Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 15:06

Ruim 9 jaar geleden, in juni 2014, werd ons allereerste zelfgefokte veulentje geboren. Mijn zusje en ik fokten deze merrie, Juna (Firestone x Ixion x), uit de merrie die we samen als allereerste eigen paard kochten. Juna was alles wat we hoopten, een pikzwart merrieveulen, geen aftekeningen, superlief én fijn bewegen!

Nu zijn we dus 9 jaar verder. We hebben Juna zelf ingereden en opgeleid, samen alle dressuurklasses doorlopen, en dat ging heel voorspoedig, we kwamen bijna nooit zonder winstpunten thuis, en we namen ook heel wat lintjes mee. Tussendoor reden we veel in het bos, namen wat springlessen, reden wat oefencrossen en genoten vooral heel erg!
En ineens was het vorige week zover, we reden onze laatste punt in het ZZ-Zwaar, en dat betekent dat we nu Lichte Tour mogen gaan starten *\o/* Supertrots ben ik, zo gaaf dat we dit allemaal samen hebben kunnen leren! En er moest genoeg geleerd worden, ik was eigenlijk spring- en eventingruiter, en had met de moeder van Juna niet hoger dan M-dressuur gereden, en Juna was natuurlijk zo groen als gras! En nee, ze is geen typisch dressuurkanon en zeker niet de allergrootste beweger, maar ze loopt wel met veel gemak en speelt met de oefeningen!

Vier jaar geleden kochten we ons droomhuis, en verhuisden de paarden naar onze achtertuin. Sindsdien staan al onze paarden, 5 stuks inmiddels, in een heerlijke stabiele kudde 24/7 buiten. Overdag in een groot weiland, ‘s nachts lekker in een altijd droge paddock. Ik merk dat dit de paarden echt heel goed doet!!
Ik rijd overigens maar een keer of vier per week een half uurtje en rijd heel regelmatig in het bos. Dit houdt haar fris, en ik wil haar ook zeker niet overbelasten, het gaat allemaal al snel zat!

Ik heb een overzichtje gemaakt van ons mooie avontuur, dat overigens nog lang niet ten einde is, en dat mijn dromen uit doet komen, wat een wereldpaard!

Juna als veulentje

Afbeelding

Een paar weken zadelmak

Afbeelding

Voor het eerst op vreemd terrein, een clinic over het rijden van jonge paarden, met veel publiek, door de zusjes Meulendijks. We moesten er ver voor rijden met de trailer, ook dat was een hele ervaring voor haar!

Afbeelding

In het L1 mochten we starten op de regiokampioenschappen, de eerste dag wonnen we!

Afbeelding

Daarna zijn we L2 gestart, ook daar mochten we meerijden op de regiokampioenschappen.

Afbeelding

En in het M hebben we tijdens Corona een aantal proeven online gereden, gewoon thuis in onze eigen baan!

Afbeelding

Afbeelding

Toen gingen we in het Z starten en ook daar bleven de punten komen!

Afbeelding

Zelfs zo dat we ook in het Z2 op de regiokampioenschappen mochten starten, daar reden we voor het eerst in ons leven een kür op muziek, dat was zó gaaf! Op de foto nog aan het losrijden.

Afbeelding

En door naar het ZZ-Licht, we begonnen met een proefgerichte clinic van Dirk de Haas en Jørgen Ros, superfijn was dat!

Afbeelding

Afbeelding

In slechts een paar proeven, waarbij we heel regelmatig boven de 65% reden knalden we het ZZ-Licht door, en mochten we ZZ-Zwaar starten, wat een mijlpaal! Daar helaas geen foto’s van, maar deze foto laat wel mooi haar ontwikkeling zien.

Afbeelding

In slechts vijf maanden, en helemaal niet veel proeven, met ook weer een aantal keer boven de 65% en wat eerste plekken, reden we ook het ZZ-Zwaar uit.

Voor wie bewegend beeld leuk vindt, ze begint echt steeds sterker te worden en ruig te lopen. Ze houdt dat nu nog niet altijd vol in de proef, maar dat komt wel!



En hier dan de proef van afgelopen weekend, waarbij we onze laatste punt reden. Het is zeker niet perfect, ik weet goed waar ik aan moet werken en heb superfijne instructeurs om me heen, zonder hen had ik dit ook allemaal nooit kunnen bereiken!



Voor nu trainen we, na een welverdiende vakantie voor Juna, lekker rustig door, zodat ik straks toch echt die slipjas aan kan gaan trekken *\o/* <3

Oh, en dit doet ze dus het liefst, naast eten natuurlijk :Y)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door martinev op 11-08-23 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:18

Knap gedaan zeg! Wat moet dat geweldig zijn om mee te maken en ook schouderklopje voor jou dat je zo goed je paard opleidt en dan anderen dat ook erkennen! Maarreh ik tel 6 paarden op de laatste foto :D

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:21

Ja ik zat ook al te kijken!

Wat een gaaf verhaal, en wat een knap paard!

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 15:32

Dank jullie!

Oja haha, het veulen dat we gekocht hadden als vriendinnetje voor ons tweede zelfgefokte veulentje, heeft tot een paar maanden geleden in onze kudde gewoond! Een vriendinnetje kocht haar van ons toen we haar een paar maanden hadden, maar omdat ze het speelkameraadje van ons veulen was wilden we dat ze hier bleef tot ze drie was. Gelukkig vond de eigenaresse dat helemaaaaal niet erg!

Deze foto is dus iets te oud voor dit verhaal haha! Inmiddels zijn het er wel echt 5! :j

Afbeelding

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:37

Super leuk om het verhaal van Juna te lezen en wat een heerlijk plekje heb je voor de paarden!

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:45

Haha dan snap ik het, tof hoor! Mooie gemengde kudde!

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:52

Wat een geweldig leuk paard! Super gaaf om haar zelf gefokt en opgeleid te hebben, helemaal met waar jullie nu zijn :j

pien_2010

Berichten: 43339
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:06

Leuk aansprekend paard en leuk hoor al je foto's en twee filmpje. Ziet er netjes uit. Proficiat.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:33

Fijn paard en fijn gereden. Leuk hoor! Met die tweede draf erop zit je prima toch qua gangenwerk

anca

Berichten: 1784
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:36

Wat een mooi plaatje <3

Rijden jullie haar samen? Je zus en jij? Kan het niet goed uit de tekst halen :) . Wel dat jullie haar samen hebben gefokt

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:02

Wat een leuk verhaal om te lezen. Prachtig paard vind ik het en wat mooi wat jullie allemaal hebben bereikt samen.

Roeline

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:35

anca schreef:
Wat een mooi plaatje <3

Rijden jullie haar samen? Je zus en jij? Kan het niet goed uit de tekst halen :) . Wel dat jullie haar samen hebben gefokt


Hier het trotse zusje! <3 Ik rijd haar af en toe. Ons andere (spring)paard heb ik opgeleid naar Z dressuur en daar start ik mee.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:43

Dit vind ik zo gaaf he. Thuis gewoon 24/7 paard kunnen zijn in een stabiele kudde en heerlijk altijd buiten, en dan in het werk gewoon knállen!!
Onversneden genieten dit! En joh: wat moet dat een bijzonder gevoel zijn, je aller eerste veulen van je allereerste gekochte paard, waarmee je nu voor het allereerst straks Lichte Tour mag starten. Geweldig!

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:55

Wouw daar mag je zeker trots op zijn. Super knap gedaan en wat heb je haar lekker aan het lopen!

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:15

Gaaf hoor, mag je zeker heel trots op zijn! En wat mooi om te lezen hoe zuinig jij op je paard bent, echt super! :D

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:28

Wat een ontzettend gaaf proces hebben jullie doorgemaakt, en zo te zien zit er nog meer in. Gaat vast goedkomen in de lichte tour! :D

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:11

Punz schreef:
Dit vind ik zo gaaf he. Thuis gewoon 24/7 paard kunnen zijn in een stabiele kudde en heerlijk altijd buiten, en dan in het werk gewoon knállen!!
Onversneden genieten dit! En joh: wat moet dat een bijzonder gevoel zijn, je aller eerste veulen van je allereerste gekochte paard, waarmee je nu voor het allereerst straks Lichte Tour mag starten. Geweldig!


Dit +:)+

Mag je echt trots op zijn, op jullie fokproduct en prestaties samen. Heel veel succes in het ZZ zwaar en ze begint inderdaad mooi gedragen te lopen in de draf. :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:17

Wat bijzonder om een veulentje te hebben van je eerste paardje. Wat is June prachtig! Fijn om te lezen dat je paardjes het zo goed! Veel buiten, niet te veel werken, ... Wat een leuke kudde heb je! :-)

De rijfoto's zien er super uit! Ik wens jullie heel veel succes in jullie dressuurloopbaan! En ook veel plezier samen :-)

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:41

Heerlijk overzicht Martine! Jij en Juna hebben al zo veel bereikt, geweldig duo!! <3
Je mag niet alleen je knappe paard, maar ook jezelf op de schouders kloppen voor jullie top prestaties!

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 11:25

Wauw, wat een superleuke reacties allemaal!! Dank jullie wel! We doen heel erg ons best om het de paarden naar hun zin te maken en zijn ook ongelooflijk blij met het plekje dat we hebben! Ik denk dat het zo houden van paarden, of het nou sportpaarden zijn of niet, erg bijdraagt aan hun welzijn en daardoor in dit geval ook zeker aan de sportprestaties! En ja, dan sta ik inderdaad wel eens een drijfnat paard te vlechten, of is ze net voor een clinic uitgebreid gaan rollen in een grote plas, we lachen er maar om haha!

@AnnetteFlame, het is inderdaad een fijne gemengde kudde, ze zijn heerlijk relaxt en er is echt nooit gedoe. De leeftijden variëren tussen de 3 en de 13 jaar.

@Dorine92 ja zeker, ze begint echt heel fijn te draven! Maar moet wel zeggen, als ik op wedstrijd ben en tussen al die echte grote dressuurkanonnen rijd, met hun enorme front en geweldige gangen, dan gaat ze daar qua beweging nooit in de buurt komen. Maar dat is ook helemaal niet erg, vind het juist tof dat je door gewoon netjes rijden met een fijn opgeleid paard er ook komt, en soms gewoon boven die kanonnen eindigt!

@Anca Roeline heeft zelf al gereageerd zag ik, zij rijdt Juna inderdaad af en toe, maar rijdt vooral op onze andere merrie Fay, die ze supergoed heeft opgeleid naar het Z-dressuur, wat zeker niet makkelijk was met dit volledig springgefokte paard!

@Punz, dank voor je toffe reactie, en inderdaad, het voelt ook echt heel bijzonder!

@Dreamguide, ahh dank je! Ik doe mijn best, maar zo'n fijn meewerkend paard dat alles heel snel oppakt helpt wel heel erg mee hoor!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Van zelfgefokt veulen tot Lichte Tour; onze geweldige reis samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:06

Heel gaaf het overzicht! En ook heel leuk om te beseffen dat ik best veel van de zijlijn heb mogen mee maken. Erg leuk om alles te volgen!

Super trots op jullie beide en jullie zijn een mooi voorbeeld voor mij! <3 +:)+ *\o/*

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:12

martinev schreef:
@Dorine92 ja zeker, ze begint echt heel fijn te draven! Maar moet wel zeggen, als ik op wedstrijd ben en tussen al die echte grote dressuurkanonnen rijd, met hun enorme front en geweldige gangen, dan gaat ze daar qua beweging nooit in de buurt komen. Maar dat is ook helemaal niet erg, vind het juist tof dat je door gewoon netjes rijden met een fijn opgeleid paard er ook komt, en soms gewoon boven die kanonnen eindigt!

Ja precies je kunt je tienen ook gewoon halen op het heel precies en correct uitvoeren van de oefeningen :D

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:14

Wat een heerlijk topic! Echt een geweldige prestatie van jullie allemaal.
En het gaat toch om de eenheid die telt en dat zit goed in jullie basis.
Je zal die dressuur kanonnen flink voorbij schieten zo.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:23

martinev schreef:
Wauw, wat een superleuke reacties allemaal!! Dank jullie wel! We doen heel erg ons best om het de paarden naar hun zin te maken en zijn ook ongelooflijk blij met het plekje dat we hebben! Ik denk dat het zo houden van paarden, of het nou sportpaarden zijn of niet, erg bijdraagt aan hun welzijn en daardoor in dit geval ook zeker aan de sportprestaties! En ja, dan sta ik inderdaad wel eens een drijfnat paard te vlechten, of is ze net voor een clinic uitgebreid gaan rollen in een grote plas, we lachen er maar om haha!


Zo fijn dat er meer mensen zijn die zo denken , ook een sportpaard is een paard die moet kunnen ontspannen met zijn maatjes <3

Heel mooi stel zijn jullie , heel veel succes in de LT

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:24

Wat leuk om de ontwikkeling over de jaren te zien!
Wij kennen elkaar niet maar hebben een hoop gemeenschappelijke vrienden uit de eventing dus ik zie weleens wat op faceook voorbij komen. Ik heb jaren terug nog een keer geschreven bij een jury en toen kwamen jullie voorbij in de L2, wat ik me herriner omdat jullie het gemiddelde niveau flink omhoog haalden! Goed bezig.