Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:08

aah, leuk, zo'n kwarteltje!

het ziet er naar uit dat Koentje alleen blijft. Zou dat een probleem zijn? De kippenkuikens die ik heb zijn nu ongeveer een maand oud. De bedoeling is dat die samen met de fazanten en Koentje in een groot hok/ren/volliere komen tzt. Zou dat gaan, of kan ik beter op zoek gaan naar een pleegbroer/zus voor de kalkoen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 22:08

Kalkoenkuikens zijn wel wat dommig. Soms kunnen ze zelfs moeite hebben met leren dat ze kunnen eten en dergelijke. Ik zou ze persoonlijk eerder bij jongere kippenkuikens zetten dan bij oudere kuikens. Dan word hij wel het kneusje van de groep denk ik. Of heb je nog een broedse hen die hem kan adopteren?

Hihi, die bij ons heet ook Koentje :+

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:56

Century schreef:
Wat een klein ding haha.
Wat naar julius_juut :/ dat lijkt me niet leuk. Enig idee waarom de moeder ze niet wilde?

Ik denk dat het inderdaad haar aparte gedrag was die haar de pikken opleverde. Kippen zijn hard.


Nee echt geen idee. Ze is een geweldige kloek voor de andere vier kuikens, dus er zal toch iets mis geweest zijn met die twee wat wij als mens niet konden zien. :(


En één kalkoentje is wel een beetje sneu. Ze zijn groter dan kippenkuikens, maar blijven wel langer 'baby' qua ontwikkeling. Zou hem dan bij de jongsten zetten, of inderdaad een kalkoenkuiken er bij zoeken. Hier had ik ze ook wel samen in één hok als kuiken, maar ze zijn wel echt anders.


De foto van dat ienieminie kuiken met drie bewakers is wel prachtig. :') Knappe rat of roofvogel die daar een snack van maakt. :P

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:50

Afbeelding
Afbeelding
Ben in de tussentijd ook weer een stukje verder met leggen, maar gisteren geen foto gemaakt.

En gisteren nog een deel opgeruimd en kan nu fatsoenlijk naar de achterkant van de schuur lopen. :')

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:59

Ik was er van overtuigd dat er volgende week pas kuikens kwamen (rekenen en geheugen zijn niet mijn sterkste punten :+ ) maar opeens kwam er gepiep uit de machine. :D

Een ienieminie parelhoentje. Voor zo ver ik kon zien waren twee van de acht eieren bevrucht, dus hoop dat er nog eentje komt.


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:00

<3 <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moet nog even kijken of ik 40x40 stenen voor de platte bak langs kan leggen.
Afbeelding
Eerste 2 meter opsluitband zitten er ook in en het zijn zware krengen. Van de najaar/winter aardbeien bak ophogen.
Afbeelding
Puinhoop wat hier lag opgeruimd.
Afbeelding
En liggen nu verhoogd van de grond af en uit de weg achter de schuur.
Afbeelding
Afbeelding
Geplukt op balkon en gelijk bak een kant schoon en leeg gehaald. Hier heb moestuintje ingezet voorste rij wortels. Er vlak erachter en buiten bereik katten bieslook, zonnebloemen, radijs, ? boekweit en rucola
Afbeelding
Andere bak op balkon, nepeta (kattenkruid), tijm, munt, 4 kruidenbakje lidl (tijm, oregano en nog wat) en peterselie.
Afbeelding
Afbeelding
Aalbessen in pot op balkon (rode en witte).
Afbeelding
Afval voor de kippen en heb ook nog sla in de kas om verder op te ruimen. Plek maken voor de tomaten, paprika en meloen planten. *\o/*

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:00

Leuk om iedereen zo bezig te zien. Ik heb ook twee nieuwe bakken gemaakt voor mijn moestuin, het wordt nog wel wat. Ook een tunnelkas van Marktplaats gehaald.

De broedse kip doet haar ding nog. Ze heeft een van de eieren opgegeten. Zal wel iets mis mee zijn geweest?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:41

@JuliusJuut, en?? zijn er inmiddels meer kuikens?

@marcella, lekker bezig geweest!! jouw planten staan er goed bij... hier ben ik weer overnieuw begonnen met de tomaten en komkommers.. had ze iets te enthousiast/vroeg buiten gezet, dus daar was niets meer van over. achja...


Afbeelding
Ik heb het kleinste kippekuiken van nu ruim 4 weken oud bij Koentje gezet. Het gaat best goed, ze zijn aardig voor elkaar en Koentje leert wel eten nu, daar was ie nog niet zo handig mee. Koentje en Kuifje zitten nog even in een oude vogelkooi op de keukentafel (huishoudenvanjansteen)... maar hopelijk binnenkort naar de garage verhuizen.

Afbeelding
fazanten doen het nog steeds goed. Ik heb 1 haan te koop gezet, ze jagen wel veel achter de hennen aan samen, dus hoop dat het rustiger wordt als er een weg is.

Afbeelding
fazanteneitjes! :)

Afbeelding
Kippen eieren... ze zijn flink aan de leg, we kunnen het niet meer bijhouden, ondanks cakes en pannekoeken :) ... dus we gaan ze maar uitdelen.

Afbeelding
aardbeien hangen er mooi bij :)

Afbeelding
boontjes/peultjes doen het ook wel goed!

Afbeelding
dit is wat twijfelachtig... waarschijnlijk iets van pompoenen of kalebassen... ik weet het niet meer :P

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:43

Haha, altijd leuk van die verrassingen.

En dat ontplofte hoofd, is dat een kuifhoen? Daar heb ik er ook één van gehad, we noemden haar Geert Wilders. Grote bek en niemand moest haar, en ze had een grote witte kuif :+

Hier nog steeds geen kuikens helaas.

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:08

Hier ook nog geen kuikens wel eieren even snel geschouwd. Conclusie 1 ei kon gelijk weg was helemaal doorzichtig. 4 Eieren volop beweging en 2 eieren twijfelachtig.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:32

Prairy schreef:
Haha, altijd leuk van die verrassingen.

En dat ontplofte hoofd, is dat een kuifhoen? Daar heb ik er ook één van gehad, we noemden haar Geert Wilders. Grote bek en niemand moest haar, en ze had een grote witte kuif :+

Hier nog steeds geen kuikens helaas.


Hahaha, zo heette ons Peking Eend Trump.
Een duckface en ook wit haar/veren.
Oh, en enorm irritant met dat gekwaak.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:39

Check, geen Peking eenden in de toekomst :D Ik heb gemerkt dat ik echt heel erg slecht tegen dieren kan die veel geluid maken :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:40

Nee dan moet je die Peking eenden echt niet nemen. Daar werd ik ook echt knettergek van. Maar dat lawaai ging ook echt door merg en been.
Het mandarijneendje daarentegen was ontzettend stil. Behalve blazen als ik te dichtbij kwam heeft die nooit een kik gegeven.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:41

De dames muskuseend zijn hier heel erg schattig. Komen een beetje hele zachte piepjes, niesjes en een beetje blazen uit als je ze voert, verder hoor je ze niet <3 Ze lopen ook echt heel erg grappig en ze kwispelen :D

Marcella

Berichten: 36719
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:59

Ben geen eenden meer nodig voor het opeten van naaktslakken. Doen mijn kippen wel voor mij. :D

Vrees voor het moment dat als nu ineens temperaturen omhoog gaan we een flink coloradokever probleem gaan krijgen. :=

Gisteren was het heerlijk weer en zeer weinig regen gezien.
Afbeelding
Zit nog even in dubio of ik de hoeken van de 50x50 tegels die afgebroken zijn op zal vullen met snel cement.
Afbeelding
Afbeelding
Nog even wat 40x40 stenen regelen en worden de lage bakken ook goed bereikbaar. *\o/*

Hopelijk dat vandaag nog wat opsluitbanden erin gaat krijgen. :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen geweldige foto's, maar beginnen uit te breken. :+

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:24

juval schreef:
@JuliusJuut, en?? zijn er inmiddels meer kuikens?



Jaaaa! *\o/* We hadden het achterblijvertje van de vier week oudere kippenkuikens er bij gezet maar ik kreeg net een appje van m'n moeder dat er nog wen kuiken is geboren. :D Heel blij mee, want in ďe wijde omtrek geen parelhoenkuiken te vinden en alleen is ook maar zo alleen.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:09

Vanavond nog eens met mijn man over mijn inkomsten gehad (op dit moment heb ik een ww uitkering, nog zo'n 1,5 jaar), stel dat we emigreren en daardoor (bijna) hypotheek vrij zijn, dan is dat bedrag van de huidige hypotheek bijna gelijk aan mijn huidige inkomsten.

In (zeer waarschijnlijk) Frankrijk wil ik ook weer een voedselbos maar dan één die meer op productie gericht is, dus handiger ingedeeld, plus evt een moestuin /permacultuur.

We zullen in principe geen dieren voor vlees gaan houden, kippen en eenden voor eieren en onkruid wieden, paarden voor de gezelligheid.

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie aan inkomsten ongeveer binnenkrijgen of niet uitgeven door het zelfvoorzienend zijn? Palousa en Lizy zijn natuurlijk wel op grote schaal bezig maar zullen vast ook wel een goede indicatie hebben?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:31

Zelfvoorzienend kun je natuurlijk vrij breed zien. Op het moment voor ons zelf niet heel erg want de tijd ontbreekt een beetje om wat aan de groentetuin te doen. Als we een stuk vrij maken van onkruid dan staat het alweer vol voordat we kunnen zaaien :+
We hebben wel al wat bomen en struiken gepoot zodat die de tijd hebben om te wortelen voordat het weer droog gaat worden.

Voor de schapen zijn we een stuk meer autonoom. Eigen hooi, stro en graan voor de schapen en compost, mest, graan om te zaaien voor op het land.

En dan, de inkomsten voor het bedrijf is niet direct salaris voor ons :Y)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 08:49

Hoe wil je inkomsten genereren Prairy?

Onze dieren zijn aardig break-even. Ons 'salaris' daaruit is dat we onbeperkt vlees en eieren kunnen eten. Als je dat allemaal zou kopen (van gelijkwaardige kwaliteit) zou je best wat kwijt zijn. Als er geld overblijft van de dieren dan steken we dat weer in nieuwe infrastructuur om ons werk makkelijker te maken.

Moestuin+verwerken oogst scheelt wel in de maandelijkse boodschappen. Maar ik denk dat je net zo goed in het seizoen direct bij de kweker zou kunnen kopen (en dan wecken/invriezen voor de rest van het jaar) dezelfde besparing op zou leveren.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:57

zelfvoorzienend qua voedsel is nog lang niet aan de orde hier. Het enige dat ik noooit hoef te kopen is eieren en melk... en theoretisch zou ik zelf yoghurt en kaas kunnen maken. Maar de tijd ontbreekt vaak.
ik breng nog steeds elke week rond de 100 euro naar de supermarkt.
Zelf dieren voor vlees houden ben ik nog niet zo goed in.. ik had wel een paar kippen die op de nominatie staan, maar die zijn spontaan weer heel veel eitjes gaan leggen, dus ja... uitstel van executie :)
Ik heb wel eens voorgesteld om een pink voor eigen gebruik te laten slachten, maar manlief ziet dat ook niet zitten. hij is best een softie wat zijn eigen dieren betreft .

inkomsten binnenkrijgen door bijvoorbeeld af en toe een nestje puppies is wel leuk, maar niet structureel. Ik heb geen betaalde baan buiten de deur, we leven dus van het melkveebedrijf. En dat is geen vetpot, maar we redden het er prima mee. Extraatjes krijg ik ook wel via Vinted en marktplaats.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:03

Ik wil een inkomen genereren, maar het gaat tot nu toe nog maar het hele kleine beetjes tegelijkertijd. Dat moet straks beter worden als de kippen goed gaan lopen en de cavia's zich wat meer voort gaan planten, maar voor nu ben ik blij als ik een gedeelte van het voer kan betalen. Mijn inkomsten komen uit rasdieren verkopen, voornamelijk de vrouwen. En dan alles wat niet verkocht raakt wordt opgegeten.

Aangezien ik alleen ben en dus al snel genoeg vlees heb, ben ik gegaan voor kleine rassen.

Vandaag mijn eerste barnevelder kriel haankuiken geslacht. 9.5 week oud, 335g gevild en zonder organen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 09:07

Waarom zo vroeg geslacht? 335 gram inclusief botten is de moeite niet echt toch?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:12

Uitproberen. Op zich ben ik niet ontevreden met dit gewicht. Hij woog 650g zonder kop, en volwassen wegen ze maar 1200g.

Ik wil tussen de 10-12 weken slachten in principe. Langer is voor mij niet nuttig.

330g zijn voor mij 2-3 maaltijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:46

Als wij inkomen genereren komt dat zonder twijfel uit de dieren. De konijnen verdubbelen zichzelf. Kostprijs x 2 is gelijk aan omzet. Wij zaten op een €1200 winst per jaar aan konijn. Nu zijn wij aan het minderen. Want allemaal goed en wel, maar wij willen ook niet elk weekend aan de gang met slachten, versnijden, mensen aan de deur etc. Wij hebben gekeken om dat op te schalen om er echt van te kunnen leven, maar dan moeten wij weer keuzes gaan maken op vlak van welzijn en dat willen wij niet. Wij willen het welzijn verbeteren en niet verminderen.

Ook kippenvlees brengt hier op. Vraag is groter dan het aanbod. Schaap is een verliespost, hopen wij break even mee te gaan spelen met de stamboeksuffolks.

Maar goed, geen dieren zeg je :D Met groenten van eigen kweek besparen wij een €20 per week in de winkel. Dus een dikke €1000 per jaar. Fruit brengt hier nog niet genoeg op om echt wat van te besparen. Wij proberen wat te verkopen aan straat, maar dat trekt niet... Hopelijk binnenkort wel als de tuin strakker wordt en wij een mooi kraampje gaan hebben met een pick nick tafel erbij :)

Overigens mijn excuses dat ik flink afwezig ben hier de laatste tijd. Onze trouw is volgende week maar daarom trend is er helaas van alles flink misgelopen. Schoonfamilie heeft het nooit echt voor mij gehad (Ik het hart op de tong en zij vooral overal over zwijgen en doen alsof altijd alles perfect gaat) en dat is helaas pijnlijk duidelijk geworden. Er is veel gezegd en gedaan en ik moet het allemaal even laten aarden...

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:23

Palousa, daar heb je gelijk in. Voor ons is volledig zelfvoorzienend ook geen streven. Maar ik zou het wel leuk vinden om minder uitgaven te hebben door dingen in eigen beheer te hebben, bijv ook hooi voor de paarden en aanvullend ruwvoer door bijv treehay te maken.

Zelf slachten gaat hem gewoon niet worden hier, dat kunnen we allebei niet :') Dus vlees zouden we ergens in de buurt halen van een goed adres. Plus dat we dat ook wat minder willen gaan eten.

Inkomsten zouden komen uit verkoop van de oogst van het voedselbos en de verwerkte producten daarvan, verkoop aan huis misschien naar waarschijnlijk op een farmers market eens in de zoveel tijd. Plus eventueel verkoop van wat simpel gebak zoals notentaart (uiteraard met eigen noten), brownie, appel /peren taart en ander spul wat wel houdbaar is. Het hoeft ook geen heel hoog inkomen te zijn, meer een leuke aanvulling. Er zal sowieso 2-3 jaar overheen gaan voor ik iets kan gaan produceren omdat de bomen gewoon nog te klein zijn.

Daarnaast een niet al te grote moestuin voor eigen gebruik, plus de eieren van de kippen en eenden, en wellicht verkoop van kippen /eenden/kuikens.

Wij maken nu zelf yoghurt van 1l houdbare melk en 2 scheppen yoghurt van (nu nog) supermarkt yoghurt. Had ik een speciaal apparaat voor gekocht met irritant kleine potjes, terwijl ik het blijkbaar ook in mijn voedseldroger kon doen met mooie grote ikea weckpotten... Dus de yoghurt maker gaat weer op marktplaats :+
Het is wel echt heel makkelijk in die voedseldroger, 14u op 35 graden, af laten koelen, door roeren, klaar.