Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 20:31

Vorig jaar riep ik: 2022 wordt ons jaar!
Het is bijna gelukt :+

Het jaar begon al goed, met veel water. Wat in het begin nog wel te overzien leek, eindigde 2 weken later in een evacuatie van de paarden.
Lees het heel verhaal hier: [ITP] Een spannende dag en nacht --> wateroverlast
En voor wie er geen zin in heeft, normaal zag mijn paddock paradise er zo uit
Afbeelding

In februari zag het er zo uit:
Afbeelding

In de bak zwommen eendjes
Afbeelding

En zelfs de stal stond blank
Afbeelding

Wat nu? Na veel gesprekken met onder andere het waterschap werd het duidelijk: deze plek is super in de zomer, maar eigenlijk niet geschikt voor paarden in de winter. Maar ja, een andere plek voor een paar maanden in de winter, hier staan in de zomer en continu heen en weer. Pffff, nee, dat werd ‘m niet. Ik ben gaan rondkijken en rondvragen en toen kwam ons lot uit de loterij uit de lucht vallen.
Kennissen van ons hebben een weitje, toen met 2 shetlanders. Maar geen tijd/zin/behoefte meer aan de grond, maar willen het ook niet kwijt, want het is aan huis. We zijn om de tafel gegaan en tekeningen gemaakt met wensen en eisen van beide kanten. En dat was een match! 5 minuten fietsen ipv 20 minuten met de auto. Op hoge zandgrond.
Het landje is ongeveer een halve hectare en was compleet omheind met prikkeldraad. Ik wilde graag een tracksysteem, maar ook veel ruimte voor biodiversiteit en andere dieren en planten. Zo maakte ik kennis met het principe Equihabitat. Dat moest het worden!

Dit:
Afbeelding

Moest aangepast worden naar
Afbeelding

Werk aan de winkel. Het hele proces kun je hier lezen: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat, van track met snackweitjes tot bloemenstrook met insectenhotel.

We zijn in maart gestart met de 1e aanpassingen en half juni zijn we verhuisd. Dat ging niet zomaar, want Jim sloopte de trailer met laden. Pffff, wat een stress. Maar zijn vriendinnetje sleept hem overal doorheen. Zelfs de trailer in.
Ze hadden de vlag al uitgehangen :+
Afbeelding

Het uitladen ging gelukkig een stuk makkelijker :+
Afbeelding

Eten was al snel ontdekt
Afbeelding

De nieuwe kuddegenoten ook
Afbeelding

Deze kuddegenoten waren 2 shetlanders. Polly, een dame van 30+ en echt bejaard. En Ximo van 15, super nieuwsgierig en lief.
Ze gingen een tijd niet zo goed samen, dus hebben we ze apart gehouden. Eerst met 2 draadjes, later met 1 waar de shets wel onderdoor konden, maar mijn lummels niet.
Afbeelding

Af en toe deden we een poging tot samen zetten, maar Jim accepteerde het echt niet en arme Polly kon niet zo snel weg.
Afbeelding

Polly ging niet zo goed meer en er werd besloten dat het goed was voor de oude dame. Een maand na onze verhuizing is ze rustig ingeslapen in het bij zijn van Ximo.
Afbeelding

Ximo zocht wel steeds vaker die van mij op. Wel hebben we nog een stukje afgezet, waar hij rustig kan staan met een hoog draadje. Dat werkt super.
Het is zo’n leuke en grappige shet. En gek op gezelschap. Hij hoort er inmiddels helemaal bij.
Afbeelding

En intussen zijn we aardig gewend. Het zijn echt de 3 musketiers nu. Zo leuk om te zien. Ik heb al de deal gemaakt dat als ze van Ximo af willen, ze hem maar aan mij moeten geven. Die kunnen we niet meer uit elkaar halen :D
Ik hoop dat nu al het gedoe met verhuizen echt voorbij is en we hier oud kunnen worden :+:

Afbeelding

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:43

Wat fijn! Inderdaad nu bijkomen van alle stress en gaan genieten van de mooie plek en je paardjes!

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:52

Wat een stress met dat water... Lekker bijkomen met je 2(3) knappe paarden :j

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:56

Tjemig wat heb jjj veel zorgen gehad, maar ook veel werk verzet om zo’n fijne plek voor elkaar te krijgen. Een mooi 2023 gewenst met jullie prachtige plek.

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:06

Pff dat topic kan ik me nog herinneren... wat een stress. Maar wat een super plek hebben jullie nu! :D

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:31

Jullie hebben er hard voor gewerkt. Blij dat alles nu toch op zijn pootjes terecht is gekomen. Dat je nog lang van je plekje en je paardjes mag genieten. :+:
Laatst bijgewerkt door jazzejam op 06-11-22 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:31

Je 3 musketiers en hun steeds mooier wordende plek. Zo'n lekker topic om te volgen. Dat je nog maar veel jaren van ze mag genieten! En zij van jouw goede zorgen, want het werkt natuurlijk wel 2 kanten op.

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:03

Mooi hoe alles dan toch goed komt!

Heb je een foto van Ximo van toen je er net stond? Zijn lijf lijkt totaal anders nu.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:30

Wel een filmpje


Edit: deze is van juli

Afbeelding


Afbeelding

hannelot
Berichten: 986
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Het jaar van wateroverlast, veel stress, verhuizen en tot rust komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:14

Mooie Equihabitat!

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 12:33

Bedankt voor alle leuke reacties!

emil01 schreef:
Wat fijn! Inderdaad nu bijkomen van alle stress en gaan genieten van de mooie plek en je paardjes!


Anastasia24 schreef:
Wat een stress met dat water... Lekker bijkomen met je 2(3) knappe paarden :j


_Carien schreef:
Tjemig wat heb jjj veel zorgen gehad, maar ook veel werk verzet om zo’n fijne plek voor elkaar te krijgen. Een mooi 2023 gewenst met jullie prachtige plek.


jazzejam schreef:
Jullie hebben er hard voor gewerkt. Blij dat alles nu toch op zijn pootjes terecht is gekomen. Dat je nog lang van je plekje en je paardjes mag genieten. :+:


Ja dat gaat zeker lukken! Ik ben benieuwd wat de winter hier gaat brengen. We hebben een aantal stukken die wat gladder zijn, daar hebben we inmiddels zand op gegooid. En ik kan het stuk in 2 delen (hoog en laag) afsluiten als het echt heel erg nodig is. En er zullen best eens plassen staan. Maar het zakt zo enorm snel weg, dat is fantastisch :D

Zertab schreef:
Pff dat topic kan ik me nog herinneren... wat een stress. Maar wat een super plek hebben jullie nu! :D

Het heeft me 10 jaar van mijn leven gekost ongeveer :+
Eerst de stress rondom Jim met alle kliniekbezoeken. En dan denk je ergens oud te kunnen worden, krijg je dit. Maar al met al zijn we er zeker op vooruit gegaan.

Maflinger_S schreef:
Je 3 musketiers en hun steeds mooier wordende plek. Zo'n lekker topic om te volgen. Dat je nog maar veel jaren van ze mag genieten! En zij van jouw goede zorgen, want het werkt natuurlijk wel 2 kanten op.

Ja dat is zeker zo. Zeker Jim heeft zo enorm last van mij gehad en ik van hem. We versterken elkaar enorm in de zorgen zeg maar. Nu ik langzaam aan steeds meer kan ontspannen, doet hij dat ook. Ingewikkeld, maar ook wel bijzonder om te zien en te voelen.

hannelot schreef:
Mooie Equihabitat!

Dank je!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:05

Ik vind jou paarden zo gaaf! Toen dat topic dat je fotos ging maken met alle 3 vond ik ze al zo knap en leuk. Echt geweldig met die shet er bij _/-\o_

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 18:19

Dank je wel :D
Ximo de shet is ook echt zo leuk. Die hoort er echt helemaal bij <3

Afbeelding