Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:15

Veel aandelen zitten nu op ATH. Dan zou je nu niks meer kunnen kopen.

Ik denk dat tijd in de markt belangrijker is dan het timen van de markt. Dat wil niet zeggen dat voor topprijzen kopen altijd goed is :D maar als je belegt met LT visie en je hebt vertrouwen in een bedrijf, kun je ook nu blijven kopen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:31

Klopt, daarom hebben wij al ruim een jaar niet veel aandelen bij kunnen kopen. De meeste bedrijven zijn flink te duur.
Mij doet het een beetje denken aan de tijd vlak voor de crisis van 2008, toen de huizenprijzen ook voor die tijd bizar hoog waren, en we ook voor het eerst in België gingen tanken omdat de benzine hier niet meer te betalen was. Nu krijgen we daar ook nog een energiecrisis bij, en grotere kans op slechte oogsten dus veel hogere voedselprijzen. Experts verwachten dan ook een crisis die veel zwaarder wordt dan die van 2008. Vandaar dat we juist nu zo voorzichtig zijn.

Vorig jaar hebben we, naast de corona-dip, nog wat mazzel gehad met Intel die ineens in de aanbieding was toen Apple hun nieuwe chip aankondigde, en Boeiing die na hun Max-dip ook nog eens corona op de kop kreeg.. Dat zijn het soort kansen waar wij vooral naar op zoek zijn, nauwelijks risico en veel kans op een flinke winst.
Als je een aandeel koopt dat nu al te duur is, dan is het risico natuurlijk veel groter dat de waarde van de aandelen wat zakt, of echt keldert tijdens een nieuwe crisis, en daarna lange tijd niet meer aan zijn oude top komt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:59

Helemaal eens, daarom zitten wij vooral in ETFs.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:07

ETF's zijn inderdaad een stuk stabieler en veiliger. Welliswaar wat minder rendement, maar nog altijd gemiddeld een stuk meer dan op je spaarrekening.
Wij hebben er inderdaad ook een paar. Prima voor de lange termijn.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:30


Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 14:36

Het hangt er ook vanaf wat je doel is. Of je langzaam je pensioen opbouwt met je investeringen of dat de spanning je juist ook aanspreekt.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:41

Zeker weten, wij willen richting FI dus we zitten niet alleen in indexen maar ook wat hoger risico ETFs en LCID dus. Dat maakt het ook leuk, is voor iedereen weer anders.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:12

Buffet vind ik ook erg interessant om te volgen :j Hij doet ook aan value investing waar wij ons ook in hebben verdiept, dus aandelen uitzoeken die 'in de aanbieding' zijn, en dan heel lang vasthouden inderdaad, in plaats van handelen en 'gokken'.
Geen flauw idee of wij onder die 5% vallen, ik ga er zeker niet van uit dat we slapend rijk worden, maar als ik zie hoeveel mijn vriend heeft gestudeerd en elke keer weer zit te rekenen dan zou het leuk zijn als we daardoor net iets hoger uitkomen dan de gemiddelde ETF, daar doen we in ieder geval een hoop moeite voor :))

Dat er zo veel verschillende strategieën zijn vind ik ook juist leuk, heel interessant om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier bezig is.

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:38

Ketly schreef:
Het hangt er ook vanaf wat je doel is. Of je langzaam je pensioen opbouwt met je investeringen of dat de spanning je juist ook aanspreekt.


Voor mij is het inderdaad meer dit.
Ik heb al 2 hele producten 1 aandeel en 1etf :+
Collega van mij is heel fanatiek met beleggen dus die geeft hier en daar wat tips cadeau af en toe.

Ik heb momenteel gewoon dingen in me favorieten staan die ik in de gaten hou, om te kijken of ik het interessant vind om te kopen.

Ik vind zelf een meer stabieler iets dus wel fijn en weet nog niet of ik heel enthousiast ooit echt aandelen ga kopen/verkopen voor de stukjes winst zeg maar.
Maar we zijn pas net begonnen, dus wie weet veranderd dat ooit een keer.

Aandelen / tips om te volgen hoor ik graag.
ASML is voor mij nog even buiten bereik, maar staat er bijvoorbeeld wel bij.
Dus toekomst gericht mag ook :D

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 15:48

Ik ben tot nu toe erg blij met mijn aandeel in Lucid Group. Of het goed is voor mijn hart is een ander verhaal.. :D

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:37

Ketly schreef:
Ik ben tot nu toe erg blij met mijn aandeel in Lucid Group. Of het goed is voor mijn hart is een ander verhaal.. :D


Is weer een hype aandeel.

Marktcap net zo groot als Nio, en ze hebben net 100 auto's geleverd :')

Maar prima, wij hebben 100 aandelen gecasht met die laatste run.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 12:18

LCID verkocht op 45,22 gisteren, eerder gekocht rond de 27. Even kijken wat hij de komende tijd gaat doen of ik weer instap of niet. Zit de rest hier er nog in of niet?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:37

Nee
Maar mijn slechtste aandeel staat in de voorbeurs op 40%

Kom maar op met dat kreng

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:39

Jawel, wij houden nog 250 aan.

lizard
Berichten: 5262
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:07

Ik heb donderdag moderna met dik verlies verkocht.
En met een gedeelte van de opbrengst rivian aangekocht.

Ben benieuwd hoe dat gaat.

Let op!
Dit gaat niet om grote bedragen.
Maar noem het maar speelgeld.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:54

Iets met verlies kopen doen we allemaal hoor das geen zonde
Je kunt gewoon niet alles voorspellen en “snel veel groot “ geld verdienen lukt niet met de solide aandelen

Hier geen acties ondernomen deze week

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:35

Lizard, altijd jammer, hopelijk doet je nieuwe aankoop het beter!

Even afkloppen, maar hier gelukkig nog nooit iets met verlies hoeven te verkopen.

Verder ook niks nieuws te melden. Alles gaat wat op en neer, de ene keer hebben we er in een dag tijd een maandsalaris bij en de volgende dag kan het zo weer verdampt zijn :)) Maar eigenlijk hebben we het momenteel gewoon te druk om er veel mee bezig te zijn.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:36

Het gaat hard onderuit op de beurzen. Hebben jullie er ook veel last van?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:55

Ik zag inderdaad dat de AEX ook flink inzakt.

Hier blijft alles heel stabiel.
We hebben wel pas geleden een hoop verkocht wat leuk in de plus stond en een te groot risico begon te vormen. Johnson and Johnson bijvoorbeeld, en McDonalds, en nog een paar.
Nu hebben we bijna alleen nog aandelen over die wat in de min staan :)) Maar dat komt omdat we die aandelen nog niet lang hebben, en we verwachten dat die nog flink zullen stijgen in de komende jaren.
In totaal hebben we nu een rendement van gemiddeld 6% per jaar. Ons doel is 4%, dus dat is beter dan verwacht :D

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:04

Suzanne_k schreef:
Het gaat hard onderuit op de beurzen. Hebben jullie er ook veel last van?


Nee, gelukkig niet. Afgelopen maanden veel verkocht, met winst. Wat ik nog heb staan is lange termijn, dus dat maakt niet zoveel uit.
Rendement van de afgelopen 12 maanden: 35%. Dus mij hoor je niet klagen :D

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:22

Ik sta nog steeds in de plus totaal gezien maar ik heb wel een klein beetje spijt dat ik gister wat ETF's heb gekocht in plaats van vandaag. :+

Ach het gaat om de lange termijn....

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:30

Ik zie het meteen in mijn peaks rekening. Die stond gister + 19,nogwat% en nu nog 'maar' op +16,80%. Is natuurlijk een heel andere schaal dan voor de meeste mensen hier, maar wel meteen een duidelijk gevolg...

Lau07
Moderator

Berichten: 1567
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:18

Hier zijn mijn slechtste aandelen 5% gezakt, dus ik kijk het even aan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:49

het valt hier ook wel mee, en ik ben de laatste tijd wat extra geld in de gloeilampenfabriek die nu medische apparaten verkoopt aan het steken. Aandeel is gekelderd door problemen in Amerika, dus mooie koopjes nu, en met het voordeel van de medewerkersregeling er bovenop is dat nu wel interessant voor de lange termijn.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 10:26

Lielle schreef:
het valt hier ook wel mee, en ik ben de laatste tijd wat extra geld in de gloeilampenfabriek die nu medische apparaten verkoopt aan het steken. Aandeel is gekelderd door problemen in Amerika, dus mooie koopjes nu, en met het voordeel van de medewerkersregeling er bovenop is dat nu wel interessant voor de lange termijn.


Philips is zeker geen koopje. Boekwaarde circa 12 euro. Koers 30 euro. Risico op grote claims uit Amerika is groot. In elk geval veel proceskosten.

Kankerverwekkende schuim in de beademingsapparatuur en apneu machines. Daling is in panieksituaties zoals deze groot.

Als je kijkt naar soortgelijke problematiek zijn dalingen vsn 80% vanaf het toppunt niet ongebruikelijk. Zeg niet dat dit hetzelfde gaat lopen maar wel iets om rekening mee te houden.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Kijk maar naar Bayer Galapagos etc.