Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:14

Cowboy55 schreef:
Net bij de Slimste Mens: de houtsoort Ebbenhout is zo dicht/zwaar dat het de enige houtsoort is die zinkt in water.

Daar geloof ik niks van, volgens mij zijn er meerdere tropische hardhout soorten die een dichtheid hebben die groter is dan water.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:27

Brainless schreef:
Neonlight schreef:
lor1_1984 schreef:
Coca Cola bevatte vroeger cocaïne


Toch is dit niet helemaal waar, het bevatte wel wat andere bestandsdelen maar geen echte cocaine. Kan de exacte informatie niet vinden op het internet, ik heb deze wetenschap uit het Coca-museum in La Paz, dat dat enigszins een fabel is dat er echte cocaine in zat vroeger. Er zaten wel cocabladeren in.

Op Wiki staat dat tot 1905 er wel cocaïne in zat.
Na die tijd werden de cocabladeren wel ontdaan van de stof.
Citaat:
Tot 1905 werden de bladeren niet gedecocaïniseerd, en bevatte Coca-Cola dus cocaïne.[12] Pemberton nam dit idee over van het Franse drankje Vin Mariani, dat eveneens coca-extract bevatte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola


Ja, dat vond ik ook. Maar dat slaat nergens op als je het process van cocaine maken weet. :)) Sowieso heb je al 500 kilo cocabladeren nodig voor 1 kilo cocaine, moet er van de cocabladeren eerst bazooka gemaakt worden met soda en kerosine, en voor het maken van basecoke moet er bij de bazooka zwavelzuur of zoutzuur bij, vervolgens kaliumpermanganaat, de alkoiden moeten gescheiden worden, filteren, water en amoniak toevoegen en de neerslag die dan ontstaat is basecoke. Vanuit de basecoke moet er aceton of ether bij, vervolgens wordt er zoutzuur toegevoegd, en dan krijg je een neerslag wat cocaine is.
Dus hoezo decocaïniseren van cocabladeren? :') Je moet ze juist "cocaïniseren" voor cocaïne te krijgen. :))

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:27

Kuggur schreef:
Cowboy55 schreef:
Net bij de Slimste Mens: de houtsoort Ebbenhout is zo dicht/zwaar dat het de enige houtsoort is die zinkt in water.

Daar geloof ik niks van, volgens mij zijn er meerdere tropische hardhout soorten die een dichtheid hebben die groter is dan water.



https://Www.deslimstemens.nl
Vragen naar de voorzitter van de jury.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:41

Kuggur schreef:
Cowboy55 schreef:
Net bij de Slimste Mens: de houtsoort Ebbenhout is zo dicht/zwaar dat het de enige houtsoort is die zinkt in water.

Daar geloof ik niks van, volgens mij zijn er meerdere tropische hardhout soorten die een dichtheid hebben die groter is dan water.


Klopt:

http://www.soortelijkgewicht.nl/soortel ... utsoorten/

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:06

Een hond zijn neusafdruk is zoals onze vingerafdruk, voor elke hond uniek!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:07

Cowboy55 schreef:
De acteurs die gevangenen in een Nazi Concentratiekamp speelden in de serie Band of Brothers (aflevering 9) waren mensen die aan kanker leden en daarvoor chemotherapie kregen. Vandaar dat ze er zo……nou ja, niet best uitzagen.

De acteurs die de rol van soldaten speelden wisten overigens niet dat de acteurs die ‘gevangenen’ speelden er zo uit zouden zien als ze er uit zagen. De schok van de soldaten was (dus) niet helemaal gespeeld.


Er zijn een hoop filmproducties in de tijd die legitte reacties van mensen in de films hebben gebruikt. Meer dan je in eerste instantie denkt. :D

Er is zijn YouTube kanaal dat een aantal had verzameld. :o

Edit: voor de liefhebber. :D

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:23

Cowboy55 schreef:
Net bij de Slimste Mens: de houtsoort Ebbenhout is zo dicht/zwaar dat het de enige houtsoort is die zinkt in water.

Klopt. En is peperduur en alles behalve duurzaam.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:29

AmyII schreef:
Cowboy55 schreef:
Net bij de Slimste Mens: de houtsoort Ebbenhout is zo dicht/zwaar dat het de enige houtsoort is die zinkt in water.

Klopt. En is peperduur en alles behalve duurzaam.


Hoezo niet duurzaam? Wordt dat spul commercieel gekweekt?

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 01:02

Cowboy55 schreef:
AmyII schreef:
Klopt. En is peperduur en alles behalve duurzaam.


Hoezo niet duurzaam? Wordt dat spul commercieel gekweekt?


Tropische houtkap is zo goed als nooit duurzaam. De bomen die goed hout leveren doen er lang over om te groeien. Dus het is maar al te gemakkelijk om sneller te kappen dan dat het terug groeit. En op de rijke humuslaag na is de bodem onder veel tropische bossen erg arm. Al het voedsel zit in de bomen opgeslagen en komt pas vrij als er een boom omvalt. Dus door het verschepen van het hout worden de voedingstoffen permanent uit het bos verwijderd. En na kaalkap van een perceel verschraalt en erodeert de bodem zo snel dat de bomen helemaal niet meer terug groeien.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 01:41

Qimm schreef:
Lamborghini is eigenlijk een trekker fabrikant :+

Evenals Ferrari. Vroeger rood, tegenwoordig toch vooral de complementaire kleur daarvan - groen dus.
De Lamborghini's waren blauw én de complementaire kleur daarvan - oranje dus.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 02:30

herr_balou schreef:
Qimm schreef:
Lamborghini is eigenlijk een trekker fabrikant :+

Evenals Ferrari. Vroeger rood, tegenwoordig toch vooral de complementaire kleur daarvan - groen dus.
De Lamborghini's waren blauw én de complementaire kleur daarvan - oranje dus.

De originele kleur van Ferrari is geel :Y) -:) niet rood, wat het overgrote deel van de mensheid denkt.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:49

Cowboy55 schreef:
AmyII schreef:
Klopt. En is peperduur en alles behalve duurzaam.


Hoezo niet duurzaam? Wordt dat spul commercieel gekweekt?

Nee, omdat het zo lang duurt voordat het een beetje boom is. Er worden een heleboel flora en fauna kapotgemaakt bij de kap van ebben.
Als ik me niet vergis wordt het ook niet meer verkocht in Nederland.

Edit: spuitelf. Wat Axel zegt dus.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:50

Neonlight schreef:
Ja, dat vond ik ook. Maar dat slaat nergens op als je het process van cocaine maken weet. :)) Sowieso heb je al 500 kilo cocabladeren nodig voor 1 kilo cocaine, moet er van de cocabladeren eerst bazooka gemaakt worden met soda en kerosine, en voor het maken van basecoke moet er bij de bazooka zwavelzuur of zoutzuur bij, vervolgens kaliumpermanganaat, de alkoiden moeten gescheiden worden, filteren, water en amoniak toevoegen en de neerslag die dan ontstaat is basecoke. Vanuit de basecoke moet er aceton of ether bij, vervolgens wordt er zoutzuur toegevoegd, en dan krijg je een neerslag wat cocaine is.
Dus hoezo decocaïniseren van cocabladeren? :') Je moet ze juist "cocaïniseren" voor cocaïne te krijgen. :))

Als je doorklikt op de ware bron uit Wikipedia staat er wel dat coca-cola ontkent ooit cocaïne in het drankje te hebben gehad. Niet zo gek dus dat het museum zegt dat het een fabel is.
"While the Coca-Cola Company denies this claim, historical evidence shows that it is likely that, until 1905, the soft drink, which was marketed as a tonic, contained extracts of cocaine as well as the caffeine-rich kola nut."

Mijn gedachten gang, geen feiten:
Die bladeren bevatten het hoofd ingrediënt van cocaïne, inderdaad niet het eindproduct. Heel kort door de bocht wilt dit niet zeggen dat Coca Cola de bladeren niet gebruikte om cocaine te maken (of het verscheen als bijproduct in het drankje) en toe te voegen. Ik denk dat ze met 'decocaïniseren' het eruit halen van dat hoofdbestanddeel van cocaïne bedoelen. Zou mij niks verbazen als dat zelfs een verplichting is geworden.

De hoeveelheid cocaïne in cola is waarschijnlijk wel erg klein geweest, dus in hoeverre het überhaupt effect zou hebben gehad... :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:05

Waarom is het niet zo gek dat het museum dat dan zegt? Het museum heeft helemaal niets te maken met Coca Cola, het is een museum over coca, de bladeren. Hoe het geteeld wordt, het gebruik door locale bevolking en met name gericht op effect op hoogte en mijnbouw, en veel medische wetenschap over het gebruik van coca bladeren. De mensen hebben namelijk prestaties geleverd wat zonder gebruik niet zou kunnen. En dan niet prestaties als in presteren door doping, maar in de mijnbouw bijvoorbeeld zou een normaal mens het maar enkele maanden vol houden en overlijden door alle giftige stoffen, het gebruik van coca bladeren maakte dat ze jaren in de mijnbouw konden werken. Daar is het museum op gericht, en met al die wetenschappen die ze gebruiken vind ik het juist vreemd als ze daar over zouden liegen.
Het werd juist wetenschappelijk ontkrachtigd daar, het fijne weet ik er niet meer van, was in 2007, maar het proces met suikerwater/alcohol werd scheikundig langs het langdurige proces van cocaïne gelegd.

Edit: daarmee wil ik niet zeggen dat wat er in zat niet geestverruimend was, want dat was het wel. Alleen chemisch gezien geen cocaïne.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:05

Een paar nutteloze Titanic weetjes:

De titel van " Queen of the sinking ships" is weggelegd voor Violet Jessop. Ze werkte als dienstmeid aan boord van de Titanic toen deze zonk (voor de liefhebbers, ik denk dat ze bedoeld wordt als kamermeisje van Rose in de film) maar ze was ook aan boord van zusterschip Britannic toen deze zonk in 1916 en ze was aan boord van de Hawke toen deze een aanvaring had met een ander schip. Je zou toch denken dat ze een andere job zou zoeken.

De kok van de Titanic heeft zijn overleving te danken aan de alcohol die hij binnen goot voor de boot neer ging. Niet om de reden dat je denkt, namelijk dat alcohol je warmer maakt (wat een fabeltje is, want eigenlijk zorgt alcohol er net voor dat je sneller afkoelt omdat je bloed sneller pompt en je aders verwijden) maar net omdat hij zoveel alcohol binnen had, dat hij gewoon kalm kon blijven onder de situatie, en geen "cold shock" kreeg zoals de andere. Waarschijnlijk heeft hij de koude minder snel gevoeld omdat hij zo onder invloed was, en daardoor gewoon rustig verder bleef dobberen terwijl de mensen rond hem aan het panikeren en sterven waren.

Het oude koppeltje dat je in de film samen op bed ziet, is in het echt ook samen gestorven op de titanic. Normaal hadden beide recht op een plek in de sloep, maar Isidor Straus wou geen plek innemen voor de andere vrouwen en kinderen een plek hadden, en Ida wou bij haar man blijven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:12

Cowboy55 schreef:
https://Www.deslimstemens.nl
Vragen naar de voorzitter van de jury.

Kortom, geloof niet klakkeloos alles wat je op het internet leest.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:26

Neonlight schreef:
Waarom is het niet zo gek dat het museum dat dan zegt? Het museum heeft helemaal niets te maken met Coca Cola, het is een museum over coca, de bladeren. Hoe het geteeld wordt, het gebruik door locale bevolking en met name gericht op effect op hoogte en mijnbouw, en veel medische wetenschap over het gebruik van coca bladeren. De mensen hebben namelijk prestaties geleverd wat zonder gebruik niet zou kunnen. En dan niet prestaties als in presteren door doping, maar in de mijnbouw bijvoorbeeld zou een normaal mens het maar enkele maanden vol houden en overlijden door alle giftige stoffen, het gebruik van coca bladeren maakte dat ze jaren in de mijnbouw konden werken. Daar is het museum op gericht, en met al die wetenschappen die ze gebruiken vind ik het juist vreemd als ze daar over zouden liegen.
Het werd juist wetenschappelijk ontkrachtigd daar, het fijne weet ik er niet meer van, was in 2007, maar het proces met suikerwater/alcohol werd scheikundig langs het langdurige proces van cocaïne gelegd.

Edit: daarmee wil ik niet zeggen dat wat er in zat niet geestverruimend was, want dat was het wel. Alleen chemisch gezien geen cocaïne.

Oh sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht dat je naar een Coca Cola museum was geweest.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:09

herr_balou schreef:
Qimm schreef:
Lamborghini is eigenlijk een trekker fabrikant :+

Evenals Ferrari. Vroeger rood, tegenwoordig toch vooral de complementaire kleur daarvan - groen dus.
De Lamborghini's waren blauw én de complementaire kleur daarvan - oranje dus.


Ferrari was geen trekker hoor.
Sterkte nog, meneer Lamborghini kocht een Ferrari maar vond het zo'n waardeloos ding dat hij zelf besloot een betere te bouwen. Zo ontstond de lamborghini. Beide fabrieken liggen ook vlak bij elkaar.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:15

secricible schreef:
Ferrari was geen trekker hoor.
Sterkte nog, meneer Lamborghini kocht een Ferrari maar vond het zo'n waardeloos ding dat hij zelf besloot een betere te bouwen. Zo ontstond de lamborghini. Beide fabrieken liggen ook vlak bij elkaar.


Yep, dit is ook het verhaal zoals ik dat kende.
'Als je het allemaal beter weet bouw je zelf toch een sportwagen?'
"Ok"

:D

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:23

Nutteloos niet, maar door Corona kan je sneller komen te overlijden aan een openstaande gasleiding of een brand door gebrek aan reuk. Best enge gedachte. Alleen een brand en koolmonoxide melder zouden je kunnen redden. (Voor de mensen die alleen wonen uiteraard of met huisgenoten die ook geen reuk door Corona hebben)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:27

Gas is geurloos. De typische geur wordt voor de veiligheid toegevoegd.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:29

poes schreef:
Gas is geurloos. De typische geur wordt voor de veiligheid toegevoegd.


Ook dat weet inderdaad niet iedereen!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:34

poes schreef:
Gas is geurloos. De typische geur wordt voor de veiligheid toegevoegd.

Ik heb het idd over kookgas, deze heeft naar mijn weten altijd een geur.

Ik heb zelf stadsverwarming, weet niet hoe dit precies in zijn werking gaat? Heb je dan ook dat er gas te pas komt of niet?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:36

Beide zijn exact hetzelfde nee?

Edit: het komt via dezelfde buis binnen. Van nature geurloos maar voor de veiligheid is er een specifieke geur toegevoegd. Maar gas ruik je normaal niet.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:44

Aardgas ruik je (inderdaad door toevoeging). Koolstofmonoxide niet. Ik zou uberhaupt aanraden om vanwege die laatste een goede rookmelder in huis te plaatsen die ook koolstofmonoxide detecteert.