Flow tijdens training

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 19:18

leonie87 schreef:
Je bent echt super kritisch op jezelf! Probeer ook eens te kijken naar wat er allemaal goed gaat want je hem haar lekker aan het lopen hoor!

Dankjewel!
Ik weet wel wat er goed gaat, hoor. Vooral wat er verbeterd is en daar geniet ik ook van en ben ik erg trots op. Maar de doelen worden dan wel weer verlegd naar het volgende.

Malenka schreef:
Wat jammer dat ze juist vlakker wordt. Het kan zo'n lekkere manier zijn om ze ongecompliceerd sterker te maken met veel rechtuit schakelen. Maarja sommige paarden gaan in de bespaar modus en anderen trekken naar voren buiten. Allemaal heerlijk verschillend en telkens weer een puzzel hoe je er het beste uit haalt bij een paard.

Ze gaat absoluut niet in de bespaarmodus. Alleen haar probleem is niet het verruimen op zich, want als je passen telt neemt ze er echr flink minder als in de arbeids of verzamelde galop op hetzelfde stuk. Alleen ze wordt vlakker. En buiten is dat nog erger, want gas geven zelf is het probleem niet.
Het probleem is eerder remmen en vooral op het achterbeen komen. Daarom train ik juist geen lange stukken voor het verruimen, maar telkens enkele goede / correcte passen naar voren en dan weer terug en proberen we dat uit te bouwen. Daarom is het ook geen probleem in de bak, want die ruimte hebben we niet nodig op enkele keer na dat ik wel de volledige lange zijde wil doen.

Zo hebben we überhaupt het verruimen aangeleerd, want zowel in draf als galop was dat eerst alleen versnellen. Nu is het in beide gangen wel echt verruimen, alleen moet ze nog beter bergop blijven en snel maar vloeiend terug.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Flow tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:48

Dat was me duidelijk. Ik zie dat mijn tekst verschillend te interpreteren is. Sorry daarvoor. Ik heb niet geprobeerd een conclusie over jouw paard te trekken. Ik wilde enkel benoemen dat elk paard anders is en dat wat voor de een werkt niet perse voor de ander werkt. Ik vind het mooi dat je het hebt uitgeprobeerd en dat je de afwisseling toepast! Ik zou ook absoluut geen lange stukken tempo maken en strekken al helemaal niet. Juist ontzettend veel schakelen vooruit en terug mogelijk ook nog met het gebruik can hellingen. Juist om sterker te worden achter. Maar het voordeel van buiten is wat mij betreft dus dat je niet telkens wendingen hebt waardoor de focus echt op het schakelen zelf kan liggen. Want inderdaad die 60 meter bak is dan ook echt een pluspunt. Als je die eenmaal tot je beschikking hebt gehad en je hebt hem niet meer dan is dat echt een gemis.

Tot slot: ik vind jullie heel leuk om te zien en heb mijn bericht niet als negatief commentaar of betweterigheid bedoeld. Mocht het zo zijn over gekomen dan spijt me dat want jij kent jouw paard het beste en ziet volgens mij prima wat wel en niet werkt.

(Mijn buitenritten zijn altijd trainingen. Ik rij nooit met een lange teugel gewoon voor de lol. Misschien dat die context wat helpt.)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Flow tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 21:20

Oh nee, zo vatte ik het absoluut niet op hoor! Ik neem op buitenrit een hoop dingen mee qua training, maar het is ook nog steeds wel echt ter ontspanning ook. Maar helaas voor doe galop werkt het niet. Of eigenlijk geeft het ook niet, want ze heeft totaal geen problemen met de hoeken, gelukkig.