Ergernis in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 22:49

Zo vind ik motorrijders die nu in korte broek en t-shirt rijden ook zo dom. Net als gewoon in een spijkerbroek. Echt als het mis gaat moet je dus letterlijk asfalt van en uit je huid schrapen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:53

Exitium schreef:
AmyII schreef:
Onzin. Er ontstaan ongelukken omdat mensen rechts in gaan halen. Het is niet voor niets verboden tenslotte.

Mensen halen rechts in omdat iemand anders onnodig links rijdt, wat ook verboden is.

Rechts inhalen is in de regel gevaarlijker dan onnodig links rijden, maar als je er niet direct rechts voorbij schiet maar eerst kijkt en eventueel een keertje seint (kan zijn dat iemand niet door heeft dat je achter hem/haar zit) voor je er voorbij gaat is er niet heel veel aan de hand, dan kun je prima inschatten of iemand nog naar rechts komt of niet. Het is gewoon enorm irritant om daar achter te blijven hangen, zeker als er dan ook nog een stuk onder de maximumsnelheid gereden wordt.

Hier vlakbij heb ik bijvoorbeeld een stuk van zo'n 2 km van de snelweg de stad in. Daar mag je 80, en de laatste 150 meter 50 (want bebouwde kom). Dan kom je bij stoplichten. Het gebeurt zeer regelmatig dat mensen bij de stoplichten bij de snelweg besluiten dat ze bij de stoplichten 2 km verderop af linksaf moeten slaan en dan met 50-60 op de linkerbaan naar de stoplichten rijden. Prima dat hier dan mensen zijn die daar achter willen blijven plakken, maar ik ga er dan echt wel voorbij.


Nouja… Erachter wíllen blijven plakken, je zal op zo’n moment wel moeten, rechts inhalen is strafbaar. Evenals onnodig linksrijden, dat klopt, maar in principe is het risico op een ongeluk bij rechts inhalen groter dan bij links rijden.

Dat mensen die onnodig links rijden bijzonder irritant zijn ontken ik zeker niet! Maar rechts inhalen is gewoon gevaarlijk. Het is altijd een keuze om rechts in te halen, dus Rennie moest niets.

Ik probeer onnodig linksrijders er inderdaad altijd even op te attenderen, hetzij door seinen, hetzij door een toetertje of knippertje. Soms ga ik rechts in hun ‘achterscherm’ rijden en ze een soort van ‘opduwen’ dat werkt nog bijzonder vaak ook.

@Ineke, als het misgaat wordt er geen asfalt uit huid geschraapt hoor… Dan worden de huid-, spier-, vet- en botweefsels van/ uit het asfalt geschraapt. Om die reden heeft mijn broer geen enkelbotje meer aan de buitenkant van zijn rechterbeen, heel mooi afgeschaafd op het asfalt.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:57

Ineke2 schreef:
Zo vind ik motorrijders die nu in korte broek en t-shirt rijden ook zo dom. Net als gewoon in een spijkerbroek. Echt als het mis gaat moet je dus letterlijk asfalt van en uit je huid schrapen.


Ook zoiets ja. SUKKELS!

Edit: er zijn overigens ook broeken voor motorrijders die eruit zien als jeans maar die wel degelijk van binnen b3schermend zijn…..maar die zie je niet vaak.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-07-21 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:58

@Ineke, in dat kader keek ik afgelopen week verbaasd naar een brommer met helmplicht (geel kenteken) waarbij de bestuurder wel een helm droeg maar de passagier achterop niet. Dat snap ik dus ook niet he... Als je met zo'n snelheid met je hoofd zonder helm op het asfalt of de klinkers klapt, zit je wel de rest van je leven met NAH.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:04

JPitty schreef:
@Ineke, in dat kader keek ik afgelopen week verbaasd naar een brommer met helmplicht (geel kenteken) waarbij de bestuurder wel een helm droeg maar de passagier achterop niet. Dat snap ik dus ook niet he... Als je met zo'n snelheid met je hoofd zonder helm op het asfalt of de klinkers klapt, zit je wel de rest van je leven met NAH.


Vandaag denderde een jonge gast op een elektrische mountainbike door de straat……minstens 50 km/uur…..door een straat met letterlijk 12 verkeersdrempels over een traject van 500 meter. Nog effe los van spelende kinderen en verkeer van rechts. En een helm? Wasda?

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:06

@cowboy dan toch zeker niet bedoeld om daaronder dan een stuk blote enkel te zien :')

@Jpitty ook zoiets ja, waar zit je verstand denk ik dan.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar de kans op ( ernstig ) letsel verkleinen is toch wel iets om op te letten. Nouja ik doe dat voor mezelf in elk geval maar wel zoveel als mogelijk.

Jonge gasten gebeurd noooooit wat, snap dat dan :D

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:08

Ineke2 schreef:
@cowboy dan toch zeker niet bedoeld om daaronder dan een stuk blote enkel te zien :')

@Jpitty ook zoiets ja, waar zit je verstand denk ik dan.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar de kans op ( ernstig ) letsel verkleinen is toch wel iets om op te letten. Nouja ik doe dat voor mezelf in elk geval maar wel zoveel als mogelijk.


Nope….maar die blote enkel wordt bloot bot als het mis gaat. Maar dat is prima te repareren met een handvol huidtransplantaties en 12-24 maanden revalidatie :roll:

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:18

Neehoor, want het blote bot is dan gewoon weg @cowboy55, zoals ik in mijn vorige post omschreef. Asfalt wordt schuurpapier als je eroverheen schraapt.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:20

AmyII schreef:
Neehoor, want het blote bot is dan gewoon weg @cowboy55, zoals ik in mijn vorige post omschreef. Asfalt wordt schuurpapier als je eroverheen schraapt.


Dat is een extreem geval……maar proteses vandaag de dag zijn echt goed. :roll:samenvatting: we zijn het eens. Dom dom dom…..

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:25

Ik begrijp niet helemaal waarom je zo pittig reageert met rollende ogen en dom dom dom. Maar zal wel aan mij liggen joh. Fijne avond verder.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:28

Amy, Cowboy bedoelt alleen maar dat ze het met jou eens is, dat het ontzettend dom is (korte broek op de motor/brommer. ;)

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:35

Marocje schreef:
Amy, Cowboy bedoelt alleen maar dat ze het met jou eens is, dat het ontzettend dom is (korte broek op de motor/brommer. ;)


Dit dus. Ik schrijf nog: we zijn het eens. Maar laat maar verder…..

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 00:00

Ik heb vorige week een boze mail gestuurd naar een bedrijf over rijgedrag van een werknemer. We stonden in de file voor een brug, enkele rijstrook. Was een ongeluk gebeurd op de brug, dus stonden echt stil(ambu, politie, bergers kwamen voorbij) Toen kwam er ineens een auto die 3 auto’s achter ons reed die over de doorgetrokken streep inhaalde (stilstaand verkeer). Deze wilde voor ons invoegen, mijn vader moest wel want er kwamen tegenliggers aan dus zou een botsing worden als mijn vader zou weigeren. 30 m verder komt er een invoegstrook, daar ging hij dus weer er langs en voegde zo 100m verderop weer in. Grappige was dat de file daar net oploste en wij dus 30 sec later al op hetzelfde punt waren. Helaas voor deze persoon website er op, was een apotheek. Die heb ik maar even een situatieschets gedaan.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 00:13

Cowboy55 schreef:
Marocje schreef:
Amy, Cowboy bedoelt alleen maar dat ze het met jou eens is, dat het ontzettend dom is (korte broek op de motor/brommer. ;)


Dit dus. Ik schrijf nog: we zijn het eens. Maar laat maar verder…..

Dan heb ik de toon van je bericht verkeerd geïnterpreteerd, sorry! Y;( Het geheel kwam wat negatief op me over, kan aan mij liggen.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 01:29

_xManadisx_ schreef:
Ik heb vorige week een boze mail gestuurd naar een bedrijf over rijgedrag van een werknemer. We stonden in de file voor een brug, enkele rijstrook. Was een ongeluk gebeurd op de brug, dus stonden echt stil(ambu, politie, bergers kwamen voorbij) Toen kwam er ineens een auto die 3 auto’s achter ons reed die over de doorgetrokken streep inhaalde (stilstaand verkeer). Deze wilde voor ons invoegen, mijn vader moest wel want er kwamen tegenliggers aan dus zou een botsing worden als mijn vader zou weigeren. 30 m verder komt er een invoegstrook, daar ging hij dus weer er langs en voegde zo 100m verderop weer in. Grappige was dat de file daar net oploste en wij dus 30 sec later al op hetzelfde punt waren. Helaas voor deze persoon website er op, was een apotheek. Die heb ik maar even een situatieschets gedaan.



Heel heel goed!!

Even op de vingers laten tikken

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 06:28

Optiwolk schreef:
Gisteren op de Antwerpse ring.
Drie rijstroken + twee rijstroken wisselaar volledig file.
Eerste twee rijstroken zijn uiteraard volledig bezet met vrachtwagens.
Wil er een auto van volledig rechts naar volledig links.
Ipv strook per strook op te schuiven, gaat hij haaks op alle rijstroken rijden.
Dat hij met z’n ultra-lage bmw dan ook niet zichtbaar is voor vrachtwagens zo knal voor hun neus, leverde hem wat toetertjes op.
Gaat hij eerst steeds remmen voor de vrachtwagen, daarna boos zijn dat mensen voor hem inschuiven want ja, door de vrachtwagen te hinderen liet hij een gat vallen.
Kwam uiteindelijk achter mij uit, was de hele tijd in zijn vak links-rechts aan het weven.
Heeft dat nog 4km volgehouden, tot ik naar rechts moest richting volgende afrit, ging dan weven bij de auto voor me.

Kan je dus nog zo haastig zijn, in de file heb je toch pech precies.


Antwerpen was een drama gister :z
Hebben serieus een uur vertraging gehad richting Leuven...

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:12

AmyII schreef:
Onzin. Er ontstaan ongelukken omdat mensen rechts in gaan halen. Het is niet voor niets verboden tenslotte.

En onnodig links rijden is niet “verboden”? :')

Edit;

Ik heb heel veel geduld, soms teveel want ik geef iemand meerdere kansen om naar rechts te gaan. En probeer dit ook altijd (zo vriendelijk mogelijk) te laten merken, maar soms zie je aan iemand zijn rijstijl al dat ze over 3 km in dat sukkelgangetje de afslag links nemen en maken ook totaal geen aanstalten om naar rechts te gaan, ja dan haal ik rechts in. En ik reed ook al eventjes achter haar ;)

Onnodig links rijden veroorzaakt zelfs meer ongelukken in mijn ervaring dan rechts inhalen. Van wat ik op de weg zie dan, dat onnodig linksrijders gevaarlijke situaties creeeren waardoor er rechts ingehaald word en dat ze na 5 minuten opeens doorhebben (meestal telefoon of druk in gesprek met bijrijder) dat ze toch te lang links rijden, zonder te kijken naar rechts gaan en bijna tegen de zoveelste auto knallen die rechts inhaalt tegen een auto die op hetzelfde tempo (dus een auto die niet van baan wisselt maar zijn eigen tempo aanhoud) Daarbij zorgen ze ook voor onnodige en soms gevaarlijke files.

Zou wat zijn als iemand onnodig 50 km op 80 km rijd op de linkerbaan en dat jij rustig met 80 op rechterbaan rijd en dat je dan moet remmen als je in de buurt komt van dat gevalletje en maar naar de linker baan gaat of rechts blijven hangen op hetzelfde tempo :+

Ik heb rechts inhalen alleen maar fout zien gaan voor diegene die inhaalt, namelijk dat er toch geen ruimte blijkt te zijn en ze moeten remmen. (En ik geef rechts inhalers ook geen ruimte om rechts in te halen als er geen mogelijkheid is om door te rijden :+ ) Ik ben ook niet pro rechts inhalen, alleen in het geval van onnodig linksrijders die geen aanstalten maken om naar rechts te gaan vind ik het meer dan logisch ;)

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:37

Rennie89 schreef:
AmyII schreef:
Onzin. Er ontstaan ongelukken omdat mensen rechts in gaan halen. Het is niet voor niets verboden tenslotte.

En onnodig links rijden is niet “verboden”? :')


Onnodig linksrijden is vele malen minder gevaarlijk dan rechts inhalen.

Gisteren op de Belgische snelweg veel gezien dat er rechts ingehaald werd omdat er mensen links bleven rijden. Besluit zo iemand op het laatste moment alsnog naar rechts te gaan, ben je gewoon de sjaak. Op die manier is het een paar keer bijna fout gegaan.

Onnodig linksrijden is fout, maar dat geeft jou niet het recht om dan maar rechts te gaan inhalen.
Zelf doe ik het echt alleen als er nog een baan tussen zit, en alleen als het rustig is en er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn. Zoniet, dan moet je maar even slikken dat je een stukje wat rustiger aan moet doen, of je moet meerdere banen naar links opschuiven om alsnog volgens de verkeersregels links in te halen.

[edit] Ik vind dat je er veel te laconiek mee omgaat overigens, zeker een linksrijder die daar te lang blijft hangen kan nog wel eens gekke dingen doen omdat ze niet opletten. Zit je dan net in de dode hoek dan ben je de sjaak en kun je nog wel eens een ernstig ongeluk veroorzaken.

Flying_Angel

Berichten: 15714
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:41

Te blote motorrijders idd! :oo bizar dat ze dat riskeren.

Hier zag ik net een scooter rijden met moeder en dochtertje. Ze gingen vrij hard. Dochtertje was nog niet zo oud, zonder helm. Echt wat bezielt je. Net als de moeder op gewone fiets met 3 kinderen + 1 die op skeelers aan de pakjesdrager hangt. Vrouw zat te appen op de fiets. :\

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:47

Marjo, dat het overkomt dat ik laconiek ermee omga is jammer. Ik rij vaak genoeg op de snelweg en zie een hoop dingen fout gaan. Hetgeen wat het meest gevaarlijk is is telefoon gebruik (slingeren , de hele tijd remmen, links blijven rijden etc) en van baan wisselen zonder richting aanwijzer aan, of veel te vroeg al naar links te gaan (onverwachte bijzondere verrichting) of te kijken. Ik praat rechts inhalen zeker niet goed maar soms kan je niet anders ter bevordering van de doorstroom van het verkeer ;)

(Even wat aangepast)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 24-07-21 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:48

Rennie89 schreef:
Marjo, dat het overkomt dat ik laconiek ermee omga is jammer. Ik rij vaak genoeg op de snelweg en zie een hoop dingen fout gaan. Hetgeen wat het meest gevaarlijk is is telefoon gebruik (slingeren etc) en van baan wisselen zonder richting aanwijzen aan of te kijken. Ik praat rechts inhalen zeker niet goed maar soms kan je niet anders ter bevordering van de doorstroom van het verkeer ;)


Als het zo ontzettend rustig is zoals jij schetst, maakt het voor de doorstroming vrij weinig uit of je rechts inhaalt of even je snelheid mindert en even verderop er alsnog voorbij gaat (als de blokmarkering start) :)

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 10:35

Wij wonen aan een pleintje.
Er is 1 smalle ingang/uitgang voor auto’s.

Staat er tot 2 keer toe een busje met werkmensen in de ingang en met de deur open.
Meneer zat te bellen.
Ik kon er niet langs en het duurde even voor meneer door had dat zijn deur dichtdoen wel slim was.
Hoe slecht is je verkeersinzicht om zo te parkeren en je deur open te laten.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:00

Rennie89 schreef:
Marjo, dat het overkomt dat ik laconiek ermee omga is jammer. Ik rij vaak genoeg op de snelweg en zie een hoop dingen fout gaan. Hetgeen wat het meest gevaarlijk is is telefoon gebruik (slingeren , de hele tijd remmen, links blijven rijden etc) en van baan wisselen zonder richting aanwijzer aan, of veel te vroeg al naar links te gaan (onverwachte bijzondere verrichting) of te kijken. Ik praat rechts inhalen zeker niet goed maar soms kan je niet anders ter bevordering van de doorstroom van het verkeer ;)

(Even wat aangepast)

Het was rustig, schreef je. Dus als jij je geduld had kunnen opbrengen op ten minste tot de blokmarkering achter de linksrijder te blijven, zou dat geen enkele invloed op de doorstroming hebben gehad.
Ik vind je er bijzonder laconiek mee omspringen. Mag ik vragen: hoe lang heb jij je rijbewijs?

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:04

Ineke2 schreef:
Zo vind ik motorrijders die nu in korte broek en t-shirt rijden ook zo dom. Net als gewoon in een spijkerbroek. Echt als het mis gaat moet je dus letterlijk asfalt van en uit je huid schrapen.


Er zijn tegenwoordig ook spijkerbroeken die compleet beschermen bij een val, dus niet iedereen met een spijkerbroek is meteen fout bezig :)

Blote enkels en een t-shirt praat ik absoluut niet goed.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 11:08

Die worden echt nog niet veel gebruikt en als je vervolgens met gympen en blote voeten / enkels op je motor stapt dan zou ik het liefst ze keihard in hun gezicht uitlachen en zelfs dan komt de boodschap niet over :')

O gisteren tijdens de spits naar huis kwam er een brandweerwagen met sirene en zwaailicht langs. Hij kon mooi links langsrijden bij mij. Een stukje verder zie ik een vrachtwagen naar de linkerbaan baan gaan om in te halen, toen moest de brandweerwagen dus wachten tot de vrachtwagen had ingehaald. |o