Het turbulente jaar dat 2022 was

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 12:00

En die titel, dat is eigenlijk nog een understatement.
Enorm hoge toppen en enorm lage dalen hebben Kiwi en ik dit jaar beleefd. Zo veel, dat is eigenlijk niet te bevatten in 1 topic, maar ik ga het toch proberen.

Het jaar begon met veel stress. Door omstandigheden in 2021 had ik geen baan meer, en door familiedrama besloot mijn vader plots te stoppen met helpen voor Kiwi te betalen. Ineens viel dit helemaal op mij. De stal waar we stonden was ineens veel te duur, en ik woon niet bepaald in een omgeving met veel opties omtrent stalling. Gelukkig wouden mijn lieve bijrijder en haar familie enkele maanden bijspringen, tot we een nieuwe plek hadden gevonden.

Zo verliepen de eerste maanden. Stress rondom de situatie met Kiwi, stress thuis, stress op school. Af en toe gelukkig nog wel even tijd voor een beetje ontspanning. Zo gingen ik en mijn bijrijden een keer met Kiwi naar mijn huis toe, waar mijn moeder zat met corona. Kiwi keek haar ogen uit, en de buren evengoed.

Afbeelding


Eind maart was het zover. Via de moeder van mijn bijrijdster hadden we een nieuw plekje, en 31 maart gingen we die kant uit.

Afbeelding


Aan het begin was het allemaal fantastisch. Veel minder zorg, de situatie thuis werd iets beter, en Kiwi was blij.

Afbeelding


Voor de eerste keer in 4 jaar ging ze ook weer de trailer op, wat erg spannend was maar eigenlijk erg goed ging. We gingen een tijdje naar de vereniging bij ons in de buurt, we leerden veel en maakten plezier.

Afbeelding


We gingen voor de eerste keer in een aantal jaar weer op (oefen)wedstrijd, na 2 jaar terug gestopt te zijn wegens een gebrek aan motivatie. Met een fijne eerste proef en rotweer tijdens de tweede, sleepten we toch een ‘winstpunt’ binnen en smaakte het naar meer. Helaas is dat er tot nu toe nog niet van gekomen.

Afbeelding


We begonnen met voorbereiden op een volgende wens: Kiwi laten keuren voor het Trakehnerstamboek. Dit kwam eigenlijk ter sprake doordat Kiwi’s officiele naam veranderd leek te zijn in haar paspoort, en ik een mail had gestuurd naar het stamboek. Hier bleek dat Kiwi nooit naar de 3-jarigenkeuring was geweest, en dus helemaal geen officiele naam had. Het was een leuk project om aan te gaan, en gaandeweg uit te vogelen hoe alles eigenlijk moest.
Tussendoor slaagde ik ook eindelijk, na 9 jaar strijden in een systeem dat mij absoluut niet paste, voor mijn vwo diploma. 2 keer blijven zitten en 1 x gezakt, maar ik heb het toch voor mekaar gebokst.
Kiwi dacht er het hare van:

Afbeelding


De keuring, die ging fantastisch. Kiwi gedroeg zich als een engel, iedereen vond haar leuk en oh ja, ze sprong ook nog even een oxer van 1.30m alsof het een balkje was.

Afbeelding

Afbeelding


Helaas ging alles na de keuring vrij snel mis. Na een hele samenloop van omstandigheden ben ik halverwege september om 1 uur s’nachts halsoverkop met Kiwi vertrokken van de stal waar we stonden. Een periode van onzekerheid wachtte ons op. Kiwi was onzeker geworden, ik evengoed. Ze stond in een weitje achter een schuur. Hier kon ze natuurlijk niet blijven.
Een mutatie bij de politie en een vreselijk lief gebaar van mensen om ons heen later stond ons een nieuw hoofdstuk te wachten: we verhuisden nog een keer, naar de stal waar mijn instuctrice en mijn vaders oude paard Pippi stonden. Direct langs het bos, met veel mogelijkheid tot buitenrijden, en sinds ik sinds begin dit jaar ook weer een baan had was het voor mij mogelijk om dit ook zelf te betalen.
‘Don’t look back, you’re not headed that way’ schreef ik onder deze foto die ik op instagram plaatste.

Afbeelding


Dat bewees ik in October, toen ik met mijn moeder naar de open dag ging van Hartpury University, en direct op de open dag aangenomen werd. Aankomende september ga ik met Kiwi naar Engeland, om daar Equine Performance te studeren. Heel fijn, om ook te zien hoe het er werkelijk uitziet. Ik was al eens eerder aangenomen, maar toen ben ik dus gezakt. Was ik niet gezakt, was ik aangekomen in Engeland zonder enig idee hoe het er allemaal uitzag. Dit geeft veel meer rust.

Afbeelding


En dan, in Nederland, op zoek naar een nieuwe uitdaging in mijn tussenjaar, stuurde ik een mail naar Alizée Froment. Ineens had ik 9 dagen om mijn leven in Nederland op zijn kop te zetten, en naar België te gaan. Ik mocht 3 maanden in leren van en werken voor Alizée. Over 2 weken ga ik weer terug naar Nederland. Kiwi mocht mee, en we hebben samen les. Wat is dit een bijzondere ervaring, en het bevestigd voor me: de paardenwereld, daar hoor ik thuis. Daar wil ik in blijven werken.

Afbeelding


Dus ja, turbulent jaar: een beetje een understatement. Wel een bijzonder jaar, met veel leermomenten en ook groeimomenten. Het was een jaar van echt volwassen worden, voor mezelf zorgen en leren dat ik een hele bult kan doorstaan. Hoewel ik hoop dat 2023 toch een wat rustiger jaar word, weet ik dat ik het aankan.

Gelukkig nieuwjaar!

Ismay

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:51

Bijzonder jaar. Mooi 2023 gewenst!

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:29

Dankjewel!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:56

Veel gebeurd afgelopen jaar, hopelijk brengt 2023 jullie een stuk meer rust :) succes met je studie!

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 18:36

Dankjewel! :D

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 03:53

Wow, wat gaaf, naar school in Engeland! Hopelijk komt er tzt een volgtopic!

Anoniem

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:41

Denk dat je super trots op jezelf kan zijn! Petje af! En wat leuk zeg, bij Alizee in de leer, heel gaaf. En nu op naar een leuke studie en lekker genieten van je paardje. :knuffel:

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:46

Wat fijn dat alles nu weer op de rit is! En gaaf zeg, bij Alizee Froment. :)

Toch maakt je verhaal me ook nieuwsgierig. Je geeft aan dat jullie veel moeite hebben gehad met het bekostigen van de stalling van Kiwi. Nu lees ik onderaan je verhaal dat je, zelfs met paard, naar Hartpury gaat. Dat is toch ongelooflijk duur? Of heb je een scholarship weten te bemachtigen?

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 23:31

Dankjulliewel!

xLoki schreef:
Wat fijn dat alles nu weer op de rit is! En gaaf zeg, bij Alizee Froment. :)

Toch maakt je verhaal me ook nieuwsgierig. Je geeft aan dat jullie veel moeite hebben gehad met het bekostigen van de stalling van Kiwi. Nu lees ik onderaan je verhaal dat je, zelfs met paard, naar Hartpury gaat. Dat is toch ongelooflijk duur? Of heb je een scholarship weten te bemachtigen?


snap de vraag heel goed. Ik heb het inderdaad voor mekaar gekregen dat een deel door een scholarship word gefinancierd. Daarbij hebben mijn ouders mijn hele leven al gespaard om mij en mijn broer naar een vervolgstudie te kunnen sturen. Als laatst springt mijn moeder ook bij middels een lening. Mijn moeder heeft de middelen wel gehad om mee te betalen aan Kiwi, maar gezien dit een paard is dat aangeschaft is zonder haar toestemming (lees: door mijn vader, nare scheiding, lang verhaal) ziet zij zichzelf niet verplicht te helpen om stallingskosten ed te betalen.

Moet ook zeggen dat ik ook gewoon op een dure stal stond, hoor. En dat hier in de buurt weinig te vinden valt aan stalling (pas toen ik viavia ging kijken lukte het om meer te vinden).

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:55

Wat bijzonder dat je in Engeland gaat studeren met je paard. Een mooi avontuur.
Maak je ook een volgtopic?

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Het turbulente jaar dat 2022 was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:13

Dat is wel het plan! Lijkt me leuk om te delen, en zeker als er ook interesse voor is :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:16

Vast en zeker.
Er zijn diverse emigratie-topics van bokkers over de hele wereld. Altijd interessant om deze avonturen te lezen :D