2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 13:21

Al die jaren op Bokt en nog nooit een jaaroverzicht gemaakt..
Dit was wel een heel bijzonder jaar, met verdriet en een erg mooi nieuw begin. Dus tijd voor een overzicht! Het is een heel verhaal.

Het verdriet betrof mijn mooie KWPN merrie Beauti. Inmiddels 16 jaar en ik had haar al 15 jaar.
Al een jaar of 8 geleden begon ze raar te doen, heel gespannen en bizar schrikachtig.
Na 2 jaar schrikken was dit ineens over en werd ze heel sloom en down. Ze deed het niet goed in het land, ineens meer wintervacht. Bloed laten checken, alles goed.
Beauti toen ze nog gezond was:

Afbeelding

Van stal gewisseld, minder lang buiten, regelmatiger eten. Het ging niet beter.
Ondertussen verloor ze ook enorm veel spieren, ik zag eerst een soort bult op haar bil en later werd haar rug heel raar. En toen viel het kwartje. Zou ze geen PPID hebben? Iedereen zei, nee joh dat kan niet zo'n 'jong' paard. Nou, echt wel dus. Torenhoge waardes. Dus begonnen met Prascend. Ze knapte er wel iets van op, maar ze werd niet meer zichzelf. En toen begonnen de beenblessures, elke keer een ander been.
Bij het weer opbouwen van een peesblessure rechtsvoor, vond ik haar linksachter niet goed lopen. Ik wist al dat het slecht nieuws was, want ze stond al maanden op rust voor de peesblessure. Ik plaats geen foto van hoe ze er toen uit zag. Heel verdrietig.

Ik ben niet meer de jongste maar nog best fit en vond het jammer dat ik niet meer kon rijden, dus ben maar les gaan rijden op een manege. Ook wel met de gedachte dat het met Beauti niet meer goed zou komen, wat wilde ik daarna?
Nu had ik ooit een spaanse merrie ingereden (ze was wel 10, maar had nog niet veel onder het zadel gedaan) en ik vond dat zó geweldig dat ik altijd heb gezegd: de volgende wordt een Spanjaard.
Op de manege waar ik ging rijden hadden ze meerdere Spanjaarden staan, dus ik dacht nu kan ik mooi zien of dat het echt is wat ik wil.
Na een paar weken was er een nieuwe vracht uit Spanje aangekomen, daarbij zat een magere donkere onoogelijke schimmelmerrie van 2,5 jaar. Ik zag haar en dacht 'die vind ik leuk!'. Later bleek dat dit niet de beste paarden uit Spanje waren.. ze hadden allemaal wel wat en het donkere merrietje ook, kom ik later op terug.
Ze liep alleen elke dag een paar uur buiten, dus ik mocht met haar doen wat ik wilde. Maar had zelf ook wat in de lappenmand gezeten (zwakke polsen) en ze had nog wel wat opvoeding nodig aan de hand. Dus ik hield het even bij elke week poetsen en wat aandacht geven. Ze zag er toen zo uit:

Afbeelding

Toen het schimmeltje 3 was is ze ingereden, ze was voor de verkoop. Maar ja, ze was nog steeds niet erg mooi.. Groot hoofd, dun nekkie.. Dus niemand wilde haar kopen. Ze is de hele zomer op de wei gegaan en kwam in november behoorlijk mat en schraal terug naar binnen. Toen ben ik haar gaan leasen (lekker slim, betalen om een paard in te rijden, maar goed ik vond haar leuk en had er plezier in). Meteen een beetje bijgevoerd elke dag.

Afbeelding

Ondertussen werd mijn angst waarheid, de blessure linksachter van Beauti had een slechte prognose. Nog een poging gedaan met inspuiten, maar dat hielp ook niks. Ze was ook niet pijnvrij en heel eerlijk gezegd was dat wel een beetje een opluchting voor mij. Ik was al zó lang met haar aan het tobben en ze was zó ongelukkig. Wat moest ik met haar doen, ze kon niet op de wei, is te groot en te sterk als 'coachingpaard', ik kon ook niet eeuwig met haar blijven wandelen. Maar goed de beslissing was nu niet moeilijk. Daarmee niet minder verdrietig he? Ze is ingeslapen en was echt op, ondanks dat ze pas 16 was.

Daarna viel ik in een enorm zwart gat. Plan was wel om op zoek te gaan naar mijn droompaard, ik had een aardig budget. Maar had er helemaal geen zin in. Het schimmeltje hield me op de been, want wat werd ik gek op haar. Ze heeft een onuitspreekbare spaanse naam en ik heb haar Xada genoemd.
We reden in de les, we hebben een schrikparcours gedaan, ik wandelde over het terein, we deden een sprongetje. Maar.. haar ging ik niet kopen. Ze werd wel iets minder lelijk, maar ze heeft een overvulling van een kogel voor. En ik wilde een droompaard en geen kneusje.

Dus mijn dochter en ik samen op Spanjaardenjacht. Prachtige paarden gezien hoor, maar wat zijn ze duur. Allemaal was er wel wat. Vooral vaak kleiner dan de advertentie. En toen begon er ergens iets te kriebelen.. Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Wat ís mijn droompaard eigenlijk? Is dat een oogverblindende ruin met lange manen en een verleden met een opstapprobleem, of een die eigenlijk te klein is, of een die eigenlijk te duur is?
Of heb ik mijn droompaard al? Waar ik 4x in de week heerlijk van geniet? Die een rare bult heeft op haar been?
Met de eigenaar overlegd dat we de bult konden laten onderzoeken en als die geen kwaad kon zou ze verder gekeurd worden. Nou.. de bult is een schoonheidsgebrek en op een kleine ocd na werd Xada helemaal goedgekeurd, de dierenarts vond het een erg leuk paard!

Toen heb ik haar gekocht!!
En wat ben ik blij met haar, ik weet nu wel zeker dat ze mijn droompaard is. Inmiddels staat ze op mijn eigen pensionstal en hebben we van de zomer meegedaan aan de dressuur en springles, buitenritjes gemaakt en 2x KNHS gestart. Het is Genieten! En met regelmatige training en goed eten begint ze ook steeds mooier te worden!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In oktober heb ik het ocd'tje weg laten halen, was wel een pittige tijd want ze was ineens niet meer zo braaf na 2 weken boxrust en daarna alleen maar stappen. Maar toen we weer mochten longeren was ze weer haar lieve zelf en nu zijn we weer heerlijk aan het opbouwen. Ze rijdt zo lekker en we hebben een geweldige band. Dus op naar 2024!

Afbeelding

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:49

Wat een dubbel jaar moet dit zijn geweest. Sterkte met het verlies en ook gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Je ziet al echt het mooie paard er in terug hoor wat ze gaat worden ( en al is).

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:04

Wat een dubbel verhaal!

Maar je nieuwe dame, heerlijk bekkie heeft ze. Ik hoop dat ze alles waarmaakt dat je in gedachten hebt voor jullie saampjes

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:42

Wat jammer van je prachtige Beauti... Los van haar is het een prachtig jaaroverzicht!
Grappig om te lezen dat je eigenlijk je droompaard al had staan haha
Veel plezier met elkaar in 2024!

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:55

Gelukkig heeft ons hart plaats voor meerdere (dieren) liefdes. Beauti zul je nooit vergeten, net als Xada die zo te zien steeds meer veranderd van een gewoon eendje in een prachtige zwaan.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:42

Ach wat jammer van jouw prachtige vorige paard maar wat heb je nu ook weer een prachtige dame onder je kont :D

Ik vind haar echt wel mooi hoor en sowieso is het nog veel belangrijker dat ze jouw droompaard is en wat fijn dat die gekke bult niks geks bleek te zijn en dat ze dus nu nadat die ocd er uit is gehaald gewoon helemaal goed is. Is ook wat waard +:)+

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:27

Ah sneu van je KWPNer zeg...PPID is echt zo'n rotziekte. :-(

Die Spanjaarden worden vaak steeds knapper naarmate ze ouder worden. Ik vindt het een knap dier zo al op die laatste foto. Die karakters zijn goud waard. Dat jullie nog maar lang plezier van elkaar mogen hebben.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:18

Ellendig begin inderdaad, maar wat een mooie merrie heb je nu. Wens jullie een geweldig jaar!

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: 2023 een verdrietig begin en een mooi einde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:36

herkenbaar verhaal. Ik was ook opzoek naar mijn droompaard en had allemaal wensen.. uiteindelijk stond mijn droompaard al tijden op mijn te wachten op de stal waar ik een paard verzorgde.

ik vind haar juist prachtig, en denk dat ze gaat uitgroeien dat een hele mooie dame *\o/* <3

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:58

Wat sneu van Beauti zeg.. Sterkte.

Wat leuk om die schimmel terug te zien!! Ik heb haar tweemaal bekeken toen ze te koop stond toen ze nog twee was. Ze zag er inderdaad toen zo uit zoals op de bovenste foto. Fijn dat ze op een goede plek terecht is gekomen :) Ze is al mooi uitgegroeid!

Jigger00
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:03

Hé, Tilmar je staat met Xada in uitgelicht!!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-01-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Echte naam in boktnaam veranderd ivm privacy

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:59

Wat leuk zeg in Uitgelicht!!

Dank jullie wel voor de leuke reacties! Ik ben echt zo blij met haar. Mijn man zei achteraf 'ik wist allang dat je haar ging kopen'. Maar zelf wilde ik het écht niet. Gelukkig op tijd ingezien!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:56

Wat een heerlijk verhaal voor jullie allebei. Wat fijn voor Xada dat ze zo terecht is gekomen.
ik herken jouw verhaal mbt opluchting en verdriet, wat ligt dat akelig dicht bij elkaar als de zorgen zo groot zijn. Veel sterkte met het verwerken van dat verdriet!

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:58

Knappe Xadie zomaar in uitgelicht <3.

Zo is het goed zichtbaar hoe snel ze ontwikkeld is de afgelopen tijd!

Anne_art
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:23

hoop dat 2024 je veel geluk brengt

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:26

Xada ziet er prachtig en gelukkig uit, wat een cadeautje zo'n fijn dier.

Vergeten doe je je vorige paard nooit maar weer genieten van een ander is echt wel heel fijn!

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:29

Prachtig merrie en ze wordt elk maand mooier. De challenge met Spaanse paarden is dat ze langzaamer uitgroeien, ze moeten meer tijd hebben. Over 3 jaar, kijk je terug op de foto van Xada aankomst en je zal haar niet herkennen.
Veel plezier ermee de volgende jaren.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:50

<3 Wat een mooie Merrie is Xada, helemaal niks mis mee. Succes met haar in de toekomst, hopelijk verzacht ze de pijn van het verlies voldoende :(:)