Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 18:19

Vandaag heb ik mijn bijrijdpaard Mistral meegenomen naar de schriktraining op de Manege vlakbij.

Mistral is een ontzettend onzeker dropje en gaat heel snel in freeze modus als hij het te spannend vind worden.

Ik rij hem nu een jaar en kan inmiddels zeggen dat hij echt veel voor mij wil doen en we echt een fijn team geworden zijn.


Blije bakkes
Afbeelding

Even poseren
Afbeelding

Rijden met de vlag stap draf en galop(helaas daar geen foto van)

Afbeelding
Afbeelding

Zeiltje
Afbeelding

Kleed met lege flessen
Afbeelding

We moesten door de bellenblaas tussen de eenhoorns door, onder een partytent door en dan met een netje in de vijver eendjes scheppen

Afbeelding

Afbeelding

Onder de bogen door

Afbeelding

Afbeelding

Berichtje is leuk maar ben al ontzettend trots op de pluizenpony dat hij zich zo stoer hield

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:36

Wat grappig, je lijkt veel kleiner op hem als op de paarden. :')

Hele leuke dag zo te zien en je staat leuk op hem!

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 20:38

Uhh ja bizar he _O-
Pony is 1,55 maar minstens net zo breed.
En bedankt :*

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:52

he wat leuk, heb je idd gisteren zien rijden, vond hem niet heel breed ogen maar je past er nog netjes op. Hij is nog jong zeker?
Maar hij deed het wel heel braaf hoor, vond het best behoorlijk wat er stond aan enge dingen, dapper beestje

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:53

ps, ik heb nog een kort filmpje van je. pb effe als je die wilt hebben

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 09:44

Hey dat is leuk !
Ik ga je even een pb sturen.
Nee geloof dat hij al 14 is .
Maar gewoon weinig meegemaakt in zijn leven denk ik en veelal verkeerd begrepen.
Ik vond hem ook heel dapper !

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:03

Hij heeft nog echt zon puppy hoofdje hahaha, denk dat je bij ons in de buurt staat. Mijn paarden staan in nieuwenhoorn...Mijn kind vond je paardje heel leuk, die wil er nu dus ook 1, ach ja dromen mag als je 11 bent, eerst nog maar even verder met lessen...

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 10:07

Ja hij is echt schattig dat vind ik ook <3
Nou dan sparen voor een merens zou ik zeggen.
Daar pas je als volwassene zelf ook op haha .
Lessen is belangrijk en leren wat er allemaal bij komt kijken .

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:40

Ze wist gelukkig al wel wat er allemaal bij komt kijken, maar nu eerst maar eens heel goed leren rijden...daarom wilde ze ook zo graag komen kijken bij de schriktraining. Ik zou zelf wel eens eentje mee willen doen aan de hand, onder het zadel gaat echt niet goed komen met mijn tank, die dendert dwars door iedereen door, held op sokken...

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:47

wat een gave merens!
hij doet mij erg denken aan de merens die ik toen der tijd heb verzorgd op de manege zowel qua bouw als blik.
Afbeelding
Afbeelding

heerlijk om te zien dat je zoveel plezier met hem maakt.
hoe jong is je merens?

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 11:56

Lastig barbaranova als ze door je heen gaan.
Mistral is ook weleens in zijn stress bovenop mijn voet gesprongen dat deed zeer ^)

Dankjewel nard !
Mistral is dacht ik 15 ,
Van wat ik gehoord heb van zijn eigenaren is dat hij vroeger voor de kar heeft gelopen en daarna via een handelstal als recreatie paard is verkocht aan hun.
Voor zover ik weet heeft hij niet op een manege gestaan.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:10

Je hebt een gave merens en jullie zijn een leuke combinatie.

"de Freeze modus" zoals jij het noemt hoort bij het karakter van de merens. Oorspronkelijk komen ze uit de Pyreneeën in Zuid Frankrijk (Ariège) en het stil staan ipv vluchten zoals paarden normaliter doen is levensreddend voor dit ras geweest en eeuwen lang doorgegeven aan het na geslacht. Dus je hebt een goede gelukt merens als het om het karakter gaat.
Ik heb geen verstand van paarden zeg ik altijd, maar wel wat van het ras merens waar ik zielsveel van hou, daar ik ze mijn hele leven gehad heb (nu nog eentje die met pensioen is) en ze veel geobserveerd en gezien heb zowel in het (semi) wild in de bergen als in Zuid Frankrijk op de keuring in Bouan en op fokkerijen

De merens vindt het geweldig om voor de wagen te lopen en als die van jou daarvoor geschikt is kan het leuk zijn om dat onder begeleiding met hem op te nemen.

Je zult gaan zien dat Mistral meer en meer voor je zal gaan doen naarmate de verbinding tussen jullie groeit. Want ook dat is eigen aan merens en het kan wel eens zijn, dat als hij echt nog meer aan je gewend is en zijn eigenaren dat hij helemaal niet meer zo onzeker is. De merens heeft namelijk even tijd nodig (meestal) om aan zijn nieuwe rijders te wennen en vaak vanaf een jaar begint de echte verbinding te komen (uiteraard heb je altijd uitzonderingen en er zullen zeker merens zijn die allemansvriend zijn). De merens is nieuwsgierig en meestal niet zo bang voor schriktraining en zo. Ze zijn normaliter als ze op hun plek zijn op hun gemak en kalm , kittig met rijden zijn ze ongelooflijk nieuwsgierig en heel erg leuk. Net als jouw merens Mistral!

Je merens kijkt rustig en gelukkig dus dat zit wel goed. Ik wens je veel leuke jaren toe met Mistral. Doe vooral veel afwisselende dingen met hem en ik hoop dat je merens (bij voorkeur) 7x24 uur buiten staan met minimaal een ander paard , want daar doen ze het goed op.
Leuk weer eens een merens op Bokt en een topic!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:50

knap hoor! :j

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 13:12

pien_2010 schreef:
Je hebt een gave merens en jullie zijn een leuke combinatie.

"de Freeze modus" zoals jij het noemt hoort bij het karakter van de merens. Oorspronkelijk komen ze uit de Pyreneeën in Zuid Frankrijk (Ariège) en het stil staan ipv vluchten zoals paarden normaliter doen is levensreddend voor dit ras geweest en eeuwen lang doorgegeven aan het na geslacht. Dus je hebt een goede gelukt merens als het om het karakter gaat.
Ik heb geen verstand van paarden zeg ik altijd, maar wel wat van het ras merens waar ik zielsveel van hou, daar ik ze mijn hele leven gehad heb (nu nog eentje die met pensioen is) en ze veel geobserveerd en gezien heb zowel in het (semi) wild in de bergen als in Zuid Frankrijk op de keuring in Bouan en op fokkerijen

De merens vindt het geweldig om voor de wagen te lopen en als die van jou daarvoor geschikt is kan het leuk zijn om dat onder begeleiding met hem op te nemen.

Je zult gaan zien dat Mistral meer en meer voor je zal gaan doen naarmate de verbinding tussen jullie groeit. Want ook dat is eigen aan merens en het kan wel eens zijn, dat als hij echt nog meer aan je gewend is en zijn eigenaren dat hij helemaal niet meer zo onzeker is. De merens heeft namelijk even tijd nodig (meestal) om aan zijn nieuwe rijders te wennen en vaak vanaf een jaar begint de echte verbinding te komen (uiteraard heb je altijd uitzonderingen en er zullen zeker merens zijn die allemansvriend zijn). De merens is nieuwsgierig en meestal niet zo bang voor schriktraining en zo. Ze zijn normaliter als ze op hun plek zijn op hun gemak en kalm , kittig met rijden zijn ze ongelooflijk nieuwsgierig en heel erg leuk. Net als jouw merens Mistral!

Je merens kijkt rustig en gelukkig dus dat zit wel goed. Ik wens je veel leuke jaren toe met Mistral. Doe vooral veel afwisselende dingen met hem en ik hoop dat je merens (bij voorkeur) 7x24 uur buiten staan met minimaal een ander paard , want daar doen ze het goed op.
Leuk weer eens een merens op Bokt en een topic!


Bedankt voor je super uitgebreide post !!!
Heel erg leuk om te lezen en mega herkenbaar ook.
Ik rijd hem nu net een jaar en merk nu pas dat hij zich openstelt naar me toe en zelfs af en toe wilt knuffelen .

Ik rij hem heel afwisselend ene dag een buitenrit dat trainen in de bak en dan weer grondwerken.

Voor de kar opakken lijkt me niet verstandig ik vermoed dat hij een ongeluk voor de kar heeft gehad,
Zijn eigenaar heeft nog wel eens geprobeerd een bandje te trekken in de bak maar daar raakte hij compleet van in paniek.
Ook heeft hij een heel groot litteken op zijn schouder waarvan de oorzaak onbekend is.
Hij is echt specifiek als recreatie paard verkocht.

Ik zou wel graag WE op willen pakken met hem.
Ontzettend fijn om te lezen dat we op de goede weg zijn samen ik waardeer dat echt.

En super bedankt voor de verdere uitleg en een beter kijkje in het gedrag van Mistral.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:53

Citaat:
Bedankt voor je super uitgebreide post !!!
Heel erg leuk om te lezen en mega herkenbaar ook.
Ik rijd hem nu net een jaar en merk nu pas dat hij zich openstelt naar me toe en zelfs af en toe wilt knuffelen .

Ik rij hem heel afwisselend ene dag een buitenrit dat trainen in de bak en dan weer grondwerken.

Voor de kar opakken lijkt me niet verstandig ik vermoed dat hij een ongeluk voor de kar heeft gehad,
Zijn eigenaar heeft nog wel eens geprobeerd een bandje te trekken in de bak maar daar raakte hij compleet van in paniek.
Ook heeft hij een heel groot litteken op zijn schouder waarvan de oorzaak onbekend is.
Hij is echt specifiek als recreatie paard verkocht.

Ik zou wel graag WE op willen pakken met hem.
Ontzettend fijn om te lezen dat we op de goede weg zijn samen ik waardeer dat echt.

En super bedankt voor de verdere uitleg en een beter kijkje in het gedrag van Mistral.


Graag gedaan :) Je mag me altijd vragen stellen of sparren als je iets tegen komt. De merens is een paard, maar heeft echt een andere geschiedenis en de meeste zijn ook nog wat "sauvage" dat staat voor wat minder gedomesticeerd. Ze zijn zeer zelfstandig en bij een o nzekere ruiter wordt het een lastig verhaal. Dat is bij jou duidelijk niet aan de hand.

Voor de wagen lijkt me inderdaad geen strak plan meer. Dat is duidelijk.

Nu je weet dat stoppen en kijken een normale reactie is voor de merens waarbij ze even onderzoeken of het allemaal wel OK is "daaro" :+ kun je ze daarmee wel goed helpen. Zelfs in Frankrijk met merens die ik mocht lenen een week , werkte de volgende tip. Als een merens stopt om te kijken, dan is dat niet altijd handig en soms zelfs bv mdet oversteken zeer onhandig en gevaarlijk. Wat ik ze aanleerde, was dat als ze stopte, ik mijn rechter hand rustig in de nek legde met een aai en in het begin met stem erbij zei "het is OK" of in het Frans "c'est d'accord". Zodra ze doorstapten gelijk weer dat handje met daarbij "braaaf" (toonhoogte in de "aa".) Daarmee verkort je het stoppen op een gegeven ogenblik (want als ze stoppen zullen ze zelf weer door moeten gaan want niets helpt aan dwang (integendeel). Dus het stop gedrag is een positief iets van ze. Dat hoort bij ze.

Ik heb een "vlucht" zeer nerveuze merens gehad. Die stopte niet, maar smeerde hem gelijk toen ik haar net had en er iets was dat ze niet kende. Het was een Franse merens dus die kreeg echt de cold Turkey in Nederland en vond het niets in het begin.
De 1ste keer dat ze stopte ipv vluchtte, heb ik haar de hemel ingeprezen want dat is "des merens". Ik liet haar als het mogelijk was rustig de tijd →te kijken en dan was het goed.
BV ooit hing er een autoband in de struiken, toen woonden we al in Frankrijk met de paarden en toen was het stoppen daar maar de vluchtreactie was niet ver weg. Ik heb haar de hemel in geprezen dat ze ondanks haar extreme angst toch bleef staan. Vervolgens ben ik afgestapt en heb mijn hand in de autoband gelegd en later mijn hoofd waarop ze heel dapper dichtbij trippelde o m hetzelfde te doen _O- → eest aanraken met haar knie deed ze en toen legde ze haar neus in de band en blies de spanning uit. Dat hoort bij het ras dus de hemel ingeprezen. Je zult zien dat als je iets verzint (ik had dat handje, en braaf→ jij wellicht iets anders) dat je de tijd dat er gekeken moet worden steeds korter wordt. Ze zijn zo slim, dat het ghebeurde ooit wel eens, dat er echt een gevaarlijke situatie was en dan beloonde ik het stoppen en nam ik het besluit om om te draaien en dat geeft deze intelligente paarden gelijk een enorm vertrouwen.

Als ze weten dat jij ze serieus neemt, met ze samenwerkt als een team en als het nodig is ook de leiding neemt zo van "nu gaan we door", dan heb je er gouden paarden eraan (ik heb 3 gouden merens paarden gehad!). Dat werkt gewoon altijd. Ik weet bv nog met de hittepetit, dat ik alleen met haar op stap was de 1ste keer in Frankrijk en ik de weg kwijt was. Ze was supepr braaf maar ik merkte dat ze eigenlijk de andere kant uit wilde. Dus toen de teugels los gelaten en haar gezegd dat ze de weg naar Hercule mocht zoeken. Aarzelend (lees voorzichtig van begrijp ik goed dat ik de leiding moet nemen?) waarop mijn respons kwam "braaaf" werd ze steeds zekerder en draaide om en in één streep bracht ze ons naar huis en dat was dus totaal de andere kant op als dat ik dacht :oo .

Ik wens jouw ook zo'n gaaf bijrijdpaard toe. Onze bijrijder kon ook lezen en schrijven met Hercule en die twee deden hartstikke leuke dingen samen. Afwisselend zoals jij ook doet.

Wat is je twijfel bij de WE gaan rijden?

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 14:12

Ik moet echt lachen om je post wat betreft dwang werkt niet :o
Ik heb echt weleens meer been gegeven en of een mep als we weer eens midden op de rijbaan stil stonden _O-
Dat resulteerde in een paard dat niet meer voor of achteruit ging en me heeel erg boos aankeek _O-

Ik kan er gelukkig steeds beter mee omgaan nu hahahaha het is echt een kwestie van hem vertrouwen geven inderdaad en hem ook kunnen vertrouwen wanneer nodig.

Op buitenrit is hij voor de duivel niet bang totdat we bijna thuis zijn en meneer stil moet staan voor de kruising maar huis.
Dan zijn we bijna bij zijn vriendin en dan is het achteruit rennen de draak.

Het lastige met buitenrijden is soms dat we met iemand samen rijden die zelf onzeker is en die wilt niet voorop.
Ik “moet” dus voorop met Mistral en de problemen oplossen.
Gelukkig gaat het steeds beter en als hij iets echt dood en doodeng vind stap ik af en help ik hem er langs dat geeft hem zeker vertrouwen.

Ik ga eens kijken of ik het stilstaan nog rustiger kan aanpakken en nog beter belonen bij weer voorwaarts gaan .

Oh er is weinig twijfel over WE maar er word weinig georganiseerd hier in de buurt daarvan.

Hij staat trouwens 24/7 buiten op een grote paddock met inloopstallen met een tinkermerrie en shetlandpony en soms gaan ze een uurtje of wat het land op dus hij heeft gelukkig veel vrijheid.

Hopelijk groeien we vanaf nu steeds meer naar elkaar toe !

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Merens Mistral aka pluizenpony op schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:17

Ik word echt blij van je post little_birdy en moest lachen dat je al ontdekt had dat dwang tegenovergesteld werkt. Ook herkenbaar het gedrag bij zijn vriendin. Je bent streng en duidelijk en dat gaat ook stoppen dan, want dan heeft hij respect voor je zoals jij voor hem hebt. Bij een onzekere ruiter loop je risico dat hij teveel gaat drammen en dat gaat uitbreiden dan. Dat afstappen is ook goed, want als ze echt bang zijn dan zijn ze het ook echt.
Post maar veel op Bokt. Ik vind het leuk weer een merens.
Hopelijk mag je hem lang blijven rijden en hebben jullie nog veel jaren plezier.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 06:24

Ik ga proberen om meer te plaatsen!
Gisteren mocht hij voor het eerst mee naar de duinen dat heeft hij ook weer super gedaan