Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 18:41

Hoi!

Mijn vriend en ik zijn in januari 25 dagen op de Dominicaanse Republiek geweest.
Mijn schoonvader woont daar met zijn Dominicaanse vrouw.
We zijn er al een aantal keren geweest. Het is echt een prachtig eiland.
Vorig jaar zijn we zo'n beetje het hele eiland over gereden. Dit keer iets minder.
We hebben 3 keer paardgereden. De bedoeling was eigenlijk 4 keer maar 1 rit werd geannuleerd doordat er die dag veel regen viel.

1e keer was op Casa de Campo. Daar staat het huis van mijn schoonvader.
Het was een hele actieve rit van een uur. Bijna alleen maar in galop. Dat ben ik niet gewend haha. Mijn vriend al helemaal niet maar hij kon het goed volhouden!

Afbeelding

De 2e rit gingen we naar Rancho Peligro. De paarden van Casa de Campo werden daarheen gebracht. Omdat we een goede klik hadden met de paarden van de eerste rit, kwamen deze ook naar deze locatie.
Wat een prachtige opgeving. Zoveel hectare groot. Was echt niet normaal. We kwamen langs paarden, koeien ( waar ik ook even cowgirl mocht spelen) en waterbuffels. Deze rit was 2 uur en ook weer met name in galop.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

De 3e rit ging dus niet door. Maar omdat het op een paar uur rijden was, hadden we een overnachting in de buurt geboekt.
Dat hebben we wel gewoon gedaan en het was fantastisch!

Afbeelding

Afbeelding

De 3e rit was ook weer op Casa de Campo. Ik had gevraagd of het wat rustiger aan kon omdat mijn schoonvader mee ging en nog een dame die al 20 jaar niet gereden had. We gingen eigenlijk meteen weer in galop. Onze begeleidster zei.... zei je nou dat je rustig wilde? Ze keek achterom en iedereen had een big smile. Nog even gecheckt of het bij iedereen goed ging en zo deden we weer bijna een uur galop.
Ik zat weer lekker op hetzelfde fijne paard <3
Afbeelding

Afbeelding

Door de snelheid tijdens de ritten niet mega veel foto's gemaakt....

Dezelfde dag zijn we ook nog even gaan kijken bij een polo oefenwedstrijd.
Het was eigenlijk ook nog de bedoeling om een aantal polo paarden te masseren. Maar het lukte dit keer niet om met de eigenaar af te spreken.

Afbeelding


We hebben echt volop genoten en veel leuke dingen gedaan. Ook lekker vaak relaxed gedaan aan het strand.
Dat is daar ook echt geen straf.
Foto's zijn van drie verschillende stranden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Erg vervelend om familie te hebben daar :+

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:45

Wat een heerlijke foto’s, Surelee!

Casa de Campo is toch bij La Romana of zit ik nu verkeerd?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:51

Wat gaaf! Ik ben ooit lang geleden ook op vakantie geweest daar en hebben toen ook een buitenrit gemaakt. Ontzettend gave ervaring <3

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 19:01

Fitzroy schreef:
Wat een heerlijke foto’s, Surelee!

Casa de Campo is toch bij La Romana of zit ik nu verkeerd?


Dat klopt inderdaad!

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:13

Wow , wat een droom, prachtig! Erg naar ja, daar familie te hebben.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:19

In 2004 ben ik ook in de Dominicaanse Republiek geweest en ook inderdaad gereden. Alleen schrok ik wel na de rit toen ze de zadels afhaalden, onder de open wonden....

Hopelijk is dat verbeterd. Ik ben daarna ook niet meer gaan rijden daar.

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 21:07

Er zijn plekken waar de paarden echt heel goed verzorgd worden. Die zijn er gelukkig steeds meer. Er zijn alleen ook nog genoeg plekken waar paardenwelzijn zeker niet voorop staat.
Dus het is altijd belangrijk om goed onderzoek te doen voordat je ergens gaat rijden. Vaak zijn de aangeboden ritten vanuit een touroperator enzo om te huilen. Want vaak kun je op die plekken ook andere dingen doen zoals quad rijden.
Die dieren moeten gewoon geld opleveren.
En veel mensen doen daar nog steeds alles te paard. Dat is gewoon hun vervoersmiddel.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:09

Ja klopt weet ik. Wel fijn dat er ook plekken zijn waar ze goed verzorgd worden :j
Maar ik heb het ook wel over een poosje terug natuurlijk.

Maar het is er wel mooi om te rijden.
Ik zat op Luperon

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 21:13

Cool! Die kant hebben we nog niet gezien. We zijn nog niet verder geweest dan de lijn Santo Domingo - Puerto Plata. De linker kant van het eiland moeten we nog.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:16

Ok, gaaf zeg om alles zo te bezoeken :j

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:41

Gaaf Sure_lee!
Het is ook prachtig daar.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:43

Een uur galopperen zou ik dus nooit willen, dan zie je bijna niets van de omgeving. Hoop dat er daar ook andere zijn.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:49

Geweldige ervaring he, prachtig land ook, gelukkig kan ik mij
er nog veel van herinneren, ik meen dat ik 12 was toen we daar waren.

Heb daar ook mogen rijden, en zijn we zelfs nog naar een soort lagune geweest,
was zo waanzinning mooi!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:33

Ziet er echt prachtig uit daar!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:56

In de vorige eeuw ben ik ontzettend vaak vanwege de paarden in de Dominicaanse Republiek geweest. Dat was echter aan de noordkant, op het schiereiland Samana. De paarden daar waren Paso Fino's en die werden meestal niet in galop gereden maar in hun typische gang ,een soort tölt. Heel comfortabel omdat de rug vlak blijft terwijl ze toch best snel gaan. Maar het grootste gedeelte van de ritten was in stap. Een uur lang galopperen lijkt me erg vermoeiend zowel voor ruiter als paard.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:03

Sure_lee schreef:
Cool! Die kant hebben we nog niet gezien. We zijn nog niet verder geweest dan de lijn Santo Domingo - Puerto Plata. De linker kant van het eiland moeten we nog.

En Samaná moet je ook echt heen. Heb daar een leuk adresje voor je

Ik herken de omgeving. Ik ben ook langs die buffels gereden en kilometers lang door de rijstvelden. Alleen wij gingen voornamelijk in tölt, niet zozeer de hele tijd in galop. Ik reed ook bij een andere ranch. Weet even de naam niet meer maar hij zat aan de linkerkant van de weg richting Bayahibe vanaf la romana
Wij zijn oa door Benerito gereden weet ik nog

Afgelopen jaar weer geweest en toen inderdaad meer naar de linkerkant van het eiland (helemaal tot de grens met Haïti en richting Puerto Plata.
Heb onderweg nog een random guy geappt die alleen maar training met pensionstalling aanbood... Vet aardige gast, kwam me uiteindelijk ophalen bij de bushalte en we gingen paardrijden enz. Hij bleek 1 van de beste ruiters van het land en hij was heel verbaasd dat ik kon rijden, ook met die gangen enz. Uiteindelijk mocht ik al zijn trainingspaarden rijden en toen zat ik ineens op een paard van anderhalve ton (niet in pesos :+ )
Beetje alsof je random Marlies van Baalen ofzo appt van yo ik ben ik het land en ik hou van paarden, wat kan ik doen? En dat ze dan zegt ooh ik kom je wel ff halen bij de bushalte, wil je op mijn paarden? :') *\o/*
Heerlijk land met onwijs vriendelijke mensen
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 13-02-24 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:08

Echt prachtig daar, zeker voor wat ritten.

Ik vind een uur in galop wel heftig (ook voor de paarden trouwens).
Ik heb eens een rit gemaakt in de Ardennen waar we erg veel en ook lang (maar verre van een uur)in galop de bergen op gingen en ik kon serieus de volgende dag niet rechtstaan. Ik stierf van de pijn en kon thuis door naar de fysio.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:11

Goof schreef:
Echt prachtig daar, zeker voor wat ritten.

Ik vind een uur in galop wel heftig (ook voor de paarden trouwens).
Ik heb eens een rit gemaakt in de Ardennen waar we erg veel en ook lang (maar verre van een uur)in galop de bergen op gingen en ik kon serieus de volgende dag niet rechtstaan. Ik stierf van de pijn en kon thuis door naar de fysio.

Ja maar dan ben je gewoon sowieso al fysiek niet in topconditie als je daar niet tegen kunt. Moet op zich prima kunnen natuurlijk als je volledig gezond bent en een goede conditie hebt

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:15

Dorine92 schreef:
Goof schreef:
Echt prachtig daar, zeker voor wat ritten.

Ik vind een uur in galop wel heftig (ook voor de paarden trouwens).
Ik heb eens een rit gemaakt in de Ardennen waar we erg veel en ook lang (maar verre van een uur)in galop de bergen op gingen en ik kon serieus de volgende dag niet rechtstaan. Ik stierf van de pijn en kon thuis door naar de fysio.

Ja maar dan ben je gewoon sowieso al fysiek niet in topconditie als je daar niet tegen kunt. Moet op zich prima kunnen natuurlijk als je volledig gezond bent en een goede conditie hebt


Ik vergat erbij te zeggen dat ik toen zelf eigenlijk al niet meer reed, hooguit af en toe een buitenritje. En alles in verlichte zit.

Faringo
Berichten: 8221
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:20

Heel mooi Sure_lee!

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:21

Dorine92 schreef:
Sure_lee schreef:
Cool! Die kant hebben we nog niet gezien. We zijn nog niet verder geweest dan de lijn Santo Domingo - Puerto Plata. De linker kant van het eiland moeten we nog.

En Samaná moet je ook echt heen. Heb daar een leuk adresje voor je

Ik herken de omgeving. Ik ben ook langs die buffels gereden en kilometers lang door de rijstvelden. Alleen wij gingen voornamelijk in tölt, niet zozeer de hele tijd in galop. Ik reed ook bij een andere ranch. Weet even de naam niet meer maar hij zat aan de linkerkant van de weg richting Bayahibe vanaf la romana
Wij zijn oa door Benerito gereden weet ik nog

Afgelopen jaar weer geweest en toen inderdaad meer naar de linkerkant van het eiland (helemaal tot de grens met Haïti en richting Puerto Plata.
Heb onderweg nog een random guy geappt die alleen maar training met pensionstalling aanbood... Vet aardige gast, kwam me uiteindelijk ophalen bij de bushalte en we gingen paardrijden enz. Hij bleek 1 van de beste ruiters van het land en hij was heel verbaasd dat ik kon rijden, ook met die gangen enz. Uiteindelijk mocht ik al zijn trainingspaarden rijden en toen zat ik ineens op een paard van anderhalve ton (niet in pesos :+ )
Beetje alsof je random Marlies van Baalen ofzo appt van yo ik ben ik het land en ik hou van paarden, wat kan ik doen? En dat ze dan zegt ooh ik kom je wel ff halen bij de bushalte, wil je op mijn paarden? :') *\o/*
Heerlijk land met onwijs vriendelijke mensen


Dat adresje ben ik ook in geinteresseerd, en eventuele logeeradresjes daar.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:53

Goof schreef:
Dorine92 schreef:
Ja maar dan ben je gewoon sowieso al fysiek niet in topconditie als je daar niet tegen kunt. Moet op zich prima kunnen natuurlijk als je volledig gezond bent en een goede conditie hebt


Ik vergat erbij te zeggen dat ik toen zelf eigenlijk al niet meer reed, hooguit af en toe een buitenritje. En alles in verlichte zit.

Haha ja zoiets dacht ik al :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:54

hahahatsjoe schreef:
Dorine92 schreef:
En Samaná moet je ook echt heen. Heb daar een leuk adresje voor je

Ik herken de omgeving. Ik ben ook langs die buffels gereden en kilometers lang door de rijstvelden. Alleen wij gingen voornamelijk in tölt, niet zozeer de hele tijd in galop. Ik reed ook bij een andere ranch. Weet even de naam niet meer maar hij zat aan de linkerkant van de weg richting Bayahibe vanaf la romana
Wij zijn oa door Benerito gereden weet ik nog

Afgelopen jaar weer geweest en toen inderdaad meer naar de linkerkant van het eiland (helemaal tot de grens met Haïti en richting Puerto Plata.
Heb onderweg nog een random guy geappt die alleen maar training met pensionstalling aanbood... Vet aardige gast, kwam me uiteindelijk ophalen bij de bushalte en we gingen paardrijden enz. Hij bleek 1 van de beste ruiters van het land en hij was heel verbaasd dat ik kon rijden, ook met die gangen enz. Uiteindelijk mocht ik al zijn trainingspaarden rijden en toen zat ik ineens op een paard van anderhalve ton (niet in pesos :+ )
Beetje alsof je random Marlies van Baalen ofzo appt van yo ik ben ik het land en ik hou van paarden, wat kan ik doen? En dat ze dan zegt ooh ik kom je wel ff halen bij de bushalte, wil je op mijn paarden? :') *\o/*
Heerlijk land met onwijs vriendelijke mensen


Dat adresje ben ik ook in geinteresseerd, en eventuele logeeradresjes daar.


Die op Samaná bedoel je? Doe me even een pb dan

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paardrijden op de Dominicaanse Republiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 09:22

Bedankt voor de leuke reacties!

Samana zijn we vorig jaar geweest. Ook prachtig inderdaad.
Mochten we weer gaan dan bericht ik je even voor jouw adresjes Dorine.
Super leuk dat je ook zo'n fan bent van het eiland en lekker op avontuur gaat.

Het lange galopperen was vooral voor ons zwaar omdat we dat niet gewend zijn. Ik rijd op mijn paarden hele dagtochten maar dan vooral stap, draf en af en toe galop.
Je kon prima van de omgeving genieten want het was niet meer dan een handgalopje met af en toe wat meer actie heuvel op.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:39

Sure_lee schreef:
Bedankt voor de leuke reacties!

Samana zijn we vorig jaar geweest. Ook prachtig inderdaad.
Mochten we weer gaan dan bericht ik je even voor jouw adresjes Dorine.
Super leuk dat je ook zo'n fan bent van het eiland en lekker op avontuur gaat.

Het lange galopperen was vooral voor ons zwaar omdat we dat niet gewend zijn. Ik rijd op mijn paarden hele dagtochten maar dan vooral stap, draf en af en toe galop.
Je kon prima van de omgeving genieten want het was niet meer dan een handgalopje met af en toe wat meer actie heuvel op.

Ik vermoed dat de paarden waarop jullie gereden hebben geen paso fino's zijn ? Op de foto's lijken ze ook meer op type polopaarden of andere Engelse rassen. Die kunnen goed galopperen alhoewel ik een uur lang galopperen toch echt (te) veel vind.