kijk eens wat je al met haar bereikt hebt in de afgelopen tijd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen