Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 06:40

Het blijft een leuk duo en leuke pony.
Ken je de balanced support reins, die heb ik voor mn dochter en die zijn een aanwinst.
Dat truckje wathij uithaalt is gewoon niet grappig, mijne deed het ook wel eens.
Verder pas je best op hem hoor, gewoon blijven bijrijden.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 06:43

Cemlys schreef:
Het blijft een leuk duo en leuke pony.
Ken je de balanced support reins, die heb ik voor mn dochter en die zijn een aanwinst.
Dat truckje wathij uithaalt is gewoon niet grappig, mijne deed het ook wel eens.
Verder pas je best op hem hoor, gewoon blijven bijrijden.


Ik ken ze zeker en heb ze toen gezocht. Alleen kan ik ze alleen via Engeland vinden. Als je me zou willen pben. Ik heb hier toen een topic over geplaatst!

[HAR] Wie oh wie kan mij helpen aan de balanced support Reins?

Dankjewel
Het is ook een heel naar trucje!

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:17

Ik heb ze toen gewoon in engeland gekocht. Kost even wat maar ik had ze voor geen goud willen missen.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 09:42

Cemlys schreef:
Ik heb ze toen gewoon in engeland gekocht. Kost even wat maar ik had ze voor geen goud willen missen.

Nee dat maakte me niet eens uit, maar kon niet afrekenen. Daarom zocht ik ook door, want daar ben ik fan van

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:32

Oh dan zou ik gewoon even contact met haar opnemen. Weet niet meer hoe ik afgerekend heb, gok paypal en dat wou prima

MaritB

Berichten: 8633
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:08


Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:37

Mijn dochters zijn nu volwassen en rijden nu uitstekend, maar ook zij hebben (toen ze klein waren) kleine B pony’s gehad. En ja, ook die hadden hun streken. Ik ben er toen ook meerdere keren op gegaan om ze te corrigeren. Dat had echt wel effect. Dus, als het nodig is, gewoon doen.

Wat betreft een bijzetteugel. Voor de kinderen is dit wel fijn, ze hebben wat meer controle en kunnen hun aandacht wat meer op hun rijstijl richten. Hier in Duitsland rijden alle kinderen met bijzet en ook op wedstrijd.

_Mir
Berichten: 1359
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:59

Fijn voor de kinderen, vervelend voor de ponys. Waarom moeten die zich altijd maar aanpassen aan de kids? Koop gewoon een pony die goed bij je kind past ipv moeilijk doen met een stoere pony.

Als hij te pittig is voor het kind is mennen toch ook hartstikke leuk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:16

Leuke foto's.

Het is en blijft lastig met kleine pony's en kinderen.

Onze zoon was 3 toen hij een shet kreeg. Spelenderwijs beleerd en van alles mee gedaan. Toen hij ging los rijden, begon het hoofd tussen de benen en zoon er vooraf af met een salto. Hij kon letterlijk heel jong een salto en zelfs de gym leraar sprak me er ooit op aan.
Naar de uitgang rennen was ook zo leuk. En ik ben best handig, maar zelfs aan de longe heb ik geleerd altijd handschoenen aan te doen.

Ik durfde geen bijzets. Te bang dat ze over de kop zouden gaan. Zoonlief heeft dus geleerd even handen op te tillen en been te geven. Toen de shet eenmaal wist dat hij hem kon hebben, waren ze echt een perfect duo.
Shet kon ook alles en deed ook alles voor hem.

Ik heb zelf weleens geprobeerd hem 10 min te pakken, maar ondanks dat ik heel klein en licht ben, vond ik het voor geen meter zitten en rijden.

Hij is later voor de sulky gegaan toen zoonlief te lang werd. Onwijs leuk en veel lol gehad zo.

Maar als we een kindje erop lieten rijden, kwamen alle trucjes gewoon weer uit de kast. Zoonlief heeft hem in het begin dan nog weleens gereden en was er niks aan de hand, maar de pony voelde echt het verschil.

En hij was verder niet hard of streng. Reed vaak met alleen ene halstertje of zelfs niks.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 18:36

_Mir schreef:
Fijn voor de kinderen, vervelend voor de ponys. Waarom moeten die zich altijd maar aanpassen aan de kids? Koop gewoon een pony die goed bij je kind past ipv moeilijk doen met een stoere pony.

Als hij te pittig is voor het kind is mennen toch ook hartstikke leuk.

Heerlijk vooroordeel weer van je, maar ik ben niet anders van je gewend <3

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:43


Ellen_ov

Berichten: 1320
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:47

Zo wat is de pony al vooruitgegaan! Leuk om te zien. Zo voor de af en toe kan je er prima op +:)+ kan je dochter er daarna weer van leren.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 22:01

Jaaaa hij gaat ook vooruit en zoveel hoeft hij niet te doen. Zo hard trekken we er ook niet aan. Ze rijdt eens in de zoveel tijd en verder longeer ik hem veel en speelt hij buiten met vriendjes. Ook speelt ze heel veel met de pony vanaf de grond, leert ze met hem omgaan en doet der dingetje.

Wij zijn heel erg van het stukje "wat frits is moet frits blijven" maar hij is gewoon nooit goed doorgereden en wat hij doorgereden is was altijd met bokken vliegen en rennen waar om gelachen werd.

Die pony weet niet beter dan dat het kan en normaal is eigenlijk (voor hem). Dit betekent alleen niet dat ook hij gewoon normaal kan doen. Hij hoeft niet schaapmak of schijndood, verre van zelfs.

Hij mag dingen doen en hij mag zichzelf uiten er is alleen een grens en ik zou niet weten waarom wij volwassene wel een grens mogen trekken bij onze paarden en het gelijk zielig is voor de pony als hij iemand niet mag lanceren.

Ik denk dat deze pony een goude leven heeft en sterker nog je merkt aan hem dat hij veeeeeel positiever en stabieler in het leven staat. Hij was heel schrikkerig en rillerig toen we hiermee begonnen en groeit langzaam uit naar een pony die stabiel in het leven staat.

Witgoud!

Zoals hij is er geen 1!
https://www.instagram.com/reel/Cf41nBWD ... JmNzVkMjY=

https://www.instagram.com/reel/CfU7GO_q ... JmNzVkMjY=

Dus gelijk antwoord op de vraag waarom ik het niet gewoon met een makkelijkere pony probeer. Ik heb geen liggende gelden en hem verkopen is geen optie maar 2 houden ook niet. Hij is hier niet omdat hij perse moet, maar omdat ik weet dat het kan. Hij is al bijna 12 jaar in ons bezit en hij is het laatste verjaardagscadeau aan mijn zusje van mijn moeder die overleed.

Er hangt een bepaalde waarde aan Frits en er is maar 1 probleem en dat is dat hij teveel van mijn zusje mocht en dat zijn we nu langzaam aan aan het omzetten. Alleen een paard wat al jaren alles mag turn je niet makkelijk om naar een paard wat grenzen heeft. Ik denk ook dat de grenzen die ik stel niet teveel gevraagd zijn. Hij is niet zomaar een pony die we inruilen voor een andere want hij is ons Witgoud! Er is geen paard zo betrouwbaar als hij vanaf de grond en we zijn op een hele eerlijke manier naar hem toe bezig om het voor zowel pony als ruiter leuk te maken.

MaritB

Berichten: 8633
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:04

Cemlys schreef:
MaritB schreef:
ByBaukje maakt ze ook: https://www.bybaukje.nl/product/5662002 ... raas-light


Leuk dat je dochter zo lekker door blijft gaan :)

Zonder elastiek! Arme pony's, maar dat krijg je dus met namaak.


Oh ik had er eerlijk gezegd niet verder naar gekeken.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:37

GabberGill schreef:
Jaaaa hij gaat ook vooruit en zoveel hoeft hij niet te doen. Zo hard trekken we er ook niet aan. Ze rijdt eens in de zoveel tijd en verder longeer ik hem veel en speelt hij buiten met vriendjes. Ook speelt ze heel veel met de pony vanaf de grond, leert ze met hem omgaan en doet der dingetje.

Wij zijn heel erg van het stukje "wat frits is moet frits blijven" maar hij is gewoon nooit goed doorgereden en wat hij doorgereden is was altijd met bokken vliegen en rennen waar om gelachen werd.

Die pony weet niet beter dan dat het kan en normaal is eigenlijk (voor hem). Dit betekent alleen niet dat ook hij gewoon normaal kan doen. Hij hoeft niet schaapmak of schijndood, verre van zelfs.

Hij mag dingen doen en hij mag zichzelf uiten er is alleen een grens en ik zou niet weten waarom wij volwassene wel een grens mogen trekken bij onze paarden en het gelijk zielig is voor de pony als hij iemand niet mag lanceren.

Ik denk dat deze pony een goude leven heeft en sterker nog je merkt aan hem dat hij veeeeeel positiever en stabieler in het leven staat. Hij was heel schrikkerig en rillerig toen we hiermee begonnen en groeit langzaam uit naar een pony die stabiel in het leven staat.

Witgoud!

Zoals hij is er geen 1!
https://www.instagram.com/reel/Cf41nBWD ... JmNzVkMjY=

https://www.instagram.com/reel/CfU7GO_q ... JmNzVkMjY=

Dus gelijk antwoord op de vraag waarom ik het niet gewoon met een makkelijkere pony probeer. Ik heb geen liggende gelden en hem verkopen is geen optie maar 2 houden ook niet. Hij is hier niet omdat hij perse moet, maar omdat ik weet dat het kan. Hij is al bijna 12 jaar in ons bezit en hij is het laatste verjaardagscadeau aan mijn zusje van mijn moeder die overleed.

Er hangt een bepaalde waarde aan Frits en er is maar 1 probleem en dat is dat hij teveel van mijn zusje mocht en dat zijn we nu langzaam aan aan het omzetten. Alleen een paard wat al jaren alles mag turn je niet makkelijk om naar een paard wat grenzen heeft. Ik denk ook dat de grenzen die ik stel niet teveel gevraagd zijn. Hij is niet zomaar een pony die we inruilen voor een andere want hij is ons Witgoud! Er is geen paard zo betrouwbaar als hij vanaf de grond en we zijn op een hele eerlijke manier naar hem toe bezig om het voor zowel pony als ruiter leuk te maken.

Ga je aub niet verantwoorden voor het gedrag van je pony.
Net als onze huisdieren hebben wij mensen ook onze ondeugden :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:21

Onder het zadel is en blijft anders dan aan de hand. Onze shet was echt super aan alle hulpen. Meeste brave pony ever. Mijn zoon kon vanaf de grond ook alles doen, ik nam hem overal mee naartoe, deed grondwerk en hij liep mee naast de rolstoel van mn broer.

Maar onder het zadel moest hij echt wel leren en dat moest onze zoon zelf doen. Toen hij overtuigd was van zijn rijden ging alles heel snel heel goed.

Je dochter krijgt nu goede ervaringen met de pony en dus hopelijk zelfvertrouwen en dat gaat helpen bij de volgende stappen. Al kan ze aan de hand alles, als ze met rijden er steeds vanaf valt, blijft dat een ding.

Maar het worden geen robots. Wat ik eerder zei; onze rustige zoon kon er goed mee rijden, maar bij een ander kind begon het weer opnieuw. Tenzij een kind een beetje vol vertrouwen opstapte en netjes kon rijden.
Dat voelen ze allemaal. Zeker prive pony's die niet elke dag door vele anderen gereden worden.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 15:58

Het grootste probleem hier is dat pony nooit met de correcte hulpen gereden is en dat nu moet gaan omschakelen. Voor hem is dat heel lastig en dat merk je. Hij heeft nogal moeite met het stukje controleren zeg ik altijd. Als hij hard wilt dan wilt hij ook hard. Beenhulp was voor hem gas hoe je hem ook gaf en eigenlijk ieder contact met teugel ging hij tegenin.

Je merkt aan hem dat hij nu begint te snappen dat iedere hulp iets anders betekent.

Meestal vertoont hij dit ook als we overgaan in de galop! Dit vind hij de beste gang daar kan je namelijk het hardste in. Deze hebben we dus weggelaten en die wil ik hem eerst leren doseren aan de dubbele lijnen. Hij lijkt in deze gang eigenlijk altijd te handelen in het oogpunt alles of niets. Als mijn dochter hem daarin wilt terughouden met zit geeft hij een bokje en trekt het sprintje als ze dit met een ophouding wilt doen dan gaat hij met zijn hoofd naar beneden en trekt het sprintje.

We hebben dus vorige week besloten deze weg te laten en daar toch eens dieper naar te kijken wat we daar in kunnen ondersteunen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:51

Rijden jullie ook weleens samen?

Mijn zoon was denk ik 5 dat ik hun aan een touwtje naast mij en mn ruin meenam door het bos. De 2 pony's waren wel super samen. De shet was dan niet bezig met andere dingen en luisterde naar mij en lette op de ruin.
Maar het heeft naar mijn idee wel geholpen met de nodige km's maken, overgangen etc.

Ik nam de shet ook wel altijd mee zonder zoon.

In de bak was het toch moeilijker in het begin. Maar toen hij los kon rijden, bleef hij ook naast me of achter me en kon hem ook in mijn kont parkeren bijvoorbeeld. Vast niet altijd charmant, maar voor het vertrouwen en leren heeft het toen wel geholpen.

De overgang jaren later naar voor de sulky was ook echt doen en gaan. Pony was zo goed aan de hulpen en zo makkelijker geworden.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:09

Ik heb nog nooit gereageerd op je topics, denk ik, GabberGill. Bij deze dan allicht de eerste keer ;)

Je hebt een heel moedige dochter, denk ik, want Frits heeft inderdaad wel wat streken in huis, heb ik al willen merken. Je ziet het ook aan zijn oogopslag, vind ik, dat hij een eigen mening heeft ;)
Mooi verhaal ook over zijn 'geschiedenis' bij jullie in de familie. Ik begrijp volkomen dat je die pony nooit meer weg doet.

Verder snap ik het ook helemaal dat je hem af en toe eens zelf rijdt. Op de foto's te zien, heeft hij daar geen problemen mee. Hopelijk komt er snel een dag dat jouw dochter zelf zijn trucjes de baas kan.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:17

@superpony dit hebben wij ook allemaal al gedaan. Opzich gaat het super hoor. Het is echt het laatste kleine stukje. Toen we begonnen was hij eigenlijk gewoon niet rijdbaar. Het is daarom superleuk om te zien hoe die 2 langzaam aan een combinatie gaan vormen. Ze is ook 7 jaar waardoor ze er weinig opzit en ik een heleboel doe met hem vanaf de grond.

Ik had eerst totaal geen klik met hem en dat was ook omdat ik een hekel had aan het gedrag wat hij bij mijn zusje vertoonde. Nu ik meer met hem doe en echt bewust bezig ben zie ik een heleboel mooie dingen in hem! Hij staat natuurlijk al voor de kar.

@Marilu
Dankjewel het is een hele weg maar het wordt echt wel een mooi verhaal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:49

Ja, dat snap ik. 7 jaar kan net die omslag qua leeftijd zijn. Dan gaan ze handiger worden en moet het vertrouwen groeien. Daarom zei ik het; vertrouwen winnen, vooral goede momenten en leuke dingen samen.

Juist als je van ver komt, kan je band erg sterk worden.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 11:34

superpony schreef:
Ja, dat snap ik. 7 jaar kan net die omslag qua leeftijd zijn. Dan gaan ze handiger worden en moet het vertrouwen groeien. Daarom zei ik het; vertrouwen winnen, vooral goede momenten en leuke dingen samen.

Juist als je van ver komt, kan je band erg sterk worden.

Ik lees dit nu pas.

Ik merk nu ook dat ze net wat wijzer, sneller en handiger wordt. Dat ze beter weet hoe ze in een bepaald tempo blijft rijden en hem er dan ook echt doorheen krijgt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:34

Dat is ook mooi om te zien en krijgen ze zelfvertrouwen en leren ze veel van. Dan kunnen ze best iets te groot voor de pony worden, maar het gevoel dat het lukt, de zelfstandigheid met rijden en in de omgang kan best helpen voor later.

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hard werken wordt beloond! Jill 7 jaar en Frits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:04

Wat een leuk setje. En het heeft zeker wel zin om een pony goed door te rijden. Ik snap wel dat je hem er af en toe bij pakt. Zo te zien gaat dat ook echt prima. En leuk dat hij ook nog voor de koets kan.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 19:26

AnnemiekvM schreef:
Wat een leuk setje. En het heeft zeker wel zin om een pony goed door te rijden. Ik snap wel dat je hem er af en toe bij pakt. Zo te zien gaat dat ook echt prima. En leuk dat hij ook nog voor de koets kan.

Dat denk ik ook en voorlopig laat hij alleen maar positieve verbetering zien. Hij zal nooit een mak lammetje worden daar ben ik me van bewust en dat hoeft ook niet. Ik vind het ook fijn als ze met respect met zo'n dier leren werken en juist de fijne kneepjes van het vak leren.


Afbeelding

Afbeelding

Langzaam aan vindt hij zoveel meer rust in zijn lichaam. Zijn zelfhouding verbeterd ook nog aanzienlijk.

Daarbij staat hij nu helaas op een laag pitje. Veel grondwerk en ik ben zwanger. Hierdoor word ik zwaarder en ik vond mezelf al echt het matje. Een andere ruiter voor hem vinden is helaas niet makkelijk.

Afbeelding
Hier ging ze hem even vertellen dat er een nieuwe ruiter in opkomst is. Haar zusje zal dalijk ook van hem mogen genieten.