Mijn jaar met Kina, van klein moppie naar wijze dame

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Mijn jaar met Kina, van klein moppie naar wijze dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 16:21

Aangezien mijn kleine Kina net 2 jaar is geworden, voor haar ook maar een jaar-lang in de picture!

Kina is mijn ongeplande maar o zo gewenste verassing paardje.

Vorig jaar ging ik weer opzoek naar een eigen paard. Ik kwam Merens (kruising) ruin Shadow tegen, toen 1.5 jaar oud. Wederzijdse klik, en liefde op het eerste gezicht! Hij zou aan huis komen te staan, dus een vriendje erbij gezocht. 2.5 jarige clown Haflinger Pablo werd het.
Pablo was al op weg vanuit Nederland naar ons, toen de oude eigenaar van Shadow, belde. (Hij is een goede kennis) Hij wou even z'n hart luchten, want hij had Shadow's kleine halfzusje (en tante) verkocht, maar niet aan een goede plek achteraf. Kleine Kina ging een toekomst van hard werken tegemoet, als toeristenpaard voor dagtochten.
In een impuls zei ik, als ze nog niet weg is (ze was verkocht, maar stond nog bij de oude eigenaar) wil ik haar wel kopen.

Zo gezegd zo gedaan, de oude eigenaar heeft het met de koper geregeld, en 2 dagen later (1 december 2021), kwam er dus de vrachtwagen het terrein op, met maar liefst 3 paarden!

Ik zeg altijd als grapje, Shadow is mijn 'pennypaard' (zwart, getalenteerd, jong, vindt zichzelf een hengst, maar is het niet, je kent het wel) en Kina heeft een Penny verhaal! :+ Want niet te geloven hoe het is gelopen, maar echt gebeurt!

Kina is een (nu net) 2 jarige Merens kruising merrie. Haar moeder is een volle Merens, haar vader kruising Merens-Arabofries.
Kina is vrij klein, in verhouding met haar broer, die bijna 20 cm groter is met een half jaar verschil.
Maar Kina zal ondertussen al bijna op de 140 cm zitten denk ik. Toen ik haar net had, was ze 124 cm :+
In karakter is ze super lief, onwijs eigenwijs, en een echte merrie. Ze heeft overal een duidelijke mening over. Ze is heel stoer, niet snel bang, gek op honden, en een knuffelkont.

Ik zal even een overzicht maken van het afgelopen jaar met Kina.

December, Net bij me, echt nog een heel klein moppie!

Afbeelding
Kerstpaard spelen met broer Shadow
Afbeelding

Janurari:
Afbeelding

Februari:
Afbeelding

Maart, ze kreeg een nieuwe vriendin, Mira. Veel zullen haar wel kennen denk ik. Mira kwam mede om wat rust in de groep te brengen, 3 jonkies bij elkaar gaat niet altijd even lekker. Vooral voor Kina was het fijn. Het klikte ook direct tussen Kina en Mira. Helaas bracht Mira droes mee, en werd Kina ook heel ziek. De echt zieke foto's zal ik jullie besparen.
Afbeelding

April, ze was weer beter. Beetje mager, maar weer gezond. Ze had het heel warm in het Franse zonnetje met die zwarte vacht, dus de laatste resten wintervacht weggeschoren. Ging ze mooi van glimmen <3

Afbeelding

Mei, dapper in een enge schuur!

Afbeelding

Afbeelding

In juni zijn ze verhuist, naar een grotere weide met meer gras. Hier staan ze nu nog steeds. Prachtig groot met 3 hectare land. De verhuizing ging niet helemaal soepel met het inladen op de trailer, maar ze heeft het super gedaan!
Spoiler:
Kina staat links ;)


Afbeelding

Juli: bloedheet, vliegen en dazen. Kleine Kina had het er maar zwaar mee. Het gras was op in de wei, dus dan maar lekker uit de tuin eten!
Afbeelding

Augustus; nog heter

Afbeelding

Afbeelding

September, mooie wijze blik <3
Afbeelding

Oktober:
Afbeelding

En vanochtend vroeg
Afbeelding


Kortom, een geweldig jaar met een niet meer zo klein meisje. Want ze is zowel fysiek als mentaal enorm gegroeid. Op naar een nieuw geweldig jaar met haar!

Bedankt voor het kijken!

marley93

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Mijn jaar met Kina, van klein moppie naar wijze dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:08

Wat een geweldig wijs èn eigenwijs snoetje tegelijk <3 Mooi hoe je haar dit kan bieden, en dat de verkoper zich haar lot ook zo aantrok. Daar heeft Kina toch maar mazzel mee.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 06:53

Zo te horen heeft ze veel geluk gehad, dat ze bij jou terecht gekomen is!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Mijn jaar met Kina, van klein moppie naar wijze dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:52

Die heeft geluk gehad zeg! Heel knappe merrie. De eerste foto van augustus vind ik heel mooi!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:15

Wat is ze mooi opgegroeid! En die foto van september <3