Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:27

Ik had vorig jaar een soort jaarplan gemaakt maar raakte daar erg snel het overzicht mee kwijt als de complete noob die ik nog ben met moestuinen. Zag van de week op youtube de tip om een maandplan te maken en zoals dat uitgewerkt werd leek mij een leuke manier om te proberen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:32

Hoe verschilt een maandplan van een jaarplan? Is een jaarplan niet gewoon 12x een maandplan of denk ik nu te simpel?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:44

JudithO schreef:
Hoe verschilt een maandplan van een jaarplan? Is een jaarplan niet gewoon 12x een maandplan of denk ik nu te simpel?


Ik heb meestal een gebundeld plan voor voorjaar, zomer en najaar.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:45

Ik heb echt nog nooit een plan gemaakt, ik doe altijd maar wat. Geen garantie voor succes haha.
Dat wil ik in de toekomst echt nog wel eens aan gaan pakken want soms vergeet ik hierdoor dingen gewoon te zaaien.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:50

Skyla schreef:
Ik wil heel graag eigen kippen kweken maar heb geen idee hoe ik ze best zelf slacht zodat het toch goed in 1x gedaan is. Het kuisen enzo ken ik van als kind bij mijn grootouders, dat zal wel lukken.

Slachttrechter is ideaal. Zorg dat je mes scherp is, zet er een flinke (20L emmer) onder en houdt de kop vast tot kip leeggebloed is anders vliegen de druppels in het rond (niet handig in een badkamer, maar ook buiten niet meer ivm aantrekken roofdieren met de huidige ontwikkelingen houdt slachtafval dus bij je dierverblijven vandaan en liefst zsm je terrein af). De everzwijnen zijn ook omnivoor en dus aangetrokken tot dierlijk voedsel.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:05

In mijn bericht van 9-9-2021 hier in dit topic staat een foto van hoe wij de kippen slachten, ook met een trechter. Met een enorm oversized vuilniszak eronder, om alle zooi op te vangen.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:27

Een jaarplan, oh jee :') ben wel al aan het stressen voor wanneer ik welke plantjes moet gaan zaaien zodat ze op tijd uitkomen enzo.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:48

JudithO schreef:
Hoe verschilt een maandplan van een jaarplan? Is een jaarplan niet gewoon 12x een maandplan of denk ik nu te simpel?


ik had vorig jaar gewoon een plan gemaakt wat ik er vorig jaar allemaal in wilde hebben en waar.

Nu ga ik per maand een schema maken waarin ik zet wat verpot moet worden, wat in de volle grond gezaaid gaat worden, wat ik moet voor zaaien en wanneer geoogst word.

https://www.youtube.com/watch?v=nkjeSJQWhZc

Dat is het filmpje waar ik het van heb, legt het misschien wat beter uit.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:52

Dit is mijn plan voor dit jaar. Ik heb het seizoen in drieën gedeeld. Het is nog maar mijn tweede jaar, dus tips of aanvullingen zijn altijd welkom.

Vorig jaar maakte ik een aantekening in mijn agenda wat ik wanneer exact gezaaid had. Dat werkte best fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe doen jullie het met vruchtwisseling als het ene plantvak groter is dan het andere?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:15

Heb alleen de indeling waar alles komt klaar. Voor de rest hou ik mij er niet zo mee bezig. Grote plantvak hou ik ook niet echt rekening mee.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:13

Ik heb nog een vraag, misschien dat jullie dat weten. Ik ga mijn moestuin verplaatsen, waardoor hij half op de plek komt waar het tuinafval verbrand werd. Er werd ook weleens wat plastic of bewerkt hout weggestookt. Hoeveel van de grond moet ik afgraven om er veilig een moestuin te kunnen aanleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:14

Gisterenavond de schrik van ons leven gehad. Wij kwamen thuis, ik ga de schapen controleren en er zat een jaarling ooi gedraaid met haar hoofd in de voederhekkens. Hoofd dus in het hekken, lijf lag 90 graden gedraaid de andere richting. Waarschijnlijk omver gelopen door een ander schaap en haar poten niet meer onder haar gekregen om op te staan. Schuim stond op haar lippen. Vliegensvlug eruit gehaald. Ze leefde nog! Maar kon niet meer stappen. De rest van de avond af en toe haar overeind geholpen en tegen middernacht liep ze weer rond. Deze morgen is ze weer zoals van ouds. Pfieuw, dat was echt flink schrikken! Dan koop je speciaal voederhekkens voor schapen, krijg je dit :oo

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:44

amber15 hier op het complex was het vroeger gewoon om hout/tuinafval te verbranden (inclusief geverfd hout vol met schroeven/spijkers). Tegenwoordig mag het niet meer door iemand die met oostenwind heeft lopen verbranden.
Zo dan gelukkig goed afgelopen en dat met speciale hekken. -O-

Afbeelding
Zomerprei bovenop liggen houtkorrels.
Afbeelding
Winter spinazie met mest eronder is het experimentje.
Afbeelding
Winterandijvie.

En gisteren ijverig geweest waar de kruiwagen staat lag een bergje mest.
Afbeelding
En de palletranden in gebruik genomen. Voor tijdelijke compostbak.
Afbeelding
Nu nog bovenste laag van de compostbak hierin scheppen. Is nu 4 randen hoog per rand 20 cm en heb nog 3 randen liggen.
Afbeelding

Knuffelkipjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:43

Oef Moestuin, wat een schrik! :oo

Marcella, ook op de plek waar groenten werd verbouwd? Gelukkig dat het bij jullie niet meer mag. Ik zit erover te denken om 20cm af te graven. En er dan schoon zand op te storten. Moet ik alleen even kijken waar ik dat vandaan haal.
Wat een leuke kipjes heb je.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:06

Ja ook waar groente verbouwd werd. Vind regelmatig schroeven, spijkers en andere metalen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:14

Moestuin schreef:
Gisterenavond de schrik van ons leven gehad. Wij kwamen thuis, ik ga de schapen controleren en er zat een jaarling ooi gedraaid met haar hoofd in de voederhekkens. Hoofd dus in het hekken, lijf lag 90 graden gedraaid de andere richting. Waarschijnlijk omver gelopen door een ander schaap en haar poten niet meer onder haar gekregen om op te staan. Schuim stond op haar lippen. Vliegensvlug eruit gehaald. Ze leefde nog! Maar kon niet meer stappen. De rest van de avond af en toe haar overeind geholpen en tegen middernacht liep ze weer rond. Deze morgen is ze weer zoals van ouds. Pfieuw, dat was echt flink schrikken! Dan koop je speciaal voederhekkens voor schapen, krijg je dit :oo


tipje voor de volgende keer: zorg dat je Ultra B in huis hebt. De vitamine B helpt het herstel.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:57

Zo, dat is schrikken moestuin! Hopelijk blijft ze zich goed voelen.

Hier had manlief een bon voor Amazon gekregen als kerstcadeau. Hiervan hebben we oa dit boek besteld:
Afbeelding
Super uitgebreid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:10

Het eerste varken is geslacht. Vrijdag versnijden.

Spoiler:
Afbeelding

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:57

Moestuin schreef:
Het eerste varken is geslacht. Vrijdag versnijden.

Spoiler:
[ [url=m/flRRuT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Moest lachen bij het zien van de foto. Een kattenspeelhuisje naast het kadaver met bloed. :+

Mag je in België gewoon thuis slachten ?
En hoe krijg je alles weer goed schoon? Vind bloed van kippen al lastig schoonmaken, maar dit is wat meer natuurlijk.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:02

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Hoe slachten jullie?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:58

Haha ja. Ze moesten eerst de zolder op maar ze waren te zwaar _O-

In België mag je kleinvee gewoon thuis slachten. Schaap, geit en varken moet je aangeven bij het gemeentehuis. Dan krijg je een slachtbrief mee en deze moet je het lopende jaar + kalenderjaar daarop bij houden. Je hebt na het verkrijgen van die brief 8 dagen de tijd om te slachten. Wij hebben namelijk corona opgelopen en hebben beide flinke koorts, maar ze moeten geslacht zijn voor vrijdag. Morgen doen wij dus de 2de. Anders, bij controle, krijg je een flinke boete omdat je dan eigenlijk fraude pleegt. Je moet namelijk belastingen betalen over de dieren die je houd.

Voorwaarde is dat het dier verdoofd kan worden voor de slacht. Wij gebruiken hiervoor een schietmasker om ze hersendood te maken en snijden dan de keel over (het effectieve slachten.

Qua afval valt het mee. Maag, darmen en kop gaat naar de kippen. De rest verwerken wij zelf (voor onszelf of de honden) Wij snijden de keel over op goed wat stro. Het bebloede stro komt op de mesthoop in een kuil. We halen dus eerst mest eraf, stro erop en mest er terug op. Daarna is het een kwestie om even met de hoge druk reiniger over de vlek te gaan.

Het vlees mag niet weggeschonken of verkocht worden. Dit mag enkel verbruikt worden in ons eigen gezin.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:43

Interessant moestuin!
Wat doe je met al het bot wat uit zo'n dier komt?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:58

Het kleine grut gaat gewoon bij huishoudelijk afval. De grotere met knook zoals dijbeen, schouder etc geven wij aan de honden :)

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:58

Ziet er goed uit Moestuin, wel veel werk maar ook heel fijn als het gedaan is denk ik! Beterschap trouwens!

Ik ga dit jaar eindelijk aan de imkercursus beginnen, heb er zin in!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:20

Dank je wel!

Ik moet zeggen dat het slachten echt erg goed mee viel. Ongeveer 2 uur tussen schieten en hangen waarbij wij ook veel hebben stil gestaan om te bekijken hoe wij het nu gingen aan pakken. Gelukkig al voldoende ervaring met lammeren etc. Maar bv het bekken doorzagen om aan de darm te geraken en de -tig taaie vliezen om stukjes darm op zijn plaats te houden, daar kom je pas al doende achter.

Ik kijk uit naar het versnijden *\o/* Vorig jaar heel veel gedaan uiteraard maar dat waren echt standaard pakketten want dat werd ook weer verkocht. Nu gaan wij proberen om spek te kruiden, zouten en te drogen te hangen, schnitzel maken etc **\O/**

Wauw wat leuk! Veel succes en plezier daarmee!