Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:50

Nee ik redeneer alleen door vanuit wat ik van mijn biologie boeken onthouden heb. Maar ik ben helaas ook geen expert in paardenanatomie. Zou wel interessant zijn om te weten. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:52

Ik weet het ook niet. Mij is zo verteld ‘ en daarom mogen ze geen frietjes en koffiekoeken eten!’

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:54

poes schreef:
Ik weet het ook niet. Mij is zo verteld ‘ en daarom mogen ze geen frietjes en koffiekoeken eten!’

:+
Ik heb nu trek in een gevulde koek. :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:56

Haha! Ja in die context zal het ook weinig uitmaken hoe het anatomisch precies zit. _O-
(haalt stiekem de koffiekoeken uit de poetstas) :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 02:03

Wist je dat er in Afrika nog stammen zijn die koeien hoeden en hun bloed drinken? De mannen en jongens leven weg van het dorp bij de kudde. Omdat er amper eten is, (op wat geroosterde ratten op stokjes na), wordt er dagelijks met pijl en boog in de halsslagader van een rund geschoten en een liter bloed getapt. Dit wordt gemengd met melk en gedronken.

De runderen worden goed verzorgd en staan symbool voor je rijkdom. Een rund waarbij getapt is wordt 2 A 3 weken met extra zorg omringd.
De runderen zijn in topconditie en de mannen en jongetjes zien er vaak wat minder uit.

Als vegetariër zeer interessant om live te zien.

Berggorillas overleven niet in gevangenschap.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 02:07

Geweldig dit topic! Niet alles is even waar trouwens.
Paarden hebben trouwens geen galblaas maar produceren wel gal, dat “continu” loopt wordt meen ik me te herinneren. Net als mensen waarbij de galblaas is verwijderd (die produceren ook nog steeds gal dat constant de darm inloopt).

Pytje schreef:
Een kind wordt zonder knieschijven geboren. Die ontstaan zo rond hun 2e jaar

Nope, dit is niet waar. Baby’s hebben ook knieschijven. Laatst op een congres gehoord van een embryoloog, die allerlei fabels weerlegde waar dit er een van is. Ook bij jonge foetus is al een knieschijf aantoonbaar, die nog niet volledig verbeend is, vandaar het misverstand (uit mijn hoofd dat al lang hoort te slapen :+ )

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 02:10

Kortjakje gaat over een dame van plezier!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 02:14

Plop1997 schreef:
Kortjakje gaat over een dame van plezier!


Klopt!

De meeste sprookjes waren oorspronkelijk erotische of gruwelijke verhalen.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 02:46

Een dollar teken heeft dus maar één verticale streep $$$
Ben ik echt pas sinds een paar dagen achter. En iedereen die ik vraag om een dollarteken te omschrijven beschrijft het dus ook met twee verticale strepen :o?
Met twee strepen spreek je dus over de cifrão.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:56

poes schreef:
Aha die nuancering ken ik niet! Weet jij het?


Een paard produceert zelfs continu gal. Daarom is het mede zo belangrijk dat paarden altijd wat te eten hebben. Niet alleen vanwege maagzuurproblemen/maagzweren, maar ook omdat een paard waarvan de darmen een dag niets te doen hebben geelzucht gaat ontwikkelen.

Een paard kan dus prima vetten verteren, sterker nog, in de endurancewereld is het zeer gebruikelijk een hoog-vet-dieet te geven.

Trouwens, waar zouden anders al die liters lijnzaadolie (olie, weet je wel, vloeibaar vet) blijven? :+

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:31

Brainless schreef:
Citaat:
Katten mauwen alleen tegen mensen en niet tegen elkaar.

Ik heb 2 katten die naar elkaar mauwen als ze elkaar zoeken.
Ook kunnen ze bij elkaar zitten en mauwen ze om de beurt tegen elkaar.


Die van mij ook ja :j en als de een ziet dat ik net voer in het bakje heb gedaan, gaat die naar buiten om de ander te roepen :D

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:55

Een paard kan inderdaad prima vet verteren. Het ontbreken van de galblaas is een teken dat een dier van nature (vrijwel) continu eet. Dan heeft een galblaas, een opslag, dus weinig zin.

Qua richtlijn mag een paard 1ml vet/kg lichaamsgewicht/dag na rustig opbouwen. Dus een paard van 500kg mag een halve liter vet per dag. Je hoeft daarbij geen rekening te houden met de kleine hoeveelheden vet in normaal krachtvoer en in het ruwvoer.

Dat is uiteraard voor de meeste paarden veel te veel, ze zouden er moddervet van worden, maar voor paarden die veel kcal verbranden is het ideaal en ook voor paarden met ernstige metabole problemen heb ik het wel eens ingezet. Net als voor een paard met (hoogstwaarschijnlijk) pssm2 + PPID die broodmager bij mij kwam. Zo'n paard kan je met veel vet in het rantsoen veilig aan laten komen.

---

Wanneer er bij paarden over slecht verteerbaar zetmeel gesproken wordt, gaat dit over het algemeen over het zetmeel dat nog niet verteerd is voordat het in de blinde darm terecht komt. Daar wordt het verteerd door de darmflora die het ruwvoer verteert normal gesproken en deze kunnen niet goed tegen grotere hoeveelheden zetmeel. Dit zorgt voor grote darmflora-sterfte, wat gifstoffen produceert, en een verminderde ruwvoervertering. Te veel zetmeel in één maaltijd, en ook hier is de richtlijn niet meer dan 1g/kg lichaamsgewicht, alleen nu per maaltijd, zorgt er ook voor dat het zetmeel niet op tijd vrijwel allemaal verteerd is. De engelse term is overigens pre-caecal.

Maismeel wordt vaak als gevaarlijk voor paarden aangegeven, maar dat komt omdat het én voor 80% uit zetmeel bestaat, dus met 600g zit je al aan de maximale dosering als er absoluut niets ander bij gevoerd wordt, én er past veel van in een standaard (kg) voerschep, namelijk zo'n 1.2-1.3kg, én het verteert voor de blinde darm, als het niet verder verwerkt is, maar voor 50%. Dat betekent dat met de maximale gift er 300g zetmeel in de blinde darm terecht komt, dit veroorzaakt vaak problemen. Ontsloten mais, en dat staat echt op de zak als het gebeurd is want dat is een vrij duur proces, is voor 80% verteerbaar. Dan beland er nog maar 120g zetmeel in de blinde darm, over het algemeen wel goed gaat, mits het rustig opgebouwd is.

De PN-mythe dat een paard als hij van een ruwvoer met brok naar enkel ruwvoer gaat enkel mager wordt omdat zijn darmen verwend zijn met brok, komt waarschijnlijk hier vandaan. Voer je een goed verteerbaar krachtvoer met een beperkt zetmeel-gehalte (tot 25% is voor de meeste paarden een goede richtlijn), is dit niet aan de hand. De klassieke krachtvoersoorten zaten echter vaak rond de 50% zetmeel+suiker. Komen de paarden daar vanaf met 3x een schep (vaak 1.1kg), dan kan dat dus wel invloed hebben op de vertering van het ruwvoer. Dan is de truc echter niet om rigoreus om te schakelen naar enkel ruwvoer en het lichaam een flinke klap toe te dienen (vaak weggepraat onder het mom ontgiften), maar te wisselen naar een zetmeelarmer krachtvoer (bij voorkeur in een aantal stappen) en rustig het krachtvoer af te bouwen. Dan kan het paard na enige tijd alsnog in de meeste gevallen zonder problemen op enkel ruwvoer (+mineralenbrokje en ev. eiwitbron) staan zonder mager te worden of zich eerst een periode ellendig te voelen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:34

poes schreef:
Plop1997 schreef:
Kortjakje gaat over een dame van plezier!


Klopt!

De meeste sprookjes waren oorspronkelijk erotische of gruwelijke verhalen.


Pleasure island uit pinokkio is daarom in de Disney film aangepast...

Bij sommige schildpad rassen moet het mannetje na het paren heel snel maken dat hij weg komt. Het vrouwtje ziet zijn geslacht dan als lekker hapje.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:35

Nederlanders zijn verantwoordelijk voor het uitsterven van de dodo

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:42

Wist je dat de haarstijlen in Afrikaanse cultuur meestal laat zien waar je staat in een maatschappij? De haarstijlen laten zien wie leider is en wie niet, je geslacht en vaak zelfs dingrn zoals of je kinderen hebt gehad, of mee hebt gevochten ergens etc. Dus achter Afrikaanse haarstijlen zit echt een hele geschiedenis :j

Daarbij, toen Afrikanen in Amerika kwamen en vrij kwamen toen de slavernij tot een einde kwam, waren voor hun de Afrikaanse kappers een van de belangrijkste dingen om hun economie tot stand te houden en te kunnen overleven in Amerika, gezien ze overal van buitengesloten werden.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:53

je ziet nog wel eens mensen die hun broek heel laag dragen?
even gekopieerd van internet:

Het gebruik om je broek op of zelfs onder je achterste te dragen, komt oorspronkelijk uit het gevangenisleven in de Verenigde Staten in de jaren tachtig.
In gevangenissen waren riemen verboden omdat ze gebruikt konden worden als wapen of om zelfmoord mee te plegen.
Passende kleding was echter niet prioritair in de gevangenis, waardoor een broek te groot kon zijn en daardoor kon afzakken.

Dit is niet de enige reden waarom een broek laag kon hangen in de gevangenis. De gedetineerden zelf hebben er namelijk ook hun eigen betekenis aan gegeven.
En die betekenis is verrassend seksueel geladen. Hoewel mannen natuurlijk wel de neiging hebben om alles rond seks te laten draaien. Wanneer een gedetineerde namelijk wou aantonen dat hij seksueel beschikbaar was, liet hij zijn broek zakken tot op zijn achterste.
Zo konden anderen, die ongetwijfeld al heel de dag geil stonden, zien dat hij bereid was om seks te hebben, door het showen van zijn gat.
Het was verder ook een signaal dat de cipiers niet opvingen.
Zij dachten immers dat sagging kwam door het gebrek aan broeksriemen.
bron: https://dwars.be/nl/artikel/een-lage-br ... e%20plegen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:05

Als ik weer eens zo'n idioot over z'n broek zie struikelen zal ik hem informeren. :roll:

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:06

Chimpansees zijn alleseters en jagen actief op andere dieren, waaronder andere apen.
Gorilla's zijn juist vegetariërs.

Dankzij het Bokito incident (en King Kong) en de filmpjes van chimps in kleren heerst het idee dat chimpansees vriendelijk zijn en gorilla's gevaarlijk, maar dat is dus eerder andersom. Niet dat gorilla's niet gevaarlijk kunnen zijn, maar die vallen niet aan met het idee je op te eten, alleen als verdediging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:45

LoveGlove schreef:
Wist je dat de haarstijlen in Afrikaanse cultuur meestal laat zien waar je staat in een maatschappij? De haarstijlen laten zien wie leider is en wie niet, je geslacht en vaak zelfs dingrn zoals of je kinderen hebt gehad, of mee hebt gevochten ergens etc. Dus achter Afrikaanse haarstijlen zit echt een hele geschiedenis :j

Daarbij, toen Afrikanen in Amerika kwamen en vrij kwamen toen de slavernij tot een einde kwam, waren voor hun de Afrikaanse kappers een van de belangrijkste dingen om hun economie tot stand te houden en te kunnen overleven in Amerika, gezien ze overal van buitengesloten werden.
Dat hangt maar net af van welke culturele achtergrond je hebt — Afrika is vrij groot en extreem divers met ook lang niet altijd een strikte hiërarchie. ;) Bovendien leven veel mensen tegenwoordig in verstedelijkte gebieden, waar ze hun haar dragen zoals ze dat zelf mooi vinden.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:33

Mkango schreef:
LoveGlove schreef:
Wist je dat de haarstijlen in Afrikaanse cultuur meestal laat zien waar je staat in een maatschappij? De haarstijlen laten zien wie leider is en wie niet, je geslacht en vaak zelfs dingrn zoals of je kinderen hebt gehad, of mee hebt gevochten ergens etc. Dus achter Afrikaanse haarstijlen zit echt een hele geschiedenis :j

Daarbij, toen Afrikanen in Amerika kwamen en vrij kwamen toen de slavernij tot een einde kwam, waren voor hun de Afrikaanse kappers een van de belangrijkste dingen om hun economie tot stand te houden en te kunnen overleven in Amerika, gezien ze overal van buitengesloten werden.
Dat hangt maar net af van welke culturele achtergrond je hebt — Afrika is vrij groot en extreem divers met ook lang niet altijd een strikte hiërarchie. ;) Bovendien leven veel mensen tegenwoordig in verstedelijkte gebieden, waar ze hun haar dragen zoals ze dat zelf mooi vinden.

Ja klopt, tegenwoordig is het veel minder. Maar vroeger, en al helemaal vóór de slavernij was dat in heel veel plekken wel zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:52

axel_1997 schreef:
Als ik weer eens zo'n idioot over z'n broek zie struikelen zal ik hem informeren. :roll:


:')

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:17

IJsland is groen en Groenland is wit.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:29

poes schreef:
Plop1997 schreef:
Kortjakje gaat over een dame van plezier!


Klopt!

De meeste sprookjes waren oorspronkelijk erotische of gruwelijke verhalen.


Zo gaat is Neverland uit Peter Pan eigenlijk het hiernamaals. Wendy en de broertjes gingen dus eigenlijk dood.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:54

Jolien87 schreef:
IJsland is groen en Groenland is wit.

"Kijkt uit het raam"...ehm... :n

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:01

Kuggur schreef:
Jolien87 schreef:
IJsland is groen en Groenland is wit.

"Kijkt uit het raam"...ehm... :n

Je zit in de verkeerde hoek van IJsland :D :D

Ik was voor werk in Denemarken vlak nadat malloot Trump aangekondigd had dat ie Groenland ging kopen.
De Denen zijn over de straat gerold van het lachen _O-