Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:29

Wat wij bomen noemen zijn verschillende goed beschreven en gedefinieerde families en geslachten. Een struik-op-stam is nooit een boom, een tot 1 hoofdstam gesnoeide struik zal direct weer nieuwe zijstammen vanaf de grond maken. Ik zou zo snel (behalve - geënte- struiken-op-stam) geen struiken kunnen verzinnen die tot boom (maw, 1 stam) worden gesnoeid. Dat lukt gewoon niet, een struik heeft altijd meerdere stammen. Snij je alles op 1 na weg, maakt-ie er direct weer bij.

Een boom tot 'struik' snoeien, maw een boom met meerdere stammen creeëren, dat kan juist weer wel.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:28

Avelienvd schreef:
Nathalie18x schreef:
Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft :o

Weet niet of ze een extern door jou aangekochte plaatsen.
Is toch een beetje alsof je je eigen frikandel meeneemt naar de snackbar om daar te laten bakken


Extern gekocht inderdaad omdat het in Nederland niet echt makkelijk te vinden is dus ik heb het online besteld. Jouw vergelijking is precies wat mij tegenhoudt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:53

Nathalie18x schreef:
Extern gekocht inderdaad omdat het in Nederland niet echt makkelijk te vinden is dus ik heb het online besteld. Jouw vergelijking is precies wat mij tegenhoudt haha
Misschien dan vragen of ze het tegen een kleine vergoeding willen doen?

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:08

Als je een brandend gevoel hebt in je keel na het drinken van een smoothie met gember. Hoe snel verdwijnt die klacht weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:13

Nikass schreef:
Als je een brandend gevoel hebt in je keel na het drinken van een smoothie met gember. Hoe snel verdwijnt die klacht weer?


Snel, verse gember geeft een beetje hetzelfde gevoel als rode peper (maar dan minder heftig) en dat gevoel zal dus ook sneller voorbij gaan.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:22

Gaat het überhaupt snel uit je lichaam?
Ik heb een smoothie voor iemand gemaakt en had daar bij nader inzien beter geen gember in kunnen doen. Ik voel me nu erg schuldig :o

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:45

Ik ben een beetje bang dat ik het antwoord eigenlijk al weet, maar... Zou ik met de sectolin clipper mini ook even de borst van mijn paard kunnen scheren? Puur wintervacht nog, niet bijscheren. Tot nu toe heb ik er alleen in het najaar figuurtjes mee op zijn kont geschoren. Dit zou toch iets zwaarder werk zijn.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:58

marley93 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ik het antwoord eigenlijk al weet, maar... Zou ik met de sectolin clipper mini ook even de borst van mijn paard kunnen scheren? Puur wintervacht nog, niet bijscheren. Tot nu toe heb ik er alleen in het najaar figuurtjes mee op zijn kont geschoren. Dit zou toch iets zwaarder werk zijn.

Het kan, maar of het fijn is is een tweede. Ik heb het wel een keer gedaan bij mijn haflinger met bijbehorende mammoetvacht. Het duurde erg lang en op sommige stukken kwam de tondeuse er niet fijn doorheen

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:45

Op zich heeft m'n draver niet een hele dikke vacht, dus als het jou bij een Haflinger is gelukt, durf ik de gok te nemen. :D Dankjewel voor je antwoord.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:59

Als je er eentje kan lenen... Proberen...

Maar er eentje voor kopen? Zou ik eerst wel heel zeker willen weten dat het lukt. Onze 9 Friezen hebben, ondanks dat ze allemaal uit dezelfde stam komen en sommigen dezelfde moeder hebben, allemaal een andere vacht. Het verschilt echt per haardikte of het eventueel zou lukken. Daarom doen wij grote stukken en ook het opscheren van de sokken met zo'n groot apparaat. Weet je zeker dat het lukt. Tenzij je geen geslepen reserve messen meer hebt.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:05

Nathalie18x schreef:
Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft :o

Ik heb dat destijds wel laten doen bij een telefoon. Er was niemand in de winkel en heb het gewoon gevraagd. Daarna gevraagd wat het kostte maar was gratis. Fijne service :j.

Ik heb een paar 500 ml pet-flesjes. Kan ik die ook zonder dop inleveren? Ik spaar de doppen voor de hulphonden.
En kan ik ze bij elke willekeurige supermarkt inleveren? Of alleen waar ze gekocht zijn?

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:23

Janine1990 schreef:
Als je er eentje kan lenen... Proberen...

Maar er eentje voor kopen? Zou ik eerst wel heel zeker willen weten dat het lukt. Onze 9 Friezen hebben, ondanks dat ze allemaal uit dezelfde stam komen en sommigen dezelfde moeder hebben, allemaal een andere vacht. Het verschilt echt per haardikte of het eventueel zou lukken. Daarom doen wij grote stukken en ook het opscheren van de sokken met zo'n groot apparaat. Weet je zeker dat het lukt. Tenzij je geen geslepen reserve messen meer hebt.


Nee, ik heb 'm al liggen, vandaar dat ik het vraag. :) Ik scheer er dus altijd figuurtjes mee op zijn kont, maar verder heb ik er nooit 'echt' mee geschoren.

fotolijstje

Berichten: 2712
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 20:25

Ik heb met nat haar echt super veel krullen en als het droog is zit er een slag in. Mijn zussen hebben wel meer krullen. Zou het dus kunnen dat ik ook krullen heb en niet goed verzorg of is het alleen maar een slag?

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:03

fotolijstje schreef:
Ik heb met nat haar echt super veel krullen en als het droog is zit er een slag in. Mijn zussen hebben wel meer krullen. Zou het dus kunnen dat ik ook krullen heb en niet goed verzorg of is het alleen maar een slag?

Ik denk dat je je haar anders moet verzorgen. Verdiep je eens in de curly girl methode.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:15

fotolijstje schreef:
Ik heb met nat haar echt super veel krullen en als het droog is zit er een slag in. Mijn zussen hebben wel meer krullen. Zou het dus kunnen dat ik ook krullen heb en niet goed verzorg of is het alleen maar een slag?

Vraag eens wat je zussen met hun haar doen :D Welke shampoo, wel/niet kammen etc.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:22

Je kan ook gewoon ander haar hebben, he? Maar eens informeren bij je zussen, of bij je kapper, kan duidelijkheid geven.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:17

Kan het zijn dat de 'nieuwe' sprinters storen met mijn nieuwe draadloze oortjes? Ik heb tot nu toe nul problemen gehad, heb de oortjes ook echt netjes behandeld, en ik stap de trein in en de muziek begint me toch een partij te kraken. -O-

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:44

Roodvos schreef:
Nathalie18x schreef:
Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft :o

Ik heb dat destijds wel laten doen bij een telefoon. Er was niemand in de winkel en heb het gewoon gevraagd. Daarna gevraagd wat het kostte maar was gratis. Fijne service :j.

Ik heb een paar 500 ml pet-flesjes. Kan ik die ook zonder dop inleveren? Ik spaar de doppen voor de hulphonden.
En kan ik ze bij elke willekeurige supermarkt inleveren? Of alleen waar ze gekocht zijn?

De meeste apparaten doen niet moeilijk over flessen zonder dop. Etiket moet er wel om zitten. Wat er wordt aangenomen durf ik niet 100% zeker te zeggen, maar ik geloof dat A-merken bij elke supermarkt werken (sinds Lidl ook weleens A-merken heeft). Huismerken doen het meestal alleen bij de keten waar je het vandaan hebt, want heb weleens geprobeerd flessen van de Lidl in te leveren bij AH en dat ging niet :)

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:47

Nu staat er sinds een jaar of zo een nieuwe apparaat bij de jumbo hier.
En daar kan eigen merk lidl ook in.
Dus gewoon eens proberen.

Maar meen wel dat de dop moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:58

Kairos schreef:
Roodvos schreef:
Ik heb dat destijds wel laten doen bij een telefoon. Er was niemand in de winkel en heb het gewoon gevraagd. Daarna gevraagd wat het kostte maar was gratis. Fijne service :j.

Ik heb een paar 500 ml pet-flesjes. Kan ik die ook zonder dop inleveren? Ik spaar de doppen voor de hulphonden.
En kan ik ze bij elke willekeurige supermarkt inleveren? Of alleen waar ze gekocht zijn?

De meeste apparaten doen niet moeilijk over flessen zonder dop. Etiket moet er wel om zitten. Wat er wordt aangenomen durf ik niet 100% zeker te zeggen, maar ik geloof dat A-merken bij elke supermarkt werken (sinds Lidl ook weleens A-merken heeft). Huismerken doen het meestal alleen bij de keten waar je het vandaan hebt, want heb weleens geprobeerd flessen van de Lidl in te leveren bij AH en dat ging niet :)


Ik geloof dat dat veranderd is, volgens mij heb ik een paar weken terug lidl flessen ingeleverd bij de jumbo!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:05

Kairos schreef:
Roodvos schreef:

Ik heb dat destijds wel laten doen bij een telefoon. Er was niemand in de winkel en heb het gewoon gevraagd. Daarna gevraagd wat het kostte maar was gratis. Fijne service :j.

Ik heb een paar 500 ml pet-flesjes. Kan ik die ook zonder dop inleveren? Ik spaar de doppen voor de hulphonden.
En kan ik ze bij elke willekeurige supermarkt inleveren? Of alleen waar ze gekocht zijn?

De meeste apparaten doen niet moeilijk over flessen zonder dop. Etiket moet er wel om zitten. Wat er wordt aangenomen durf ik niet 100% zeker te zeggen, maar ik geloof dat A-merken bij elke supermarkt werken (sinds Lidl ook weleens A-merken heeft). Huismerken doen het meestal alleen bij de keten waar je het vandaan hebt, want heb weleens geprobeerd flessen van de Lidl in te leveren bij AH en dat ging niet :)

Toen ik in de supermarkt werkte hadden wij heel vaak jumbo of AH huismerk flessen (en ik werkte niet in een van die twee). Alleen van die grote Lidl flessen werkten niet, verder de meeste wel.
500-ml flesjes durf ik niet te zeggen

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:15

Fotolijstje,mijn zus heeft een bos krullen en ik heb boerenhondenhaar.Super stijl met 2 rare kruinen.

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:45

Gisterochtend reed ik in het donker ( in België) op de snelweg en ineens haal ik een hert in wat links op de baan naast me rende. Ik schrok me rot

Maar hoe zit dat eigenlijk, stel ik reed dat beest aan…wie betaalt mijn schade? Waar laat ik dat beest?
Hoe gaat zoiets?

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:51

Belgie weet ik niet.
In Nederland MOET je de politie bellen. Anders bega je een misdrijf.
Wij hebben zelf 2 keer een aanrijding gehad met een ree en onderstaande klopte voor ons.

Citaat:
Botsing of ongeval 'wilde' dieren
Schades door vogels en loslopende dieren zoals een steenmarter, hert of wild zwijn komen het meest voor in Nederland. Een botsing met een dier wordt gedekt door de beperkt cascoverzekering en volledig cascoverzekering.

Zo'n schade heeft meestal géén gevolgen voor je bonus-malusladder. Je moet wel kunnen aantonen dat je het loslopende dier hebt geraakt, zoals een hert of zwijn.

Gevolgschade wordt niet altijd gedekt
Let op: heb je gevolgschade? Dan is dat niet altijd gedekt. Bijvoorbeeld als je door de aanrijding met een dier van de weg raakt en tegen een boom rijdt. Het kan ook gevolgen hebben voor de premie.


edit
deze site is duidelijk'https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/09/aanrijding-met-wild-wat-dekt-je-verzekering

RanjaRietje

Berichten: 543
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:55

Yom schreef:
Gisterochtend reed ik in het donker ( in België) op de snelweg en ineens haal ik een hert in wat links op de baan naast me rende. Ik schrok me rot

Maar hoe zit dat eigenlijk, stel ik reed dat beest aan…wie betaalt mijn schade? Waar laat ik dat beest?
Hoe gaat zoiets?


Ook een keer gehad, heb het algemeen nummer van de Politie gebeld en doorgegeven dat er een ree voor de auto sprong. Ik mocht weer terug naar huis toe. Heb ze de locatie doorgeven. Ik was verzekerd tegen schade met aanrijding.