Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help! originele trouwgelofte schrijven.

 
Profiel   

Omdat Bokt altijd alles weet!

Ik ga binnekort trouwen met de liefde van mijn leven! nu ben ik nog nooit bij een bruiloft geweest en kwam de vraag of we zelf trouwgelofte's schrijven. Ik weet niet wat een standaard trouwgelofte is maar degene die ik online tegen kom daar herken ik mezelf niet in. Ik kan hem wel beloven dat ik van hem houd en altijd voor hem zal zorgen enzo, en dat is ook zo, ik vind het als trouwgelofte alleen niet klinken.

Ik heb een aantal jaar terug een boek gelezen, ik lees veel boeken, en daar stond een hele romantisch stukje in met belofte's aan een partner. En ik weet nog dat ik dacht "he die moet ik onthouden voor als ik ooit ga trouwen"

Dat is uiteraard niet gelukt en nu zit ik hier...

De sfeer van het stuk was als de sfeer van de elven in lord of the rings. en die van de elven uit Eragon. in vrijheid maar in keuze bij elkaar.
maar als ik google op trouwgelofte's LOTR of elf kom ik niet echt verder.

Wie weet nog mooie inspiratiebronnen of quote's uit boeken die passend zouden kunnen zijn bij een verbintenis als een bruiloft maar die niet zo standaard zijn. We zijn geen van beide standaard. We zijn allebei fan van fantasy, we zijn wel spiritueel maar dat heeft geen vaste vorm, en de belangrijkse reden dat we gaan trouwe is omdat we helemaal bij elkaar passen.

Onze bruiloft heeft geen thema en is alleen voor directe familie. dankzij Corona een klein, knus clubje van mensen die speciaal voor ons zijn. Alles behalve de ceremonie is bij ons thuis met veel lichtjes, kaarsen, veren en lekker eten.

Mijn partner leest geen bokt dus ik kan het hier veilig vragen :')
Engels is ook goed, ik vertaal het wel.

Alsjeblief help mij!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:48 



 
Profiel   

Romantisch stukje uit LotR:

Aragorn : You said you'd bind yourself to me, forsaking the immortal life of your people.

Arwen : And to that I hold. I would rather share one lifetime with you than face all the ages of this world alone.

[hands him her pendant]

Arwen : I choose a mortal life.

Aragorn : You cannot give me this.

Arwen : It is mine to give to whom I will. Like my heart.


Voorderest kan ik je niet helpen met je trouwgelofte, heb er ook nog nooit één in het echt gehoord. Ik denk wel dat het mooiste is als ze persoonlijk zijn, dus misschien over jullie eerste ontmoeting of het moment dat je besefte dat je voor altijd bij hem/haar wil zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:03 



 
Profiel   

Ik ben wel getrouwd maar wij hadden dat helemaal niet :? Ook nog nooit een bruiloft bijgewoond waar mensen dit deden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:10 



 
Profiel   

Ik heb wel wat gezegd tegen mijn man op de bruiloft, iets wat ik zo geschreven had omdat zijn liefde mij inspiratie gaf en nog altijd geeft <3

Ik vind deze quote verder wel wat :
“If you live to be 100, I hope I live to be 100 minus 1 day, so I never have to live without you.” van Winnie the pooh

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:15 



 
Profiel   

Wij hebben bij onze bruiloft (vorig jaar november) trouwgeloften naar elkaar uitgesproken. Ik vond het echt heel mooi en waardevol. Want een ambtenaar kent je nauwelijks en hoewel hij in ons geval ook echt wel een mooi verhaal had, vond ik het heel fijn dat mijn man en ik ook het woord tot elkaar hebben gericht ipv alleen luisteren en ja zeggen.

Ik vind het verhaal te persoonlijk om op internet te zetten, maar ik heb een korte terugblik op de afgelopen 10 jaar samen gegeven, benoemd wat ik het meest waardeer aan hem/onze relatie, wat ik hoop voor onze toekomst en daarnaast beloofd dat ik op voetbalzondag altijd braaf zal juichen voor 1 Ajax, 2 de FC en 3 de tegenstander van Feyenoord. :D


Laatst bijgewerkt door Noeps op 04-12-21 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:33 



 
Profiel   

Je mag bedenken wat je wil, maar de echte trouwtekst van de ambtenaar ligt vast:

“Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden. Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden:

(Naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenote (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

(naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenoot (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

Dan verklaar ik als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de (naam gemeente) dat u vanaf nu als man en vrouw door de echt aan elkaar zijn verbonden.”

Wat je verder in de ceremonie op wil nemen, daar ben je vrij in. Maar bovenstaande is verplicht. Ik zou dus zeker ook even kortsluiten wat je wel en niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:41 



 
Profiel   

Mars schreef
Ik ben wel getrouwd maar wij hadden dat helemaal niet :? Ook nog nooit een bruiloft bijgewoond waar mensen dit deden.

Ik ook niet, alleen uit films (is echt iets Amerikaans) wat straks waarschijnlijk net als gender reveal party's hier ook verwacht gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 00:49 



 
Profiel   

Ik ben gaan graven naar een gedicht dat ik ooit voor Engels gelezen heb, dat past bij het in vrijheid voor elkaar kiezen. Duurt even maar dan heb je ook wat:

James Kavanaugh, To Love Is Not to Possess.

"To love is not to possess,
To own or imprison,
Nor to lose one's self in another.

Love is to join and separate,
To walk alone and together,
To find a laughing freedom
That lonely isolation does not permit.

It is finally to be able
To be who we really are

No longer clinging in childish dependency
Nor docilely living separate lives in silence,

It is to be perfectly one's self
And perfectly joined in permanent commitment
To another—and to one's inner self."

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 01:04 



 
Profiel   

Brainless schreef
Mars schreef
Ik ben wel getrouwd maar wij hadden dat helemaal niet :? Ook nog nooit een bruiloft bijgewoond waar mensen dit deden.

Ik ook niet, alleen uit films (is echt iets Amerikaans) wat straks waarschijnlijk net als gender reveal party's hier ook verwacht gaat worden.


Wij zijn bijna 8 jaar geleden getrouwd en toen vroeg de ambtenaar ook gewoon of we tijdens de ceremonie iets tegen elkaar wilde zeggen. Is bij mijn weten ook heel gebruikelijk.

TS schrijf vooral iets vanuit jezelf. Quotes kunnen heel mooi en toepasselijk zijn maar het belangrijkste is dat de tekst jouw gevoel weergeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 01:24 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken!
Ik ga zeker iets schrijven wat voor ons past en het niet 1 op 1 overnemen van iemand anders/het internet. Alleen kunnen sommige mensen het zo mooi verwoorden en is wat inspiratie opdoen wel fijn op het moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 03:06 



 
Profiel   

Bij mijn broers en zus hadden ze ook geloften. Mijn ouders trouwens ook die gisteren 40 jaar getrouwd zijn. Zij hadden allemaal wat vertelt en typische dingen belooft die bij hun relatie pasten.

Mijn zus had ook een aangepaste ambtenaar tekst. Deze ambtenaar vroeg ook echt in op hun persoonlijke leven om ook dat stuk uniek te maken.


Ik zou met wat vrienden om de tafel gaan zitten voor wat extra inspiratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 06:58 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Je mag bedenken wat je wil, maar de echte trouwtekst van de ambtenaar ligt vast:

“Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden. Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden:

(Naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenote (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

(naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenoot (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

Dan verklaar ik als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de (naam gemeente) dat u vanaf nu als man en vrouw door de echt aan elkaar zijn verbonden.”

Wat je verder in de ceremonie op wil nemen, daar ben je vrij in. Maar bovenstaande is verplicht. Ik zou dus zeker ook even kortsluiten wat je wel en niet wil.


En wat zijn alle plichten die de wet aan de huwelijkse staat verbindt? Staat dat ergens in een wetboek?

Juist omdat TS uit vrijheid bij elkaar wil blijven zou ik zelf nooit kiezen voor een huwelijk. Ik vind bij elkaar blijven omdat je dat zelf wilt en niet omdat een ring/wet/vastgelegde verbintenis je hiertoe vastlegt, veel waardevoller.
Het is niet voor niets dat 1 op de 3 huwelijken strandt. Het is veel mooier (en goedkoper) om samen bepaalde geloftes naar elkaar toe uit te spreken en je voorneemt elkaar gelukkig te maken zolang jullie samen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:46 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
En wat zijn alle plichten die de wet aan de huwelijkse staat verbindt? Staat dat ergens in een wetboek?

Juist omdat TS uit vrijheid bij elkaar wil blijven zou ik zelf nooit kiezen voor een huwelijk. Ik vind bij elkaar blijven omdat je dat zelf wilt en niet omdat een ring/wet/vastgelegde verbintenis je hiertoe vastlegt, veel waardevoller.
Het is niet voor niets dat 1 op de 3 huwelijken strandt. Het is veel mooier (en goedkoper) om samen bepaalde geloftes naar elkaar toe uit te spreken en je voorneemt elkaar gelukkig te maken zolang jullie samen zijn.


Die plichten staan in het Burgerlijk Wetboek :)
Maar je bent toch uiteindelijk altijd vrij om wel of niet bij elkaar te blijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:24 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Je mag bedenken wat je wil, maar de echte trouwtekst van de ambtenaar ligt vast:

“Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden. Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden:

(Naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenote (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

(naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenoot (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

Dan verklaar ik als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de (naam gemeente) dat u vanaf nu als man en vrouw door de echt aan elkaar zijn verbonden.”

Wat je verder in de ceremonie op wil nemen, daar ben je vrij in. Maar bovenstaande is verplicht. Ik zou dus zeker ook even kortsluiten wat je wel en niet wil.


Dit doet de ambtenaar van de burgerlijke stand sowieso.
Zelfgeschreven trouwbeloftes uitspreken doen veel mensen ervoor of bv in de kerk. Je kan de ceremonie zo inrichten als je wil.


Wij hadden een goede spreker, dus hebben veel input gegeven en die heeft er een verhaal van gemaakt. We hebben beide een hekel aan spreken voor een groep :+
Ik heb er al best vaak gehoord. Verschilt totaal van stel tot stel, van enorm zoetsappig tot mooie gedichten.


Suzanne F. schreef
En wat zijn alle plichten die de wet aan de huwelijkse staat verbindt? Staat dat ergens in een wetboek?

Jep, die staan in het burgerlijk wetboek, en de ambtenaar bespreekt dat met de stellen die gaan trouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:38 



 
Profiel   

Als trouwvideograaf heb ik tig geloften op film staan. Als je wil kan ik er komende week een aantal die gedeeld mogen worden achter elkaar zetten en naar je doorsturen.

Sommigen hebben echt prachtige teksten, soms met humor, anderen juist heel romantisch..
Ik vind het in ieder geval erg mooi als mensen hun eigen geloften naar elkaar uitspreken <3 En vooral heel stoer, ik weet niet of ik het zelf zou durven haha :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:58 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Je mag bedenken wat je wil, maar de echte trouwtekst van de ambtenaar ligt vast:

“Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden. Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden:

(Naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenote (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

(naam) neemt u aan tot uw wettige echtgenoot (naam) en belooft u trouw alle plichten te vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt…

Wat is daarop uw antwoord?

Dan verklaar ik als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de (naam gemeente) dat u vanaf nu als man en vrouw door de echt aan elkaar zijn verbonden.”

Wat je verder in de ceremonie op wil nemen, daar ben je vrij in. Maar bovenstaande is verplicht. Ik zou dus zeker ook even kortsluiten wat je wel en niet wil.

Die eerste en laatste zin worden bijna nooit op die manier uitgesproken, daar maken de meeste ambtenaren hun eigen versie van. Meestal iets als 'het is zo ver, jullie mogen gaan staan en elkaar de rechterhand geven, en kijk elkaar in de ogen'. De '..neemt u aan tot uw wettige echtgenoot..' is inderdaad wel een zin die altijd standaard zo wordt uitgesproken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:06 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga zeker iets schrijven wat voor ons past en het niet 1 op 1 overnemen van iemand anders/het internet. Alleen kunnen sommige mensen het zo mooi verwoorden en is wat inspiratie opdoen wel fijn op het moment.


Ik ben tekstschrijver. Emotie overbrengen en stijl herkenning gaan mij makkelijk af. Als je mij een tekst uit de boeken stuurt die je mooi vindt en aangeeft en wat je graag wilt vertellen, misschien met een herinnering of speciale plek die je wilt verwerken, kan ik een poging voor je wagen.

Het is voor het eerst dat ik het op deze manier doe en voor dit doel dus het is een gokje hoe het uitpakt. Maar het lijkt me leuk om te proberen en misschien hou je er iets geschikts voor je trouwgelofte aan over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:01 



 
Profiel   

Dat lijkt me typisch iets dat voor de volle 100% uit jezelf moet komen: jouw diepste gevoelens voor jouw geliefde in jouw eigen woorden.

Wat stelt het anders voor?!

Het is juist heel persoonlijk. Daar heb je alleen jezelf, een vel papier en een pen bij nodig. En google al helemaal niet.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 11:37 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Als trouwvideograaf heb ik tig geloften op film staan. Als je wil kan ik er komende week een aantal die gedeeld mogen worden achter elkaar zetten en naar je doorsturen.

Sommigen hebben echt prachtige teksten, soms met humor, anderen juist heel romantisch..
Ik vind het in ieder geval erg mooi als mensen hun eigen geloften naar elkaar uitspreken <3 En vooral heel stoer, ik weet niet of ik het zelf zou durven haha :))


Als je dat zou willen doen graag! Heel lief!! Ik zal het niet woord voor woord overnemen maar als inspiratie is het wel heel fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:03 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Sas_Mon schreef
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga zeker iets schrijven wat voor ons past en het niet 1 op 1 overnemen van iemand anders/het internet. Alleen kunnen sommige mensen het zo mooi verwoorden en is wat inspiratie opdoen wel fijn op het moment.


Ik ben tekstschrijver. Emotie overbrengen en stijl herkenning gaan mij makkelijk af. Als je mij een tekst uit de boeken stuurt die je mooi vindt en aangeeft en wat je graag wilt vertellen, misschien met een herinnering of speciale plek die je wilt verwerken, kan ik een poging voor je wagen.

Het is voor het eerst dat ik het op deze manier doe en voor dit doel dus het is een gokje hoe het uitpakt. Maar het lijkt me leuk om te proberen en misschien hou je er iets geschikts voor je trouwgelofte aan over.


Bedankt voor het aanbod! Superlief!
Alleen denk ik dat ik het wel zelf moet schrijven. Inspiratie is goed!! Maar uiteindelijk moeten het wel onze woorden zijn. Maar bedankt voor het aanbod voor nu maak ik er alleen geen gebruik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:04 



 
Profiel   

Je ziet het wel steeds vaker gebeuren (ik fotografeer bruiloften dus maak er meer als gemiddeld mee ;) )
Maar wat ik regelmatig hoor is dingen in de trant van:
Ik zou mijn laatste pizzakorstje delen met je, ik bescherm je tegen mieren, ik wil nog ontelbaar keer met je wandelen bij zonsondergang.. etc.of net zoals dat je toen zei... En we samen stonden te bibberen... Dingen die bij jullie relatie horen.
Insider grapjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 12:03 



 
Profiel   

Zo zei laatst een bruid: ‘Je bent enorm gegroeid sinds ik je leerde kennen.. Niet in je lengte, maar…” Iedereen lag dubbel :') De man was vrij klein, wat kleiner dan de vrouw. Maar zo’n grapjes moet je natuurlijk alleen maken als je toekomstige man er ook de humor van in kan zien :))

Ik zal je binnenkort wat voorbeelden doorsturen, voor wat inspiratie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:18 



 
Profiel   

Mars schreef
Ik ben wel getrouwd maar wij hadden dat helemaal niet :? Ook nog nooit een bruiloft bijgewoond waar mensen dit deden.

Volgens mij is het echt iets van de laatste jaren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:08 



 
Profiel   

Ik heb een aantal geloftes die ik afgelopen jaar heb gefilmd verzameld, dus ik zal ze je even via pb doorsturen :)
Stel dat er meer mensen op zoek zijn naar wat inspiratie, stuur me gerust een pb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 14:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen