Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:23

2,5 jaar wedstrijdpauze door simpele blessure die niet wilde genezen, een verhuizing, flinke problemen met revalidatie en een tumor en operatie verder en we zijn weer gestart en meteen goed op weg. Het klinkt zo simpel, maar er gaat een hele vervelende periode aan vooraf. Alvast sorry voor het lange verhaal! Alleen plaatjes kijken mag natuurlijk. We weten heel goed waar we aan moeten werken en wat ik fout doe, dus feedback mag, maar niemand zal strenger zijn als ik. :=

1. We beginnen in België, op de kliniek waar ze geopereerd werd aan een eierstoktumor. Scheermeskaal voor het geval dat ze de operatie niet staand hadden kunnen uitvoeren, gelukkig niet nodig.
Afbeelding

2. De kliniek appte ons elke dag updates en ook een foto toen ze zich goed genoeg voelde om te vragen om eten en aandacht
Afbeelding

3. En in haar afgezette stukje, waar we uren bij gezeten hebben en continu de draden verplaatst. Met uv werende deken, want hittegolf en de huid kon niet in de zon. Er was een tumor ten grote van kleine meloen uitgehaald.
Afbeelding

We zijn daarna, na de boxrust en weer opbouwen, zeker een half jaar bezig geweest voordat ze voor mijn gevoel weer richting L/M niveau ging en ik durfde na te denken over een wedstrijd. Dat werd begin maart, de laatste keer was oktober 2019. De 1e wedstrijd was een ramp, voor mij. Buiten losrijden en helaas maar 5 graden. Dat trekt mijn lijf niet en na 15 minuten gilde mijn lijf het uit van de pijn. Dat eindigde in 178 punten(de 2e keer ooit dat we geen winst haalden) en afgroeten in de 2e, plus meerdere dagen plat op bed liggen.

Snel een andere wedstrijd opgegeven, met alles binnen :') Want helemaal goed voor mjjn vertrouwen was het niet. Misschien kon ik die wedstrijden gewoon niet meer aan met mijn gezondheid.
Die wedstrijd ging gelukkig een stuk beter en werd een 4e plaats met 197 en een 1e plaats met 203 punten met een aantal 9ens en een jury die na de 2e proef het hokje uitkwam en ons complimenten gaf over hoe we gereden hadden, hoe vriendelijk en correct het was en dat het voor haar genieten was. En hoe arrogant het ook klinkt, zo kende ik mijn paard ook weer op wedstrijden.

3. Even opscheppen :=
Afbeelding

4.
Afbeelding

Ook had ik me opgegeven voor ons M1 debuut, bij ons op stal. De 1e proef was qua gevoel echt heel erg fijn! Wel nog genoeg ruimte voor verbetering, want onze sterke onderdelen kwamen juist niet uit de verf.
Dat resulteerde in 2 1e plaatsen met 201,5 en 201 punten. Een extreem geslaagd debuut kan ik wel zeggen.

5. Fijn commentaar is iets wat een nog groter compliment is als punten.
Afbeelding

6. En heel blij na het afgroeten! :+:
Afbeelding

En toen kwam het jaarlijkse 3 daagse concours van onze eigen vereniging op de stal waar de allereerste wedstrijd was. Al jaren niet mee kunnen doen en het is echt een toffe wedstrijd met mooie prijzen. Ook al geloofde ik niet dat we voor prijzen mee zouden doen, omdat er hele goede combinaties op af komen altijd. Ik had 2 dagen ingeschreven, want 3 zou voor ons beide nog te veel zijn. 2 waarschijnlijk ook nog, maar wilde ik toch proberen. Ook al is het slecht voor mijn gezondheid, het is toch mijn hobby :=
Het begon erg spannend met een paard dat van de trailer viel waarna het hele parkeerterrein aan het dansen was door alle paarden op de trailers die tekeer gingen. Flow kwam dus met veel spanning van de trailer af, maar kon ik redelijk goed afvloeien met losrijden. Zowel de 1e als de 2e proef bleef er wel wat spanning. Maar ik was al enorm trots, omdat Flow zich kon inhouden en echt keihard haar best deed om te luisteren en bereikbaar bleef. Dat is zo'n enorme vooruitgang. Want hoewel we vroeger nooit last van spanning hadden is dat sinds die tumor heel anders. En ik laat me beïnvloeden door de vorige wedstrijd op deze locatie. Het is heel moeilijk als lijf je in de steek laat. Maar! Geen fouten, wel punten laten liggen op onze sterke onderdelen.

En toen kwam de uitslag waar ik niet eens over had durven dromen. Het is een grote wedstrijd met prijzengeld, dagprijzen en overall prijs over de beste 4 proeven van het weekend. Er komen dus ook hele goede combinaties op af. Maar de 1e proef was ik 2e met 200 punten en de 2e proef 3e met 198. En daarmee had ik de dagprijs gewonnen!

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Zondag gingen we weer op pad en was er gelukkig een stuk minder spanning. Een fijner gevoel in de proeven, losrijden helemaal, dat was super. Maar wel wat foutjes in beide proeven, want ik was zelf wat moe en dan laat ik haar wat te veel in de steek. Dan gaan de moeilijke onderdelen natuurlijk minder goed, want daar heeft Flow wat meer hulp bij nodig nog.
Maar na de 1e proef kwam dat jurylid uit haar hokje. En dan heb je meteen stress, want ik heb toch niks fout gedaan? Dat was ook niet zo, ze wilde alleen graag complimenten geven. Dat we zo goed gereden hadden, ondanks dat Flow een wat ouderwets type is en niet de beste gangen heeft. Maar ze had genoten van onze proef, goed gereden en heel goed opgeleid. :+:
2e proef zaten er nog wat meer fouten in, maar de andere stukken waren ook wel heel fijn.
Bij de prijsuitreiking was ik toch wel erg zenuwachtig, want ja, zaterdag was boven verwachting goed maar voelde minder goed. Maar daar geen fouten en nu wel.
We werden 2 keer 1e met 195 en 203,5 punten. :):) En dus ook weer de dagprijs!

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Er was een fotograaf aanwezig, dus 3 foto's besteld. 2 van zaterdag en 1 van zondag.

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

En we hebben de 2 proeven op film. Ja, er mankeert nog genoeg aan.
1e proef zondag. 195 punten.


2e proef, 203,5 punten.


Op de filmpjes is er zat aan te merken. Dat weet ik. Ik ben niet tevreden over eigen houding, de verruimingen vooral in galop moeten beter, de lengtebuiging moet beter, het achterwaarts, sowieso meer bergop en op achter en nog tig dingen. We zijn daar hard mee bezig met instructie, of eigenlijk continu gewoon basiswerk en ik zelf met fysio meerdere keren per week om Flow zo min mogelijk in de weg te zitten. Ik kan niet meer zoveel als vroeger en ben al heel blij dat dit nog mogelijk is. Wel dankzij alle hulp eromheen van familie, stalgenootjes en noem maar op. De beperkingen die ik heb worden ook nooit meer beter, alleen erger en dat is vrij moeilijk met rijden, aangezien het vooral in schouders, vingers, heupen en rug/nek zit. De last dan, hele lijf is slecht maar ik voel niet alles haha.
Maar ik ben zo trots, Ik kan niet trotser zijn op deze merrie als wat ik nu ben! Feedback mag, maar wij zijn ons heel bewust van de minpunten ;)

We zijn maar een simpele combinatie met beide onze beperkingen, maar elk protocol staat op hoe netjes, vriendelijk of correct gereden. En zo hebben we in 3 wedstrijden 12 winstpunten.
Flow is een enorm fijn paard, braaf, werkwillig en normaal gesproken heel weinig last van spanning. Maar wel hele simpele bewegingen. Dat begon ooit met krappe 6jes en verruimingen onvoldoendes. Ondertussen worden ze steeds iets beter, maar het is zeker geen bewegingswonder. En toch scoren wij in elke klasse, goede punten, heel vaak in de prijzen en ook selecties en kampioenschappen doen we mee. Ik hoop te kunnen laten zien dat de gangen van een paard niet het belangrijkste is. Correct rijden en een vriendelijk en stabiel beeld wel, naast de tijd nemen om een paard voor te bereiden op een klasse. Dus gewoon het niveau goed beheersen. En dan maken die bewegingen gewoon niet uit.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:32

Ik heb de filmpjes even versneld gekeken, maar wat een heerlijk stabiel beeld! En ik snap wat je bedoelt met "simpele" gangen, maar door de manier hoe jij m rijdt en laat lopen worden is en wordt het echt geen saaie draf om t zo te noemen :o

En wat een verhaal vooraf, heel knap wat jullie bereikt hebben tot nu toe (en gaan bereiken!)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:45

Ik vind de filmpjes zo fijn om naar te kijken :D en absoluut niet saai :D de hoge punten voor harmonie zijn méér dan verdiend!

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:49

Prachtig <3

prompter

Berichten: 11109
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:51

Wat een fijn beeld MWM, ik ben blij dat je toch een topic gemaakt hebt :j

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:57

Rijtechnisch heb ik er geen verstand van, maar wat leuk om je te zien rijden :j
wat fijn dat ze weer zo goed gaat! :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:12

Ik zie 10x liever dit dan al die voorbeen zwaaiers. Harmonie is inderdaad het goede woord. En extra knap als je bedenkt waar je vandaan komt en dat je überhaupt nog op een paard kan zitten. Toppers!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 18:35

Enzo_Ollie schreef:
Ik heb de filmpjes even versneld gekeken, maar wat een heerlijk stabiel beeld! En ik snap wat je bedoelt met "simpele" gangen, maar door de manier hoe jij m rijdt en laat lopen worden is en wordt het echt geen saaie draf om t zo te noemen :o

En wat een verhaal vooraf, heel knap wat jullie bereikt hebben tot nu toe (en gaan bereiken!)


Dank je wel! De gangen zijn al een stuk beter als in het begin, ze wordt steeds wat beter en het is dus niet meer zo extreem als vroeger. Maar ook toen hadden we dezelfde complimenten en goede punten. Maar fijn om te horen dat het op de film ook overkomt haha :D


Daihyo schreef:
Ik zie 10x liever dit dan al die voorbeen zwaaiers. Harmonie is inderdaad het goede woord. En extra knap als je bedenkt waar je vandaan komt en dat je überhaupt nog op een paard kan zitten. Toppers!


Dank je wel!
De jury's blijkbaar ook. Maar nu moet ik zeggen dat ik het niet alleen over de voorbeenzwaaiers had, maar ook de echt goede paarden die achter ook goed zijn. Dus correct om het maar zo te noemen, alleen een slag beter. Wij scoren gewoon op andere onderdelen goed, dus kunnen die onvoldoendes of krappe voldoendes voor verruimingen bijvoorbeeld compenseren.

Dank jullie wel allemaal!

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:56

Jeetje wat mooi om te zien waar jullie nu zijn, te bedenken waar jullie vandaan komen. Ik vind het echt bewonderenswaardig. <3

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:57

Gefeliciteerd & je hoeft niet altijd zo streng te zijn voor jezelf. Een 9 krijg je niet voor niets!

Had je ook toen een topic van die tumor op haar eierstok gemaakt?

DuoPenotti

Berichten: 29532
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:00

Ga jij je even heel snel in een hoekje zitten schamen zeg -O- -:(-


Omdat je verdorie niet vaker foto's en filmpjes plaatst :D


De foto's zijn prachtig!!!
En de filmpjes gewoon heel fijn gereden :j

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:02

Ik vind de harmonie en de verbinding ook heel fijn. Wat ik vooral merk is dat ze iets wat impuls mist, waardoor jij een beetje gaat duwen met je zit. Dat zit 'm ook in een stukje lossigheid, wat je terugziet in de galop waardoor hij overspringt. Ik denk dat je dat wel goed kunt krijgen want er is al een zekere mate van harmonie, het is net dat laatste stukje wat daarin nog mist.
Maar ga zo door, en laat zien dat je op deze manier inderdaad ook goede punten kunt rijden zonder gesleur of benengezwaai. +:)+ _/-\o_

Anoniem

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:08

Fijn beeld hoor! En de punten liegen er niet om. Goed gedaan samen!

Gefeliciteerd!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 19:11

Dank jullie wel allemaal!

Die impuls is logisch, de proef waar ze dat mist is de laatste van de 4 en daar hebben we die idd te weinig. Anders is dat juist 1 van de sterkere punten van ons.
Omspringen heeft ook niet met de impuls te maken, wel met kracht en moe worden. Dit heeft ze altijd achter gedaan als ze daar meer gewicht op moet nemen. Het is elke keer een fase waarin we eerst continu overspringen op rechte lijnen, dan wordt ze sterker en is het alleen bij correct terug nemen uit middengalop bijvoorbeeld, tot ze weer sterk genoeg is en het helemaal niet meer doet. En dan gaan we weer meer vragen en begint het weer opnieuw. Anderen vallen uit galop, zij springt eerst achter over.

Het is dus de kracht waar we aan moeten blijven werken, zoals iedereen natuurlijk. En daarin de lossigheid, want het is van zichzelf een stijf paard. Zowel qua lijf als hoe ze het liefst haar benen beweegt, het liefst als stokjes met weinig buiging in de gewichten. Dat zie je nog in de middengalop. Zo was eerst de gehele galop (en de draf ook). En zodra we allebei moe worden zijn dat de eerste dingen die moeilijk worden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:13

Zo verdiend, jij en Flow zijn toppers! :+:

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:28

Wat een verhaal zeg, jullie zijn van ver gekomen.
Ik vind het er vriendelijk uitzien.
Jullie zijn een mooi stel samen.

996981
Berichten: 9731
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:34

Wat een fijn beeld! Ik vind het een sympathiek paard en jou een fijne ruiter. Jullie zijn hartstikke leuk op weg en je weet zelf wat er nog aan schort. Super :D veel succes!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 20:00

Dank jullie wel!

En jij ook voor de schop, Mkango :')


996981 schreef:
Wat een fijn beeld! Ik vind het een sympathiek paard en jou een fijne ruiter. Jullie zijn hartstikke leuk op weg en je weet zelf wat er nog aan schort. Super :D veel succes!


Ah dank je wel! Fijn om te lezen :j

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:08

Hè hè eindelijk plaatst ze het topic. :-)

Je weet wat ik er van vindt, alleen al zulke prachtige complimenten krijgen per proef geeft al motivatie om zo door te blijven trainen.

Jouw simpele beweger wordt een knappe krachtpatser als ze iets verder is. Ga zo door!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 21:20

Haha, ja ik moest moed verzamelen en wachten op de foto's :D

We werken gewoon rustig verder, het gaat al veel harder als dat de planning was. Wil pas ergens in het indoorseizoen richting de M2, dus nog alle tijd om sterker te worden.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:05

Dikke, dikke respect!
Ik weet hoe zwaar rijden soms is met een stom lijf, hulde!

Van harte gefeliciteerd, dik verdiend!

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 01:10

Wow ,alleen maar wow …
Zo vriendelijk en fijn gereden en wát een prachtige merrie ook !
Een genot om de foto’s en filmpjes te zien ,je mag trots zijn op jullie beiden hoor :):)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 08:19

Dank je wel! :oo

miereneter

Berichten: 2537
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:32

Eens met de jury's en met alle bovenstaande berichten. Wat ziet dat er fijn uit zeg!
Ik vind helemaal niets mis met jouw houding. Je zit met stille hand en verend lijf, ziet er fijn uit. Moesten alle dressuurruiters zo rijden, ik teken ervoor. Spectaculair of niet, zo moet dressuur in de basis zijn.

Niet schromen om filmpjes te plaatsen hoor. We kunnen er allemaal van leren.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 09:35

Haha ik zie zat aan houding wat ik wil verbeteren. Rechterop zitten, handen meer voor me kunnen houden (en dus de teugels wat korter), benen langer laten en stiller houden ipv de beweging daar gedeeltelijk opvangen. En meer kijken waar ik heen ga ipv vooral vanuit ooghoeken. Maar verbeterpunten houd je altijd! Ik ben gewoon erg kritisch zelf, maar dat houd me ook scherp. Alleen frustrerend, want sommige dingen zijn extra moeilijk door beperkingen, dat proberen we beter te krijgen met fysio en zelf extra trainen en oefeningen doen. Zodat paard zo min mogelijk last heeft van mijn beperkingen.

Dank je wel in ieder geval!