Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 316 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319 ... 417  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Homesteading/zelfvoorzienend leven

 
Profiel   

JudithO schreef
Interessant moestuin!
Wat doe je met al het bot wat uit zo'n dier komt?


Soep mee trekken! :-D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:20 



 
Profiel   

Haha ja maar met soep trekken verdwijnt alleen het merg, niet de botten.
Ik heb geen ervaring met honden, knagen die de grote botten echt helemaal weg?

Super interessant moestuin, wil je hier na het versnijden laten weten hoeveel vlees je eraan over hebt gehouden? Met foto natuurlijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:15 



 
Profiel   

Ohh dit vind ik oprecht ook heel erg interessant!

Beterschap ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:21 



 

JudithO schreef
Haha ja maar met soep trekken verdwijnt alleen het merg, niet de botten.
Ik heb geen ervaring met honden, knagen die de grote botten echt helemaal weg?

Super interessant moestuin, wil je hier na het versnijden laten weten hoeveel vlees je eraan over hebt gehouden? Met foto natuurlijk ;)


Ja, zo een achterbeen is op enkele uren weg. Dat is zo vers nog best zacht :j

Ik gok dat wij op een 80-100 kilo per varken gaan zitten. Ik ga zoveel mogelijk op foto proberen zetten :j Man gokt 120 kilo per varken maar dat lijkt mij wat veel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:32 



 
Profiel   

Hoe oud waren de varkens?
Leuk project hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:35 



 

17 maand. Eigenlijk 5 maand te oud. Ben helaas zelf flink ziek geweest voor een tijdje waardoor het dus wat is uitgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:16 



 
Profiel   

Dan kom ik met nog een paar vragen aanzetten
Welk ras hadden jullie gekozen, en waarom?
Hoe hadden jullie de huisvesting, beviel dit of zouden jullie een andere keer het anders willen doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:54 



 

Wij hebben gekozen voor zuivere duroc. Deze soort kochten wij altijd al bij de boer. Wij vinden het enorm lekker vlees :) Wij houden ze op een paddock van 10 op 11 met een binnenhok eraan van een 4 vierkante meter. Alles is omheind met kennel panelen en daarvoor stroom.

Het is ons erg goed bevallen, behalve dat wij voor een kleiner ras gaan. Wij willen geen varken alleen houden, dus wij gaan voor 2. Maar voor ons is het gewoon echt te veel vlees. Onze volgende varkens gaan wij gaan halen bij moonfight. 2 bonte bentheimers. In vergelijking met de duroc zijn ze toch 1/3de kleiner. Denk dat dat voor ons veel beter past :j

Qua huisvestiging is een betere deur een noodzaak _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:13 



 

Ik heb nog wat foto’s van vandaag over hoe we het doen.


Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 17:58 



 
Profiel   

Ben verzot op varkensvlees. Jammer dat het niet mag op complex.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 18:25 



 
Profiel   

Bedankt voor het delen van de foto's moestuin! Intressant om te zien zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 18:35 



 
Profiel   

Century schreef
Ziet er goed uit Moestuin, wel veel werk maar ook heel fijn als het gedaan is denk ik! Beterschap trouwens!

Ik ga dit jaar eindelijk aan de imkercursus beginnen, heb er zin in!


Hoi hoi ik kom ook even binnenvallen. Mag ik vragen welke imkercursus je gaat doem? Ik ben me ook aan het oriënteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:26 



 
Profiel   

De imkercursus van de NBV (Nederlandse Bijenhoudersvereniging), wat volgens mij een beetje de officiële cursus is (met diploma). Als je dit jaar nog mee wil doen zou ik gauw kijken, want normaal zijn de plekken nu allemaal wel vergeven volgens mij, maar dit jaar waren er nog wel plekken later in het jaar. :) Ik wilde namelijk in 2021 al meedoen maar was toen helaas te laat. Nu ging er toen niet veel door ivm Corona, dus ik heb niet veel gemist... maar toch.
Dit jaar heb ik gewacht omdat ik me in zou schrijven bij de cursus in mijn woonplaats, en daar zou ik in januari bericht van krijgen. Helaas bleek dat heel ongustig voor me qua tijden waarop de cursus plaatsvond, maar had ik geluk nog een plek te vinden bij een cursus wat verderop :)
Dus ik hoop dat je wat vindt! :)

Bericht gehad dat mijn zaden morgen komen! Ze zijn snel dit keer, ik had dat nog niet verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:31 



 
Profiel   

Aslien schreef
Century schreef
Ziet er goed uit Moestuin, wel veel werk maar ook heel fijn als het gedaan is denk ik! Beterschap trouwens!

Ik ga dit jaar eindelijk aan de imkercursus beginnen, heb er zin in!


Hoi hoi ik kom ook even binnenvallen. Mag ik vragen welke imkercursus je gaat doem? Ik ben me ook aan het oriënteren


Ik ben inmiddels al een paar jaar imker maar heb ook de imkercursus bij de NBV gevolgd. Althans, de NBV-imkerleraar die het dichtst bij mij in de buurt woonde. Je kan de dichtstbijzijnde NBV-instructeur zo vinden via de site.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:42 



 
Profiel   

Hoewel ik het zelf niet zou kunnen (ik hecht me teveel aan mijn dieren), vind ik het ontzettend interessant, Moestuin. Dankjewel voor het delen van de foto's!
Bij zo iemand als jij zou ik graag mijn vlees komen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:59 



 
Profiel   

Moestuin, hebben jullie ook een opleiding/cursus gedaan om dit te doen?

Ik ben op het moment bezig mijn moestuin plan te maken voor dit jaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:54 



 
Profiel   

amber15 schreef
Hoewel ik het zelf niet zou kunnen (ik hecht me teveel aan mijn dieren), vind ik het ontzettend interessant, Moestuin. Dankjewel voor het delen van de foto's!
Bij zo iemand als jij zou ik graag mijn vlees komen halen.


Idem, ik vind het zelfs moeilijk om de foto's te zien (stel me dan zo'n varkentje voor dat je helemaal in goed vertrouwen volgt :o ) maar wel heel interessant, dus bedankt om het te delen.

Ik hou het als vegetariër toch maar bij eigen groenten en eieren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:35 



 
Profiel   

Ik had er ook wat moeite mee, met de foto's, ook al sta ik volledig achter het idee. Het blijft ergens toch gek, je eigen dieren slachten. Terwijl we gisteren nog kippenpoot hebben gegeten van onze geslachte Poule de Bresse (was heerlijk).

Ik wil ook mijn moestuinplannen wat concretiseren dit weekend :) Mijn zaad is vandaag gekomen! Binnen drie weken, dat had ik niet verwacht. Ik heb natuurlijk veel te veel gekocht, dus ik moet even kijken hoe ik het ga organiseren en wat waar moet komen. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:10 



 

XxLiEsJuHhxX schreef
Moestuin, hebben jullie ook een opleiding/cursus gedaan om dit te doen?

Ik ben op het moment bezig mijn moestuin plan te maken voor dit jaar :D


Ik heb vorig jaar een opleiding gevolgd om varkens te versnijden :j

Ik had de foto’s al bewust in spoiler gezet :) Ik moet zeggen dat het hier toch ook altijd een dingetje is. Het wordt nooit ‘makkelijk’ Maar eenmaal dood zetten wij ons daar vrij snel over.

Ik kom even een fototje spammen van 2,670 kilo vleesribben. :o


[ img ]


Wat leuk, al die zaaiplannen alweer! Ook veel pakketjes met zaad toegekomen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:27 



 
Profiel   

Jaja maak maar weer jaloers. ;) :+

Moet eigenlijk zeggen heb er vrij weinig problemen mee. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:02 



 
Profiel   

Ik zou me een verrader voelen als ik mijn eigen dieren zou slachten.
Hoewel ik ergens van mening ben dat ik geen vlees moet eten als ik ook geen vlees van mijn eigen kippen zou eten (een kip is een kip tenslotte), heb ik me er maar bij neergelegd dat het gewoon niet voor mij is weggelegd.
Om het voor mezelf goed te maken, koop ik alleen afgeprijsd vlees dat bijna over de datum is. Anders is het beestje voor niks geslacht. Had ik financieel de mogelijkheid, dan zou ik absoluut voor biologisch vlees gaan dat een goed leven heeft gehad.

Ik ga deze week het blad van de moestuin halen. Binnenkort de stalmest erop.
Februari ga ik beginnen met voorzaaien.

Voor de mensen die biologisch zaad willen bestellen trouwens.. Ik kwam deze site tegen:
www.detuinschuur.be
1,- per zakje!


Laatst bijgewerkt door amber15 op 21-01-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:13 



 
Profiel   

Heb ook niet het geld voor biologische vlees, maar om die reden slacht ik kippen die ik zelf gefokt heb. Wel hoofdzakelijk de hanen en hennen zijn voor de verkoop. Maar mocht ik hennen hebben die met 6 maanden nog niet verkocht zijn dan slacht ik ze ook.

Maar tot nu toe iedere keer alle hennen verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:18 



 

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar hier in België heeft biologisch vlees minder plaats dan sommige andere soorten vlees. Bij kippen ben je beter af met vrije uit dan biologisch bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:50 



 
Profiel   

Moestuin, Precies daarom geloof ik niet in biologische producten. Ik kies voor zo goed mogelijk "normaal" of eigen kweek.

Ik heb er zo ook geen probleem mee het zo te zien, wij zien hier soms bij boeren in de buurt ook een koe of varken hangen als ze net doormidden zijn.

Ik vind het eigenlijk juist heel interessant, zo gauw mijn Frans beter is wil ik het hier ook echt gaan leren. Ik wil wel echt dit jaar met vleeskippen starten, alleen net als vorig jaar blijf ik erbij dat ik een leermeester wil voor ik het zelf/alleen ga doen.

Daarna wil ik het heel graag binnen een paar jaar uit breiden naar varken en koe.
Varkens begrijp ik zijn ook best "snel". Kopen jullie ze dan ook als big, waar letten jullie dan ook vooral op? Dan nog niet over rassen gesproken maar gewoon algemeen.
Of houden jullie een zeug ook echt aan voor de fok en houden jullie dan alle biggen voor het vlees of ook voor verkoop en waarom deze overweging :D
En eigenlijk een beetje dezelfde vragen met koeien.

Ohh en dan voor degene die varkens, koeien, schapen, geiten enz hebben. Slachten jullie zelf of laten jullie ze slachten?

Sorrryy een hele hele hoop vragen!!

Vandaag hier wel mijn moestuin plan helemaal uitgewerkt per maand. Ben benieuwd hoe het gaat lopen/lukken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:05 



 
Profiel   

Kip en konijn zelf, lam laat ik doen ivm maat en geen geschikte plek voor slachten zelf.

Alle kippen zijn nu de vriezer in ivm combi moeten gaan verhuizen en kalkpoten waar ik niet van af kwam |o . Volgende ronde beter hoop ik, dan een ren waar ik bv wel rechtop in kan staan. Eerst maar eens nieuw plekje vinden (lastig helaas).

Lammeren verwacht ik 1e helft april trouwens, hoop op 8, vermoed 6 uit 4 ooien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 316 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319 ... 417  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen