2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 17:27

Maar wel leuke spanning en verrassingen! :))
Het leek me leuk om een terugblik op dit jaar te doen, ookal issie nog niet om. Veel kijkplezier *\o/*


Toen ik midden 2021 met mijn motor het asfalt van dichterbij had bekeken en mijn nek bijna brak, kwam ik op een kantelpunt. Zodoende de motor verkocht en toen begon ook mijn zoektocht naar een paard. In 2018 had ik mijn vorige merrie verkocht, dus dit werd mijn 2e echt-eigen paard ooit.
Ik ging op zoek naar een rijpaard ruin of merrie, rond de 10 jaar oud, recreatief bereden en goed verkeersmak. Maanden later, na slechts 1 ontmoeting, laadde ik eind 2021 mijn eigen merrie op de vrachtwagen; Gitana, net 5 jaar oud, drachtig, Spaans, niet beleerd.
Enigszins van het plan afgeweken :')

Gita kreeg lekker de tijd om te wennen. Na alle verhuizingen had ze dit wel nodig. We leerden elkaar steeds beter kennen, waarbij zij alle ruimte heeft gekregen om zich mentaal in orde te voelen en om te leren dat ze haar eigen mening mag geven. Haar extreem introverte houding maakte plaats voor lekker Spaanse karakteruitingen _/-\o_

Afbeelding
In de aanloop naar de bevalling, whenever that was going to take place, deden we veel gezellige dingen zoals wandelen en longeren. Gita bleek enorm goed verkeersmak te zijn <3
Afbeelding
Afbeelding

Haar buikje bleef lange tijd zeer beperkt, waardoor we twijfelden of er wel een paardje in zat :*
Maar de tijd zou het leren, en inderdaad, zagen we toch wel verschil na een maandje.
Ze stond in deze wintertijd veel samen met haar oudere Spaanse vriendin waar ze veel steun aan had.
Afbeelding
Afbeelding

Even een sprongetje vooruit :)) na een bedenkelijk uiertje aangemaakt te hebben stonden daar op een ochtend in april '22 ineens twee paarden in de stal :+: knappe Gita had de avond ervoor niets laten weten en had alles zelf opgelost. De kleine pop was geboren, en wat een mooi meisje heeft ze gebakken.
Een super aanhankelijk vos merrietje met 1 'paniekoog'. Links 2 witte hoefjes en rechts 2 zwarte hoefjes <3

De kleine vloog buiten direct een paar keer de omheining door en de sloot in. Worries activated := Rosita had blijkbaar veel zin om de wereld te ontdekken, want de eerste dagen bleef ze aan 1 stuk door rennen, echt uren achter elkaar :\ Na 3 dagen kreeg Gita gelukkig iets meer kans om tussendoor te kunnen eten. Heel mooi om te zien hoe Gita aan Roos duidelijk maakte dat ze bij haar moest blijven en niet steeds weg kon vliegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In juni kon ik Gitana rustig gaan oppakken. Ik zou haar gaan beleren, spannend!
Echter reageerde ze zo makkelijk.. We kwamen tot de conclusie dat ze al beleerd moet zijn! :')
Maar hoe? Na een serie miscommunicaties hadden we elkaar eindelijk ook onder het zadel beter leren kennen. Ik heb veel video's bekeken, me ingelezen en verdiept in de Spaanse manier van rijden, en in het specifiek het koeien drijven. Ik heb mijn rijstijl aangepast en de miscommunicaties verdwenen als sneeuw voor de zon :wow: (sorry ik heb niet veel rijfoto's)
Afbeelding

Naast onze trainingen in de bak en op straat zijn we in oktober voor het eerst naar het bos geweest met de trailer! Eerst gewoon aan het halstertje gewandeld, om te zien wat ze van het bos vind en hoe ze zich zou gedragen op de trailer. Dit was erg spannend, gezien ik zelf nog nooit met een paard achter de auto had gereden :') Maar alles valt te leren en Gita gedroeg zich voortreffelijk! De volgende keer gaan we kijken (wanneer het niet pleurt van de regen) of ze zich nog steeds zo stoer gedraagt als ik erop zit :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Gita wilde ff boomklimmen) :')

Rosita is nu alweer ruim een half jaar oud en meet iets meer dan 1.30m. De zoektocht naar de vader van Rosita is helaas doodgelopen en ik zal waarschijnlijk nooit weten wat voor afstamming ze heeft, maar dat is niet erg. Ik ben benieuwd hoe deze mooie rode merrie gaat uitgroeien :):)
Afbeelding

In 2023 gaan we lekker bezig met nieuwe dingen leren. Ik wil graag het bitloos rijden ontdekken en daarnaast meedoen met bijvoorbeeld 'lol met je knol' dagen, en andere clinics. Verder heb ik het plan veel vaker met de trailer op pad te gaan en lekker wat kilometers te gaan maken! Ook wordt Roos dan alweer 1 jaar oud. Ik heb veel zin in volgend jaar met deze dames :D
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-11-22 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag uit titel verwijderd

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:24

Wat een leuk topic! Ik vind Gita echt heel erg mooi. Ze lijkt erg lief <3
Ze heeft een prachtig cadeautje op de wereld gezet. Ik moet echt nog even langskomen!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 19:40

Dankjewel! <3 <3

Ja dat zou gezellig zijn!! Ik moet ook weer eens bij jouw beauties langskomen

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: 2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:30

Wauw Gitana, je knappe merrie heeft echt een heel mooi veulen gemaakt. Een racemonstertje, zo te horen. Inderdaad nogal een avontuur, een drachtige merrie kopen. Grappig dat ze waarschijnlijk toch beleerd is geweest. Of zou ze zo chill zijn dat ze alles vlot oppakt? Hoe dan ook, ziet eruit alsof het helemaal goed is uitgepakt voor jullie drieën!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 23:04

Dankjewel! Ik ben ook super trots op ze <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:05

Wat een leuk verslag.
Heb je nog last van je ongeval met de motor?

Gitana is een knap paard hoor. Ze heeft zo te lezen de eerste dagen ocharme afgezien met haar veulen die de wijde wereld al vroeg wil ontdekken :+
Benieuwd hoe Rosita uitgroeit :)

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: 2022 een jaar vol spanning en verrassingen met mijn merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:50

Mooi paard en dat veulen <3
Op de 7e foto _O- ik weet niet hoe je het zegt en wat er mee is maar die foto straalt iets geweldigs uit :o

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 13:10

Dankjewel <3

Art_Ificious schreef:
Wat een leuk verslag.
Heb je nog last van je ongeval met de motor?

Gitana is een knap paard hoor. Ze heeft zo te lezen de eerste dagen ocharme afgezien met haar veulen die de wijde wereld al vroeg wil ontdekken :+
Benieuwd hoe Rosita uitgroeit :)

Dankje <3
Ik heb gelukkig geen last meer van het motorongeluk! Behalve een lichte bult op mijn been heb ik er ook niets aan overgehouden :)