2023, het leven met een draver... is gaver!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 18:50

In augustus 2022 kocht ik tegen mijn eigen verwachtingen mijn eerste eigen paard: dravermerrie Clara. Dat maakte dus ook dat 2023 ons eerste hele jaar samen was, en het was me toch wel een jaar! Mijn eerste selectie had zo'n 80 foto's, laten we zeggen dat ik heel graag heel veel foto's van m'n paard maak :))

Eerst even wat info:
Clara T.T.
Een Zweedse draversmerrie uit 2019
1x op de baan gelopen

Januari
We begonnen het jaar met een klein beetje een shock want Clara had net een paar dagen voor oud & nieuw koliek gehad... Ze knapte gelukkig ontzettend snel weer op, en we konden snel samen weer op pad.

Afbeelding

Ik werkte op een draversstal en het werk ging gewoon door, in regen, wind, en vooral héél veel modder.

Februari
Een rustige maand die vooral voor mij in het teken stond van mijn reis naar Pakistan. Mijn vriend en ik waren ongeveer een maand op vakantie, en Clara kreeg dus lekker vrij. Even gewoon paard zijn, eten, en niks hoeven te doen. Prima toch voor een jong paard? :)

Een dag voordat we op reis gingen, maakten we een prachtige wandeling in het gouden licht <3
Afbeelding

In Pakistan zag ik op een polo-stal nog een dubbelganger van Clara :D

In het midden van onze reis kreeg ik goed nieuws. Ik vond mijn werk op de stal al een langere tijd niet leuk, ik was gek op 'mijn' verzorgpaarden maar het was ontzettend zwaar werk, ik klikte niet goed met mijn baas en voelde me nooit echt welkom bij mijn andere collega's. Daarnaast wou ik ook graag een baan in het vakgebied waarvoor ik meerdere jaren op de uni had gestudeerd. Al voordat ik vertrok had ik al een sollicitatie gesprek gehad, en precies tijdens de vakantie kreeg ik de woorden waar ik al zó lang op zat te wachten: ik was aangenomen! Ik zou nu gaan werken als voedingsadviseur voor een Deens paardenvoerbedrijf en na 1,5 jaar ploeteren mijn werk als groom achter me laten :)

Mijn laatste twee weken op stal waren nog erg druk, want een groot deel van mijn jonge paarden gingen debuteren op de baan met niet onverdienstelijke resultaten, waarvan een tweede plaats en een derde plaats :D

De lente hing ook in de lucht, en het was heerlijk weer om weer lekker het bos op te zoeken
Afbeelding

Helaas was mijn geluk van korte duur want Clara had wéér koliek. Ze hadden op stal de waterpomp schoongemaakt wat een hele lichte chloor lucht achter liet en ze vertikte het om te drinken.... Mijn prinsessenpaardje was dus helemaal van slag en het duurde wel 3 dagen voordat ze eindelijk de verstopping opgelost kregen en ze weer langzaam wat mocht gaan eten. Drie hele dagen niet mogen eten hakte er best in want ze was nog steeds wat aan de magere kant. Ze kreeg al heel snel haar eetlust terug maar ze was zo ontzettend afgevallen en heel erg moe.

Het duurde wel ongeveer een maand voordat Clara weer de oude was, maar in April met goede raad van mijn nieuwe collega's qua voeding en vooral veel tijd en rust knapte Clara weer mooi op. Ze kreeg weer haar mooie zomervacht terug en had een levendige glans in haar vacht en in haar ogen. We genoten van het weer en mijn nieuwe vrije tijd en energie na het stoppen met het stalwerk, en we konden langzaam onze buitenritten opbouwen

Ook gingen we voor het eerst aan de wandel naar de zee, waar ze me heel erg verbaasde door gewoon in een keer achter me aan het water in te lopen. En wat een lol ze had! :D Duidelijk een nieuwe hobby gevonden!

Afbeelding

Mei
Clara blijft zich qua gewicht de hele tijd verbeteren en ze begint het langzaam meer uit te zien als een 'normaal' paard.
Afbeelding

Ze krijgt op een dag een mini hengstje als buurman, waar ze heel veel van vind (ze haat hengsten & ruinen }:)) en ze showt even hoe flexibel ze wel niet is

op 6 Juni is het de Zweedse nationale dag en dan organiseert mijn club standaard een rit. Helaas woon ik niet meer in de buurt van club, dus rijd ik de rit online mee. De uitdaging is 11 km en we hadden nog nooit zo ver samen gereden. We gingen op pad naar een nieuw deel van het bos waar we nog nooit geweest waren, en we reden een heerlijke rit samen! Clara krijgt haar eerste lintje

Zo trots achteraf <3
Afbeelding

We hebben een prachtig begin van de zomer, het is heerlijk weer en we gaan zo'n twee keer per week naar de zee waar Clara heerlijk in het water speelt elke keer.

Afbeelding

Ondanks dat Clara het heel goed doet en weer mooi op gewicht is, zijn we toch niet op onze plek op de huidige stal. Ze moet vaak apart staan om bijgevoerd te worden en het hooi wat we dit jaar krijgen heeft 0 voedingswaarde. Tijdens een weekje vakantie gaat het mis en valt ze weer heel erg af, ondanks dat ze 20 kg hooi per dag weg kauwt. Ik doe een rondje door ons dorp en vind een stal op loopafstand van mijn huis, een gigantisch bos en goede kwaliteit, getest hooi. In Augustus verhuis ik haar naar de nieuwe stal, en ze is er direct goed op haar plek.

Afbeelding


We staan nu heel dicht bij huis dus ik rijd een rondje door het bos om daarna mijn vriend gedag te zeggen :D

Afbeelding

Net twee weken na de verhuizing ga ik met mijn werk voor twee dagen naar Engeland om onze Britse collega's te ontmoeten, meer over de verschillende producten te leren en om bij de fabrieken te gaan kijken. Onwijs gaaf :D


Clara staat de eerste paar weken apart om te wennen en om bijgevoerd te worden, en ik zie haar met de dag in gewicht aankomen. Na een tijdje mag ze het land in met een vriendinnetje: een oudere dravermerrie Penny. Dat gaat in het begin niet zo heel goed, twee pismerries bij elkaar :+ en ze zit best wat onder de wondjes de eerste tijd. Maar, langzaam aan gaat het steeds beter en we zien dat beide paarden rustiger zijn nu ze een maatje hebben.

We wandelen heel wat af en genieten van een prachtig, uitgestrekt bos zowat naast de voordeur

Afbeelding


Eind augustus heb ik Clara 1 jaar en wat een reis hebben we samen gemaakt! Ze is ontzettend gegroeid, zowel mentaal als fysiek

Afbeelding

In September behalen Clara en ik ons Grote Zomerdoel. Ik wist niet of we het zouden kunnen halen door alle tegenslagen, maar we rijden samen een ronde van 20 km! Sinds de verhuizing doet ze het zo ontzettend goed en ze vliegt alle bospaden over met twee vingers in haar neus. Ik ben zo trots op haar, en na deze overwinning krijgt ze een welverdiende winterpauze!


Afbeelding
Clara en Penny zijn ondertussen dikke vrienden en ze staan de hele dag zij aan zij. Wat ben ik blij voor haar dat ze éindelijk een vriendin heeft gevonden :+: Clara heeft ook heel veel energie terug gekregen en beide dames gaan regelmatig als een gek het land door, met de nodige bokkensprongen.

We kunnen bij de buren in de bak rijden en na een jaar stuntelen begint ze eindelijk het bit te accepteren. Ze begint wat nageeflijk te worden, wordt zachter in haar bespiering en ziet er al met al eindelijk goed uit!

Afbeelding

We hebben een prachtige herfst in Oktober en November en het bos is zó mooi gekleurd! We doen het lekker rustig aan, we rijden wat meer 'draver dressuur' en rijden rustige ritjes door het bos. Daar is Clara het niet zo mee eens en ze wilt het liefst zo hard mogelijk het bos door :+

Afbeelding

We begonnen December met een prachtige dikke laag sneeuw <3 Hier in het zuiden van Zweden is het niet zo heel veel kouder dan in NL en hebben we dus zelden sneeuw. We genieten er met volle teugen van en rijden heerlijke ritten door de sneeuw!

Afbeelding

De rest van de winter was redelijk rustig, Clara is heel stabiel qua gewicht en maakt goede progressie in het dressuurwerk. We hebben het heel rustig aan gedaan de afgelopen weken en we staan allebei te popelen om het werk weer meer op te pakken. April 2024 staat ons debuut in de endurance geplanned :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:24

Leuk verslag, wat heb je haar mooi door dit eerste jaar heen kunnen helpen. Petje af hoor :).

kevinsky

Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:03

Hey wat leuk om Clara hier te zien! Ik ben trouwe volger je Insta *D Clara ziet er nu prachtig uit en ik hoop dat 2024 een mooi gezond en sportief jaar voor jullie word! *\o/*

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:31

Leuk verslag, wat woon je gaaf daar in Zweden. Clara heeft een hele vriendelijke blik, mooi paard.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:54

He wat leuk een insta volger Kevinsky :D

Dankjewel miereneter :) Ze is van zichzelf heel zacht en lief, maar heeft helaas een lastige tijd gehad als jong paard waardoor ze heel gevoelig en geprikkeld kan zijn. Maar diep van binnen is ze een doetje <3

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:43

Erg leuk paard en een prachtige omgeving! :D

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: 2023, het leven met een draver... is gaver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:34

wauw jullie hebben echt een mooie ontwikkeling door gemaakt dit jaar zeg! mag je trots op zijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:18

Leuk verslag en mooie foto's !
Wat heeft ze een trouwe blik in haar ogen <3 . Dat viel mij gelijk op op elke foto.
Na alle pech die jullie gehad hebben, kan het alleen maar een geweldig nieuw jaar worden !

Proficiat met je nieuwe baan ook. Ik zie Dodson&Horell... één van de beste paardenvoeders die ik ken :D