Angel in 2023

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 13:34

Hi!

Het is weer zover, volgens traditie een jaar topic! :D Voor degene die mijn lieve paard nog niet kennen: Angel, inmiddels 22 jaar. We rijden voornamelijk buiten, gewoon samen genieten. Het jaar was grotendeels goed, tot september waar Angel gezondheidsissues kreeg. Ik kan je alvast geruststellen, inmiddels gaat het de goede kant op.

Net als vorige jaren weer een hoop mooie ritten gemaakt. Sinds de verhuizing van mijn favoriete stalgenootje en Angel's maatje Isabel rijden we tegenwoordig meestal alleen. Wel gaan we regelmatig op bezoek om weer samen te rijden, ook al zijn ze nog wat verder verhuisd. Inmiddels zo goed als van mijn alleen-met-de-trailer-op-pad-angst af 8-) . Dit jaar bijna 800km getracked.

1. Januari
In het begin van het jaar zijn we regelmatig met z'n 2'tjes op pad geweest met de trailer. Mijn ex-stalgenootje was nog verder verhuisd (van 10 minuutjes trailer binnendoor, naar 1 uur incl. snelweg) en vooral ik moest wat extra zelfvertrouwen opbouwen. Over de snelweg alleen vond ik toch best spannend, dus we begonnen klein en zijn een aantal keer samen naar Leende gegaan. Mooi is het daar <3.

Afbeelding

2. Februari
Hier gingen we alweer op bezoek bij onze matties. Heerlijk rijden in Drunen! Het blijft zo schattig hoe blij ze elke keer weer zijn om elkaar te zien. Isabel begint al van ver te hinniken als ze ons aan ziet komen rijden met de auto en trailer <3 .

Afbeelding

3. Maart
We bleven samen op pad gaan. En nog steeds brengt Angel vaak een lach op m'n gezicht :') .

Afbeelding

4. April
Het beste uitzicht :D.

Afbeelding

5. Mei, juni, juli en augustus
Deze maanden bleven we lekker buiten rijden, ook weer bij onze matties. In een van onze ritjes door de Campina bossen kwamen we een kudde jonge ijslanders tegen wat een erg grappige situatie opleverde :+ . Ze bleven ons volgen en de weg blokkeren, uiteindelijk werden gelukkig andere voorbijgangers interessanter en konden we er vandoor :') .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In augustus stond de heide in bloei en heb ik enkele mooie foto's gemaakt tijdens een ritje. Geen zorgen, we staan hier op een pad :).

Afbeelding

9. September
De maand waar het mis ging. Op een vrijdagmiddag haalde ik ze uit de wei en had meteen zoiets van; hier klopt iets niet. Op het eerste gezicht oogde ze tig kilo lichter dan normaal. Ze stond met een opgetrokken buik die schokte tijdens het ademhalen, en ze ademde ook heel snel.

Voor de geïnteresseerde, eerste clipje voor DA, tweede clipje 's avonds na pijnstilling.



Dierenarts meteen gebeld en de nodige onderzoeken werden gedaan. Er werd bloed afgenomen voor onderzoek. Darmen waren goed, hartslag was goed, longen waren goed, geen koorts. Klinisch was ze okay, maar het was duidelijk dat ze pijn had. Dus ze kreeg pijnstilling en na 2 uur zou het beter moeten gaan. Helaas ging het 2 uur later alles behalve beter. Een nog ergere opgetrokken buik, en ergere schokken. Spoedarts gebeld (het was inmiddels vrijdagavond) en zij kon wel een mogelijke diagnose stellen. Of het mogelijk was dat ze een trap had gehad? Ja, zou goed kunnen, ze staat immers in de kudde. Ondanks dat we met de diagnose 'ribtrauma' de nacht ingingen, was het een hele moeilijke nacht. Je bent toch bang om 's nachts gebeld te worden door de staleigenaar dat het toch bijvoorbeeld koliek is.

Zo stond ze er s'avonds bij :( .

Afbeelding

Gelukkig ging het geleidelijk aan het in het weekend wat beter. Inmiddels hadden we ook de resultaten van het bloedonderzoek: de ontstekingswaarden waren door het dak. Dit ondersteunde de trauma diagnose. We hadden pijnstilling gekregen die we iedere dag zelf konden geven, en langzaam maar zeker zagen we ze opknappen. Het schokken verdween, alleen het knijpen met de buik bij het inademen bleef langer aanhouden. Na een aantal weken leek ze weer helemaal goed :).

10. Oktober
Hier hebben we voorzichtig weer een paar eerste ritjes weer gemaakt. Rustig aan, maar wat was ze vrolijk en vond ze het allemaal leuk.

Afbeelding

Afbeelding

11. November
Tot een dag in november; ze stond op de poetsplaats, ik keek naar haar buik en dacht 'volgens mij is hier weer iets niet goed'. In mijn omgeving hoorde ik dingen als 'je legt alles onder een vergrootglas' en 'heeft ze niet gewoon spierpijn?'. Ondanks dat dit geruststellend en goed was bedoeld, bleef het bij mij steken. Even aangekeken, en toen bleek dat de symptomen erger werden toch weer de dierenarts gebeld.

Eerste clipje dag 1, tweede clipje dag 2


Uiteraard toen de DA er was, waren de symptomen ook opeens vrijwel verdwenen :') . Weer bloed afgenomen en de standaard onderzoeken, waar allemaal niks uit kwam. Dus op advies 2 weken stilgezet en weer terug op pijnstilling. De osteopaat afgezegd die gepland stond en 2 weken aangekeken. Toen hier vrijwel geen verbetering in zat toch de osteopaat laten komen. Nou, dat was een goede keuze geweest! Angel bleek volledig vast te zitten in haar bekken en SI-gewricht :(:) . Dit trok via haar middenrif door naar voren, waardoor ook haar spieren in haar schouders vast zaten en 2 punten in haar nek. Na de behandeling zag ik ze voor het eerst weer écht lekker ademhalen met een bolle buik. Doordat ze vrij hypermobiel is in haar lichaam heeft ze alles perfect kunnen maskeren zodat er niks aan de hand leek. Wat heb ik me schuldig gevoeld..

12. December
Sindsdien loop ik iedere dag met haar voor een goede doorbloeding, krijg ze elke dag (extra) supplementen en doe ik rekoefeningen met haar. Twee weken na de behandeling begon ik echt verschil te zien en haar klachten lijken vrijwel volledig weg. Volgende week komt de osteopaat weer om te kijken hoe het ervoor staat. Ik ben heel benieuwd, hopelijk is mijn lieve meisje weer goed <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf elke dag genieten van ze en ik hoop dat ze zich snel weer 100% de oude voelt <3 . Op naar een goed 2024, vol goede gezondheid :D.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:07

Wat een leuk dier, ik sta ook in Drunen met mijn paardje mocht je het leuk vinden om eens te meeten en rijden haha.

Hopelijk knapt je paardje snel weer op

JesdaJinn

Berichten: 10447
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:15

Ik kijk gewoon elk jaar uit naar dit topic.
We zien je veel te weinig met foto's.

Fijn dat het beter en pff.. 22 alweer..

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 18:44

fabske schreef:
Wat een leuk dier, ik sta ook in Drunen met mijn paardje mocht je het leuk vinden om eens te meeten en rijden haha.

Hopelijk knapt je paardje snel weer op


Dankjewel! Leuk aanbod:D. Jij hebt ook een witte toch? Heeft hij het tempo erin of valt dat mee? Wij namelijk niet zo haha :')


JesdaJinn schreef:
Ik kijk gewoon elk jaar uit naar dit topic.
We zien je veel te weinig met foto's.

Fijn dat het beter en pff.. 22 alweer..


Super leuk om te horen dat je uitkijkt naar ons topic <3 .

Tijd gaat hard he.. in m'n hoofd is ze nog een jaar of 10, maar helaas haha.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:37

22 alweer! Hier ook uitgekeken naar je topic, heerlijk paard blijft Angel. Wat een schrik heb je gehad joh! Fijn dat het nu weer goed gaat, lekker samen genieten <3

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 07:41

Ohhhh ze wordt oud :D Niet schuldig voelen hoor, je doet alles wat binnen je macht ligt om haar een fijn leven te geven!!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:41

Wat een heerlijk topic en wat kom je toch op mooie plekken! Vroegaah reed ik altijd in de bossen achter Sterksel, ook zo mooi. Je kan ook eens richting Weert gaan voor de Laurabossen, ook heel tof!
Nu moet ik het doen met de Bergse Heide en het stuk rond 't Appeltje :P Maar die laatste is vaak een rit van 3 uur en dat is net even te voor mij. Misschien van de zomer weer als er geen hittegolven zijn.

Heel fijn dat Angel toch aansterkt en verbetert, we willen nog lang van jullie topics genieten! :) (en heel goed dat je gewoon je onderbuikgevoel blijft volgen, jij kent je paard, een ander niet! Dan maar 60vergrootglassen!)

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:52

Wat een leuk dier!
Ik zou het echt heel spannend vinde als ik een kudde tegen zou komen onderweg :+
Mooi topic!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:24

Shinedown schreef:
fabske schreef:
Wat een leuk dier, ik sta ook in Drunen met mijn paardje mocht je het leuk vinden om eens te meeten en rijden haha.

Hopelijk knapt je paardje snel weer op


Dankjewel! Leuk aanbod:D. Jij hebt ook een witte toch? Heeft hij het tempo erin of valt dat mee? Wij namelijk niet zo haha :')

Ja klopt hij is wit,
En ja redelijk tempo wel maar hij leert zich steeds beter aanpassen hahahaha
En ik hoef niet hard dus komt goed

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:38

Wildgirl schreef:
22 alweer! Hier ook uitgekeken naar je topic, heerlijk paard blijft Angel. Wat een schrik heb je gehad joh! Fijn dat het nu weer goed gaat, lekker samen genieten <3


Ah dankjewel ook <3

Castilja schreef:
Ohhhh ze wordt oud :D Niet schuldig voelen hoor, je doet alles wat binnen je macht ligt om haar een fijn leven te geven!!


Ja middelbare leeftijd inmiddels :') En thanks, lief :D

xDenies schreef:
Wat een heerlijk topic en wat kom je toch op mooie plekken! Vroegaah reed ik altijd in de bossen achter Sterksel, ook zo mooi. Je kan ook eens richting Weert gaan voor de Laurabossen, ook heel tof!
Nu moet ik het doen met de Bergse Heide en het stuk rond 't Appeltje :P Maar die laatste is vaak een rit van 3 uur en dat is net even te voor mij. Misschien van de zomer weer als er geen hittegolven zijn.

Heel fijn dat Angel toch aansterkt en verbetert, we willen nog lang van jullie topics genieten! :) (en heel goed dat je gewoon je onderbuikgevoel blijft volgen, jij kent je paard, een ander niet! Dan maar 60vergrootglassen!)


Dankjewel XDenies <3 .

Oh achter Sterksel zijn wij een paar jaar terug ook een aantal keer geweest, heel mooi ja! Laurabossen en Tungelerwallen hebben we inderdaad ook veel gereden, daar was ons stalgenootje eerst heen verhuisd. We rijden zelf normaal altijd tussen Weert - Budel. Maar Drunen is stiekem nog mijn favoriet.

Even gegoogled, die plekken kende ik nog niet. Snap dat 3 uur net te ver is, voor ons tegenwoordig ook :+ .

Simsannah schreef:
Wat een leuk dier!
Ik zou het echt heel spannend vinde als ik een kudde tegen zou komen onderweg :+
Mooi topic!


Was het ook best wel, we hadden ons zweepje in de aanslag om te wapperen _O- . Gelukkig was 'ksssst' genoeg om ze op afstand te houden en zijn onze paarden vriendelijk :')

fabske schreef:
Ja klopt hij is wit,
En ja redelijk tempo wel maar hij leert zich steeds beter aanpassen hahahaha
En ik hoef niet hard dus komt goed


Leuk :D Mocht ik weer plannen hebben zal ik het laten weten!

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:48

Leuk paard die Angel en hopelijk in 2024 geen dingen meer met haar buik.
Geinig ook die kudde ijslanders onderweg. Nieuwsgierige beestjes

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:05

Kimddddd schreef:
Leuk paard die Angel en hopelijk in 2024 geen dingen meer met haar buik.
Geinig ook die kudde ijslanders onderweg. Nieuwsgierige beestjes



Dankjewel, hoop 't ook inderdaad :D

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:37

Jaaaa jaaroverzicht Angel! <3
Het jaar is niet compleet zonder jaaroverzicht :D

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Angel in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 12:05

Thanks :D

Roosch

Berichten: 36658
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:13

Ik blijf Angel zo een leuk paard vinden! <3

Moet ook wel lekker zitten op zo een tank of niet?

Hopelijk is de gezondheid in 2024 helemaal top!

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:34

Roosch schreef:
Ik blijf Angel zo een leuk paard vinden! <3

Moet ook wel lekker zitten op zo een tank of niet?

Hopelijk is de gezondheid in 2024 helemaal top!


Ze zit sowieso fijn! Maar iets smaller is wel iets vriendelijker voor de heupen haha :').

Dankjewel!