Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:16

Lieser schreef:
Cinnepin schreef:
Helaas zijn die er wel, in mijn kindertijd ook op zo een gereden!

Dat is 30 jaar geleden, toch? Toen pony's nog in stands stonden ...

30 jaar geleden liepen mijn pony's ook gewoon 24/7 bijna het hele jaar rond in de wei. In de winter gewoon in de box en geen stand. Niet iedere pony in Nederland hoefde toen in stands te staan. ;)

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:34

cobiie schreef:
Lieser schreef:
Dat is 30 jaar geleden, toch? Toen pony's nog in stands stonden ...

30 jaar geleden liepen mijn pony's ook gewoon 24/7 bijna het hele jaar rond in de wei. In de winter gewoon in de box en geen stand. Niet iedere pony in Nederland hoefde toen in stands te staan. ;)

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat dingen die 30 jaar geleden misschien normaal werden gevonden, nu niet meer als maatstaf gelden.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:00

GabberGill schreef:
Maar als ik vertel dat ze al 7x van Sunny af is gevallen dan is het allemaal niet zo erg.


Ik weet niet over wat voor periode dit is, maar dit is ook niet helemaal mijn definitie van normaal.

Misschien heb ik een ander beeld bij veiligheid hoor, maar ik zou haar persoonlijk op z'n minst een BP laten dragen.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:40

GabberGill schreef:
Fly_high schreef:
Waarom is dit Facebook account überhaupt op naam van je dochter? :?

Mag ook niet overigens, account van een kind jonger dan 13 of onder andermans naam.

Losgezien van de bokkende pony vind ik het erg kwalijk, je kind op deze manier als je online persona inzetten. Denk niet dat het je straks in dank wordt afgenomen TS :o

Dat is gebeurd toen er een insta en een Facebook verkeerd koppelde en krijg het niet hersteld. Het is namelijk gewoon mijn fb en mijn naam hoort daarboven alleen had ik wat ingevoerd blijkbaar waar ineens op alles jillian verscheen.

Hier heb ik ook al fb voor benaderd dus kalm aan


Je kunt gewoon zelf je Facebook naam veranderen! :j

https://www.facebook.com/help/173909489329079/

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:51

Lieser schreef:
Cinnepin schreef:
Helaas zijn die er wel, in mijn kindertijd ook op zo een gereden!

Dat is 30 jaar geleden, toch? Toen pony's nog in stands stonden ...



Stonden niet in stands. Voor mij lang geleden, maar bij deze manege nog steeds aan de orde

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:14

Tja ik had vroeger ook een verzorgpony met karakter toen ik 9 was. Nog net te onervaren om hem voor te zijn, en de pony was super slim en kon fantastisch bokken en draaien. Op het dieptepunt lag ik er 3 keer in een uur af. Toch kijk ik fantastisch terug op mijn ponytijd. Het was een uitdaging, het was niet altijd leuk, maar ik leerde wel van hem rijden, snel nadenken, schakelen, en vooral doorzetten.
Ik denk dat Frits maarzo een zelfde soort pony kan zijn, en dat haar dochter gewoon een echte doorzetter is.
Het lijkt mij als ouder doodeng (vind het wonderbaarlijk dat mijn ouders het toestonden, maar ben ze zo dankbaar dat het mocht ;) )
Als je er niet bij bent is het moeilijk oordelen over wat er gebeurt, maar soms kan zo’n slimme pony juist een hele fijne basis vormen. Elke keer zal ze een stukje handiger worden. Zolang zij het vertrouwen voelt en haar moeder haar goed begeleid (wat wel zo lijkt) komt het vast goed!
Een ongeluk kan altijd gebeuren, ook met een super brave pony. En van de minder brave pony’s leer je juist goed vallen en inschatten wanneer je zelfs je zelf beter kan laten vallen ;) .

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:01

Vraag me af of die pony's die hun ruiters 3x per uur eraf wilden hebben het allemaal ook als fantastische tijd hebben ervaren :')

Je leert het meeste van een pony/paard dat eerlijk en meewerkend is. Zo nu en dan eraf vallen door je eigen inschatingsfoutfout is zeker leerzaam, maar een paard dat eigenlijk liever niet bereden wil worden wordt niemand wijzer van.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:06

Ben ook wel benieuwd waarom Sunny haar eraf gooit. Is dit gelijk aan Frits of gewoon ongelukkig? Vind het best vaak voor een pony die speciaal aangekocht is om te rijden.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:10

Sunny is hartstikke braaf, is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest met barebackpad en een hackney met grote bewegingen die niet uit te zitten is zonder zadel als die als een hackney gaat lopen.

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 15:20

Elisa2 schreef:
Sunny is hartstikke braaf, is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest met barebackpad en een hackney met grote bewegingen die niet uit te zitten is zonder zadel als die als een hackney gaat lopen.



Dit heb ik bewust zo neergezet omdat een opmerking dus alle kanten opgetrokken wordt. }:0

Omdat ze van frits een verleden weten is het niet meer aanvaardbaar ook al is die momenteel braaf. Maar van een braaf dier als sun mag ze wel vallen.

Ze is ook met zadel gevallen en dat is niet erg het is een kind wat niet leerde op trage trapzak paardjes van de manege maar op een iets scherper kaliber.

Miscommunicatie tussen Jill en pony
Daarom ook de manegelessen en het stilleggen van bepaalde dingen en ik die ze verder doorpak en ondersteun tot Jill dit gewoon wat meer onder de knie heeft.

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 15:26

Fly_high schreef:
Vraag me af of die pony's die hun ruiters 3x per uur eraf wilden hebben het allemaal ook als fantastische tijd hebben ervaren :')

Je leert het meeste van een pony/paard dat eerlijk en meewerkend is. Zo nu en dan eraf vallen door je eigen inschatingsfoutfout is zeker leerzaam, maar een paard dat eigenlijk liever niet bereden wil worden wordt niemand wijzer van.



Waar haal je nu uit dat hij liever niet bereden wordt?

Hij geniet namelijk meer dan ik had gedacht en heb de situatie eerder verkeerd ingeschat zoals eerder vermeld. Ik heb namelijk ook benoemd dat hij eigenlijk altijd gereden is voor Jill en ook meeging de lesjes in enzo.

De laatste val was omdat ze hem eigenlijk gewoon liet gaan en hij rechtdoor naar het bakhek ging omdat zij niet meer stuurde. Daar remde hij en draaide haaks weg.

Dat noem ik een onbenullig dingetje. Als ze was blijven sturen was er namelijk niks aan de hand geweest.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:20

Elisa2 schreef:
Sunny is hartstikke braaf, is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest met barebackpad en een hackney met grote bewegingen die niet uit te zitten is zonder zadel als die als een hackney gaat lopen.


Dikke prima dus. Mooi. Kon het me al niet voor stellen.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:22

GabberGill schreef:
Elisa2 schreef:
Sunny is hartstikke braaf, is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest met barebackpad en een hackney met grote bewegingen die niet uit te zitten is zonder zadel als die als een hackney gaat lopen.



Dit heb ik bewust zo neergezet omdat een opmerking dus alle kanten opgetrokken wordt. }:0

Omdat ze van frits een verleden weten is het niet meer aanvaardbaar ook al is die momenteel braaf. Maar van een braaf dier als sun mag ze wel vallen.

Ze is ook met zadel gevallen en dat is niet erg het is een kind wat niet leerde op trage trapzak paardjes van de manege maar op een iets scherper kaliber.

Miscommunicatie tussen Jill en pony
Daarom ook de manegelessen en het stilleggen van bepaalde dingen en ik die ze verder doorpak en ondersteun tot Jill dit gewoon wat meer onder de knie heeft.


Ik geloof niet dat er iemand zegt dat vallen van Sunny minder erg is. Denk alleen dat het risico op ernstige verwondingen gewoon groter is bij een pony die je er zelf moedwillig vanaf gooit ten opzichte van wat Elisa2 hierboven beschrijft als situatie.

Maar als dat laatste bij Frits nu ook niet meer van toepassing is, is dat alleen maar heel fijn voor iedereen.

thequeensmum
Berichten: 3553
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:25

GabberGill schreef:
Fly_high schreef:
Vraag me af of die pony's die hun ruiters 3x per uur eraf wilden hebben het allemaal ook als fantastische tijd hebben ervaren :')

Je leert het meeste van een pony/paard dat eerlijk en meewerkend is. Zo nu en dan eraf vallen door je eigen inschatingsfoutfout is zeker leerzaam, maar een paard dat eigenlijk liever niet bereden wil worden wordt niemand wijzer van.



Waar haal je nu uit dat hij liever niet bereden wordt?


Ik denk dat fly high reageert op de post van Ann moi

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:33

:= vindt dit aan alle kanten een naar topic worden, en er is van alles wat te zeggen.

7x van brave pony afvallen door verkeerde zadel en niet uit te zitten gangen is ook wel iets om van te vinden.
Jill zou zoiets zelf aan moeten aangeven ipv doorgaan. Neem aan dat ze kan voelen.

Maar beetje FNRS manege heeft echt geen lading galbakken meer op stal staan hoor die bewust kinderen eraf gooien en met zijn allen aan de kletter gaan en kan altijd gebeuren maar daar is wel een reden voor.

TS succes met de ponies en veel plezier ervan

Ik ga door dit topic eens kijken of ik zen naast mijn paard kan vallen, naast de bak is bij ons niet echt mogelijk. Moet ik niet willen :D

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:40

Weet je wat het is. De ene ouder is minder voorzichtig dan de andere ouder. Dit zal ook vaak verband hebben met hoe het kind zelf is :) Over het algemeen ligt het omslagpunt van "de grens" voor iedere situatie anders.

Ik heb er ook al jaren een onheilspellend gevoel bij hoe Jill op die knollies rondstuiterd.
Vind het erg gewaagd. Maar er zijn duizenden meisjes die op die manier de tijd van hun leven hebben gehad en het niet hadden willen missen.

Ik vind het wel erg jammer dat ze er vanaf valt door allerlei dingen die prima voorkomen zouden kunnen worden, zoals dat zonder zadel rijden enzo. En dat er bij een meiske dat regelmatig valt, niet even een bodyprotector omheen gaat.

Maar uiteindelijk is het als met zoveel gewaagde dingen die mensen hun kinderen laten doen: als ze mazzel hebben dat er geen grote ongelukken gebeuren dan is het allemaal geweldig. En als het fout gaat dan slaan ze zich voor hun kop en kan de omgeving zeggen: zie je wel dat het onverantwoord was.

Laten we er vanuit gaan dat TS degene is voor wie het aller-aller belangrijkst is dat haar dochter veilig (genoeg) groot kan worden. Dat ze er bewust van is dat ze blijkbaar op een goede manier de vallen op kan vangen enzo. En gewoon maar duimen dat dit 1 van de vele meisjes zal zijn die als volwassene zegt dat het een super tijd was waar ze veel van geleerd heeft en blij is dat moeder haar op dat witte ettertje liet rijden om er zoveel van te leren :=

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 16:44

tita schreef:
:= vindt dit aan alle kanten een naar topic worden, en er is van alles wat te zeggen.

7x van brave pony afvallen door verkeerde zadel en niet uit te zitten gangen is ook wel iets om van te vinden.
Jill zou zoiets zelf aan moeten aangeven ipv doorgaan. Neem aan dat ze kan voelen.

Maar beetje FNRS manege heeft echt geen lading galbakken meer op stal staan hoor die bewust kinderen eraf gooien en met zijn allen aan de kletter gaan en kan altijd gebeuren maar daar is wel een reden voor.

TS succes met de ponies en veel plezier ervan

Ik ga door dit topic eens kijken of ik zen naast mijn paard kan vallen, naast de bak is bij ons niet echt mogelijk. Moet ik niet willen :D

Ik wil het je wel tonen hoor. Dan moet je alleen hierheen komen en op die plek vallen. Anders wordt het een naar verhaal denk ik.

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 16:47

Leuk is dat dan hoe hier ineens een wending komt naar dat het hier helemaal bagger is qua bareback enz.

Ook met zadel viel ze namelijk van Sunn.

Sun is vreselijk braaf en een heel lief dier. Wel met een verhaal en sommige spanningen en ze schrok nog wel eens van Jill. Dat resulteerde in Hackney style versnellen of gewoon in 1x stilstaan als een blok beton. Geen enkel zadel kan dat verhelpen behalve het stukje leren omgaan met elkaar.

We hebben het hier namelijk over een 8 jarige meid.

Maar nogmaals ga allemaal door ik beantwoord jullie gewoon stuk voor stuk en zadel ze dalijk weer beide voor der op.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:57

Nouja er zijn natuurlijk best zadels met iets van dijwrongen ofzo aan de voorkant, waardoor ze er zomaar niet voorover af kiepen. Ik vind al met al wel dat ze toch dermate vaak gevallen is (of zo klinkt het in alle topics) al in de afgelopen jaren dat je denkt van jeetje die komt wel elke keer goed weg.

Ik denk dat veel ouders er dan toch voor kiezen om dat risico wat te verminderen door dingen als een goede cap, veiligheidsbeugels, een zadel of BBP of longeersingel met handgreep dat veel steun geeft, een goede bodyprotector en ja ook een pony waar je niet zo snel van afgestuiterd wordt.

Maar heel veel ouders kiezen daar ook niet voor. En meestal gaat het gewoon goed :j

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 17:09

pmarena schreef:
Nouja er zijn natuurlijk best zadels met iets van dijwrongen ofzo aan de voorkant, waardoor ze er zomaar niet voorover af kiepen. Ik vind al met al wel dat ze toch dermate vaak gevallen is (of zo klinkt het in alle topics) al in de afgelopen jaren dat je denkt van jeetje die komt wel elke keer goed weg.

Ik denk dat veel ouders er dan toch voor kiezen om dat risico wat te verminderen door dingen als een goede cap, veiligheidsbeugels, een zadel of BBP of longeersingel met handgreep dat veel steun geeft, een goede bodyprotector en ja ook een pony waar je niet zo snel van afgestuiterd wordt.

Maar heel veel ouders kiezen daar ook niet voor. En meestal gaat het gewoon goed :j



Dus ze heeft een goede cap
Wrongen op der zadel onder der zweetband
Een beugel met iets speciaals voor de veiligheid zodat der voet niet doorschiet
Een bokriempje op haar zadel

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:11

Precies, het is niet alsof je er niets aan doet ofzo :)

Edit even gewoon voor het idee, ik heb voor die kleine van ons dit zadeltje laten maken vanwege het niet willen dat hij er snel voorover af getrokken / gebokt / door een plotselinge rem-actie gelanceerd zou worden en zo'n soort systeem met dikke dijwrongen werkt echt als een tierelier +:)+


Afbeelding

en toen hij kleiner was, zelfde zadeltje:

Afbeelding


Iets dergelijks hebben ze van verschillende merken / types.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-03-24 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:14

Ach..mijn ouders lieten me als 11 jarige zonder cap en zonder zadel door het bos crossen op een Fjord die er altijd vandoor ging. :D :+

Achteraf natuurlijk ook iets om van alles van te vinden qua veiligheid, ik ben ook vaak genoeg gevallen (ook nog vaak zonder cap) :o maar nooit bang geworden. Heb wel leren doorzetten door dat dier.

Leren paardrijden gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje, een goede ruiter wordt je pas nadat je een heel aantal keer zandruiter bent geworden. O:)

Natuurlijk zijn er wel grenzen, ik heb gezien hoe Frits kan zijn en zie hoe hij nu is. Zoals hij nu is, is hij gewoon braaf. Ik denk zolang hij dat blijft en niet terug valt in zijn oude gedrag en ze zelf wat handiger is geworden nu dat dit best kan werken onder begeleiding.

Sun heeft inderdaad ook haar eigen gebruiksaanwijzing, bij mij heeft er nooit iemand zonder zadel op gereden dus allerlei nieuwe situaties voor haar om mee om te leren gaan. Daarnaast moeten ze ook gewoon een combinatie worden samen. Dat kan wel een jaar duren, als ze lekker zo door traint dan is er over een half jaar alweer een heel ander beeld denk ik.

GabberGill

Berichten: 5822
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 17:28

Jaaa joh, maar ik denk dat jij van heel dichtbij mee kan maken dat ik er alles aan doe om ze allemaal in goede banen te leiden en overal eigenlijk driedubbel over nadenk en ook vaak verder denk dan menig ander mens.

Er wordt nu gedaan alsof er totaal niet nagedacht wordt over wat er kan gebeuren enzo. Terwijl alles hier tot in de puntjes wordt bekeken, verzorgt en getraind.

Ik heb Sun zelfs zelf onder mijn hoede genomen en doorgepakt zodat ze wat stabieler voor Jill is en dat wil niet zeggen dat Sun niet braaf is maar een pony die van een hele duidelijke lijn ineens met een 8 jarige meid moet dealen is wel een hele grote omschakeling hebben we gemerkt. Ondanks dat pakken we het hier goed op en maken we grote sprongen vooruit met zowel Sun als Frits.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:31

Elisa2 schreef:
Leren paardrijden gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje, een goede ruiter wordt je pas nadat je een heel aantal keer zandruiter bent geworden. O:)


Ik vind dat dus een hele schadelijke instelling. Dat je het zelf ok vindt om er met regelmaat af te liggen is echt helemaal eigen keuze - maar het beeld eromheen dat het juist goed is dat je valt omdat je dan pas een 'echte' ruiter zou worden houdt een heleboel onnodige onveiligheid in stand.

En niet alleen voor de mensen trouwens. Ook in relatie met de paarden wordt er dan vaak gekozen voor doorpushen als oplossing, en niet kiezen voor een fijnere en veiligere weg. Het was juist zo goed dat er een kleine omslag aan het komen was in de paardenwereld, dat we dat niet meer als normaal hoeven te zien en dat het ook echt anders kan.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:20

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Leren paardrijden gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje, een goede ruiter wordt je pas nadat je een heel aantal keer zandruiter bent geworden. O:)


Ik vind dat dus een hele schadelijke instelling. Dat je het zelf ok vindt om er met regelmaat af te liggen is echt helemaal eigen keuze - maar het beeld eromheen dat het juist goed is dat je valt omdat je dan pas een 'echte' ruiter zou worden houdt een heleboel onnodige onveiligheid in stand.

En niet alleen voor de mensen trouwens. Ook in relatie met de paarden wordt er dan vaak gekozen voor doorpushen als oplossing, en niet kiezen voor een fijnere en veiligere weg. Het was juist zo goed dat er een kleine omslag aan het komen was in de paardenwereld, dat we dat niet meer als normaal hoeven te zien en dat het ook echt anders kan.


Nou, dit.
Ik ben er als kind en puber regelmatig afgevallen, het meest nog met de shet van de buren als ik met haar de koeien uit het land ging halen en wel even over een greppeltje dacht te springen en de shet daar heel anders over dacht. Maar ik reed toen ik iets ouder was ook buiten met de nét zadelmakke hengsten van de andere buren die nog niet erg verkeersmak waren en ik ging dus met enige regelmaat aan de kletter met die beesten op de dijk omdat ze van van alles schrokken. Mijn moeder zag me dan vanuit het keukenraam voorbij kachelen en dacht “ach, ze zit er nog op, zal wel goed zijn”. Als ik dit achteraf bekijk was het gewoon zwaar onverantwoordelijk maar ik zag er geen gevaar in. Mijn kind zou zoiets beslist niet mogen, heeft heel anders dan ik leren rijden en is uiteindelijk een véél betere ruiter met een veel betere zit dan ik geworden.

Iets met voortschrijdend inzicht. Ik vind het echt onzin dat je pas goed leert rijden van pony’s of paarden die je in het zand werpen. Meestal loopt zoiets best goed af, soms gaat het ook vreselijk mis.