Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:36

Voorrijkosten delen is volgens mij de normaalste zaak van de wereld. Ik zou daar 1x intrappen en dan laat ik de da wel voor 1 paard komen. Als het financieel toch niks uitmaakt maar wel zoveel gemak oplevert...

Ik ben op een gegeven moment het enten voor mijn bijrijdpaard gaan regelen. Hij moest weer geent worden dus aan de rest op stal gevraagd of zij mee wilden doen. Ik kon er dan bij zijn voor hun paard/paarden en dan konden we de voorrijkosten delen. Ging om iets van 10-12 paarden. Het was een enorm gedoe om de paspoorten te verzamelen, maar uiteindelijk gelukt. Dierenarts kwam om te enten, voor wormenkuren en nog wat dingen bij een aantal paarden. Paarden waren allen bekend bij die kliniek. Da gaf zelf aan de facturen naar de eigenaren te sturen, als ik voor de zekerheid even paard/eigenaar kon verifiëren kwam dat verder goed.

Waren een aantal pensionklanten boos op mij geworden dat ik niet alles had voorgeschoten. :+ :+ Ze vonden het makkelijker om mij terug te betalen dan een factuur van de kliniek te betalen 8)7 Ik heb het daarna niet meer voor de rest geregeld :+ Bedankt voor het regelen was meer op zijn plaats geweest vond ik.

Als ik jullie verhalen lees is het enige wat ik kan verzinnen dat ze mij niet (volledig) hadden willen betalen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:49

Charlotte, dat klopt als ik je verhaal lees waren die boze stalgenoten niet van plan de rekening aan je te betalen. Het is je geluk geweest dat de veearts rekeningen gewoon naar je stalgenoten gestuurd heeft.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:52

Zo'n dingen snap ik dus niet. Betaal toch gewoon. Ik denk dat als stalgenoten bij mij op stal dat zouden doen, de staleigenaar ze nog net niet met de zweep de wei rond jaagt.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:54

Heb op pension ook wel gezien dat de pension houder de hoefsmid voorschoot en vervolgens 3 maanden later wel eens betaald werd. Maar wel tussendoor setjes gekocht konden worden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 18:57

Ik schiet om die reden dus nooit voor op stal. Ik wil er gerust bijblijven als de eigenaar zelf niet kan, ik heb zo al DA'en moeten bellen voor een kreupel paard, een gescheurde lip, ... Ik meld ook altijd meteen aan de telefoon "hoi, ik bel voor x, het paard van x, ik ben dus niet de eigenaar maar die kan er nu even niet bijzijn" blablabla, en vertel de DA ook altijd "factuur mag je doorsturen naar x".
Sorry, ik doe het gewoon niet, simpel.

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:04

corinep schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar ze zelf 7 paarden hadden, ik was de enige in pension. Werden allemaal tegelijk geënt en vervolgens kreeg ik door welk bedrag ik moest betalen aan hun. Ik vond het vrij hoog, bleek dat ik 50% van de voorrijkosten doorberekend kreeg.

Verder zorgden ze heel goed voor mn paard en was het stalgeld netjes en in een paar jaar nooit verhoogd dus heb er nooit wat van gezegd maar vond het wel wat gek.


Ik vind dit niet eens heel gek.. bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:05

CharxHebe schreef:
corinep schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar ze zelf 7 paarden hadden, ik was de enige in pension. Werden allemaal tegelijk geënt en vervolgens kreeg ik door welk bedrag ik moest betalen aan hun. Ik vond het vrij hoog, bleek dat ik 50% van de voorrijkosten doorberekend kreeg.

Verder zorgden ze heel goed voor mn paard en was het stalgeld netjes en in een paar jaar nooit verhoogd dus heb er nooit wat van gezegd maar vond het wel wat gek.


Ik vind dit niet eens heel gek.. bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.


Ik ga hiermee akkoord :j

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:07

Klopt, bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door aantal paarden. Dat vind ik niet heel raar.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:26

Ik vind dit in dit geval ook niet vreemd.
Ik zou het wel raar vinden als het bijvoorbeeld iets is wat op basis van het aantal paarden berekend wordt.
Dit heeft misschien een uitleg nodig want het staat er best krom.

Stel je hebt een stal waar 10 paarden staan, waarvan 1 eigenaar 3 paarden heeft, 2 eigenaren hebben ieder 2 paarden en 3 eigenaren hebben ieder 1 paard. En er wordt hooi ingekocht op 10 paarden maar het bedrag wordt verdeeld door 6 personen, dat zou niet fair zijn want dat betekend dat diegene met 3 paarden er goedkoop vanaf komt en diegene met 1 paard ook betaald voor de eigenaren met 2 en 3 paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:42

En ik de gek deed voorrijd koste door aantal paarden.
Ik had er 3 en 1 pension klant toen.
Ik dus 75%

Hoorde later dat ik de rekening vaak in mijn voordeel berekende.
Die altijd een paar weken op de aanrecht van stal lag...

Fijn zulke mensen |(


Eerder genoemde, en uiteindelijk weg gestuurde dame...

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:43

M_D_H schreef:
Ik vind dit in dit geval ook niet vreemd.
Ik zou het wel raar vinden als het bijvoorbeeld iets is wat op basis van het aantal paarden berekend wordt.
Dit heeft misschien een uitleg nodig want het staat er best krom.

Stel je hebt een stal waar 10 paarden staan, waarvan 1 eigenaar 3 paarden heeft, 2 eigenaren hebben ieder 2 paarden en 3 eigenaren hebben ieder 1 paard. En er wordt hooi ingekocht op 10 paarden maar het bedrag wordt verdeeld door 6 personen, dat zou niet fair zijn want dat betekend dat diegene met 3 paarden er goedkoop vanaf komt en diegene met 1 paard ook betaald voor de eigenaren met 2 en 3 paarden.


Dat ben ik met je eens inderdaad, dan zou het niet eerlijk zijn. Maar qua voorrijkosten gewoon per eigenaar.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 19:47

Mee eens :j

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:06

Altijd het paard een goedkope wormspuit geven...

Toen kwam datzelfde paard bij mij op stal - noodgeval- en heb ik in overleg een dure wormspuit erin gedaan.

Binnen 48 uur mega veel bloed wormen en vervolgens vond de eigenaar het niet leuk dat het paard een dure wormspuit heeft gekregen :roll:

Kreeg het uiteindelijk wel betaald maar niet van harte.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 20:21

Je moet natuurlijk ook maar net weten hoe de voorrijkosten vanuit de da word berekend.

Ik zou ook denken vaste voorrij kosten gedeeld door aantal behandelde paarden. Dan kom je dus voor een verrassing te staan als blijkt dat iedereen een x % korting krijgt

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 22:14

Bij ons gaat het altijd netjes door het aantal eigenaren. Dit jaar waren we met 6. Ik moest €7 voorrij kosten betalen voor mijn enting :D

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 22:52

Een eigenaar zal 1 factuur krijgen voor al zijn paarden, dus ook 1x voorrijkosten. Wat dat betreft snap ik het wel.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 23:53

DuoPenotti schreef:
En ik de gek deed voorrijd koste door aantal paarden.
Ik had er 3 en 1 pension klant toen.
Ik dus 75%

Hoorde later dat ik de rekening vaak in mijn voordeel berekende.
Die altijd een paar weken op de aanrecht van stal lag...

Fijn zulke mensen |(


Eerder genoemde, en uiteindelijk weg gestuurde dame...


Jij had te maken met een echte profiteur. Die kun je wel missen }>

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 00:06

CharxHebe schreef:
corinep schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar ze zelf 7 paarden hadden, ik was de enige in pension. Werden allemaal tegelijk geënt en vervolgens kreeg ik door welk bedrag ik moest betalen aan hun. Ik vond het vrij hoog, bleek dat ik 50% van de voorrijkosten doorberekend kreeg.

Verder zorgden ze heel goed voor mn paard en was het stalgeld netjes en in een paar jaar nooit verhoogd dus heb er nooit wat van gezegd maar vond het wel wat gek.


Ik vind dit niet eens heel gek.. bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.


Zelf vind ik gedeeld door aantal paarden logischer.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:00

corinep schreef:
CharxHebe schreef:

Ik vind dit niet eens heel gek.. bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.


Zelf vind ik gedeeld door aantal paarden logischer.


Waarom? Als diegene de DA alleen voor haar eigen 7 paarden had laten komen had ze ook maar 1x voorrijkosten hoeven te betalen en niet 7x dus per paard. Je betaalt per eigenaar dus deelt ook per eigenaar, althans dat is mijn logica.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 25-10-21 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:05

@imaudy
Ja echt he.
En je dan nog rot voelen ook als je zo iemand weg stuurt...
Goed zo was ze niet altijd geweest. Ik dacht altijd door haar nieuwe vriend.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:08

Kaygee schreef:
Waarom? Als diegene de DA alleen voor haar eigen 7 paarden had laten komen had ze ook maar 1x voorrijkosten hoeven te betalen en niet 7x dus per paard. Je betaald per eigenaar dus deelt ook per eigenaar, althans dat is mijn logica.

Precies, anders is het voor degene met meer paarden ook niet voordeliger om het samen te doen!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:16

corinep schreef:
CharxHebe schreef:

Ik vind dit niet eens heel gek.. bij ons gaat het ook door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.


Zelf vind ik gedeeld door aantal paarden logischer.

Omdat het in jouw voordeel is... Had je zelf de 7 paarden gehad, wilde het het opeens per eigenaar splitsen... Hoe gierig ben je dan...

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:35

Billy schreef:
corinep schreef:


Zelf vind ik gedeeld door aantal paarden logischer.

Omdat het in jouw voordeel is... Had je zelf de 7 paarden gehad, wilde het het opeens per eigenaar splitsen... Hoe gierig ben je dan...


Als ik zelf 7 paarden had gehad had ik denk ik niet eens de voorrij kosten doorberekend aan de ene in pension omdat de DA toch al moest komen voor mijn 7 paarden.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:38

Voor één paard geldt dat dan toch net zo goed?

Ander voorbeeld: als je samen met iemand ergens naartoe rijdt, dan deel je toch de benzine kosten door twee, omdat jullie met zijn tweeën zijn, en niet door het aantal stukken bagage wat ieder mee heeft?

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:55

Maar die rit verloopt niet trager omdat er iemand anders in de auto zit. Stel dat iemand jou bagage helpt inladen. Als hij 1 valies moet inladen van jou en daar een minuut mee bezig is en 6 valiezen van de andere en daar dus ook langer mee bezig is, dan zeg je toch ook: Ja maar, ik betaal niet even veel want bij mij had hij minder werk!

Net zoals het gaan eten en een goedkopere menu nemen. Dat is hier ook al zo vaak voorbij gekomen. De dierenarts is langer bezig met jou 7 paarden dan met 1. Het grootste werk is voor diegene met de 7 paarden dus die betaald ook meer.