Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 00:51

Spuit 11 doet ook eens een boekje open. Eigenlijk wilde ik dit nog in 2023 plaatsen, maar iets met chronisch tijdgebrek. :x

Toch wilde ik graag een overzichtje delen, dus bij deze.

De mensen die mijn topic in de kraamstal gevolgd hebben, weten dat ik in Mei 2022 mijn minimerrie Kruimeltje en haar ongeboren veulen Tos ben verloren. Degenen die mij 'vroegah' op bokt volgden, weten dat ik altijd 2 bonte shetlanders had waar ik van alles mee uitspookte; Bas en Tom. Tom was een blauwbonte (of zwartroanbont, give it a name) ruin.

Ik heb al jaren altijd shetlanders gehad, naast andere pony's. Bas was de grondlegger van mijn shetlanderliefde. Daarna kwamen er ook nog een Welsh, Exmoor en Appaloosa, maar de shetten zijn altijd aanwezig geweest.
Na het overlijden van Kruimeltje was ik na al die jaren volledig shetlanderloos. En hoewel mijn andere pony's ook heel leuk zijn, miste ik toch echt wel de guitige kleine kinderpony in mijn kudde :o

In juli 2022 zag ik op Facebook een blauwbonte shetlandpony te koop staan; 2 jarig hengstje grote maat. 'Leuke pony, echt een San-pony' dacht ik nog, maar het verdriet van het verlies van Kruimeltje was nog te vers, ik was nog niet toe aan iets nieuws. :n
In september 2022 zag ik dezelfde pony weer te koop aangeboden worden op Facebook. Dat triggerde me, dus ik besloot een berichtje te sturen naar de verkoper voor wat meer informatie, en of het klopte dat de pony nu opnieuw te koop stond. Dat bleek te kloppen, de eigenaar had de pony verkocht en zou hem meenemen naar een evenement waar mensen uit België zouden komen om hem op te halen, maar die bliezen de boel af. Daarna had hij er niet echt haast mee gehad hem weer opnieuw aan te bieden, maar hij wilde nu plaats maken voor nieuwe aanwas van de aanstaande Zuidlaardermarkt. Ik maakte de afspraak om een kijkje te komen nemen.

Daar aangekomen was ik op slag verliefd. Er stond een wat sullige pony, te lang op de hoeven met niet een typisch shetlanderhoofd maar een wat langer lijzig hoofd met kleine oogjes. Ontzettend lief en mak voor een 2jarig hengstje. Afstamming onbekend, waarschijnlijk shetlander x iets anders.
Toch viel ik voor hem, hij deed me op een positieve manier terug denken aan Bas en Tom. De mooie roanbonte kleur van Tom, en Bas was ook geen 100% shetlander, ook uit de kluiten gewassen met een wat lang eenvoudig hoofd. Ik hoefde niet na te denken en kwam in overeenstemming met de eigenaar, ik had een nieuwe shetlandpony *\%/*

De pony bleek 'Klaas fan it Heidehoekje' te heten, naam gegeven door degene die het paspoortje bij hem aangevraagd had (Die had hem weer als veulen meegenomen bij een andere pony die hij kocht, tot zover ben ik zijn geschiedenis te weten gekomen)
Nou hou ik van korte stoere namen, maar Klaas ging me toch echt te ver }:0 Dat moest echt even iets anders worden

Gooi dan de letters van Bas en Tom wat door elkaar en maak kennis met... Sam! _/-\o_

Ik haalde Sam op in oktober 2022, waarna hij direct opgenomen werd in de kudde:

Afbeelding

In januari 2023 was hij al lekker gewend en speelde hij vrolijk met de rest mee. Voor de duvel niet bang en heel nieuwsgierig
Afbeelding

In februari heb ik Sam maar vast even beleerd, hij was tenslotte toch al bijna 2,5 :+
Afbeelding

In maart bewees hij de eerste shetlanderstreken.... vakkundig de tussendraad ontdaan van de poortgreep, zie de greep op de grond bij de paal, lint volledig de andere kant op gestuiterd, hindernisstaanders zijn er om omgegooid te worden toch? O:)
Afbeelding

In april vond ik het tijd om hem te castreren, het was aldoor mooi weer dus plan was het buiten in het land te doen, maar exact op de dag van de afspraak begon het te regenen. Besloten om de ingreep dan toch in de stal te doen, en dan daarna direct weer naar buiten.
Afbeelding

Sam doorstond de castratie en het herstel prima. En hoe mooier het weer langzaam aan werd, hoe meer overheerlijke dutjes hij deed :O

Afbeelding

In mei stond zijn eerste uitje op de planning; de ponykeuring. Hier in de buurt heb je op diverse Concours Hippique's altijd een ponykeuring rubriek voor kinderen. Geen stamboek maar gewoon lekker alles door elkaar voor de leuk. Ik deed hier vroeger al aan mee met Bas en Tom en de toenmalige verzorgmeisjes, en mijn zoon is met Kruimeltje op meerdere keuringen geweest,
Mijn huidige vaste ponymeisje Annika had al een beetje met hem geoefend (zij heeft de laatste keer van Bas ook met Bas op de keuring gelopen dus wist wat de bedoeling was, maar Bas was een robotje van wie zij alles geleerd heeft, en nu moest zij het aan Sam leren, wat ze heel mooi deed)
We hadden hem mooi gewassen en opgepoetst en wat waren ze knap samen.
Sam vond het allemaal reuze interessant, vooral alle merries om hem heen. Want hoewel gecastreerd, de hormonen waren nog niet volledig verdwenen dus hij liep vooral met zn pielemuis te zwaaien i.p.v dat hij zich een beetje knap liet zien in zijn ronde _O-
Verder was hij superbraaf, een 2 jarige net hengst-af pony zo uit het land ineens op een hele entourage met tenten, vlaggen, andere pony's en paarden etc. Hij had geen klassering op deze keuring maar dat hij zich keurig gedroeg en een ervaring rijker was, was voor ons al een dikke prijs +:)+

Afbeelding

In juni kreeg hij steeds meer praatjes, hij is niet vies van een flink potje ponyboks met zijn grote 'Brother from another mother"

Afbeelding

In juli stond de volgende ponykeuring op de planning. Deze werd wat serieuzer aangepakt door de organisatie dan die andere. Hier lijkt alles helemaal 'op het eggie' dus Annika vond het reuzespannend. Ondanks een flinke stortbui met onweer waardoor de keuring even stilgelegd moest worden liet Sam zich keurig zien, de zwaaiende pielemuis was verdwenen en hij liet zich netjes opstellen en draafde keurig rond. De jury vroeg zich af of hij echt nog maar 2 was, en gezien hij net zijn voortanden aan het wisselen was kon ik dat volledig eerlijk beamen.

Resultaat 1e in eigen rubriek! *\o/*
Afbeelding

Daarna nog een ronde in het dagkampioenschap waar het erom spande, Sam werd geen dagkampioen maar ze waren wel 2 dikke linten en een beker rijker. Wat een topdag!
Afbeelding

In augustus weinig bijzonderheden, Sam is nog maar een puppy dus die mocht na de keuringen ook even weer lekker jonge pony zijn.

september
Ik heb met Tom altijd gemend, en Kruimeltje hadden we voor de tweewieler met mijn zoon erop. Het kriebelt mij enorm om met Sam te gaan mennen als hij oud genoeg is. Met pijn in mijn hart had ik Kruimeltjes tweewieler verkocht want die is veel te klein voor Sam, en had ik alvast een ander tweewielertje gekocht voor het opstarten met Sam als hij 3 is. Maar toen trof ik ook fantastische marathonwagen op marktplaats en tsja, die staat nu dus al bij ons thuis in de garage te wachten tot hij gebruikt mag gaan worden :+ Voordat deze in de garage belande kon ik het niet laten om heel even te kijken hoe dit dan zou gaan staan met Sam ervoor. Ik had het oude tuig van Tom nog liggen, altijd netjes in het vet gehouden en bewaard. Sam is ongeveer net zo groot als Tom, net iets groter dus dat moest passen.
Dus in Sam in het tuig gehangen en een 'net alsof' foto gemaakt met het tuig en de wagen <3 Daarna de boel weer opgeborgen, dat zijn hele rustige plannen voor dit jaar.

Afbeelding

Niet kort hierna, trof ik Sam op een zondagochtend met allemaal slijm en schuim uit zijn mond. Hij had ineens moeite met eten en drinken, had hoge koorts en toonde duidelijk niet happy.
De veearts is 2x geweest en vermoedde eerst een reactie op een klaver die een schimmel heeft in het najaar waarvan ze kunnen gaan schuimen. Alleen klopte de koorts daar niet bij :?

Toen de veearts s' avonds weer kwam omdat de koorts bleef stijgen ondanks remmers en Sam echt niet meer zonder problemen kon eten, kreeg ze het vermoeden dat hij wel eens een abces in zijn tong kon hebben. Hij had een wondje op zijn tong en daar zou zomaar eens een bacterie in gedrongen kunnen zijn. Sam gaf veel pijnreactie op de tong.
Hij kreeg antibiotica en dubbele dosis pijnstiller/koortsremmer en daar zou toch echt de koorts van af moeten nemen.
Toen ik hem 's nachts temperatuurde was dat ook zo, maar nog geen 2 uren later steeg de temperatuur alweer flink. Het lukte hem niet om te eten en hij dronk ook niet. Dus opnieuw veearts gebeld, die hem graag in de kliniek wilde hebben omdat ze verder onderzoek wilde plegen en hem beter in de gaten kon houden gezien de snel stijgende temperatuur.
Dus in eerste instantie naar de kliniek in Noordwolde gebracht.
Niet veel later nadat we Sam daar afgeleverd hadden werd ik gebeld. Ze hadden een röntgenfoto en echo gemaakt en haar vermoeden van de avond ervoor was juist; Sam had een flink abces van 4 cm diepte ín zijn tong. Dat had al een poos gesluimerd maar kennelijk is hij hard voor zichzelf want tot de dag van het schuimen was er niks aan hem te merken.

Hij moest onder volledige narcose op de operatietafel, en moest geïntubeerd worden vanwege verstikkingsgevaar. Vanwege dit en ook omdat ze dit nog niet eerder zo mee hadden gemaakt, hebben we hem diezelfde avond nog verhuisd naar de kliniek in Den Ham, Overijssel. Daar zou hij de dag erop geopereerd worden door mijn eigen veearts en een veearts van Den Ham. Ze wisten niet zeker of het te draineren viel, het abces zat helemaal achterin en was lastig bereikbaar. Ze konden me niet zeggen of het ging lukken, ze konden me niet zeggen of hij ervan zou genezen, ze konden me eigenlijk alleen vertellen dat ze gingen proberen het abces te legen en zo goed mogelijk schoon te maken.
Wat een ellende ineens allemaal voor zo'n jonge pony. Ik had het even heel zwaar. Was heel bang hem nu ook weer te moeten verliezen. In 2020 moest ik Bas laten gaan, in 2021 Tom, in 2022 Kruimeltje en haar veulen. Moest ik nu ook alweer afscheid nemen van Sam? Ik had zo met hem te doen, hij voelde zich zo ellendig ;(
Afbeelding

De volgende dag kreeg ik einde van de dag na zenuwslopende uren eindelijk bericht over de operatie. Alles was goed gegaan en het leek zelfs een beetje mee te vallen. Er bleek toch al wat verdunning in de huid van de tong te zijn dus ze hebben het abces eruit kunnen masseren en hebben niet hoeven prikken of snijden (waarvan ze dus niet zeker wisten of dat haalbaar was, je kan geen halve tong wegsnijden). Ze hebben 4x4 cm kaaspus eruit gehaald Alles goed uit kunnen spoelen en leeg en schoon kunnen krijgen en hij is keurig uit de narcose gekomen. Ze verwachtten dat het zelfhelend vermogen van de mond goed zijn werk zou doen. Bleef natuurlijk wel een risico met eten en vuil etc.,dus hij moest nog een poosje antibiotica en goed in de gaten houden dat het niet opnieuw zou gaan infecteren.
De oorzaak was een geïnfecteerd wondje door of scherpe randen op de kiezen (hij was flink aan het wisselen dus ze hadden al meerdere doppen van zijn kiezen gehaald en de kiezen glad gevijld), of een ander scherp iets wat in z'n tong geprikt heeft waarna het is gaan infecteren en ontsteken.
Uiteraard was dit wel een zeldzaam geval, want normale gevallen doe ik niet aan :roll:

Na een week nazorg in de kliniek kreeg ik groen licht om Sam weer op te halen. Wat was hij blij weer thuis te zijn en de kudde ook. Bij nacontrole van de veearts leek het wondje goed genezen en voelden ze er op dat moment niks onder. Lastige is dat je in een mond zo ver achter in niet kan spoelen, dus zekerheid dat het niet opnieuw zou gaan ontwikkelen had ik niet. Het was puur aankijken en afwachten :\

In oktober leek Sam goed opgeknapt te zijn, dus gelukkig kon de afspraak doorgaan die ik al veel eerder had gemaakt; Sam zou op dierendag op bezoek in het verzorgingshuis een dorp verderop. Zo fijn dat hij voor die tijd weer de oude leek.

Ondanks dat ik Sam ontzettend bomproof vind voor zo'n jonkie, was een ronde in de huiskamers van een verzorgingshuis toch wel weer iets nieuws. Dus voor die tijd toch nog even een kleine schriktraining thuis gedaan, die hij met vlag en wimpel doorstond :)F

Afbeelding

Annika was mee naar het verzorgingshuis, en wat deden ze dit ook weer braaf. Sam liep door de gangen van het verozrgingshuis alsof het de normaalste gang van zaken was, en liet zich gewillig aaien en knuffelen door de soms tot tranen geroerde bewoners. Wat mooi om dit te kunnen bieden. Voor ons zo simpel, voor sommige bewoners van grote waarde :knuffel:

Afbeelding

We hebben afgesproken dit vaker te doen. Moet dan wel even een oplossing vinden voor de ongelukjes in het huis :Y)

http://boktimg.nl/img/m/Buneer.jpg


In november begon Sam proppen te maken van zijn hooi. Ik vertrouwde het niet dus heb de veearts weer laten komen. Ze hebben toen opnieuw wat randjes van zijn kiezen gevijld, en nog een echo van de tong gemaakt. Daar was wel een zwart bolletje te zien op de plek waar het abces had gezeten, maar ze kon mij niet zeggen of dat littekenweefsel was of toch weer een nieuw ontwikkelend abces. Behalve het proppen gaf hij nu geen pijnreactie of andere moeizaamheden met eten, dus we hebben het op aankijken gezet. opnieuw de plek aanprikken kon juist alleen maar ellende geven als het dan toch geen abces was en dat weer opnieuw zou gaan infecteren.

Daarna heb ik geen problemen meer gezien. Hij is nu lekker de 1-na binnenste snijtanden aan het wisselen, met de kiezen na de laatste behandeling geen moeite met eten of tekenen van ongemak gezien. Dus ik durf voorzichtig wel te stellen dat hij er van genezen is en er niet opnieuw een abces zit, dat had dan nu al duidelijk moeten zijn.

En zo zijn we via een saai en nat december alweer januari 2024 ingerold.
Sam is een flinke shetlander, wat ik opzich heel fijn vindt want dan kan ik er qua mennen zelf mee op pad, en qua rijden is hij dan ook niet alleen voor de allerkleinsten. Mijn doel is om hem dit jaar langzaam aan op te pakken qua beleren voor de wagen en onder het zadel. Volgens zijn paspoort wordt hij in februari 3 jaar, qua tijdlijn klopt dat wel gezien het contact dat ik heb gehad met de paspoort aanvrager. Ik heb geen haast, ik laat hem lekker puppy zijn en we gaan het speels oppakken. En ook willen we dit jaar weer heel graag aan de ponykeuringen mee doen, en wie weet dus een terugkerend project maken van het bezoeken van het verpleeghuis. Als alles straks weer wat droger, schoner en minder harig is (ze leven bij mij 24/7 buiten)

Momenteel heeft hij een flinke groeispurt. Vanmorgen had ik ze even lekker op de grote wei en maakte ik een foto van Sam tegenover mijn Exmoor Nozem. Zoals hij nu groeit, denk ik dat hij Nozem nog wel eens voorbij kan schieten qua schofthoogte (Nou is Nozem een klein Exmoortje dus we hebben het over een 110/115 cm)

Afbeelding


Tot zover mijn voorstelronde van Sam, gelijk in een jaaroverzicht want zolang alweer geen tijd om actief te bokken.
Hoop wel eens wat vaker tijd te vinden om de ontwikkelingen van Sam en de rest van de pony's op mijn Ponyplace te delen

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Sica op 05-01-24 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveel aan afbeeldingen in link gezet (max 15)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 01:12

Wat fijn dat je weer zo’n leuk maatje hebt gevonden! Ik kan me het overlijden van Kruimeltje nog goed herinneren, volgde jullie de laatste dagen voor de bevalling op de voet :(:)
Heel veel geluk gewenst samen *\o/*

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 02:01

Wat een ontzettend leuke pony… blijf ons vooral spammen met jullie avonturen..

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:57

Wat een leuke en knappe pony is Sam!
En wat een pech met dat abces. Ik ben blij dat dat uiteindelijk allemaal goed is gekomen.

Veel plezier met deze leukerd.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:07

Wat een leuke pony! En hij past zo goed in je groep.
Veel plezier in 2024!
En inderdaad, leuk om meer avonturen te zien.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:16

Wat ontzettend leuk om weer een topic van je te zien! Sam is echt een dotje, wat fijn dat je weer zo’n kleine ondeugd in de wei hebt staan <3

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:52

Ik kan me kruimeltje ook nog goed herinneren. Het moment waarom ik besloot nooit een veulen te gaan fokken :(
Sam is wel een hele leuke pony! Straks is hij even groot als Nozem, zouden ze dan in tweespan voor je vierwieler kunnen?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:23

dioni schreef:
Ik kan me kruimeltje ook nog goed herinneren. Het moment waarom ik besloot nooit een veulen te gaan fokken :(
Sam is wel een hele leuke pony! Straks is hij even groot als Nozem, zouden ze dan in tweespan voor je vierwieler kunnen?


Oh echt? Dat mijn topic je dat heeft doen besluiten :(:) Tsja het gaat honderden keren goed, bij mij helaas gruwelijk fout. Ik heb nu geen merrie meer en zal die ook niet zo gauw weer hebben want ik heb meer met ruinen dus Kruimeltje was al een uitzondering, maar ik ben er ook wel goed van genezen en zal nooit weer een veulen willen fokken.

Wat betreft samen met Nozem in het tweespan; wie weet. Er zit wel een langboom bij de wagen dus als hij het enkelspan goed oppakt en Nozem ook (die kent nog niks verder dus moet ik ook mee aan de slag), is dat misschien wel eens toekomstmuziek :j

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:22

Wat is Sam een prachtige pony! Snap dat je daar voor gevallen bent.
Ook ik heb toen je topic gevolgd en kan er nog steeds ontroerd van worden als ik Kruimeltje lees....is het de naam of....ik weet het niet. Doet me echt wat.
Heel veel geluk met deze leukerd! Blijf lekker posten, je schrijft zo leuk!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:06

Wat een aansprekende pony <3 . Zowel qua bouw als kleur. Hopelijk blijft het gedoe met zijn tong verder uit.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:42

Mooi verslag en gelukkig dat het goed is afgelopen met de tong

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 22:32

Bedankt voor jullie leuke reacties!

@Senna21 ja hij groeit volgens mij wel mooi uit. En kleurtje is leuk he? Toen mijn veearts hem voor het eerst zag zei ze "hoe vind je ze?", omdat ik dus eerder een roanbonte heb gehad en ze zijn er wel meer, maar als je er eentje bewust zoekt vind je 'm niet zo gauw.
Heb hem dus niet bewust gezocht, maar gewoon gevonden :o

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:11

Schitterende pony!
Wat een stress met zijn tong zeg, fijn dat je het wel zo goed hebt aangepakt waardoor hij een kans heeft gekregen!
Verzorgingstehuis is geweldig, dat doe ik met onze mini ook wel eens, de oplossing voor het Oeps probleem is een mestzak eraan hangen, zelfde als bij mennen, soms even improviseren qua bevestigen maar het scheelt wel!(in geur en rotzooi)

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:28

Wat een super leuke pony! Hij doet het maar goed. Spannende momenten beleefd en nu tijd voor een mooi 2024!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Na groot verlies weer tijd voor een nieuwe aanwinst;een jaar lang Sam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 21:05

Bedankt Bonita_bon en Mirjam79.

@Bonita, ik moet idd maar eens kijken naar een mestzak. Bevestig je die dan aan een schoftje o.i.d?

Wat leuk trouwens, mijn kudde in Uitgelicht *D