als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:33

Maar dan kunnen we heel veel topics op de voorpagina ook wel sluiten, dat heeft dan topsport en die paarden lopen ook niet allemaal fijn over de rug.
Al is daar gelukkig de laatste jaren wat meer aandacht voor aan het komen.

Maar ik geef toe, ik zie tienduizend setjes voorbij komen en dan ligt er zo'n bagger zadel op, dat is iets wat ik niet begrijp.
Laat van dat geld een fatsoenlijke zadelpasser komen.
Dat scheelt al een boel voor paard en ruiter.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:37

De cap maakt mij weinig uit. Moet je zelf weten maar hoe dit paard loopt schieten de tranen van in mijn ogen.

Je hoeft geen dressuur te rijden maar dat kan ook met een lang teugeltje en normaal zittend in het zadel. Hoef je geen top ruiter voor te zijn.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:43

Ik geef iedereen gelijk die zegt dat je dit beeld helaas té vaak ziet. Maar is dat een reden om er niks van te zeggen? Deze TS plaatst, zoals Mars uitlegt, al járen foto's van paarden die op z'n minst niet blij zijn. Dat is geen incident.
En hopelijk gaat TS zelf ook anders kijken naar haar paarden als ze erop gewezen wordt. Misschien weet ze niet beter dan dat dit goed is en als niemand haar zegt wat ze zien, dan zal het ook nooit veranderen.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:49

Ik schrok van de foto's!! En niet van het feit dat er geen cap gedragen wordt, nee. Ik vroeg me oprecht af waarom iemand dit soort foto's wil laten zien op een paardenforum.
Maar na het lezen van de commentaren begrijp ik dat deze ts niet beter weet, denkt dat dit correcte rijfoto's zijn, dat haar paard gelukkig is en dat zij ook niet open staat voor kritiek en verbetering.
Sneu voor het paard. Triest eigenlijk, dieptriest zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:55

Ik wilde eerst niet reageren om de sfeer niet te verpesten maar TS ook ik vind het echt verdrietig dat je na al die jaren nog steeds niks met de tips van Bokt hebt gedaan en dat je nog steeds op dezelfde manier met je paarden omgaat. Ook ik zie hier nog steeds een ongelukkig paard met een ruiter die compleet uit balans zit met ook nog eens een slecht passend zadel. Je paarden worden nog steeds het zelfde gereden als dik 10 jaar geleden en toen is je al aangegeven dat je hiermee je paard kapot rijd.

Laat een goede zadelpasser komen en investeer in goede lessen. En dan niet zomaar lessen van iemand op de hoek “omdat die goedkoop is” maar van iemand die bewezen heeft combinaties echt verder te helpen. Kijk desnoods eens op de site van Centered Riding om te kijken of er een instructeur in de buurt zit.

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:59

Mars schreef:
Dierenleed zou je niet te ver vinden gaan als je de geschiedenis zou kennen en andere fototopics zou hebben gezien.

Dit dus.

Als bokt er zelf niks aan doet dan gaat ze bij mij op de foei, want ik vind er wat van dat in elk topic dieren staan waarvan je kan zien dat ze het moeilijk hebben en/of pijn hebben met de hele situatie.

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:59

Ik denk dat dit topic beter verwijderd kan worden. Dit gaat toch niet veranderen. Op basis van de berichten van TS kan je enkele aannames doen namelijk en die geven al aan dat er waarschijnlijk niks gaat veranderen.

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:07

Ik zie dit beeld ook te vaak.

En juist daarom is het goed om dit ter discussie te stellen. Misschien wijs om dat in een algemeen topic te doen, want als dit topic gesloten wordt, is ook de discussie weg.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:39

Het gaat mij ook niet om de cap maar het feit dat er met twee maten gemeten wordt. TS branden jullie af en in het andere topic is de sfeer lovend. Bijzonder wel.

Over de foto’s en bijkomende zaken heb ik niet meer te zeggen dan er al gezegd is. Het lijkt me niet nodig om daar nog op door te gaan.

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:45

In het andere topic hebben ruiter én paard lol...... verder hebben meerdere mensen aangegeven dat het niet om de cap gaat.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:48

Die cap is wel laatste zorg. Hoewel ook daar een geschiedenis mee is want er is altijd wel eeden voor TS om er geen op te hebben. Ook pas 14 jaar lang.
Maar dat moet ze zelf maar weten, heeft ze hooguit zelf hoofdpijn. Hoe ze met haar dieren omgaat is hier het grote punt.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:04

Ik snap de reacties heel goed. Meer dan 10 jaar geleden kreeg deze ts al opbouwende commentaren en tips om het beter te doen voor haar dieren op diverse fora's. Dan zou ze actie ondernemen. Bijvoorbeeld bij haar vorige paard dat veel te dun was en waar ze met slechtpassend tuig toch op ging rijden. Dan zou ze niet meer rijden tot het dier er gezonder uit zag en de dierenarts laten komen. En dan 3 weken laten verscheen er weer een topic waar ze op het te magere paard reed met een zadel dat duidelijk niet paste. En dat was dan omdat iemand in haar omgeving het wel vond meevallen. Kijk naar ons hoeft ze geen verantwoording af te leggen. Maar wel richting haar dieren.

Flint ziet er qua conditie gelukkig beter uit dan haar andere paard in die tijd. Maar hij loopt lichamelijk net zo slecht en heeft dezelfde gelaten uitstraling. Dan gaat er toch ergens iets fout.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:06

Meer in lessen investeren en minder in dekjes misschien.

Ik zie inderdaad dat er in de afgelopen jaren nog steeds niets is veranderd en dat vind ik triest.
Investeer in een goede instructeur en ga lessen.

Jammer want het is een leuk paard.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:48

Ik zie/ik zag wat jullie bedoelen in dit topic en de eerdere topics. En over wel of niet daarvoor een platform moeten willen zijn.

Onlangs nog zette de Mongol Derby mij in dat kader aan het denken over paardenwelzijn op Bokt, iedere keer als ik dat trending topic voorbij zag komen.

Veel te lange Westerse mannen die zo nodig op kleine Aziatische paardjes menen te moeten klimmen. Om vervolgens op die veel te kleine paardjes - waar ze ver bovenuit tornen met hun lange lichamen (met vanzelfsprekend bijbehorend lichaamsgewicht) - een zware race door Mongolië te gaan rijden. Om God weet wat te bewijzen aan zichzelf en/of aan de wereld.

Die topics vinden hier ook al jaren een plek. En zelfs - al zij het volgens mij steeds minder - bewondering.

Waar leg je de grens als Bokt beheer. Dat lijkt me oprecht lastig.

Wat voor de een aanvaardbaar is, is dat voor een ander niet. Of iets wordt over het algemeen niet aanvaardbaar gevonden en openlijk bekritiseerd, behalve in een bepaalde setting (zoals bv bij de Mongol Derby want "dat is anders"). Of een bepaalde ts roept meer weerstand en kritiek op dan een andere. Dat gebeurt allemaal. Het is vaak weinig objectief.

Maar ook ik vind dat paardenwelzijn op z'n minst de aandacht moet hebben van bokt beheer. En misschien is dat al wel zo. Alleen zie ik het niet tot uiting komen. Maar nogmaals, het lijkt me best ingewikkeld om hier regels voor op te stellen.

Aan de ts:

cap is natuurlijk helemaal jouw verantwoording.

Verder zou ik op zoek gaan naar echt goede privéinstructie, gezond gaan eten en veel bewegen naast het paardrijden en volgend jaar of zo een fotoshoot doen en ons allemaal omver blazen met het resultaat. Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 15-08-22 12:21, in het totaal 4 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:02

Ik denk niet dat het aan het beheer is om die grens te bepalen. Ik zie veel liever dat dit steeds weer opnieuw onder de aandacht komt, zodat de publieke opinie verandert. Die bepaalt uiteindelijk dat sommige dingen gewoon niet meer oké zijn. En in een topic als dit is het denk ik best pittig om terug te krijgen dat wat je doet niet oké is.

Als ik hier lees, dat TS al 14 jaar actief is op bokt, en ook al zolang zulke topics plaatst, vraag ik me af wat daar achter zit. Anderzijds is wat er ook achter zit in mijn ogen simpelweg geen excuus, en ik heb geen interesse in speculeren.

Het verandert ook niets aan wat ik zie. En dat kan uiteraard typisch Bokt zijn, dan is het toch goed dat bokkers paardenwelzijn belangrijk vinden?

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:12

Ik herinner me die topics van enkele jaren geleden ook nog wel, met Rohere en zo.
Daarom snap ik heel goed wat er wordt gezegd door bv Mars :o

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:28

Bij Mongol Derby topics blijf ik weg, dat is iets wat ik ook niet kan aanzien.

Bokt kan ook weinig tegen het fenomeen mongol derby doen. Maar wel tegen een gebruiker die al 14 jaar een platform krijgt om dit soort foto's te plaatsen. En nogmaals, dit is een zeer tam topic. De reden dat het me echt wat doet is dat er 0,0 veranderd aan de omgang met haar dieren en het ongemak dat in hun gezichten en lichaam te lezen valt.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:32

Ik zie geen verschil in het weren van foto's van een ts en het weren van foto's van de Mongol Derby.

Je kunt er de Derby inderdaad niet mee stoppen. Maar de ts natuurlijk evenmin.

Je kunt wel een signaal afgeven. Ergens wel of niet mee te maken willen hebben. Ergens wel of niet een platform voor willen zijn, zoals je zelf al zei. Een steentje, hoe klein ook, bijdragen :)

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:36

Boras schreef:
Onlangs nog zette de Mongol Derby mij in dat kader aan het denken over paardenwelzijn op Bokt, iedere keer als ik dat trending topic voorbij zag komen.

Veel te lange Westerse mannen die zo nodig op kleine Aziatische paardjes menen te moeten klimmen. Om vervolgens op die veel te kleine paardjes - waar ze ver bovenuit tornen met hun lange lichamen (met vanzelfsprekend bijbehorend lichaamsgewicht) - een zware race door Mongolië te gaan rijden. Om God weet wat te bewijzen aan zichzelf en/of aan de wereld.

Die topics vinden hier ook al jaren een plek. En zelfs - al zij het volgens mij steeds minder - bewondering.

Waar leg je de grens als Bokt beheer. Dat lijkt me oprecht lastig.

(...)


Maarja, als de partner van een teamlid van Bokt meedoet met de Mongol Derby, en dat dit vrij groot op de voorpagina komt maakt dat er geen aandacht is voor paardenwelzijn binnen het beheer, maar dat er alleen gekeken wordt naar nieuwswaarde.


Meer ontopic sluit ik mij overigens volledig aan bij Mars. Ik ken de topics van Rahere ook nog en heb soms het idee dat het commentaar niet gelezen wordt, of dat het niet opgeslagen wordt. Alles wordt gepost met de beste bedoelingen voor de paarden.

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:43

Alles wordt gepost met de beste bedoelingen voor de paarden?
Bedoel je TS of de reacties?

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:44

Dit is geen reclame voor de paardensport ook niet mooi om te zien helaas. Mongol Derby overigens net zo min. Misschien moeten we eens iets minder met onszelf bezig zijn meer naar onze paarden kijken ipv zo druk zijn met hoe we er zelf zo mooi mogelijk op staan eens kijken hoe we onze paarden een zo goed mogelijk leven kunnen bieden zonder slappe excuses omdat het ons teveel tijd geld of moeite kost om dat te doen en dat we er dan in sommige gevallen gewoon niet meer op kunnen omdat een paard met ons niet comfortabel kan zijn en dan kan dat om diverse redenen zijn.

Sure_lee

Berichten: 10409
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:45

Ik weet niet of Ts hier zelf echt wat aan kan doen. Zag dat ze jaren geleden ook reageerde in een topic over rijden met een beperking.
Maar dan nog hoop je dat er mensen in haar omgeving zijn die kunnen helpen.

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:46

Avalanche schreef:
Alles wordt gepost met de beste bedoelingen voor de paarden?
Bedoel je TS of de reacties?

De reacties natuurlijk :j

DuoPenotti

Berichten: 29716
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:06

Maar wanneer moet je een gebruiken dan sancties op gaan leggen?

Bij slecht rijden, wanneer is iets slecht?
Genoeg voorbeelden van de top waar een paard niet over de rug loopt, vol op de voorhand.
Toch zijn ze GP, dat is hoger dan vele van ons hier.

Mag je ook geen podium geven aan ruiters die een paard stallen dat in de winter amper buiten komt?
Ook al rijden ze wel heel netjes?
En als hij buiten komt dat het maar een korte periode is of op een klein stukje?
Of moeten we mensen weren die hun paard wel 24/7 buiten hebben staan maar alleen maar een klein stukje hebben betegeld en de rest is blub?
Of moeten we juist mensen weren die wel genoeg ruimte hebben maar geen schuilstal.
Of moeten we mensen weren die...ergens anders niet aan ons plaatje voldoen wat in ons hoofd zit en wijzelf als goed beschouwen?

Kijk ik ben het eens, goed tuig hoort, punt, anders gaan wandelen.
Paard moet niet mager staan, is dat wel zo zeer goed zoeken waar de reden zit.
Overigens paard te dik, ook weren dan?

En die met bandages rijd, ook al is het voor de foto, wat doen we daar mee?
En...vul in vul in....

Daarnaast zijn er mensen al halen ze dagelijks les van een top ruiter, die gaan het niet leren.
gewoon nooit.
Vraag me niet hoe dat zit, waarom die niet verder kunnen ontwikkelen in ruiter gevoel, maar ze bestaan.
Ook al hebben die paarden het super goed, rijden leren ze niet.
Ken er ook een paar van de vereniging vroeger.
Les op de club, les prive, goed paard, goed gestald, goed tuig, maar na 5 jaar geen steek verder zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:14

o ja zo 1 ken ik er ook; totaal geen ruitergevoel, neemt daarnaast helemaal niks aan, maar kon helaas ook niet zien als dr paard kreupel was.
En haar paard was toen overduidelijk kreupel, maar het dier werd doodleuk op een veel te kleine cirkel gelongeerd. Ken dr nu bijna 10 jaar en ze is totaal niet vooruit gegaan.
Die gaat het idd ook nooit leren.