Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:59

Wow _/-\o_

Wat een fijn beeld!

Aangezien je paard verbeterd is de dressuur bij jullie ook duidelijk voor het paard. Zoals het ook hoort te zijn :)

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:15

Oh wat leuk zeg eindelijk een foto topic van jullie :D

Prachtige combinatie en het lijkt zo makkelijk en vanzelf te gaan <3 echt super netjes gereden.

En hopelijk komt het niet vervelend over want zo bedoel ik het zeker niet ;) maar ik dacht vaker dat je je wellicht toch een heeeeel klein beetje aanstelde als het om simpele gangen van je paard ging want ja hoe simpel kan een modern dressuurpaard nou weer bewegen. Maar het is inderdaad geen bijzondere beweger, ik ken springpaarden met meer tritt in de benen, maar dat maakt het juist extra gaaf wat je allemaal eruit weet te rijden! Heel erg knap :)

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:28

Maar wie heeft dan gezegd dat simpele paarden niet scoren? Als ik het was, neem ik dat terug iig :)

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:33

Avalanche schreef:
Maar wie heeft dan gezegd dat simpele paarden niet scoren? Als ik het was, neem ik dat terug iig :)


Wordt relatief veel gezegd in het wedstrijden topic ;)

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 10:38

Ik vat dat zeker niet vervelend op, Fly_high! Vind het juist enorm logisch, het klinkt gewoon bijna als een smoesje of overdrijven, vooral als je telkens goede punten rijdt. Maar hoe ze nu beweegt is zelfs al een stuk beter als vroeger. Het is geen slechter beweger, want het is wel correct. Alleen gewoon weinig tritt/buiging in gewrichten inderdaad en van nature ook kort haha. Ik grapte altijd dat ze 4 stokjes had in beweging. Je ziet in de middengalop goed dat ze dan weer wat terugvalt in de stokjes. We gaan wel wat ruimer, maar ook vlakker en minder buiging in benen als in de arbeidsgalop. Zo was de galop eerst helemaal, weinig sprong ook.
Jury zei ook al dat het een ouderwets type is en dat is het qua bouw ook wel.
Dus zeker niet vervelend, ik zou hetzelfde denken.

Dank jullie wel!

Avalanche, het komt regelmatig voorbij op bokt in verschillende topics. Dat je zonder spectaculaire bewegingen niet scoort, dat simpele paarden niet mee kunnen komen en jury's dat niet waarderen. En nog wat meer variaties erop.
Doen ze wel, als je maar correct rijdt. En ja, een betere correcte beweger die ook correct gereden wordt wint het van ons. Dat vind ik weer erg logisch, maar wij komen toch goed mee altijd.
Maar wij zijn zo'n combinatie waar weinig discussie over is altijd. Ook bij kampioenschappen met 2 of 3 juryleden in 1 proef rijden we of precies dezelfde punten of maar een paar punten verschil. Nooit grote verschillen, het grootste verschil was 5 punten.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:48

Ah, zodoende.

Ik vind het juist zo leuk dat je punten voor harmonie zo hoog zijn. Dat leek 10 jaar geleden voor mijn gevoel een ondergeschoven kindje te zijn, en nu nog blijkbaar in de wedstrijdtopics?
Maar het was toen ook al zo dat je ook met een simpel paard hele mooie punten kon rijden als je maar correct rijdt, het paard eerlijk en vriendelijk voorstelt, maar ik heb de indruk dat ook toen al de 'discriminatie' naar simpele paarden toe overdreven werd.

Hoe dan ook, je lijst waar je aan wilt werken...... je bent heel kritisch op jezelf volgens mij, ik vind het er heel netjes uitzien, maar vooral fijn, prettig en vriendelijk en je paard heeft er lol in. En ik vind het dus echt geweldig dat je daarmee scoort :)
Wel interessant dat je zegt dat er over jullie weinig discussie is altijd, het lijkt er dan ook op dat jury's redelijk eenduidig zijn in wat ze willen zien :)

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 12:09

Hoe bedoel, ondergeschoven kindje? Voor de juryleden niet, zelfs in mijn pony tijd keken ze daarnaar en kreeg je complimenten als het vriendelijk en correct gereden was. Dat is altijd al heel erg gewaardeerd. Het is niet voor niks dat het advies altijd al geweest is om netjes op de letter te rijden. Daar kan je al genoeg punten op winnen haha.

Tot enkele jaren geleden waren er 3 verschillende cijfers voor de gangen ipv 1 en daar scoor je lager mee ja. En hoger als paard goed beweegt, zonder dat je er iets voor hoeft te doen bij wijze van spreken. Maar goed, dat vind ik van verzorging ook :+

Ik heb zowel goed bewegende als simpele paarden gereden en ik merkte bij geen 1 discriminatie. Wel van andere wedstrijdruiters en toeschouwers. Maar bij allemaal moet je gewoon netjes en correct rijden, dan heb je nergens last van.

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:13

Ik heb wel gemerkt dat er verschil in zat, bij een simpele beweger moet je als ruiter gewoon nog beter rijden eigenlijk. Nog netter en alles er uit halen waar je bij een betere beweger met iets meer weg komt.

Zoiets simpels als binnen rijden op de AC lijn kan gewoon 1/2 punten verschil maken met wat voor een paard je dat doet. Maar goed, dat is mijn ervaring dan he. :-)

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:33

Leuk dat je dit deelt!
Het ziet er inderdaad goed uit! Je zit er in mijn ogen keurig op :)

Je paard is misschien niet de beste beweger, maar wel heel mooi, dat maakt het plaatje ook nog mooier :)

Echt respect voor hoe je het allemaal voor elkaar krijgt.
Ik heb het rijden eigenlijk een beetje op moeten geven door mijn fysieke problemen. Heel fijn dat het jou ondanks alles toch nog lukt, en dan nog zo goed ook :j

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:43

Niet te streng zijn voor jezelf, jullie komen van ver en wat een ontzettend vriendelijk beeld!

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:50

Super netjes gereden en de punten en jurycommentaar liegen er niet om. Persoonlijk zie ik het paard graag ietsje ‘brutaler’ in de proef.
Maar...lekker genieten van en met je paard!

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:16

Ziet er goed uit!
De stap vind ik heel netjes, ken er genoeg die in een hogere klasse minder (zouden moeten) scoren daarop. Paard is inderdaad niet heel spectaculair in de gangen, de draf is correct, ik vind zelf de galop de minst goede gang, zou met wat meer schwung mogen, maar dat weet je zelf ook wel.

Heel knap hoor, zeker gezien je eigen beperkingen en het medische verhaal van je merrie :j

De jury ziet een in de basis correct gereden paard, en geeft daar dan ook de punten naar.
Geen technische hoogvliegers, maar ook nergens iets echt storends of drama.
Paard blijft netjes in de aanleuning bij de overgangen, dat zie je nogal eens anders.

Hele mooie merrie, met een vriendelijke uitstraling vind ik, jullie zijn echt een leuke combi :D
Ik snap best dat gezien vaak alle commentaar op bokt dat je twijfelt iets te plaatsen, maar dat is toch zonde, men mag best zien dat je ook mee kunt komen als je in de basis dingen goed voor elkaar hebt ;)

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:58

Ik rijd zelf (nog) geen wedstrijden maar ik vind het er echt heel fijn uitzien!

Keurig gereden, stabiel beeld zonder geschop en getrek. Ik heb wel eens geschreven bij de hogere klasses maar dit (vind ik) er veel vriendelijker en harmonieuzer uitzien.

En verbeterpunten? Die hebben we gelukkig allemaal :D

Zo zie je maar weer dat je ook met een minder goed bewegend paard ook gewoon netjes je punten kunt rijden. Ik denk dat je trots mag zijn op jezelf maar ook zeker op je merrie!

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:00

Hoe fijn om jullie weer in de ring te zien! Gefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal en mooie scores! Mag je zeker trots op zijn.

Dit jaar ben ik helaas niet geweest, vond het altijd een erg leuk concours. Wie weet ooit weer als ik wat te rijden heb :D

pien_2010

Berichten: 43429
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:14

Fijn voorlezer, fijne gevoelvolle ruiter, tof paard dat zeer goed luistert en jullie zijn een mooi harmonisch stel zo samen
Ik kijk er graag naar. Ga lekker door met trainen want je bent zo kritisch op jezelf dat niemand je hoeft te vertellen wat beter kan.
Je bent de 1ste sinds lang waarbij ik echt alles heb uitgekeken omdat het zo'n fijn beeld geeft!

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 19:32

Dank jullie wel allemaal!

Ik hoop je snel weer een keer te zien, padoertje!
Brutaler als dit is op het moment echt niet mogelijk. Er zijn al onderdelen die ik zo brutaal rijd als kan en andere onderdelen houd ik liever deze ontspanning. We zijn nog niet sterk genoeg om het flitsender te maken.

En ja, de galop is de minste gang inderdaad. Het is al flink verbeterd, net als de draf, maar blijft lastig. In training krijgen we al wat meer sprong en daardoor ook wat meer schwung, maar dat houden we niet vol nog.

Daarom nemen we alle tijd nog. Ik mocht sowieso versneld promoveren maar heb dat met haar nog nooit gedaan. We kunnen alle tijd goed gebruiken, niet vanwege de oefeningen, maar dus wel de kracht. En ik wil pas een klasse starten als we thuis al 1 of 2 niveaus hoger kunnen trainen zonder problemen, zodat een wedstrijd simpel is voor een paard. Dat ging nu voor het eerst even fout :=

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:56

Wat rijden jullie onwijs fijn rond. Echt heel netjes hoor. Lees vaak wat van je in het wedstrijdtopic, maar je mag echt minder streng op jezelf zijn; want wat je presteert is super netjes! :)

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:17

Wat leuk dat jullie weer de ring in zijn en niet zonder succes zo te zien.

Ik vind jullie een fijne combinatie. En ik ben het helemaal met je eens dat je met mindere bewegers ook leuk kan mee doen als de rest dan maar voor elkaar is.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:45

Hoe mooi ik dit ook vind: dit dus precies waarom ik wedstrijden zwaar oneerlijk vind. Iedereen roept hier dat dit bewijst dat het geen show is, maar in mijn ogen bewijst dit topic precies dat. Ik ken weinig eigenaren van spectaculaire paarden die zo bezig zijn met correct rijden als TS. Zij scoren echt zoveel makkelijker.

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:56

Achterom schreef:
Hoe mooi ik dit ook vind: dit dus precies waarom ik wedstrijden zwaar oneerlijk vind. Iedereen roept hier dat dit bewijst dat het geen show is, maar in mijn ogen bewijst dit topic precies dat. Ik ken weinig eigenaren van spectaculaire paarden die zo bezig zijn met correct rijden als TS. Zij scoren echt zoveel makkelijker.

Definieer spectaculair… er zijn echt héél veel mensen bezig om zo correct mogelijk paard te rijden… van basis tot wereldniveau

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:10

996981 schreef:
Achterom schreef:
Hoe mooi ik dit ook vind: dit dus precies waarom ik wedstrijden zwaar oneerlijk vind. Iedereen roept hier dat dit bewijst dat het geen show is, maar in mijn ogen bewijst dit topic precies dat. Ik ken weinig eigenaren van spectaculaire paarden die zo bezig zijn met correct rijden als TS. Zij scoren echt zoveel makkelijker.

Definieer spectaculair… er zijn echt héél veel mensen bezig om zo correct mogelijk paard te rijden… van basis tot wereldniveau

Haha, definieer simpel. :D

996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:34

Achterom schreef:
996981 schreef:
Definieer spectaculair… er zijn echt héél veel mensen bezig om zo correct mogelijk paard te rijden… van basis tot wereldniveau

Haha, definieer simpel. :D

Lijkt me niet aan mij :) van een simpel paard kun je met correct rijden een spectaculaire maken. Dat maakt dressuur juist zo leuk. Kan goed zijn dat de paarden die jij spectaculair vindt dat van nature niet zijn.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:07

MyWishMax schreef:
Hoe bedoel, ondergeschoven kindje? Voor de juryleden niet, zelfs in mijn pony tijd keken ze daarnaar en kreeg je complimenten als het vriendelijk en correct gereden was. Dat is altijd al heel erg gewaardeerd. Het is niet voor niks dat het advies altijd al geweest is om netjes op de letter te rijden. Daar kan je al genoeg punten op winnen haha.

Tot enkele jaren geleden waren er 3 verschillende cijfers voor de gangen ipv 1 en daar scoor je lager mee ja. En hoger als paard goed beweegt, zonder dat je er iets voor hoeft te doen bij wijze van spreken. Maar goed, dat vind ik van verzorging ook :+

Ik heb zowel goed bewegende als simpele paarden gereden en ik merkte bij geen 1 discriminatie. Wel van andere wedstrijdruiters en toeschouwers. Maar bij allemaal moet je gewoon netjes en correct rijden, dan heb je nergens last van.

Ik bedoel meer als in de ruiters en toeschouwers zelf eigenlijk :) ik geloof dat de jury's wel van correct gereden paarden houden en vooral van een harmonisch plaatje :)

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 01:41

Achterom schreef:
Hoe mooi ik dit ook vind: dit dus precies waarom ik wedstrijden zwaar oneerlijk vind. Iedereen roept hier dat dit bewijst dat het geen show is, maar in mijn ogen bewijst dit topic precies dat. Ik ken weinig eigenaren van spectaculaire paarden die zo bezig zijn met correct rijden als TS. Zij scoren echt zoveel makkelijker.


Ik vind het weer vrij kort door de bocht dat iedereen die zijn paard wat slordiger rijdt maar wel spectaculair laat lopen het puur uit gemakzucht doet en dat het zich nou zo heel erg loont in de basissport.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:22

Ten eerste: MWM. Je mag best wel wat minder streng voor jezelf zijn hoor, het ziet er gewoon heerlijk gereden uit. :+: Doe eens een beetje trotser zijn op jezelf meid! :) Zou naar jullie als combinatie uren kunnen kijken. :j die punten zijn helemaal terecht! Leuk om eens bewegend materiaal te zien! :D

dan de discussie simpel vs spectaculair: Ik heb jaren gereden met een simpele pony waar ik vooraan mee mee draaide tussen de paarden. Ik heb nu een paard dat niet spectaculair is maar wel meer potentieel heeft van nature en die komt toch met een hoop meer weg dan mijn simpele ooit heeft gekund en dat is dan nog geen spectaculaire.. Je kan met een simpele prima punten rijden maar rijden voor een 9 om een 7 te krijgen is wel van toepassing. En nu ik eentje heb die van zichzelf wat meer kwaliteit heeft ben ik helemaal overtuigd van het feit dat ruiters die zo makkelijk doen over "met een simpele kan je ook punten rijden" nog nooit een simpele uitgebracht hebben.