Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:38

Sjoko is een 4-jarige fjord die sinds mei dit jaar onder het zadel is.
Dat er iemand op hem zat vond hij vanaf het begin geen probleem, maar met het rijden bleef hij lang wat onzeker, dus hebben we kalm aan gedaan. Korte sessies, veel belonen en zo groeide zijn (zelf)vertrouwen. Hij had de steun van iemand op de grond die hielp met aanwijzingen en hem aanmoedigde echt nodig.

Hij had veel moeite met zijn balans zodat hij soms letterlijk struikelde over zijn eigen voeten. Daar schrok hij weer van en ging er dan een paar passen of sprongen vandoor. Vandaar dat we altijd met het rijden nog een touwtje om de hals hebben zodat je niet bij zo'n 'struikel-schrik-help' situatie ook nog per ongeluk aan de teugels gaat hangen.
Daarom rijdt ook vooral mijn bijrijder op hem. Wij zijn allebei ongeveer even zwaar, maar totaal anders van bouw (verschil in beugellengte is 4 of 5 gaatjes). En Sjoko had moeite met dat verschil.

Maar Sjoko is wel een echte fjord. Dus toen hij sterker werd, meer balans kreeg en ook meer zelfvertrouwen, kregen we (uiteraard) staakgedrag. Hij stond dan ineens plop-stil of wilde na halt houden niet meer voorwaarts en daarbij wel heel vrolijk blijven kijken... Met een zweepje erbij werd ook dit (voorlopig) opgelost.

Maar nu alles zo goed gaat begint Sjoko het bakwerk ook saai te vinden, dus moesten we op zoek naar een nieuwe uitdaging. Er staan nu obstakels in de bak waar figuren omheen gereden kunnen worden.
En dat is net wat Sjoko nodig heeft. Hij moet meer opletten en om iets heen lopen is in zijn ogen zinvoller dan 'zomaar' een volte draaien.

De onderstaande foto's zijn van de tweede keer dat we dit met hem oefenen.

Afbeelding
We beginnen een training altijd nog met longeren, dan weet ik hoe hij is voor die dag. Dat gaat ook steeds beter. Rechtsom was altijd wat moeilijker voor hem, maar ik merk nu geen verschil meer.

Afbeelding
En na het longeren mag hij even los. Meestal krijgen we dan een rodeo show, maar dit keer ging hij heel beheerst rond.

Afbeelding
En dan kan mijn bijrijder erop. Het tijdperk dat hij dan eerst nog aan de longe moest ligt nu achter ons. Los vond hij echt heel moeilijk, maar hij gaat nu meteen vol vertrouwen voorwaarts.

Afbeelding
En een drafje gaat ook lekker vlot.

Afbeelding
Weer iets nieuws voor hem; een jas-uittrek-sessie waarbij hij zonder hulp van mij keurig stil bleef staan.

Afbeelding
Braaf paard!

Afbeelding
In draf een halve volte rond een obstakel, hier wordt Sjoko heel fanatiek van, ook al lukt de uitvoering niet altijd.

Afbeelding
Tussendoor lekker stappen om de boel even te laten bezinken.

Afbeelding
Wat meer naar het midden van de bak hebben we ook wat gebouwd, zodat er een gebroken lijn omheen gereden kan worden. Hier het begin in stap.

Afbeelding
En de bocht om.

Afbeelding
En weer terug op de hoefslag.

Afbeelding
Nog een keer, maar dan in draf!

Afbeelding
Het is duidelijk te zien dat dit voor Sjoko nog lastig is, maar hij doet zo zijn best.

Afbeelding
Gelukt!

Afbeelding
Lekker uitstappen langs een rustig weggetje. Even het erf af is voor Sjoko een beloning op zich.

Ik ben enorm trots op mijn gele monstertje.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:44

Leuk beeld en weer een fijn doordacht geheel. Lekker samen zoeken naar het positieve en het succesgevoel.

Saskiafjord
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:06

Ook met Sjoko, zijn jullie goed bezig. Als hij net zo leuk wordt als Morris, zal het een leuke fijne fjord worden.

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:28

Fijn beeld! <3

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:01

Leuke naam en lekker bezig!

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:08

Foto's waar je blij van word :j !

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:46

Wat een leukerd! Fijn dat ie het zo goed doet.

En fijn, “nog” een Sjoko. Mijn hond heet Shoko (dus gewoon beetje anders geschreven) en is net als Sjoko 4 jaar oud :D

Wonkeydonkey

Berichten: 132
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:48

Leuk om te zien.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:57

Klinkt als een leuke fjord! Je puberstreken of fjordengrappen in het algemeen horen erbij, dat is juist leuk, dat ze een beetje karakter tonen.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 19:33

Wat een mooie fjord! Het rijden ziet er erg relaxed uit.

Tip: ik denk dat je neusriem wat losser moet, het lijkt alsof er geen 2 vingers (naast elkaar, boven op de neus) tussen passen.

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 21:50

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen!
(Ik ben stiekem wel benieuwd naar die andere Sjoko/Shoko van 4 jaar oud...)


ikkedus schreef:
Leuk beeld en weer een fijn doordacht geheel. Lekker samen zoeken naar het positieve en het succesgevoel.


Het is inderdaad meer een zoektocht geworden dan dat ik van te voren met Sjoko gedacht had. Het blijkt een heel voorzichtig paard (ondanks al zijn streken) en daar moet je rekening mee houden.

Saskiafjord schreef:
Ook met Sjoko, zijn jullie goed bezig. Als hij net zo leuk wordt als Morris, zal het een leuke fijne fjord worden.


Hé Saskia! Morris is leuk! (En het was geweldig om weer even op hem te kunnen rijden.)


JoliekeDH schreef:
Tip: ik denk dat je neusriem wat losser moet, het lijkt alsof er geen 2 vingers (naast elkaar, boven op de neus) tussen passen.


Tja die neusriem... Hij zit zeker niet te strak, al ben ik het met je eens dat het op de foto's wel zo lijkt.

Sjoko werd tot voor kort gereden met een halster om en daar overheen een hoofdstel zonder neusriem om niet te veel riempjes en banden om zijn hoofd te hebben. Dat halster was nodig om de longe aan vast te maken of een touw als we een stukje buiten het erf gingen.
Het halster is eigenlijk niet meer nodig, dus lekker wat minder om zijn hoofd, maar de neusriem van dit hoofdstel paste niet. Dit opgelost met een sperriem die door de bit-bevestiging van de bakstukken is gestoken. Want ik had iets nodig om de longe aan vast te maken. Die maak ik het liefst aan de zijkant van het hoofd vast en zit nu gecombineerd aan de bitring en het neusriempje. En dat werkt goed.
Omdat het maar een smal riempje is, let ik er op dat deze niet te strak zit.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:34

Wat een leuke fjord <3 je kan echt zien hoe goed ie z'n best doet en geniet van z'n beloning!

sannehelena

Berichten: 175
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Sjoko zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:14

Wat een knapperd is het! <3 Leuk om te zien hoe hij zich ontwikkelt en hoe jullie het aanpakken.