2023 - Wat een topjaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:15

Alweer het 4e jaar met mijn topmerrie Jenara, over het algemeen was 2023 een topjaar voor ons, met een fantastisch hoogtepunt in Mei en een dipje in de zomer.

Januari
We begonnen het jaar met een light verhuis. Jenara stond op een weide op een 10min. wandelen van onze accomodatie en we verhuisden naar de kudde aan de accommodatie zelf. Dit verliep supervlot, aangezien het samen met een kuddegenootje was + nog een paard waar we regelmatig samen mee op wandeling gingen en in de piste speelden, dus ze kende 2 van de 3 paarden al.
We gingen veel op leuke korte buitenritjes en speelden veel in onze binnenpiste, waar ik deze supercoole foto wist te maken <3

Afbeelding

Februari
We amuseerden ons lekker verder samen en stonden model voor 2 fotografen aan zee in onze fantasy outfit, superleuke ervaring en wat deed ze dit superbraaf!

Afbeelding

Maart
We trainden wat verder op het springen! Jenara ging letterlijk op haar snoet toen ze 4jaar was bij balkjes op de grond, ze had totaaaal geen coördinatie over haar eigen benen en lijf. En kijk ons nu, 4jaar later, springen we gewoon op touwhalster :D Ze trekt ondertussen best goed op de sprong aan!

Afbeelding

April
In April stond er opnieuw een coole fotoshoot op de planning! Ter voorbereiding van mijn huwelijk trok ik met Jenara de stad Gent in om te kijken hoe ze hierop zou reageren en uiteraard vroegen we een fotograaf mee hiervoor! Jenara verbaasde me helemaal met haar super nuchtere karakter, ze liep door de stad alsof ze nooit anders geweten had. Trams, vlaggen, toeristen, ... ze keek geïnteresseerd rond, maar voelde geen moment gestressed aan, ik heb de hele tijd met een lange teugel door de stad gestapt :D

Afbeelding

Mei
13 mei was het zover, mijn trouwdag. En wat heeft Jenara haar beste beentje voorgezet <3
Net zoals bij ons oefenrondje in April, stapte ze door de stad alsof het niets was, mijn lange sleep wapperend in het ochtendbriesje. Eénmaal aangekomen aan het stadhuis, bleek er wat vertraging te zijn, waardoor Jenara ook wat langer bleef. Mijn nichtjes vonden het geweldig om haar te aaien en zelf stond ze half te slapen, midden in het centrum van Gent :') tussen onze gasten.

Afbeelding

Juni
Eind juni gingen we op weekend naar mijn lesgeefster, ook daar was Jenara weer een absolute topper, hoewel we thuis op dat moment wat probleempjes hadden. Jenara was in onze buitenpiste thuis erg gestressed en schrikachtig, wat gezien onze activiteiten in April en Mei, niet echt in haar aard ligt. Op weekend was ze echter weer haar doodbrave zelf en konden we veel bijleren!

Afbeelding

Juli
Juli was afgelopen jaar onze minste maand. Jenara haar schrikkerig gedrag werd steeds erger, waardoor het voor mij heel duidelijk was dat er iets niet klopte. Aangezien ik eerst zelf 10 dagen op huwelijksreis ging, gaf ik haar eerst wat vakantie, toen ik terug kwam, was het gedrag er echter nog steeds. Zodanig, dat ik niet meer durfde rijden, maar wel rotsvast overtuigd was dat Jenara me iets probeerde te vertellen. Ik liet een bloedonderzoek doen, toen daar niets uit kwam, liet ik een holistische dierenarts komen die het relateerde aan opgestapelde stress. Er waren over de maanden ervoor (Mei - juli) heel wat wisselingen geweest in de kudde op stal + een hele nare ruin die er die tijd had gestaan. Tegen midden augustus was Jenara met een kuur kalmerend supplement, een massage en acupunctuur behandeling weer helemaal de oude.

Augustus
Door het schrikkerige gedrag en de escalatie ervan, had ik helaas mijn grootste plan voor augustus moeten afzeggen, normaal waren we een week mee op trektocht gegaan als begeleider voor een jeugdkamp, maar aangezien Jenara een weer voor vertrek nog niet te rijden was, heb ik dat moeten afzeggen.
Dat hield ons echter niet tegen om tegen eind augustus weer leuke avonturen te beginnen beleven toen ze wel terug helemaal haar chille zelf was :D Eens Jenara weer zichzelf was, gingen we terug als een speer, waardoor het hoogtepunt voor augustus toch wel ons eerste sprongetje op neckrope was!



September
In september deden we superveel leuke dingen, beetje als inhaalmanoeuvre van onze verloren zomer.
Het begon met zwemmen tijdens het hittegolf weekend, om dan nog eens de stad Gent in te trekken voor een fotoshoot in prinsessenjurk.



Afbeelding

Afbeelding


Oktober
We begonnen oktober met een topweekend aan zee met een hele groep :D
Dit was toch ook wel écht één van de hoogtepunten van ons jaar. Vorig jaar waren we ook al eens mee geweest op weekend naar zee, dat was toen de eerste keer ooit voor Jenara. Dit jaar mochten we mee als backup begeleider voor mijn lesgeefster en wat deed Jenara alles weer fantastisch! Achteruit het water in gaan, de hele groep mee de zee in trekken, ik moest Jenara op een moment echt tegenhouden, die was onderweg naar Engeland :') Echt tot aan haar buik het zeewater in, alsof het de normaalste zaak ter wereld was.
Ik had een doel voor het weekend en dat hebben we zeker ingelost; op het strand galopperen op neckrope <3

Afbeelding

Afbeelding



November
In November hadden we nog eens een echte dressuurles. Ik had al een tijdje het gevoel dat de parelli methode ons wat te kort deed in het dressuurmatig werk en dat Jenara haar balans en rechtgerichtheid achteruit ging. Dit bleek ook uit behandelingen door een masseuse dat ze makkelijk vast zat in bepaalde spieren en ik voelde in het rijden dat ze ook echt gewoon scheef liep. Dus, terug consequenter aan het dressuren! November stond dan ook volledig in het teken van onze dressuur terug oppakken. Gelukkig leert Jenara snel en binnen een paar weken voelde ik alweer verschil. Haar galop werd sterker, haar lijf rechter en ze voelde steeds stabieler weer aan.

December
December was tot nu toe een heel stressvolle en drukke maand voor mij, zowel op privé vlak als op het werk, waardoor jammer genoeg tijd voor Jenara er vaak vantussen viel :'( Dressuurmatig werkten we wel nog verder, met ook wat afwisseling door grondwerk, liberty en eens een sprongetje. Haar liberty begint ook beter te gaan, voorzien liep Jenara echt meteen weg zodra ik haar los liet, maar nu blijft ze echt al veel meer en beter bij mij :D Ik heb ook echt het gevoel dat onze band de laatste tijd weer extra versterkt is. Ik heb nu gelukkig wel vakantie, dus ik hoop deze laatste week weer terug meer tijd voor haar te kunnen maken!
Tussen de kerstshoots voor klanten door, heb ik haar wel nog even in mijn mobiele kerststudio kunnen zetten :D

Afbeelding

Al bij al toch echt een topjaar gehad met mijn absolute toppaard!!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 08:36

Toffe foto's! Ik herkende Gent meteen op de voorpagina :D

Dat schrikkerige, haar ogen zijn ook nagekeken waarschijnlijk?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 08:58

Wat een mooie herinnering zo met je trouwdag

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: 2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:47

Prachtige foto’s!!! Zeker die van in Gent.
Veel plezier in 2024

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: 2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:59

wat een prachtig overzicht en heerlijk dat ze zo onwijs nuchter is!
Gefeliciteerd met je huwelijk.

Hopelijk is 2024 net zo mooi of mooier!

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 12:14

Solleke_Noah schreef:
Toffe foto's! Ik herkende Gent meteen op de voorpagina :D

Dat schrikkerige, haar ogen zijn ook nagekeken waarschijnlijk?


Haha, ja herkenbare stad natuurlijk :D

En vroeger wel ja, maar ik ken haar ondertussen genoeg om te weten dat het schrikkerige echt stress-gerelateerd is, is niet de eerste keer dat we zo'n periode hebben en het is telkens iets in haar omgeving dat haar stress bezorgt, waardoor haar emmertje al helemaal vol zit en dan kan ze niet veel prikkels aan.
Ik heb er vooral beter naar leren luisteren dan vroeger :+

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:58

Sta jij daar nu serieus op St Michiels ? :wow: :wow: :wow:
Prachtige foto’s. <3

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:37

Suuuper gaaf! Wat een mooi overzicht zo <3

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: 2023 - Wat een topjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:12

Wat een mooi jaar met dit fijne paard :j !