2023 met Ivy!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 17:36

Vorig jaar had ik een megagoed jaar met Ivy: [RIJ-ITP] 2022: Een jaar waarin ik superveel bereikt heb met Ivy!. Ik hoopte dat dit jaar vol te kunnen houden. Mijn doelen waren om in 2023 lekker verder te rijden, het rijden in de buitenbak vol te houden en om het rijden in het bos ook te verbeteren. Deze doelen heb ik gedeeltelijk behaald. Ik heb afgelopen jaar heel veel gereden en het is t/m september gelukt om in de buitenbak te blijven rijden. Helaas werd het vanaf toen zulk regenachtig weer, dat onze buitenbak voor dresuurmatig rijden niet meer geschikt was. Het rijden in het bos heb ik afgelopen jaar wel wat gedaan, maar het is nog niet veel verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Maar laten we starten in januari!

Januari
Op 6 januari brak ik helaas mijn teen, veroorzaakt door mijn lieftallige andere paard Shan :+ Hierdoor kon ik zelf niet zo veel met Ivy doen, maar werd ze gelukkig verzorgd door veel lieve stalgenootjes. Mijn bijrijder ging lekker met haar wandelen in de sneeuw.

Afbeelding

Eind januari stapte ik stiekem voor de eerste keer weer op, ondanks dat dat eigenlijk nog niet mocht :D

Afbeelding

Deze fantastisch charmante outfit werd veroorzaakt doordat ik eigenlijk languit op de bank lag, terwijl ik gebeld werd door een stalgenootje. Mijn nieuwe bijrijder kon Ivy niet pakken uit de stal en mijn stalgenootje lukte het ook niet, omdat Ivy echt ontzettend kwaad werd. Ik hees mezelf daardoor in deze charmante outfit in de auto en mij lukte het gelukkig meteen om haar te pakken. Het bleek uiteindelijk dominantie en uitproberen te zijn. Aangezien ik toch op stal was, heb ik mijn nieuwe bijrijder geholpen met longeren en rijden en daardoor kon ik het niet laten om daarna nog even zelf op te stappen!

Februari
In februari kreeg ik eindelijk officieel groen licht om weer te gaan rijden. Het was weer even wennen merkte ik. Vooral rechtsom was Ivy ontzettend zwabberig en scheef. Ook had ze wat last van hoesten. Op de filmpjes die die dag gemaakt waren zag ik dat ik weer echt moest letten op mijn beenhouding en dat ik minder moest stuiteren met doorzitten, dus mijn doel werd om daar korte stukjes mee te oefenen.


Maart
In maart ging ik lekker op dezelfde voet verder. We trainden in de dressuur, reden weer eens een wedstrijd, deden grondwerk, de fysio kwam, deden vrijheidsdressuur en mijn bijrijder werd steeds meer een team met haar. 's Avonds op stal vermaakte ik me met stalgenootjes, we hadden een vaste groep paarden die altijd samen naar buiten gingen en die we samen verzorgden.

[RIJ-ITP] Twee keer een derde plek met Ivy!

April
Begin april had ik het doel om in de achterste buitenbak bij ons op stal te kunnen rijden. Die vindt Ivy vaak wel spannend, omdat deze aan de straatkant ligt en er vaak mensen voorbij komen. Een stalgenootje heeft me geholpen. De eerste keer ontplofte ze al toen ik aan het aansingelen was. Waarschijnlijk omdat iemand anders met haar paard naar het bos ging. Toen was ze helemaal niet meer bereiken, dus zijn we weer teruggegaan naar 0. Toen ze braaf was met het loswerken, hebben we het na een tijd opnieuw geprobeerd. We werkten aan het hebben van een connectie en begonnen met het rijden in de voorste buitenbak. Toen dat goed ging, hebben we dat opgebouwd naar de achterste buitenbak totdat we zelfs een rondje door het water stapten. Uiteindelijk is onze missie tijdens deze maand geslaagd!

Afbeelding

Mei
Het weer werd gelukkig weer beter, dus de paarden konden heerlijk genieten op de paddock.

Afbeelding

Verder reed ik weer een wedstrijd en ging ik samen met twee oud-stalgenootjes naar het bos.
[ITP] Wat plaatjes van de afgelopen maanden van Ivy!

Juni
In juni ging een vriendin van me weer eens mee naar Ivy. We oefenden met het poetsen in de stal, omdat ze daar erg kwaad van kan worden. Daarom is het fijner om dit met twee mensen te doen, zodat de een kan poetsen en de ander kan corrigeren. Daarna gaven we haar natuurlijk ook wat beweging.

Afbeelding

Juli
In juli was het warm. Daarom kreeg Ivy wat meer vrij en ging mijn bijrijder met haar wandelen in het bos.

Afbeelding

[b]Augustus[/b]
In augustus ging er weer een vriendin mee. Ze werkte met Ivy aan het loswerken. Deze maand besloot Ivy dat het weer tijd was om ons wat te gaan uitdagen. De dominante Ivy kwam steeds meer naar boven.

Afbeelding

September
Ivy besloot deze maand dat ze haar normale eten niet meer wilde eten. Met wat hulp van bokkers werd dit aangepast en genoot ze er weer van.


Verder kreeg ik een berichtje van een stalgenootje dat Ivy uit haar paddock was gebroken en daar buiten gras stond te eten tussen de paddocks. Ze was vanaf deze maand het lang buiten staan weer vaker beu. Ook weigerde ze weer om te plassen op de paddock, waardoor ze het nog minder lang volhield.

Afbeelding

Oktober
Als het lekker weer was, genoot ze er gelukkig nog wel van.

Afbeelding

Verder kregen we onze jaarlijkse les in vrijheidsdressuur, waarbij ze erg enthousiast werd.
[ITP] Update van Ivy!

November
In november reed ik weer eens een dressuurwedstrijd. We reden een F11-proef en eindigden op een derde plaats met 213 punten en 60.857 procent.

Afbeelding
[ITP] Update van Ivy!

December
En dan zijn we alweer aangekomen bij de laatste maand van het jaar. Rond de sinterklaasperiode stond er een pietenparcours in de bak voor de manege. In het weekend konden wij daar als pensionklanten ook gebruik van maken. Ze vond het in het begin best spannend, maar was uiteindelijk erg braaf.

Afbeelding

Verder kreeg ik een appje van een stalgenootje dat mijn deken toch niet helemaal windbestendig bleek te zijn :D
Afbeelding

We eindigden het jaar met een springwedstrijd en een schriktraining. Verder besloten we om weer harder te gaan trainen in de dressuur, omdat ik merkte dat ze wat stijver werd en minder goed ging lopen.
[ITP] Lekker bezig in de maand december met mijn paarden!

En zo eindigen we het jaar weer. We hebben niet veel spectaculaire dingen gedaan en ook niet per se veel dingen bereikt, maar het was wel een steady jaar met gelukkig weinig blessures. Volgend jaar hoop ik wel wat meer dingen weer te bereiken. Ik wil graag ernaartoe werken dat ik Ivy dressuurmatig kan gaan rijden op neckrope. Daarvoor zijn we dit jaar al gestart met onze band nog veel sterker te maken. Daarnaast hoop ik, als het weer het toelaat, eindelijk weer te kunnen rijden in de buitenbak en ik ben van plan om het springen en het rijden in het bos dit jaar weer meer op te gaan pakken. Ik ben benieuwd hoever ik zal komen met mijn doelen dit jaar!

Bedankt voor het kijken en reacties en tips zijn altijd welkom!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:46

ITP --> EJL-ITP

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: 2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:13

Vriendelijk paard :j En knap wat ze met haar deken heeft gedaan op de laatste foto :')

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 18:26

Dankjewel! Ze heeft zo haar momenten van vriendelijkheid :D
Stiekem was ik de schuldige van de deken op de laatste foto, want ik had de bilkoorden niet zo strak vastgemaakt. Dat in combinatie met de stormen van afgelopen maand was niet echt een match :') Maar ik moest wel erg lachen om haar hoofd erbij; ze vond het gelukkig niet zo erg haha!

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: 2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:10

Leuk om te zien dat het zo goed gaat met jou en Ivy samen. Lekker genieten met je paard!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2023 met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 13:45

Dankjewel! Ik kijk ook altijd onze jaaroverzichten weer door en ik zie zelf ook zoveel vooruitgang steeds. Heel leuk <3