Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:26

Moestuin schreef:
Als ik mij ergens aan erger zijn het 9/10 oudere mensen op de baan. Van mij mogen ze invoeren dat je vanaf een bepaalde leeftijd elke 3 jaar ofzo test moet laten afnemen. Die ouderen zijn echt het grootste gevaar op de baan vind ik.


Helemaal eens. Het valt me elke keer weer op wanneer er een bestuurder rare en onverwachte dingen uithaalt in het verkeer, er een oudje achter het stuur zit. Levensgevaarlijk.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:29

In Nederland moeten mensen van 75 plus zich elke 5 jaar laten keuren

Nou stelt deze keuring niet vast hoe goed iemand kan rijden maar wel of je nog achter het stuur mag

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:31

Amber_anne schreef:
In Nederland moeten mensen van 75 plus zich elke 5 jaar laten keuren

Nou stelt deze keuring niet vast hoe goed iemand kan rijden maar wel of je nog achter het stuur mag


Nee die keuring stelt niks voor. Ze stellen alleen vast of je nog voldoende kracht hebt in je benen en armen.
Maar inzicht in verkeer nemen ze niet mee geloof ik want er krijgen mensen die duidelijk erg vergeetachtig/dementerend mensen alsnog een verlenging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:34

verootjoo schreef:
Amber_anne schreef:
In Nederland moeten mensen van 75 plus zich elke 5 jaar laten keuren

Nou stelt deze keuring niet vast hoe goed iemand kan rijden maar wel of je nog achter het stuur mag


Nee die keuring stelt niks voor. Ze stellen alleen vast of je nog voldoende kracht hebt in je benen en armen.
Maar inzicht in verkeer nemen ze niet mee geloof ik want er krijgen mensen die duidelijk erg vergeetachtig/dementerend mensen alsnog een verlenging.

Zoals wijlen mijn opa. Gevaar op de weg. Mijn oma heeft op gegeven moment de sleutel verstopt :=.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:53

verootjoo schreef:
Amber_anne schreef:
In Nederland moeten mensen van 75 plus zich elke 5 jaar laten keuren

Nou stelt deze keuring niet vast hoe goed iemand kan rijden maar wel of je nog achter het stuur mag


Nee die keuring stelt niks voor. Ze stellen alleen vast of je nog voldoende kracht hebt in je benen en armen.
Maar inzicht in verkeer nemen ze niet mee geloof ik want er krijgen mensen die duidelijk erg vergeetachtig/dementerend mensen alsnog een verlenging.


Klopt het is een aanfluiting. Mijn oma van 83 moest een bal vangen en vertellen wat ze gister gegeten had. Toen moest ze contant afrekenen en mocht ze gaan.

Het systeem is er wel. Het moet alleen aangepast worden

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:58

Ashleytjuhh schreef:
ik denk dat hij hier wel unpopulair is
maar veel vrouwen kunnen gewoon echt niet autorijden :o ( Ja ik ben zelf een vrouw) maar op de weg maken ze rare bewegingen , zitten erg dicht op het stuur en over inparken nog maar niet te spreken :n

Nou kom ik hier toevallig binnen vallen maar deze triggerde :D

Kennis racet semi-prof met Austin Healey.
Zegt een sponsor: joh, waarom laat je je vrouw niet racen met de B (een MG B)?
Omdat ze geen race-licentie heeft.
Oh? Nou, dan sponsor ik de licentie, als ze dat wil.

Die vrouw haalde haar licentie en roste die B zo strak over het circuit dat d'r kerel (die ernaast zat) groen en geel van ellende uitgestapt is.....
Hij voelde dat de B op de grens van uitbreken zat en zat te wachten totdat de boel ging tollen en dat gebeurde dus niet want z'n vrouw hield de auto strak binnen die grens.


Maar verder was ze het volstrekt met je eens: ook zij vond dat vrouwen niet auto konden rijden.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-21 11:27

ikke schreef:
Ashleytjuhh schreef:
ik denk dat hij hier wel unpopulair is
maar veel vrouwen kunnen gewoon echt niet autorijden :o ( Ja ik ben zelf een vrouw) maar op de weg maken ze rare bewegingen , zitten erg dicht op het stuur en over inparken nog maar niet te spreken :n

Nou kom ik hier toevallig binnen vallen maar deze triggerde :D

Kennis racet semi-prof met Austin Healey.
Zegt een sponsor: joh, waarom laat je je vrouw niet racen met de B (een MG B)?
Omdat ze geen race-licentie heeft.
Oh? Nou, dan sponsor ik de licentie, als ze dat wil.

Die vrouw haalde haar licentie en roste die B zo strak over het circuit dat d'r kerel (die ernaast zat) groen en geel van ellende uitgestapt is.....
Hij voelde dat de B op de grens van uitbreken zat en zat te wachten totdat de boel ging tollen en dat gebeurde dus niet want z'n vrouw hield de auto strak binnen die grens.


Maar verder was ze het volstrekt met je eens: ook zij vond dat vrouwen niet auto konden rijden.

Het rijden op een circuit en rijden in het verkeer is appels met peren vergelijken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:33

Wat mij betreft moet iedereen iedere 5 jaar lichamelijk en geestelijk getest worden met rijexamen of ze weer 5 jaar hun rijbewijs mogen houden. Jong en oud. En desnoods beginnende bestuurders ieder jaar.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:37

ja joh spek die staatskas wat meer....
En nu al lopen ze achter om mensen hun eerste examen te laten halen.

Parkeren kan ik ook voor geen meter, geef ik meteen toe.
Maar zoek gewoon een plek met meer ruimte en loop wat verder.

Met mijn NAH heb ik een de concentratie van een goudvis, dus langer dan een half uur rijd ik niet.
Maar oke, UWV vind wel dat ik leerlingenvervoer moet gaan doen... dus als we het dan over kromme dingen hebben.
Toen ik aangaf als ik met 8 kinderen een ongeluk krijg omdat ik te moe achter het stuur zit, kan ik het UWV aansprakelijk stellen kreeg ik geen antwoord...

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:47

karuna schreef:
Wat mij betreft moet iedereen iedere 5 jaar lichamelijk en geestelijk getest worden met rijexamen of ze weer 5 jaar hun rijbewijs mogen houden. Jong en oud. En desnoods beginnende bestuurders ieder jaar.


Helemaal mee eens. Theorie examen(wel zonder al die belachelijke vragen van tegenwoordig, puur praktisch welke regels en borden je gewoon echt MOET weten om veilig auto te rijden) en een praktijkrit.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:51

corinep schreef:
karuna schreef:
Wat mij betreft moet iedereen iedere 5 jaar lichamelijk en geestelijk getest worden met rijexamen of ze weer 5 jaar hun rijbewijs mogen houden. Jong en oud. En desnoods beginnende bestuurders ieder jaar.


Helemaal mee eens. Theorie examen(wel zonder al die belachelijke vragen van tegenwoordig, puur praktisch welke regels en borden je gewoon echt MOET weten om veilig auto te rijden) en een praktijkrit.


En wat moet dit gaan kosten? :D

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:57

Iedereen is voor een examen totdat ze zelf slecht beoordeeld worden en voortdurend herexamen moeten doen. :D Nee, ik heb mijn rijbewijs gehaald en daarmee is het klaar. De eerste die nog nooit eens iets doms gedaan heeft in het verkeer werpe de eerste steen.
Vaak is het ook meer een ego-dingetje dan dat het echt een levensgevaarlijke situatie is. Gisteren zo ook iemand die vanaf de oprit met haaientanden de weg opreed terwijl de afstand eigenlijk te klein was. Ik voelde het onrecht in me opwellen en ik wilde toen ook agressief met mijn lichten flikkeren. In realiteit was gewoon even mijn gas loslaten voldoende.
Wat niet wegneemt dat er ook echt levensgevaarlijke dingen gebeuren, maar heel vaak ook weer niet.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:58

En die levensgevaarlijke dingen zijn 9 van de 10 keer bewuste dingen die ze bij een examen niet in de kop halen. Dus dan zouden ze braafjes slagen.

_Karlijn
Berichten: 6460
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:01

karuna schreef:
Wat mij betreft moet iedereen iedere 5 jaar lichamelijk en geestelijk getest worden met rijexamen of ze weer 5 jaar hun rijbewijs mogen houden. Jong en oud. En desnoods beginnende bestuurders ieder jaar.

Maar dan niet voor de 280 euro die ze er (destijds bij mij, 8 en 5 jaar geleden) voor vragen. Dat mag wel een tandje minder imo.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:06

DuoPenotti schreef:
En die levensgevaarlijke dingen zijn 9 van de 10 keer bewuste dingen die ze bij een examen niet in de kop halen. Dus dan zouden ze braafjes slagen.

Ach, ik slaagde zelfs met een overtreding van de regels :o

Maar ik zou er wel voorstander van zijn dat je de mogelijkheid hebt om een serieuze cursus/lesavond te volgen om gewoon bij de les te zijn met de huidige wet- en regelgeving, zonder het domme gezever van het CBR.

De regel die ik op mijn examen overtrad, bestaat intussen niet meer, om maar een voorbeeld te noemen.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:09

Mijn broer is ook geslaagd toen hij door rinkelende spoorbomen reed :D

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:10

Van mij mag iedereen boven de 80 automatisch zijn rijbewijs inleveren.

Bejaarden zijn 100x gevaarlijker dan vrouwen, beginners, petjes in VW Golf of aso AUdi rijders.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:11

DuoPenotti schreef:
En die levensgevaarlijke dingen zijn 9 van de 10 keer bewuste dingen die ze bij een examen niet in de kop halen. Dus dan zouden ze braafjes slagen.


9 van de 10 zou niet eens meer slagen als ze nogmaals zouden moeten afrijden.

Ik ben ook voorstander van verplichte opfriscursus bij verlenging van rijbewijs, net als vrachtwagenchauffeurs. Ook met een onaangekondigde controle zoals ze met vrachtwagenchauffeurs doen. Opnieuw examen is alleen nodig als mensen hun rijbewijs daadwerkelijk in moeten leveren van de politie.
Het rijbewijs in beslag nemen mag ook sneller gebeuren ipv de boetes omhoog gooien.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:16

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens Mars. Boven de 80 niet meer.
Die het dan nog goed kunnen zijn denk ik met een loep te zoeken.
Daarnaast kunnen die meestal ook korting krijgen op een taxi.
Daarnaast boven de 70 of zo de elektrische fiets begrenzen op 18 km.


Citaat:
Ik ben ook voorstander van verplichte opfriscursus bij verlenging van rijbewijs, net als vrachtwagenchauffeurs.

Wat bedoel je hiermee?
Wat frissen die op?
De code 95, die is 9 van de 10 keer iets wat niet eens met rijden te maken heeft.
Die geen code 95 nodig hebben, ja dat bestaat, die frissen helemaal niets op.
Ja een medische keuring, maar dat geeft niet aan hoe goed je rijdt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:19

Die verplichte opfriscursussen slaan natuurlijk nergens op.
Een deel van het verkeer rijdt asociaal, maar doen dat echt niet op hun cursus.
Een ander deel (veel vrouwem) lijden aan een chronisch gebrek aan inzicht, maar zij halen hun rijbewijs er ook mee, dus het niveau is hoog genoeg om deel te nemen aan het verkeer.

Ik denk dat je er qua verkeersveiligheid echt precies niets mee oplost.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:20

Vrouwen maken nog altijd minder brokken. Dus die missen misschien dan vaker inzicht, maar als je dat weet van jezelf en gaat dan niet stoer lopen stunten is er vaak ook niets aan de hand. :)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:25

DuoPenotti schreef:
Vrouwen maken nog altijd minder brokken. Dus die missen misschien dan vaker inzicht, maar als je dat weet van jezelf en gaat dan niet stoer lopen stunten is er vaak ook niets aan de hand. :)

Daar zit nog altijd de factor achter dat veel mannen beduidend meer km rijden dan vrouwen.
Juist mensen (vaak vrouwen maar niet altijd) met weinig vlieguren zijn een groter risico.

Enne, opfriscursus voor C-rijbewijs? Nooit van gehoord, nooit gedaan en al ruim 30 jaar op m'n vrachtwagentje.....

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:26

Vrouwen hebben denk ik meer angst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:36

DuoPenotti schreef:
Vrouwen maken nog altijd minder brokken. Dus die missen misschien dan vaker inzicht, maar als je dat weet van jezelf en gaat dan niet stoer lopen stunten is er vaak ook niets aan de hand. :)


Mijn vader zegt altijd gekscherend: "Vrouwen achter het stuur, bloed aan de muur" :+
(Dat is uiteraard niet serieus).
Mijn oma is nu 91 en gaat gelukkig niet meer achter het stuur. Dat inzicht had ze zelf! _/-\o_
Maar de opa van mijn man wilde absoluut niet stoppen met rijden, ook niet toen hij al dement was.
Ze hebben de politie er toen op gewezen, maar die konden ook niets doen. Uiteindelijk hebben ze stiekem zijn auto verkocht toen hij in het ziekenhuis lag :=
Gek genoeg vond hij het toen wel prima.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-11-21 12:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:37