Een jaar lang..... Cobus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Een jaar lang..... Cobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 11:59

Cobus is officieel van mijn man, maar ik pik hem regelmatig in :D Hij is een Friese ruin van 7 jaar (in april wordt hij 8). Co is een heel lief, braaf en eerlijk dier. Hij is een genot om mee te werken, en hij is ook vriendjes met alles en iedereen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Met Banjer
Afbeelding

4. Met Knelis
Afbeelding


2023 was een bewogen jaar voor Cobus. Hij heeft waarschijnlijk een ongelukje gehad in de wei, waardoor hij ineens met een been stond dat 3x zo dik was als normaal. Hij liep er niet kreupel op, maar hij zat hem ook niet lekker... begrijpelijk! Op de foto's leek het of hij er een trap tegen had gehad, maar tijdens de operatie in Wolvega leek het of alles verdraaid was. Ze zagen behoorlijk wat schade aan de banden en zn kraakbeen was ook al aangetast… het is goed schoongespoeld, middels een kijkoperatie (arthroscopie). Hij is op een dinsdag gebracht door een heel lief stalgenootje, woensdag geopereerd, en donderdag heeft datzelfde lieve stalgenootje hem weer voor gehaald. Mijn man was uiteraard met haar mee.

5. Hier komt thuis weer van de trailer af.


De boxrust was erg zwaar voor Cobus... hij is gewend om 24/7 buiten te staan, het hele jaar door, dus hij brak de stal zowat af. We hadden een van de mooiste boxen van de staleigenaar gekregen, die zijn eigen paard voor Cobus had verhuisd naar een weiland voor 24/7.

6.
Afbeelding

Na 1,5 dag kon ik het niet meer aanzien, en 2 stalgenootjes ook niet, dus zij hebben me geholpen het winterverblijf van onze paarden in orde te maken. Ze hebben het stenen gedeelte met schuilstal van de paddock afgezet met draad, en ze hebben geholpen met Cobus naar de paddock te brengen, want 700 kilo paard met heel veel energie is erg lastig in bedwang te houden... :+ De stalgenootjes hebben met Cobus gelopen, en ik had ondertussen Helga uit onze kudde gehaald. Helga haar baasje is een paar jaar geleden overleden, en zij stond al zo'n 6 jaar bij onze paarden. Helga was een schat van een paard, iets jonger dan Banjer en qua opties was zij de beste om bij Cobus te zetten. Helaas is ze dit jaar ingeslapen vanwege koliek. Ze is 25 geworden.

7. Eenmaal in de paddock was Cobus meteen weer rustig, zoals een Cobus hoort te zijn.
Afbeelding

Na ongeveer 2 weken kwam Valerie van Wolvega naar Cobus toe om bloed af te nemen. Hij zou nl. nog een aantal injecties krijgen met Alpha2EQ.

8.
Afbeelding

We mogen ook al beginnen met het voorzichtig erbij geven van ruimte, dus meteen nadat Valerie weg was, hebben we ze er wat zand bij gegeven. Dit hebben we per week uitgebreid met 1 "paal", totdat Co en Helga weer de hele paddock tot hun beschikking hadden.

9.
Afbeelding

We mochten ook weer wandelen, dus manlief ging lekker met hem grazen
10. Afbeelding

Na 2 maanden mocht Cobus weer in de kudde... en wat was hij blij.. en Helga en de andere paarden en wij ook... de kudde was weer compleet <3

11.
Afbeelding

Inmiddels rijden we weer op Cobus... vooral buitenritjes, en ik heb 1x per week les met Cobus, om hem met hulp van onze geweldige nieuwe instructrice weer rustig aan wat sterker te maken

12.
Afbeelding

13.


14.


15. Cobus zegt "bedankt voor het kijken!"
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Een jaar lang..... Cobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:03

Fijn dat het weer de goede kant opgaat!

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Een jaar lang..... Cobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:13

Leuk paard! Ik snap wel dat je ‘m af en toe inpikt :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Een jaar lang..... Cobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 23:36

Dank jullie <3