2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 21:51

2023 was een jaar met nieuwe vrienden, een nieuw paard en afscheid van onze Merho.

Het starte met 3 paarden op een stalling om het vuurwerk veiliger te doorstaan. Daar werd ik verliefd op Baron de toen nog 1,5 jarige tinkerxfries hengst. Maar ik had toen al 3 paarden, kon een 4e nog wel? 1,5 week later echter was de knoop doorgehakt. Baron werd van mij.

Was direct een goede klik met dit vriendje.
Afbeelding

Terwijl de 2 oudjes al lang weer terug op de wei stonden bleef Dundee op stalling staan. Hij was immers veel afgevallen, wat elke winter gebeurd. Het was echter niet gemakkelijk om voor hem het juiste voer te zoeken.
Dit was februari.
Afbeelding
En dit is hij nu.
Afbeelding

Baron mocht samen met Dundee staan, dolle pret die 2 zo te zien.
Afbeelding

Baron bleek ook al erg nuchter en makkelijk te zijn qua karakter.
Afbeelding

Ik heb afscheid moeten nemen van Merho, zijn lichaam was op, en volgens dierenarts was zijn achillespees over. Daarom stond hij dus al die tijd mank en met de hitte van de zomer zwollen zijn achterbenen ook op.
Voor altijd zal hij in mijn hart verder leven.
Afbeelding

Na de dood van merho bleef Clin alleen achter, dus ging Dundee terug de wei op.

In juli deed Dundee z'n eerste parcourservaring op. Euregio 80cm met een andere ruiter die last minute een paard zocht. Dundee was erg braaf zo op een vreemde locatie. Helaas geen enkel parcours uitgereden telkens 2x geweigerd. Maar niet abnormaal zo voor een eerste keer.
Springen kan hij wel.
Afbeelding

In september bracht ik Baron ook naar de wei.
En in oktober gingen we naar de keuring van het Belgisch tinkerstamboek.
Daar werd Baron beloond met een mooie 2de premie.
Afbeelding

In november vond ik een stalling dichterbij en besloot ik Dundee daar te zetten zodat hij niet meer zou afvallen in de winter.
We gingen ook eens op oefenjumping en dat deed hij erg leuk.
Het op stalling staan doet hem duidelijk goed want zijn gewicht blijft nu mooi stabiel. Dus in dat opzet ben ik geslaagd.
Afbeelding

We hebben onze eerste sneeuw gehad, en Baron heeft een nieuwe vriend aan de Pony van een vriendin die bij mij op de wei is komen te staan.
Die 2 waren vanaf dag 1 dikke vrienden.
Afbeelding

Ik vind in ieder geval 2023 een jaar geweest met vooral downs en minder ups.
Maar van 2024 gaan we het beste maken.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: 2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:31

Wat een bewogen jaar! Hopelijk wordt 2024 minder een achtbaan.

Dito56
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-23

Re: 2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:34

jeetje wat een jaar, hopelijk wordt 2024 beter

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 23:58

Thnx.
Heb vooral struggles gehad met Dundee. Dan kwam hij bij, en week later stond hij toch weer met zichtbare ribben.

Het afscheid van Merho was eigenlijk eerder een opluchting. Dat arme dier heeft lang afgezien. Hij was al weg bij de verdovende spuit, dat zegt ook genoeg.

2024 staan niet zoveel plannen. Ik wil Dundee verder trainen en in de lente of zomer met hem zelf ook op jumping gaan, beginnend met 60-70cm.

Ik ben al erover uit dat ik hem niet meer op de wei zet bij mij maar definitief op deze stalling laat staan, het is immers maar 3km van de wei af dus qua reistijd en combinatie met de paarden op de wei zeker haalbaar. Teveel verhuizen lijkt me ook niet bevorderend voor zijn gewicht. Het is een stressgevoelig paard.

Baron ga ik waarschijnlijk zadelmak maken, en in de winter terug met rust laten. (en in de te hete zomer ook weer rust geven)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:49

Na alle pech die je hebt gehad is het je gegund om komend jaar gewoon te kunnen gaan genieten :j
Heb je dat leuke vosje Ranger niet meer?

Zertab

Berichten: 12251
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: 2023 nieuwe vrienden en afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:58

Wat een pech jaar…. Maar wel een stel leuke paarden! Erg benieuwd hoe Baron het gaat doen onder het zadel, komt over als een fijn en nuchter paard :D