Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 19:30

Sommigen van jullie zullen zich Phinne (Ibolensky x Campbell vdl) nog wel herinneren van een paar jaar geleden, ze was zó ziek als 8 maanden oud veulentje, en had echt maar een hele kleine kans het te overleven, in Utrecht gaven ze haar 10%. Maar op wonderbaarlijke wijze heeft ze zich er doorheen geknokt en is ze uitgegroeid tot een geweldig lief, leuk en knap paardje! Ons wonderpaardje! <3

Voor wie het verhaal van zo'n 3 jaar terug wil lezen: [MD] Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Inmiddels is ze ruim 3,5 en zijn we rustig aan met haar aan het werk. De tweede helft van vorig jaar heb ik er een keer of 10 opgezeten, heel december en januari heeft ze vrij gehad om daar over na te denken, en nu ben ik er weer eens opgeklommen, ze is zo ongelooflijk braaf! Het is voor het eerst dat we zelf een paard zadelmak maken, onze andere zelfgefokte merrie hebben we daar een paar weken voor weggebracht, maar met Phinne durfden we het wel aan, zij is zo ongelooflijk nuchter en relaxt! We doen echt heel erg rustig aan, juist omdat het allemaal zo makkelijk gaat. Het is wel even wennen, ons andere zelfgefokte paard, Juna, rijd ik in de lichte tour dressuur, dus dit is wel even heel wat anders, maar zo ontzettend leuk!!

Phinne woont bij ons thuis, in een heerlijke, stabiele kudde van vijf paarden. Ze staan allemaal 24/7 buiten op een fantastisch plekje. Ik merk dat dat onze paarden echt goed doet, altijd bewegen en altijd contact met elkaar!

Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je niet op een driejarige moet gaan zitten, dat respecteer ik. Ik kies ervoor om het wel te doen, maar wel met veel beleid, ik rijd niet langer dan 10 minuten per keer, en ga nu zo'n 2 a 3 keer per week 'rijden'. Vorig jaar was dat 1 keer in de 1 a 2 weken. Ik ben van mening dat het goed is om jonge paarden, met beleid (!!) rustig te belasten, en vanuit die filosofie werk ik ook.

Geniet mee van onze trots Phinne!

Net een paar dagen oud:

Afbeelding

Haar eerste fotoshoot, 3 jaar oud <3

Afbeelding

Afbeelding

Rustig aan het werk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We wonen aan het bos, dus het eerste 'bosritje' is ook al gemaakt, achter mama Fay aan durft ze alles!

Afbeelding

En zo brengt ze over het algemeen een groot deel van de dag door, chillen met haar vriendinnen:

Afbeelding

En omdat bewegend beeld meer zegt dan foto's, hier een kort filmpje van vanmiddag!


ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:54

Knappe Phinne! Het is een stevig ding geworden.
Het ziet er allemaal heel vriendelijk uit op het filmpje.
Is er helemaal geen restschade van haar ziekte?

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 20:48

Dank je! Ja, stevig is ze zeker haha, dus wat dat betreft heeft ze niks geleden van haar ziek zijn. Voor zover we merken is er geen restschade, ze heeft waarschijnlijk wel echt minder longcapaciteit, maar in Utrecht zeiden ze ook dat paarden grote overcapaciteit hebben, dus dat dat geen probleem hoeft te zijn. Binnenkort gaan we met onze dierenarts nog eens goed naar de longen luisteren, eerst voor arbeid en dan erna, ben wel heel benieuwd wat daar uit gaat komen. We merken in ieder geval niks, ze functioneert net als elk ander paard, is ook niet sneller moe of iets dergelijks! We mogen echt in onze handen knijpen, zoveel geluk heeft zij (en wij dus ook!) gehad!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:52

Knap dier wat fijn dat jullie nu zo ver zijn :) dat hadden jullie een paar jaar geleden nog niet durven dromen

Ze is mooi geworden <3

Heb je die zwarte ook nog staan? Die zo onwijs hoog kon bokken?
Laatst bijgewerkt door Neon op 04-02-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41597
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:53

Phinne herinner ik me nog wel ja! Wat is ze knap geworden <3. Wat ziet het rijden er fijn uit, zo.

Froukje_J

Berichten: 2196
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:58

Ik las de titel en dacht gelijk He een bekende naam!!
Wat is ze toch leuk en wat ziet ze er goed uit!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:07

Wowwww... die herinner ik me zeker nog! Wat ziet ze er goed uit! Fantastisch!

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 22:15

Dank jullie voor de leuke complimenten! En wat bijzonder dat zoveel mensen haar nog kennen na drie jaar!

@Neon, nee, die staat hier niet meer, die hebben we verkocht aan een vriendin van ons en die is er heerlijk mee aan het werk, dat bokken doet ze gelukkig niet onder het zadel! Maar die kon wel echt mega bokken ja!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:18

Oeh die kan ik me niet meer herinneren, heb je daar toevallig nog een Bok-foto van? :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:19

Die is mooi opgedroogd!
Was als veulen al een plaatje natuurlijk, maar kijk haar nu toch eens gaan!
Geweldig om te zien <3

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:19

Wat fijn dat ze zo goed is uitgegroeid! Ik vind het rijden er erg vriendelijk uit zien :)

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:49

Iris82 schreef:
Oeh die kan ik me niet meer herinneren, heb je daar toevallig nog een Bok-foto van? :+



Kijk maar in het zielige phinne topic( in de openingspost staat een link) daar staat een filmpje van het zwarte monster

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:33

Wat een mooi paardje is dat geworden! Veel geluk met haar!

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 01:19

Ik heb jullie vorige topic toendertijd als stille meelezer gevolgd en vroeg me toevallig laatst nog af hoe het nu met haar was. Wat superleuk om dan nu te zien hoe ze is uitgegroeid en hoe goed ze het al doet ohz! Fijn ook dat er geen merkbare restschade lijkt te zijn. Hopelijk blijft dat zo en kunnen jullie nog lekker jaren samen genieten! <3

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:24

Die herinner ik mij inderdaad nog, wat gaaf om te lezen dat het nu zo goed gaat, mooi dier! <3

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:33

Wat ziet ze er goed uit, ook je rijden filmpje is erg vriendelijk en ziet er ontspannen uit :)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:16

Toen het topic ook gevolgd.
Wat super fijn dat ze zo zonder restschade is uitgegroeid.

Knappe dame ❤️

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:20

Die herinner ik me ook nog.
En wat een toffe update.
En wat ziet ze er goed uit!
En wat doet ze het knap!

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:43

Zo dit verhaal ken ik idd ook nog. Ze is mooi uitgegroeid en doet het zo te zien prima. Veel plezier samen.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:15

Ja, ik herinner me jullie nog. We zaten samen in het veulentopic.Wat fijn dat het allemaal nog is goed gekomen. Was wel spannend kan ik me herinneren. Die van ons wordt 27 april alweer 4. Met 3 hebben we hem uit de opfok gehaald en heeft hij lekker de zomer nog bij ons land gehad en zijn we wat met grondwerk en longeren begonnen. Vanaf september zo'n beetje is hij onder het zadel gegaan. Van ons veulen is het ook wel spannend geweest, omdat we van de DA die bij de opfok liep eigenlijk het advies inslapen hadden gekregen. Hij had veel OCD in de sprongen. Gelukkig konden ze in Bodegraven hem wel opereren en dat hebben we gedaan. Sprongen zullen altijd wat dikker blijven door de operatie, maar hij functioneert goed. Blij dat we onze eigen koers hebben gevaren.
Wat een prachtig plekje hebben jullie daar voor de paarden. <3 Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 16:16

Wat een onwijs leuke reacties allemaal, dank jullie wel!! Ze is ook gewoon zo leuk <3 We zijn elke dag weer blij dat we toen de beslissing hebben genomen om er vol voor te gaan, ondanks de enorm slechte prognose.

@Iris, inderdaad, zoals Neon zegt, er staat een filmpje in het andere topic haha, lenig is ze wel!

@prompter en Jester, dank voor jullie complimenten over het vriendelijke en ontspannen rijden, dat vind ik echt heel erg belangrijk. Ik heb echt wel getwijfeld om foto's en zelfs een filmpje van het rijden op een driejarige op Bokt te zetten, daar wordt ook wel eens heel anders op gereageerd namelijk. Maargoed, uiteindelijk vind ik het een weldoordachte keuze, en sta ik daar ook echt achter, vandaar dat ik het maar gewoon plaats haha!

@Babootje, ohh ja, dat weet ik ook zeker nog wel. Wat goed om te horen dat dat ook zo fijn is uitgepakt! Soms moet je gewoon ergens voor gaan, en gelukkig is dat in onze gevallen goed afgelopen! Heb je nog wat beeldmateriaal van die van jullie? Ben ook wel heel benieuwd hoe hij is uitgegroeid!

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:20

Wat leuk om te zien dat het zo goed gaat met Phinne!!! Kan me je topic nog goed herinneren en we hebben elkaar natuurlijk ook al even gezien in het beleren 2023 topic. Maar geweldig leuke update dit! Phinne is echt uitgegroeid tot een prachtige merrie!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Wonderpaardje Phinne onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:25

Wauw echt een mooi paard <3 ! Met aansprekend hoofd ook! Mooie bouw :j

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:53

martinev schreef:
@Babootje, ohh ja, dat weet ik ook zeker nog wel. Wat goed om te horen dat dat ook zo fijn is uitgepakt! Soms moet je gewoon ergens voor gaan, en gelukkig is dat in onze gevallen goed afgelopen! Heb je nog wat beeldmateriaal van die van jullie? Ben ook wel heel benieuwd hoe hij is uitgegroeid!


Ja we hebben een topic [PP] Paarden die in 2023 beleerd gaan worden.
Daar houden we elkaar op de hoogte van onze vorderingen met het inrijden van de paardjes. Daar plaatsen we nog wel eens foto's en filmpjes.

Zo was ie

Afbeelding

En zo is ie geworden

Afbeelding

Het is een paard dat heel vlug/sensibel is. Op de foto stond hij ook in de fastforward mode. We rijden hem nu vooral terug en leren hem dat hij ons tempo moet lopen en niet mag rennen, want dat gaat nogal hard in een 20x60 bak. Hij is op zich wel braaf, maar we merken echt dat het voorjaar is :D :D Hij is heel "aan" op dit moment.

kevinsky

Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:27

Knappe Phinne! Het ziet er super fijn uit. En ze is zo te zien ook nog steeds groot genoeg geworden! Hopelijk hebben jullie nog veel gezonde jaren plezier van elkaar!

Zo leuk om al die P'tjes uit het dikke buiken topic nu rustig aan aan het werk voorbij te zien komen. :))