Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 18:59

[ITP] Nieuwe uitdaging

1 Juni was het zo ver ik haalde een nieuwe uitdaging op. 16 april 2023 heb ik een horrorkeizersnede gehad en ondanks dat ik eigenlijk nooit meer wilde rijden kwam ik doordat mijn pony alleen kwam te staan deze geweldige dame tegen.

Ik moet weer in vorm komen en moet oppassen natuurlijk met de 1e keren. Zo besloot ik eerst het paard van mijn vriendin te pikken. Na 1,5 jaar zat ik weer op een paard.

Afbeelding

Afbeelding

Oke oke dit ging goed!
Op naar het opstarten van die van mezelf. Ik had ondertussen gelongeerd en gehangen. Mijn vriendin stapte op zodat zij kon zeggen of het safe genoeg is. Oke ik dacht even dat dit momenteel teveel zou bewegen onder mij.

Afbeelding

De volgende dag besloot ik dat ik wilde afronden. Zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Het bewegende beeld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5645846381

Vandaag besloot ik dat ik dit zeker alleen kon. Het vertrouwen vanaf beide kanten is er. Zo gezegd zo gedaan! Opgestapt en vooral genoten. Wees vooral niet te streng. 8 weken terug nooit gedacht dat ik op een paardenrug zou zitten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

En ook hier bewegende beeld bij
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5645846381

Ziva is 19 jaar en heeft 2 jaar stil gestaan. Zowel zij als ik moeten dus even opbouwen. We rijden echt maar 15 minuutjes dat is meer dan zat. Veel lang laag op eigen benen en dan een minuut of 2 totaal iets meer omhoog.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 14-06-23 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:02

Heerlijk dat het weer kan! Dat moet genieten zijn.

Maar alsjeblieft haal die slof eraf. Ik zie enkel een dier wat enorm gaat hangen in de hand en te diep komt/op de kop loopt aan de longeerlijn op t eerste stukje van de video. Na 2 jaar stil staan kunnen spieren dat echt niet aan.

Volgens mij is dit dier fijn genoeg en meewerkend dat het niet nodig is.

Je stuurt hem verder keurig rond. Ga je veel plezier aan beleven. Nog wedstrijd ambities?

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 19:13

Saaams schreef:
Heerlijk dat het weer kan! Dat moet genieten zijn.

Maar alsjeblieft haal die slof eraf. Ik zie enkel een dier wat enorm gaat hangen in de hand en te diep komt/op de kop loopt aan de longeerlijn op t eerste stukje van de video. Na 2 jaar stil staan kunnen spieren dat echt niet aan.

Volgens mij is dit dier fijn genoeg en meewerkend dat het niet nodig is.

Je stuurt hem verder keurig rond. Ga je veel plezier aan beleven. Nog wedstrijd ambities?



Ik denk dat ik mij ergens niet goed heb verwoord. Ze is 2 jaar niet gereden. De slof zit ten 1e heel los en erom met een reden. Zoals ik ergens vertel is het een paard met een rugzakje. Deze is bij haar vorige huisje gesloten maar het was een grote vraag of ze dus een ander accepteert. Aangezien we er nu achter zijn dat ze dat doet kan hij er zeker af. Alleen ik loop liever geen risico. Fijn en meewerkend is ze zeker maar helaas konden we dat niet van te voren weten.

Hangen aan mijn hand? Ik heb werkelijkwaar niks in mijn handen. Ik stuur haar daar rond met alles los on haar gewoon langzaam te laten wennen aan de omgeving enz. Zij mag dus lopen hoe zij zich comfortabel voelt. Over 2 maanden zijn we vast een stuk verder voor nu is dat allemaal niet belangrijk en loopt zij nog zoals zij wilt. Dit geld ook voor het longeerfilmpje. Dit doet zij zelf. Dit is haar gang en haar comfortabele houding ze zit daar nergens aan vast namelijk behalve aan de longeerlijn.


Afbeelding

Afbeelding


Het is een paard wat snel spanning opbouwt en onder verkeerde omstandigheden "gevaarlijk" kan worden. Ik start al mijn topics vanaf moment 1 dat ik opstap of ergens aan begin. Dit zijn dus beelden die niet altijd positief zijn voor iedereen, maar ik deel ze toch omdat niet alles vlekkeloos of perfect gaat.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:56

Ik word idd ook niet blij van het beeld aan de longeerlijn. Ze mag veel meer lengte in de hals, zodat ze ook echt over de rug kan bewegen. Als ze zo duikt moet je daar imo wel iets mee en ik geloof wel dat ze het zelf doet, maar ik vind het zeker niet ideaal.

Niets in je handen hebben is ook niet goed. Ieder paard is anders in de aanleuning en het contact dat ze pakken maar ik heb normaal gezien toch wel 500 gram in mijn handen. Bevestigt ook een beetje het beeld aan de longe, ook daar zie ik een paard wat achter de teugel kruipt. Ik denk idd ook niet dat de slof hier nodig is of helpt.......

Ik vind je een hele fijne ruiter, dus ik denk dat je haar wel kunt uitnodigen meer lengte te pakken zodat je haar op contact kunt rijden.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 21:43

Avalanche schreef:
Ik word idd ook niet blij van het beeld aan de longeerlijn. Ze mag veel meer lengte in de hals, zodat ze ook echt over de rug kan bewegen. Als ze zo duikt moet je daar imo wel iets mee en ik geloof wel dat ze het zelf doet, maar ik vind het zeker niet ideaal.

Niets in je handen hebben is ook niet goed. Ieder paard is anders in de aanleuning en het contact dat ze pakken maar ik heb normaal gezien toch wel 500 gram in mijn handen. Bevestigt ook een beetje het beeld aan de longe, ook daar zie ik een paard wat achter de teugel kruipt. Ik denk idd ook niet dat de slof hier nodig is of helpt.......

Ik vind je een hele fijne ruiter, dus ik denk dat je haar wel kunt uitnodigen meer lengte te pakken zodat je haar op contact kunt rijden.


Je weet dat ik altijd mijn best doe naar het perfecte. We kunnen niet verwachten dat een paard met een rugzakje van spanningen en vluchtgedrag het direct allemaal perfect doet. Helemaal niet als je haar dan nog maar net hebt en met haar aan het uitvogelen bent hoe je haar positief kan blijven benaderen.


Gewoon lopen zonder contact en wat ze daar doet maakt me nog heel weinig uit. Vertrouwen krijgen in het werken met mij vind ik veel belangrijker. Vanuit hier gaan we werken naar het stukje wat kan ik en wanneer krijg ik de credit van haar om naar dat stukje omhoog te werken.

Rome is niet in 1 dag gebouwd en ik neem mensen graag mee in de ontwikkeling.

Nogmaals is de slof hier niet om haar naar beneden te werken anders had ik hem wel strakker gehad. De slof hangt er puur om omdat dit paard met bepaald gedrag is gekomen bij degene waar ik haar nu van over heb genomen. Het kan dus of heel goed gaan of misgaan.

De mensen die me een beetje kennen weten dat ik het altijd wel red. Ik zal binnenkort langzaam aan een volgtopicje maken zodat de ontwikkeling gezien gaat worden naar het stukje omhoog rijden ipv duikend rijden. Nu kruipt ze er nog erg achter en zou meer eruit mogen naar voren ipv naar borst, maar dat komt wel.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:14

Natuurlijk kan je van alles aanmerken op de manier van rijden of het gebruik van de slof, alleen is dat in dit geval toch helemaal niet nodig. Het paard wordt vriendelijk gereden en daarnaast vind ik het dapper dat de TS na zo'n heftige bevalling weer op het paard stapt en dan kiest voor veiligheid. Op deze manier kunnen zij allebei weer in het het ritme komen en het plezier in rijden terugvinden.

TS, je hebt een ontzettend leuk paard gevonden! Prachtige koffievos <3

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 22:23

suffie schreef:
Natuurlijk kan je van alles aanmerken op de manier van rijden of het gebruik van de slof, alleen is dat in dit geval toch helemaal niet nodig. Het paard wordt vriendelijk gereden en daarnaast vind ik het dapper dat de TS na zo'n heftige bevalling weer op het paard stapt en dan kiest voor veiligheid. Op deze manier kunnen zij allebei weer in het het ritme komen en het plezier in rijden terugvinden.

TS, je hebt een ontzettend leuk paard gevonden! Prachtige koffievos <3

Hartstikke bedankt. Ik sta open voor feedback hoor en ben ook wel van een potje sparren. Alleen zit er een verhaal achter dit paard waardoor het gewoon aftasten is en vooral vertrouwen behouden. Ik kan haar iets meer omhoog zetten en aan alle kanten het "perfecte" beeld willen klaarstomen, maar waarom? Er zit genoeg werk aan ons als combinatie en dat zal ik ook echt nooit en te nimmer ontkennen.

Ik zit minder fit in mijn lichaam dan een jaar geleden en dit paard heeft een rot verleden. Zoals het nu gaat is het prima. De acceptatie is er en de rest komt vanzelf als ik maar naar der blijf luisteren.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:32

GabberGill schreef:
Gewoon lopen zonder contact en wat ze daar doet maakt me nog heel weinig uit. Vertrouwen krijgen in het werken met mij vind ik veel belangrijker.

Die hoor ik mensen om me heen ook vaak roepen en ik ben het er niet mee eens.

Ik denk dat op het moment dat zij naar voren en omlaag komt, een stabiele hand juist vertrouwen geeft. Ze hoeft het dan niet zelf te doen, en ze mag ook steunen op jou :)

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 22:57

Avalanche schreef:
GabberGill schreef:
Gewoon lopen zonder contact en wat ze daar doet maakt me nog heel weinig uit. Vertrouwen krijgen in het werken met mij vind ik veel belangrijker.

Die hoor ik mensen om me heen ook vaak roepen en ik ben het er niet mee eens.

Ik denk dat op het moment dat zij naar voren en omlaag komt, een stabiele hand juist vertrouwen geeft. Ze hoeft het dan niet zelf te doen, en ze mag ook steunen op jou :)


Ik normaliter ook, maar we hebben altijd uitzonderingen

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:12

Ik ken jou als persoon en als ruiter, en je bent heel kundig en ervaren :) komt echt goed :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:14

Wat een gevoel moet dat hebben gegeven, na zo in de kreukels te hebben gelegen nu toch weer het rijden op te kunnen pakken. Hopelijk vormen jullie een mooie match en ik gun je dat je snel het vertrouwen hebt :)

Avany
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:53

Wat fijn om na zo’n heftige gebeurtenis toch weer op te kunnen stappen! Lijkt me niet niks. Het ziet er vriendelijk uit, wel wat aan de diepe kant inderdaad maar lijkt me logisch dat het niet gelijk perfect is. En wat een onwijs gaaf paard zeg! Die kleur ook <3

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:08

Vind het leuk om je beginfoto's te zien. Vind ze vooral op de laatste lang en laag foto's fijn ontspannen lopen met ruime passen. Vind dat al een heel positief begin om met onstpanning te starten. Kan me wel vinden in het gebruik van een slof bij een nieuw paard na een lange stop. Als dit je een veiliger gevoel geeft op dit moment zou ik het niet laten. Ben geen voorstander van een slof, maar ook geen tegenstander. Zolang het maar om de juiste redenen en correct gebruikt wordt, doet het voor mij zeker geen afbreuk. Een vriendin van mij heeft steevast eentje om bij haar paard op buitenrit. Haar paard word soms te heet en drukt dan zijn rug weg waardoor het moeilijk wordt om controle te houden. Met een losse slof die ze enkel gebruikt op het juiste moment is er niets aan de hand. Ze rijdt cross op M niveau zonder hulpteugels en weet dus prima haar paard ook zonder te rijden. Het geeft gewoon meer vertrouwen op buitenrit.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:15

16 april 2023 een keizersnee en dan al zo snel erna op het paard! Ik vind het superknap van je!
Het is een prachtig paard om te zien onder het zadel ook!

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:39

Wat fijn dat je toch weer op het paard zit! Neem niet alleen voor de opbouw van je paard de tijd, maar ook voor jezelf! Je balans is veranderd, spieren zijn goed in de war geschopt. Maar, dat doe je vast al wel.
Geniet ervan samen

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:29

Ik kan je beweegredenen voor de slof prima volgen. Veiligheid boven alles.
Heb zelf meerdere paarden met een rugzakje terug opgebouwd en een nieuwe start gegeven. Zowel jouw bevalling en het 2 jaar stilstaan van je paard op haar leeftijd is niet niks, dat moet je heel voorzichtig opbouwen precies zoals jij nu bezig bent. Ook ik kies er dan voor om ze volledig op eigen benen te laten lopen. Als ze dan weer wat sterker worden en meer balans krijgen kun je ze van daaruit weer voorzichtig naar de hand toe rijden. Druk in je hand verschilt per paard en is vaak amper nodig als je maar verbinding hebt samen. Ik heb geleerd dat de druk zo licht moet zijn dat een kuikentje in je handen niet weg kan vliegen maar niet zo zwaar dat het niet meer kan bewegen (of geplet wordt).
Ik vind je goed bezig, het ziet er heel vriendelijk uit.
Hoop dat jullie fijn op kunnen bouwen samen en nog veel mooie uren met elkaar mogen beleven.
En inderdaad als je naar haar blijft luisteren wanneer ze aangeeft dat ze het even niet meer weet en jij kunt haar dan laten voelen dat jij ook op díe momenten er voor haar bent om haar te helpen om na te blijven denken dan zal ze steeds makkelijker de juiste antwoorden vinden.
Jullie komen er wel!

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 16:43

Superlief allemaal!

Ik merk vooral dat mijn balans en bewegen opgebouwd moet worden. 16-04 inderdaad een keizersnede gehad en een jaar en 3 maanden mijn paard in laten slapen en ik wilde niet meer. Ben dus nergens meer opgestapt erna. Ja een enkele simpele ronde en hooguit 3x.

Voor mij is het heel dubbel. Een nieuw paard de kans geven en mijn topper waar ik voor alles mee afsloot toch missen. Ondanks haar fratsen was zij mijn safehouse.

Nu ik helemaal opnieuw begin na alles merkte ik dat ik het toch allemaal wel gepaard voelde gaan met een hoop emoties. Ik krijg mijn kanjer nooit terug en ik vind zelf dat ik daar een geweldige combinatie mee vormde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het is nieuw en spannend in positieve zin. Ik stel mezelf weer open en ben lichamelijk aan het opkrabbelen, maar ik denk dat door mijn aderen paardenbloed stroomt want zonder kan ik niet. Het is allemaal confronterend en tegelijk erg leuk.

Ik ben niet meer de ruiter die ik 1,5 jaar terug was maar heb het streven om daar weer te komen en zo hebben zowel zij als ik gewoon de tijd om lekker te "spelen".

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:43

Ik had al in je vorige topic gereageerd over de slof :-)

Snap dat je zekerheid zoekt, en in dat geval, waarom geen pelham? Wel een ongebroken, dan kan je de extra teugel er altijd bijpakken when the oliebol hits the fan .

Slof is wat overrated, qua veilig gevoel, omdat hij altijd aanwezig is, ook als je hem niet gebruikt. :o

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:04

Wat knap dat je weer aan het rijden bent! Ziet er al goed uit hoor.
En wat een prachtige kleur heeft ze, heel bijzonder.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 23:51

Nielojram schreef:
Ik had al in je vorige topic gereageerd over de slof :-)

Snap dat je zekerheid zoekt, en in dat geval, waarom geen pelham? Wel een ongebroken, dan kan je de extra teugel er altijd bijpakken when the oliebol hits the fan .

Slof is wat overrated, qua veilig gevoel, omdat hij altijd aanwezig is, ook als je hem niet gebruikt. :o

Dan snap je het denk ik nog niet helemaal. Ik zoek geen zekerheid, als ik namelijk iets heb geleerd met dit kaliber paarden is dat dat je nooit zekerheid hebt en er een zijde draadje tussen goed of fout zit. Veel van dit type paarden verdraagt een pelham bit niet eens. Ze kan heel kalm en koel tonen maar dat is ze niet. Het is het respect naar haar toe wat het hem doet.

Ik kan je een verhaal vertellen van een vorig paard waar ik de pelham in hing met een soortgelijk karakter en verhaal. Deze was al uit der doen en ik wilde afvloeien, ging aan de kletter en weet je wat ik kon? Helemaal niets. Puur omdat ze nog meer paniek maakte op de onderste teugel. Als ik wilde remmen begon ze haar hoofd overal tegenaan en naartoe te slaan. De keer erop dus geen pelham, maar haar eigen bitje met een slofjes ook gewoon zeer losjes, maar wel het bekende bit voor haar. We hebben het gered als je naar de foto's een paar reacties hierboven kijkt.

Niet ieder paard reageert goed op een pelham ook dat heb ik in de loop der jaren geleerd. Als ik haar reactie ken gaat de slof eraf. Ik ben namelijk niet zo onder de indruk van bepaald gedrag. Mijn vorige kon uit het niets de lucht in springen en zeer lelijk bokken. Ik rij gewoon door in alle rust en kalmte met een lach op mijn gezicht terwijl ik ze vertel dat het goed is.

Voor nu loopt ze dus op haar oude vertrouwde bitje en gaat er niks anders in. Als we weten hoe en wat dan gaat hij er gewoon vanaf.

Je mening over de slof is echt duidelijk en ik ben van nature iemand die het liefst helemaal geen hulpstukken gebruikt. Soms kan je niet anders om het voor jezelf en het dier veilig te houden.

Reacties als slof eraf of probeer dit of dat hebben dus weinig nut bij mij. Niemand weet het verhaal en dat wil ik hier ook niet open en bloot neergooien. Laliefpaardenland is namelijk een verschrikkelijke wereld en ik wil niemand tegen zijn of haar schenen schoppen.

Je kan ervan uitgaan dat over alles 3 dubbel is nagedacht ten goede van het paard. Ze zal niet kapot gaan van heel even een los slofje om.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 01:05

Ik ben het daar niet mee eens. Ik ken heel veel, juist dit soort kaliber paarden wat veel fijner loopt op een pelham, juist omdat hij veel rustiger in de mond ligt. Maar alles staat en valt met goed introduceren, plus dat veel mensen niet handig zijn met dubbele teugels. Ik ben het met Nieljoram eens dat je wel idd ongebroken moet pakken, want met een gebroken pelham kan ik me voorstellen dat de paniek uitbreekt.

Overigens vind ik gebroken bitten sowieso niet zo vriendelijk, of het nu een trens of een pelham is.

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:24

TS, blijkbaar geeft het je wel zekerheid, anders had je hem er wel afgegooid.
Het valt me op dat bijna elk topic wat je opent met hulpmiddel is. Zo ook alle topics met je witte welsh. En stuk voor stuk kreeg je reacties over elastiek/slofgebruik. En ook elk topic zeg je dat hij er tijdelijk aanhangt, hij er zsm vanaf gaat, je niet van hulpstukken houdt maar de komende 4 topics zijn wel allemaal weer met slof /elastiek. En dan verwacht je dat er geen reacties op komen? Terwijl dit niet je eerste topic is waarbij reacties komen op slof.

Je rijdt hem verder netjes rond, verder ga ik wel mee met Avalange.
Ik denk dat je er zeker komt, als je zo doorgaat! :) Ben benieuwd naar je komende topics.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:56

Punt is met de pelham dat hij vaak niet gebruikt wordt zo hij bedoeld is.
Mensen gebruiken een pelham riempje en rijden ermee alsof het een trens is. Of wel met dubbele teugels maar zijn daar niet handig mee.

Nog een veel gemaakte fout: gebroken versie gebruiken. Een gebroken trens kan een notenkraker worden, zo ook een pelham. Niet doen. Is niet lief naar je paard toe. Of de kinketting gaat vrij los, want mensen denken dat het vriendelijker is. Dat is niet zo. Je krijgt dan een 0-100 effect op het moment dat de stangwerking komt.
Met aangesloten kinketting kun je doseren en dan is juist een pelham veel rustiger en stabieler dan een trens. Ik heb hem gebruikt met high kaliber paarden, en ze namen er allemaal veel liever en meer contact op dan ze met de trens deden.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:14

Amado7 schreef:
TS, blijkbaar geeft het je wel zekerheid, anders had je hem er wel afgegooid.
Het valt me op dat bijna elk topic wat je opent met hulpmiddel is. Zo ook alle topics met je witte welsh. En stuk voor stuk kreeg je reacties over elastiek/slofgebruik. En ook elk topic zeg je dat hij er tijdelijk aanhangt, hij er zsm vanaf gaat, je niet van hulpstukken houdt maar de komende 4 topics zijn wel allemaal weer met slof /elastiek. En dan verwacht je dat er geen reacties op komen? Terwijl dit niet je eerste topic is waarbij reacties komen op slof.

Je rijdt hem verder netjes rond, verder ga ik wel mee met Avalange.
Ik denk dat je er zeker komt, als je zo doorgaat! :) Ben benieuwd naar je komende topics.


Nou noem je er ook wel 1 |(
Het witte monster wat mijn kind torpedeerde.

Zag je hem bij de 3 jarige fries? Het alleen maar omhoogkomende springpaard? De gekrenkte bruine merrie die blokkeerde en o hoog kwam? Mijn laatste paard wat ook torpedeerde?

Je pakt nu een voorbeeld van een pony die ik al 13 jaar heb en waar ik alles aan gedaan heb om het zo safe mogelijk te houden. Der is daarom besloten om hem alleen nog voor de wagen te zetten.

Ik reed er verschrikkelijk veel in en bij. Zwaar onzekere paarden die het vertrouwen volledig kwijt waren en mijn eigen paarden nog. Je hebt gelijk er is inderdaad een handjevol met een hulpstuk gereden. Als je daarbij bedenkt dat ik zeg dat ik het liever niet doe zeg ik niet dat ik het nooit doe :z dat handjevol is ook altijd leuk en interessant om te delen, dus ja je zal u inderdaad die 2 van de 150 gezien hebben.

Geloof me het komt goed en ik zal altijd eerlijk besluiten naar het paard. Maar zekerheid uit een slofteugel halen vind ik niet de juiste benaming. Het is aangeraden door de eigenaar en als dat werkt dan doen we het de 1e keren zo.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 16-06-23 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:44

Avalanche schreef:
Punt is met de pelham dat hij vaak niet gebruikt wordt zo hij bedoeld is.
Mensen gebruiken een pelham riempje en rijden ermee alsof het een trens is. Of wel met dubbele teugels maar zijn daar niet handig mee.

Nog een veel gemaakte fout: gebroken versie gebruiken. Een gebroken trens kan een notenkraker worden, zo ook een pelham. Niet doen. Is niet lief naar je paard toe. Of de kinketting gaat vrij los, want mensen denken dat het vriendelijker is. Dat is niet zo. Je krijgt dan een 0-100 effect op het moment dat de stangwerking komt.
Met aangesloten kinketting kun je doseren en dan is juist een pelham veel rustiger en stabieler dan een trens. Ik heb hem gebruikt met high kaliber paarden, en ze namen er allemaal veel liever en meer contact op dan ze met de trens deden.


Wat fijn dat het op jouw paarden wel werkte. Ondanks dat ik me heel bewust ben van het stukje wat wel en niet scherp is die bij mij al meerdere keren misgegaan omdat het paard het verre van prettig vond.

Zoals ik in de reactie hierboven vertel is er een handjevol waar ik een slofje voor gebruik en dat is mijn keuze.

Ik ruk en pluk er niet aan en laat haar gewoon even der eigen weg.met.der hoofd halshouding bepalen. Aan de lijnen zetten we haar nu iets meer omhoog. Vanaf deze dagen zal het slofje er ook afgaan en dan heb ik er welgeteld 4x mee gereden.

Ik vind het vrij bizar dat er hier met deze tekst en uitleg dat hij er binnenkort gewoon afgaat en een vriendelijk gereden paard een discussie onstaat over wat ik zou moeten doen en dat ik zekerheid uit een slofteugel haal en dan mijn drakenstein witte pony erbij halen. Die aan elastiek liep, vervolgens met een bijzetje rn waar ik opzoek ging naar een balance teugel. Diertje liep verdorie alleen aan een hulpstukje als mijn dochter erop zat. Verder liep hij free willy is het rond aan de lijn en onder oudere personen. Zo sneu vind ik dat soort dingen, maar niemand herinnert zich de merrie die door de lucht vloog en acrobatensprongen maakte en zonder ook maar 1 hulpstuk goed gereden is.